Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Organizacja to:
1. Ogół zasobów zarządzania ludźmi i zasobami, koordynowanie czynności ogniw dla osiągnięcia danych celów.
2. Grupa o określonej budowie i zasadach działania ustalonych prawnie bądź spontanicznie na podstawie uznanych wzorów i tradycji, dążąca do danego celu.
Organizacja (słownik wyrazów obcych):
1. Grupa ludzi zjednoczonych wspólnym działaniem, programem działania, wspólnymi poglądami, zadaniami, a także instytucja społeczna, polityczna, itp.
2. Sposób zorganizowania czegoś, forma, system.
3. Organizowani, urządzanie czegoś.
Wg Kotarbińskiego („Traktat o dobrej robocie” 1976) organizacja to pewien rodzaj całości ze względu na stosunek do niej jej własnych elementów, a mianowicie taka całość, której wszystkie składniki współprzyczyniają się do powodzenia całości.
Jan Zieleniewski: organizacja to rzecz, której – gdy jest rozpatrywana pod względem stosunku jej własnych elementów do niej jako całości – przysługuje ta szczególna cecha, że wszystkie jej składniki (w zasadzie) przyczyniają się do powodzenia całości i która powstaje w rezultacie świadomego procesu organizowania.
Obecnie dla zdefiniowania istoty organizacji używa się określenia odwrotnego do powyższego wskazując, że organizacja to całość, która przyczynia się do powodzenia samych części.
Organizację można rozpatrywać w znaczeniu:
· Rzeczowym
· Atrybutowym
· Czynnościowym
W znaczeniu rzeczowym organizacja jest istniejącą już i działającą instytucją, sformalizowaną lub nieformalną.
W znaczeniu atrybutowym organizacja to cecha każdej sekwencji działań ludzkich, które spełniają następujące warunki:
1. jest celowa, tzn. skierowana na osiągnięcie konkretnego celu;
2. jest złożona z powiązanych ze sobą elementów, relacje między którymi nie są przypadkowe, a wyznaczone przez realizowany cel;
3. zarówno cel jak i struktura wewnętrzna daje się… ?
W sensie czynnościowym organizacja jest procesem tworzenia jakiejkolwiek całości organizacyjnej, polegającym na dobieraniu i łączeniu ze sobą poszczególnych jej części z punktu widzenia osiągnięcia prawidłowego celu.
Przedsiębiorstwo – wyodrębniona prawnie, organizacyjnie i ekonomicznie jednostka (organizacja) prowadząca działalność gospodarczą w celu osiągnięcia zysku.
Ekonomika – zajmuje się zjawiskami ekonomicznymi występującymi w jednostkach gospodarczych, korzysta w swych rozwiązaniach z metod ekonomii i wykrytych przez nią praw.
Zarządzanie – opiera się na legalnej, tj. opartej na przepisach prawnych, władzy nad ludźmi i rzeczami w ramach organizacji i jak łatwo zauważyć – jest rodzajem działalności kierowniczej.
W ujęciu tradycyjnym wyodrębnia się 5 funkcji (składowych) zarządzania. tj.:
1. planowanie
2. organizowanie
3. wprowadzanie polityki kadrowej
4. kierowanie ludźmi
5. kontrolowanie
Obecnie prowadzenie polityki kadrowej oraz kierowanie ludźmi ujmowane są łącznie jako funkcja przewodzenia.
Funkcje:
· planowanie
· organizowanie
· przewodzenie (motywowanie)
· kontrolowanie
ANALIZA MAKROOTOCZENIA I KONKURENCYJNEGO OTOCZENIA PRZEDSIĘBIORSTWA
OTOCZENIEM ORGANIZACJI:
jest wszystko to co znajduje się na zewnątrz niej i co:
1. wywiera na nią wpływ (obecnie)
2. może mieć na nią wpływ (w bliższej lub dalszej przyszłości)
oraz na co organizacja:
1. oddziałuje (obecnie)
2. może oddziaływać (w bliższej lub dalszej przyszłości)
Otoczenie organizacji:
o dalsze
1. otoczenie makroekonomiczne
2. otoczenie społeczno – kulturowe
3. otoczenie technologiczne
4. otoczenie prawne
5. otoczenie polityczne
6. otoczenie naturalne
o bliższe
1. organizacje rządowe
2. kulturalne grupy nacisku
3. związki i zrzeszenia zawodowe
4. właściciele
5. konkurenci
6. klienci
7. organizacje pozostające w sojuszach
8. instytucje finansowe
9. lokalne władze administracyjne
OTOCZENIE DALSZE – to wszystkie siły, czynnik, które oddziałują nie tylko na konkretną organizację lecz także na inne organizacje podobnego typu lub działające na tym samym terytorium.
OTOCZENIE BLIŻSZE – to siły, czynniki, których oddziaływanie na daną organizację ma charakter specyficzny, składa się z instytucji, grup, które wchodząc w bezpośrednie kontakty z organizacją tworzą niepowtarzalny splot uwarunkowań, decydujący o powodzeniu jej działań.
Segment Władza:
-instytucje państwowe, włąsciciel, centrala.
Segment Natura: globalne trendy rynkowe, przyroda, procesy demograficzne, przemiany kulturowe i swiadomosciowe.
Segment Gra: klienci, dostawcy, banki, firmy usługowe, doradcze, giełdy, firmy ubezpieczeniowe, pośrednicy, akcjonariusze.
Segment Walka: konkurenci i przeciwnicy.
Podział ten nie jest rozłączny. Elementy gry pojawiają się w segmencie „władza” i w segmencie „walka”. Gra zachowuje się jak władza (np. monopoliści)
Otoczenie wspierające organizację staje się coraz bardziej:
o rozległe (globalizuje się rynek, wymiana informacji, skutki lokalnych kataklizmów i konfliktów)
o zróżnicowane (nowe wyspecjalizowane organizacje, wąskie i specyficzne „nisze rynkowe”, grupy klientów o specyficznych, wyrafinowanych potrzebach)
o niestabilne (coraz krótszy „okres życia” produktów, coraz silniejsza konkurencja, „rewolucje” technologiczne, przełomy polityczne, aktywna i zmienna ingerencja państwa)
o kompleksowe (coraz większa zależność procesów i zjawisk)
W takim świecie organizacje muszą odkrywać:
1. swoje szanse i zagrożenia
2. silne i słabe strony
W ramach otoczenia ogólnego wyróżnia się:
1. sektor prawny, z którego pochodzą normy prawne regulujące funkcjonowanie organizacji
2. sektor środowiska fizycznego, obejmuje zarówno środowisko naturalne w którym organizacja działa, jak i urbanistykę, architekturę, system transportu.
3. sektor środowiska ekonomicznego to rynek w którym organizacja uczestniczy: wytwarzanych i nabywanych dóbr i usług, pracy i kapitału.
4. sektor środowiska technologicznego – z którego pochodzą wiedza i informacja na temat technologii stosowanej w wytwarzaniu produktu oferowanego przez organizację
5. sektor środowiska społecznego – obejmuje strukturę społeczną (zawodową, wiekową, dochodową, przestrzenną ,itp) oraz jej zmiany.
6. sektor środowiska politycznego – jest źródłem zmian legislacyjno – prawnych i zmian polityki rządu istotnych z punktu widzenia funkcjonowania i rozwoju organizacji.
7. sektor środowiska kulturowego – w którym „zanurzona” jest organizacja, jest źródłem obowiązujących w niej norm (w tym etycznych)i wartości oraz rytuałów i symboli.
Otoczenie: cele i zadania, ludzie, wyposazenie i technika, struktura formalna.
Cechy OTOCZENIA STAŁEGO:
· nie zmieniające się wyroby i usługi
· niewielu nowych konkurentów
· konsekwentne działanie władz państwowych
· dojrzałe stosunki ze związkami zawodowymi
· stabilne warunki polityczne i ekonomiczne
· przestrzeganie statycznych zasad organizacji
Cechy OTOCZENIA BURZLIWEGO:
· ciągłe zmiany wyrobów i usług
· zmieniająca się konkurencja
· niemożliwe do przewidzenia działania władz państwowych
· zasadnicze innowacje techniczne
· gwałtowne zmiany społeczne
· dość zdecentralizowana struktura
· elastyczna struktura
· poszukiwanie podejścia dynamicznego
· świadomość większego systemu
Cechy OTOCZENIA ZMIENNEGO:
· umiarkowane zmiany wyrobów lub usług
· stali wielcy konkurenci, przy pojawiających się nowych
· przewidywalne zmiany w postępowaniu władz państwowych
· stopniowe zmiany techniczne
· ewolucyjne tendencje zewnętrzne
· kombinacja zasad statycznych i podejścia dynamicznego
· sztab funkcjonalny i umiarkowana decentralizacja
· obserwacja otoczenia
Badano zależności między typem otoczenia rynkowego, a sposobem zarządzania przedsiębiorstwem. Stwierdzono, że organizacje funkcjonujące na bardziej stabilnym rynku są częściej zbudowane i zarządzane według modelu MECHANISTYCZNEGO. Zaś te, których otoczenie rynkowe ma bardziej burzliwy charakter, częściej stosowały ADAPTACYJNO – ORGANICZNY model zarządzania.
1)FAZA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI, gdy podstawowym celem jest przekroczenie progu przetrwania poprzez szybki wzrost i pozyskiwanie nowych zasobów. Organizacja w tej fazie zorientowana jest na zewnątrz, na rynek, na klientów, na występujące w otoczeniu wolne zasoby, które można pozyskać, cechuje ją elastyczność działania, innowacyjność i kreatywność uczestników.
2)FAZA ZESPOŁOWOŚCI, gdy następuje stopniowa reorganizacja orientacji do wewnątrz a podstawowym celem jest doskonalenie umiejętności pracy w zespole i współdziałania uczestników. W tej fazie organizacja charakteryzuje się wysokim morale uczestników, którzy silnie utożsamiają się z nią i wspólnie realizują misję i cele strategiczne.
3)FAZA FORMALIZACJI, gdy zaczyna dominować orientacjwewnętrzna i podstawowym celem staje się stabilność i przewidywalność oraz sterowność i wydajność, pojawiają się wyspecjalizowane i sformalizowane struktury realizujące precyzyjnie określone zadania.
4)FAZA ODNOWY – gdy organizacja przełamuje inercję i rutynę nabytą w fazie formalizacji i ponownie otwiera się na zewnątrz, podstawowym celem staje się przyspieszenie rozwoju poprzez zwiększenie zakresu ekspansji i dywersyfikację działalności. Następuje decentralizacja oraz rozluźnienie i spłaszczenie struktur organizacyjnych.
ORGANIZACJE ROSNĄCE:
· sukces osobisty wynika z podjęcia ryzyka
· oczekiwania przerastają rezultaty
· małe rezerwy finansowe
· treść jest ważniejsza niż forma
· kierownictwo zadaje pytania „dlaczego” i „co”
· ludzie są zatrudnieni z powodu ich wkładu, pomimo ich osobowości
· dozwolone jest wszystko, co nie jest wyraźnie zabronione
· problemy są postrzegane jako szanse
· najważniejsze są działy marketingu i sprzedaży
· linia prowadzi grę
· możliwość działania przerasta władzę formalną
· kierownictwo rządzi organizacją formalną
· kierownictwo przejawia inicjatywę
· zamiana kierownictwa prowadzi do zmian w funkcjonowaniu organizacji
· potrzebni są konsultanci
· orientacja na sprzedaż
· &#x...