Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}narzędziaSEM rEcEptą na kryzySmarketing w praktyceSEM receptą na kryzystekst: iwona Wicher36wrzesień 2009Według „Efficient Frontier” – 98 proc. zachodnioeuropejskich marketerów twierdzi,że marketing internetowy jest kluczowy dla sukcesu biznesowego w dobie kryzysu.Wczasie kryzysu gospodarcze-go reklamodawcy mają świa-domość napiętych budżetówi nikogo nie dziwią cięcia w wydatkachmarketingowych. Szczególnie tradycyj-ne formy reklamowe są postrzegane jakododatkowy i niepotrzebny koszt, a nie jakokonieczność.Jednak całkowita rezygnacja z reklamyprzyniesie więcej strat niż zysków, i to takżefinansowych. Należy pamiętać, że konku-rencja na pewno umiejętnie wykorzystafakt braku naszych przekazów reklamo-wych i na tyle umocni swoją pozycję, jakolidera w branży, że później może być trudnozaistnieć na nowo w świadomości poten-cjalnych klientów. Co zatem pozostaje? Poprostu należy szukać takich form reklamo-wych, które łączą skuteczność i relatywnieniskie koszty.Badania zachowań odbiorców reklampotwierdzają, że w obecnych czasachgorszej koniunktury gospodarczej rekla-modawcy, po pierwsze, częściej inwestująw marketing w wyszukiwarkach (SearchEngine Marketing) kosztem reklamy w me-diach tradycyjnych, a po drugie, wydatkina SEM są najmniej redukowane.Według „Efficient Frontier – 98 proc.zachodnioeuropejskich marketerów twier-dzi, że marketing internetowy jest kluczowydla sukcesu biznesowego w dobie kryzysu.”Badania PricewaterhouseCoopers potwier-dzają, że SEM to najszybciej obecnie rozwi-jający się segment reklamy internetowej.argumenty za marketingiemw wyszukiwarkachreklama skuteczna– idealnie dopasowanado potencjalnych klientówDobra widoczność danej strony w wy-szukiwarkach prowadzi do zwiększeniaruchu na tej stronie, co może przełożyć sięi często się przekłada na wzrost sprzedażyczy wzrost innych pożądanych przez rekla-modawcę akcji (np. dodanie do newslettera,wypełnienie ankiety czy wysłanie formula-rza call back). Tradycyjne formy kampaniimarketingowych (telewizja, radio, gazety)są na przykład ograniczone wysokim bu-dżetem albo zawężone do lokalnego rynku,czy przeznaczone tylko do jednej określonejgrupy ludzi (czasopisma specjalistyczne).Niektóre mają bardzo niski wskaźnik sku-teczności, lub też skierowane są do zbytszerokiego gremium często przypadkowychi zupełnie niezainteresowanych naszymprzekazem osób (reklama telewizyjna czyradiowa).Marketing w wyszukiwarkach gwa-rantuje nam, że nasza reklama nie zginiew gąszczu innych reklam, gdyż sami pre-cyzyjnie określamy, komu chcemy pokazaćnaszą reklamę i jaka jest nasza grupa do-celowa. W efekcie docieramy z przekazemreklamowym do internautów zaintereso-wanych właśnie naszą ofertą.reklama dostępnadla każdego użytkownikazainteresowanego naszymiproduktami czy usługamiUmiejętnie prowadzone kampanie PPCi strategie SEO zapewnią poszerzenie ryn-ku docelowego, wypromują lub zwiększąrozpoznawalność marki reklamodawcy,a więc przyczynią się do budowy dobregoi pozytywnego wizerunku w internecie.Skuteczność marketingu w wyszukiwar-kach wymaga co prawda poświęceniaczasu, jednak trwałość efektów, polegają-ca na wzroście wiarygodności marki lubproduktu, jest tego warta.reklama nieinwazyjnaPrzekaz SEM jest przyjazny. To użytkow-nik sam decyduje o tym, czy interesuje gotreść reklamy, aby wejść z nią w interakcję(kliknięcie w link i wizyta na stronie rekla-modawcy). Reklamy agresywnie zmusza-jące internautów do zapoznania się z jejtreścią (na przykład poprzez zasłanianietreści odwiedzanej strony) nie cieszą siępopularnością i wzbudzają niechęć.SEM rEcEptą na kryzySnarzędzia1Formy reklamy internetowej przynoszące największy zwrot z inwestycji (rOi)linki sponsorowanepozycjonowanie organiczne SEOe-mail marketinginnekonferencjeprgazetymailingmarketing afiliacyjnyreklama kontekstowareklama graficzna po słowach kluczowychreklama pOStelemarketingprasapłatne indeksowaniereklama banerowaradiotelewizja4%4%4%3%3%3%3%3%2%2%1%1%1%1%1%12%22%30%37wrzesień 2009Źródło: The State of Search Engine Marketing, SEMPO.reklama mierzalnaŁatwo można zaimplementować kody śle-dzenia i narzędzia mierzące efekty. Dziękikonkretnym wskaźnikom dokładnie więcwiemy, ile nas kosztuje kliknięcie czy kon-kretna akcja wykonana przez użytkownika.Efekty reklamowe są łatwiejsze do moni-torowania.tej tezy są badania SEMPO (Search EngineMarketing Professional Organization), czyliświatowego stowarzyszenia specjalistóworaz firm zajmujących się marketingiemw wyszukiwarkach.reklama nie może byćcelem samym w sobieOstatecznym celem SEM jest konwersjaużytkowników internetu na klientów. Waż-ne jednak, aby określić pojedyncze czy teżzawężone cele dla konkretnej kampanii czystrategii. Dokładne wyznaczenie stopniarealizacji celów decyduje przecież o suk-cesie bądź porażce działań marketinguwyszukiwarkowego. Wybór określonegocelu determinuje też działania. KampanieSEM, jak i inne formy reklamy online, majątrzy główne cele:reklama opłacalnaStrategie marketingowe online generujązwykle wyższe ROI niż tradycyjne meto-dy marketingowe. Oczywiście marketingonline to nie tylko marketing internetowyw wyszukiwarkach, ale to właśnie SEMjest najlepszy do zwiększenia widoczno-ści w internecie, osiągnięcia największegowspółczynnika konwersji, a tym samymdo maksymalizacji zysków. Potwierdzeniem1. Cel sprzedażowy, czyli wygenero-wanie określonej liczby leadów i wzrostzrealizowanych zamówień.Ilość leadów i koszt ich pozyskania sątu najistotniejsze. Tak więc niekonieczniepojawienie się w czołówce wyników wyszu-kiwania może się okazać dla nas najbardziejopłacalne, gdyż to współczynnik konwersjii zwrot z inwestycji będą kluczowe dla okre-ślenia stopnia skuteczności reklamy.2. Cel trafficowy, czyli zwiększenieruchu na serwisie i pozyskanie nowych8użytkowników.rEklaMamarketing w praktycenarzędziaSEM rEcEptą na kryzyS2ctrreklama 1reklama 212%4%porównanie opłacalności reklamcpc0,12 zł0,20 złcr2%8%cpacpc / cr = 0,12 / 0,02 = 6 złcpc / cr = 0,20 / 0,08 = 2,5 zł38wrzesień 2009Źródło: The State of Search „Engine Marketing”, SEMPO3Śledzone wskaźniki sukcesu programow SEM – „na jakie wskaźnikizwracaliście uwagę, śledząc kampanię Search Engine Marketing?”wzrost ruchuwskaźnik konwersjiwskaźnik ctrzwrot inwestycjikoszt klikukoszt konwersji60%56%75%73%70%67%konwersji, czyli wyrażony procentowostosunek liczby wykonanych akcji przezinternautę do liczby sytuacji, w jakich po-tencjalnie mogą być zrealizowane) i CPA(Cost Per Action, czyli koszt pozyska-nia leadu sprzedażowego) w odniesieniudo poszczególnych reklam, a także jakwysoki jest ROI (zwrot z inwestycji).Porównajmy dwie reklamy. Pierwszama wysoki CTR (12 proc.) i niskie CPCna poziomie 12 groszy za kliknięcie. Drugama zdecydowanie niższy CTR (4 proc.),a także wyższy o 8 groszy koszt kliknięcia.Na pierwszy rzut oka to reklama pierwszajest bardziej opłacalna. Ale jeżeli spoj-rzymy na inne faktory, jak współczynnikkonwersji i koszt pozyskania leada, tookazuje się, że reklama druga jest zdecy-dowanie bardziej opłacalna i przynosi namwiększe zyski. Dlaczego? Cena zdobyciasprzedażowego leada jest dużo niższa.marketing w praktyceŹródło: SEMPOkryzys wyzwaniemwania dla podobnych fraz kluczowych, tonasz brand zakoduje się w świadomościużytkowników jako najbardziej adekwatnaodpowiedź na dane zapytanie.Czas spowolnienia gospodarczego to taknaprawdę wielka szansa na wyprzedzeniekonkurencji. W dobie słabszej koniunk-tury gospodarczej zdecydowanie łatwiejpozyskać udziały w rynku i stać się lideremw branży. Może więc warto potraktowaćczas kryzysu jako okazję do zbudowa-nia naprawdę silnej pozycji na rynku.Wystarczy tylko mądrze zainwestowaćbudżet w najbardziej opłacalne metodymarketingowej promocji, a taką niewąt-pliwie jest Search Engine Marketing.8W tym przypadku istotne jest osią-gnięcie lub utrzymanie pierwszego miej-sca w wynikach naturalnych, a także po-jawienie się w top 3 wyników płatnych– będziemy postrzegani jako lider w danejbranży, a tym samym mamy większe szansena przyciągnięcie nowych użytkownikówna nasz serwis.3. Cel wizerunkowy, czyli budowa świa-domości danej marki wśród internautów.Tutaj podstawowym działaniem możebyć wybór fraz kluczowych istotnychdla nas z marketingowego punktu wi-dzenia. Jeżeli internauci zobaczą nasząstronę na czołowych wynikach wyszuki-Efekty, efekty, czylico powinniśmy mierzyćWszystko zależne jest oczywiście od posta-wionych celów. Jeżeli zależy nam na efekciewizerunkowym, to kluczowym wskaźni-kiem będzie CTR wyświetlanych reklam,czyli liczba osób, które odwiedziły nasząstronę. W przypadku kampanii sprzeda-żowych kluczowe okazuje się, ile wynosiCR (Conversion Rate – współczynnikIwona Wicher,PPC Manager Weblocus.iwona @webl o c us .pl