Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Istota, pojęcie i zadania rachunkowości zarządczej

Rachunkowość zarządcza niekiedy określana mianem rachunkowości menedżerskiej to jeden z członów rachunkowości (obok rachunkowości finansowej i podatkowej.

Rachunkowość finansowa a zarządcza

Kryterium

Rachunkowość fin

Rachunkowość zarządcza

Cel

Dla odbiorców wewnętrznych i zewnętrznych

Dla odbiorców wewnętrznych

Regulacje prawne

Obligatoryjne

Nie obowiÄ…zujÄ…

Zasady prowadzenia

Stabilne uregulowane przepisami

Elastyczne w zależności od problemu

Postać urządzeń i sprawozdań

Urządzenia zgodne z ustawą i planem kont, sprawozdania wg wzorów

Dowolna postać urządzeń i sprawozdań

Częstotliwość prowadzenia

Regularność, periodyzacja

Zróżnicowana wg potrzeb

Horyzont czasowy

O przeszłości (ex post)

O przeszłości i przyszłości (ex post i ex ante)

Metody wyceny

Jednolite wg przepisów

Zróżnicowane

Dane

Wartościowe i w ograniczeniu ilościowe

Ilościowe, wartościowe, jakościowe

Kontrola

Zewnętrzna i wewnętrzna

Wewnętrzna

Procedury

Odgórne ustalone techniki ewidencji i techniki rozliczeń

Dowolne techniki i metody np. analizy matematycznej i logicznej

 

Rachunkowość zarządcza służy celom wewnętrznym przedsiębiorstwa, dostarczając danych niezbędnych do podejmowania decyzji bieżących i rozwojowych oraz informacji, które ułatwiają podejmowanie decyzji strategicznych, taktycznych, operacyjnych, planowanie i kontrolę poprzez wyspecjalizowane techniki i procedury, jak np. budżety, modele rachunku kosztów, analiza zachowania się kosztów i informowania od dokonaniach.

Rachunkowość zarządcza to system gromadzenia, opracowania i prezentacji informacji finansowych i niefinansowych dotyczących przeszłych i przyszłych zjawisk gospodarczych w celu wspomagania kierownictwa w planowaniu, podejmowaniu decyzji i kontroli.

Rachunkowość zarządcza obejmuje tematykę kosztowo-wynikową.

Rola rachunkowości zarządczej w procesie decyzyjnym

·           Identyfikacja problemu,

·           Pomiar informacji,

·           Gromadzenie informacji,

·           Przetwarzanie informacji,

·           Przekazywanie informacji użytkownikom.

Informacja:

·           Musi być użyteczna,

·           Istotna,

·           Ma swoją wartość,

·           Kosztuje i nie może być droższa od uzyskanych korzyści (zasada prowadzenia rachunkowości zarządczej).

Informacje dostarczone przez rachunkowość zarządczą służą:

·           Wyjaśnianiu wątpliwości np. co  do sposobu działania,

·           Wyborze tych zadań, na których przedsiębiorstwa powinno skupić uwagę,

·           Rozwiązywaniu problemu, czyli znalezieniu najlepszego z możliwych sposobu wykonania zadania,

·           Kontroli zarówno przebiegu poszczególnych procesów, jak i realizacji planów i budżetu.

Funkcje rachunkowości zarządczej

·           Funkcja planistyczna – polega na dostarczaniu informacji zmniejszających stopień ryzyka przy dokonywaniu wyboru oraz danych potrzebnych do podejmowania decyzji w procesie zarzadzania jednostką, pomagających zbudować wzorce kosztów, stanowiące podstawę oceny podjętych działań,

·           Funkcja organizacyjna – rachunkowość zarządcza znajduje swój wyraz w strukturze, która definiuje podporządkowanie, odpowiedzialność i specjalizację; zakreśla granicę pomiędzy ośrodkami odpowiedzialności, wskazuje zadania i kompetencje decyzyjne kierowników ośrodków,

·           Funkcja kontrolna – wskazuje różnice między wielkościami planowanymi a rzeczywiście osiągniętymi; identyfikuje odchylenia pod kątem miejsc ich powstania, przyczyn i osób odpowiedzialnych,

·           Funkcja komunikacyjna – zapewnia należyty system komunikacji poprzez odpowiednie formy i metody przepływu informacji (sprawozdania, raporty, polecenia i instrukcje).

Zadania rachunkowości zarządczej

·           Dostosowanie przedsiębiorstwa do zmian otoczenia,

·           Prowadzenie polityki produkcji i sprzedaży,

·           Decydowanie o poziomie cen,

·           Wzbudzanie aktywności zatrudnionych,

·           Tworzenie skutecznych systemów planowania i kontroli,

·           Sterowanie płynnością środków pieniężnych,

·           Rozwiązywanie szczegółowych problemów decyzyjnych.

Istota kosztów w rozumieniu rachunkowości zarządczej

·           Koszty stanowią przedmiot zainteresowania rachunkowości zarządczej przez pryzmat problemów decyzyjnych, których rozwiązanie powinno być podporządkowane kryterium globalnej, efektywności jednostki gospodarczej (efektywne wykorzystanie wszystkich czynników produkcji),

·           Koszty są jednym z najważniejszych mierników gospodarczych. Decydują nie tylko o wyniku finansowym, ale również mają kluczowe znaczenie przy wyborze najkorzystniejszego wariantu zaangażowania zasobów do osiągania założonych celów,

·           Poziom poniesionych kosztów determinuje efektywność wykorzystania zasobów rzeczowych, finansowych, ludzkich i informacyjnych, wpływa na wysokość osiągniętej marży i kondycję finansową przedsiębiorstwa oraz decyduje o możliwości bądź braku dalszego rozwoju podmiotu gospodarczego w przyszłości,

·           Koszty pozwalają ocenić zmiany, jakie zachodzą w podmiocie, określić jakość pracy oraz stopień wykorzystania czynników produkcji.

Podstawowe kryteria klasyfikacji kosztów

1.          Koszty dla celów sprawozdawczych.

2.          Koszty dla podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych.

3.          Koszty dla celów kontrolnych.

2. i 3. – koszty dla celów zarządczych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasyfikacje kosztów w rachunku systematycznym

Kryterium

Rodzaje kosztów

Rodzaj zużytego środka gospodarczego

Amortyzacja

Zużycie materiałów i energii

Usługi obce

Podatki i opłaty

Wynagrodzenia

Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia

Pozostałe koszty

Rodzaj zużytych zasobów

Koszty materialne (1-3)

Koszty niematerialne (4-7)

Rodzaj działalności operacyjnej

Koszty wydziałów podstawowych

Koszty wydziałów pomocniczych

Koszty zarządu przedsiębiorstwa

Koszty zakupu materiałów

Koszty sprzedaży produktów

Charakter działalności

Koszty działalności operacyjnej

Pozostałe koszty operacyjne

Koszty finansowe

Związek z osiągniętymi przychodami według przepisów o podatku dochodowym

Koszty uzyskania przychodów

Koszty i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów

Możliwość przypisania koszty do obiektu

Koszty bezpośrednie

Koszty pośrednie

Związek z przychodami ze sprzedaży

Koszty produktów

Koszty okresu

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed