Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Strategia – to proces określania głównych, dlugoalowych celów firmy i podejmowanie takich działań oraz takiej alokacji zasobów, jakie są niezbędne do realizacji celów „Chandler”

Wymiary strategii przedsiębiorstwa

- jest procesem a nie jednorazowym przedsięwzięciem

- ma swoją treść – misja- domena działania, strategiczna przewaga, cele strategiczne, funkcjonalne programy

- posiada swój kontekst, uzależniona od wew i zew uwarunkowań funkcjonowania organizacji.

PRZESŁANKI SZKOŁY ZASOBOWEJ

1.aby zrozumieć źródła sukcesu organizacji trzeba zrozumieć konfiguracje jej unikatowych zasobów i umiejętności

2.odp na pytanie co powoduje ze dane zasoby i umiejętności są cenne

3.miedzy zasobami oraz zamierzeniami firmy musi istnieć dynamiczne napięcie

KRYTYKA SZKOŁY POZYCYJNEJ

- nie każdy menedżer wie jak użyć odpowiednich narzędzi analitycznych

na ich podstawie zbudować strategie

- budowanie przewagi głównie w oparciu o minimalizację kosztów lub zróżnicowanie

- co wskazuje na sukces firmy -> wg szkoły pozycyjnej sukces firmy to pozycja lidera

-sprawa horyzontu czasowego strategii (nie patrzyła w przód, perspektywa

krótkookresowa, statyczność)

- stała się zbyt racjonalna

Szkoła planistyczna - przedsiębiorstwa są w stanie podejmować racjonalne
długotrwałe decyzje

- decyzje
podejmowane teraz przynoszą oczekiwane rezultaty w przyszłości; decyzje
strategiczne formułowane są w ramach sformalizowanego procesu, w którym
uczestniczą przedstawiciele różnych szczebli zarządzania w przedsiębiorstwie,
- najważniejszą rolę w procesie formułowania strategii odgrywa naczelne
kierownictwo firmy,
Szkoła ewolucyjna krytyka

ułomność założenia, że organizacje mają zdolność do uczenia się

-organizacje nie mają czasu na uczenia się na podstawie błędów -> jest to zbyt
kosztowne i ryzykowne

-proces uczenia się jest zbyt skomplikowany i długotrwały, nie tak efektywny
jak zakłada szkoła ewolucyjna

-jest procesem dynamicznym, na wielu poziomach -> konflikty,
nieporozumienia, szum informacyjny

-uczymy się wykorzystując Informacje z najbliższego sąsiedztwa

-ograniczoność w przetwarzaniu informacji

BLISKIE OTOCZENIE

- właściciele, konkurenci, klienci, dostawcy, sojusznicy strategiczni, związki zawodowe, instytucje finan, regulatorzy

ETAPY ANALIZY OTOCZENIA

- ocena makrootoczenia

- ocena zmienności otoczeia

- analiza struktury otoczenia i ocena jego atrakcyjności
- konkurencyjność w sektorze

- indetyfikacja szans i zagrożeń

- pozycja strategiczna

METODY POZNAWANIA PRZYSZŁOŚCI

- ekstrapolacja

- metody eksperckie : delficka metoda prognozowania i metoda Quest

- metody scenariuszowe

SIŁY KSZTAŁTUJĄCE KONKURENCJĘ (PORTER)

1. Groźba nowych wejść

- wymagania kapitałowe

- dostęp do kanałów dystrybucji

- korzyści skali produkcji

- korzyści w zakresie kosztów niezależnie od produkcji

- zróżnicowanie produkcji w sektorze

- koszty zmiany dostawcy

- obowiązujące prawo i działania rządu

2. siła przetargowa odbiorców

- stopień koncentracji odb

- udział kosz materiał w cał kos odb

- zróżnicowanie produkcji w sektorze

- zyskowność prod odb

- integracja wsteczna odb

- info jakimi dysponują odb

3. siła przetargowa dost

- liczba i st koncentracji dost

- udział sektora w ogólnej sprzedaży dost

- znaczenie nabywanych produktów dla jakości produkcji odb

- możliwość integracji dost w przód

- koszty zmiany dost

4. groźba ze strony substytutów

- zakres substytucyjalności

-  charakterystyki cenowo-efektywnościowe

- natężenie konkurencji i zyskowność w sektorach

5.  uwarunkowania intensywności rywalizacji między producentami w sektorze

- równowaga w ramach sektora

- tempo wzrostu sektora

- udział kosztów stałych w cał kosz produk

- zakres zróżnicowania produk w sektorze

- skokowe przyrosty zdolności produkcyjnych

- wysokie stawki strategiczne

- wysokość barier wyjścia

CZYNNIKI ATRAKCYJNOŚCI SEKTORA (OCENA)

- rynkowe, konkurencji, technologiczne, ekonomiczne, rola państwa, dostawcy, geograficzne, społeczne

PROCEDURA KONSTRUKCJI MAP GRUP STRATEG

- indetyfikacja charjterystyk różniących poszczególne przeds i wpływających na charakter realizowanych strategii

- dobór parami kryteriów grupowania i naniesienie ich na układ współ

- grupowanie przeds wg wybranych kryteriów i naniesienie ich pozycji w układzie współ

- określenie przy pomocy okręgu wilekości poszczególnych grup strat

REGUŁU SPORZĄDZANIA MAP GRUP START

- dobrane parami kryteria nie powinny być ze sobą skorelowane

- kryteria powinny odzwirciedlać znaczące różnice między konkurującymi firmami

- dobierane charakterystyki nie muszą być ciągłe

- wielkość okręgów powinna odzwierciedlać udział w rynku danej grupy strateg

- wskzane jest sporządzać więcej iż jedną grupę strat

KRYTERIA GRUPOWANIA STRAT

- zakres zróżnicowania produkcji

- geograficzny zakres działania

- liczba obsługiwanych segmentów rynkowych

- wykorzystywane kanały dystrybucji

- zakres wykorzystywania znaku firmowego

- intensywność działalności promocyjnej

- zakres integracji pionowej

- jakość produkcji lub usługi

- przywództwo technologiczne

- zdolności innowacyjne: produkty i procesy

- pozycja w zakresie kosztów

- polityka cenowa

 

 

STRUKTURA ZASOBÓW PRZEDSIEB

- materialne : grunty, budynki, maszyny, urządzenia, pieniądze, materiały 

- niematerialne :

*relacyjne : z dostawcami, z klientami, z otoczeniem, reputacji świadomość marki

* umiejętności: wiedza, zdolności innowacyjne w zakresie produktów i procesów, zdolności integracyjne

* nastawienie, kultura wew

ISTOTA I WYMIARY PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ

Polega na tym ze przeds robi coś lepiej lub inaczej w porównaiu z konkurentami dzięki czemu osiąga lepsze wyniki.

Podstawowe wymiary: odzaj, rozmiar, trwałość

KRZYWA DOŚWIADCZEŃ

w miarę jak rośnie wolumen produkcji, to spadają koszty jednostkowe. Przy czym

tempo spadku kosztów jednostkowych (kąt nachylenia krzywej doświadczenia) jest

różne w różnych rodzajach działalności. Są też takie sektory, w których korzyści nie

występują, tzn. krzywa doświadczenia jest równoległa do osi poziomej, co oznacza że

koszty jednostkowe nie są zależne od wielkości produkcji.

Ograniczenia w stosowaniu krzywej doświadczenia
-efekt doświadczenia nie występuje we wszystkich gałęziach przemysłu
a koszt odgrywa drugorzędna role w kształtowaniu ceny,

-efekt doświadczenia może być zmniejszony lub nawet eliminowany
przez konkurenta lub producentów substytutów dysponujących
nowoczesną technologią i dobrą jakością,

-wchodzący do sektora korzystają z doświadczeń zebranych przez
poprzedników i nie ponosząc kosztów mogą osiągać porównywalne
pozycje kosztowe,

-konsekwentne stosowanie strategii minimalizacji kosztu jednostkowego
i konkurowania cenami mogą doprowadzić zarówno do zmniejszenia
rentowności sektora jak i do strat wszystkich jego uczestników,

-zwiększenie skali produkcji nie jest jedynym sposobem zmniejszenia
kosztów jednostkowych

ANALIZA PORTEROWA MACIERZ BCG

                                Udział w rynku

 

 

wysoki

niski

TEMPO WZROSTU RYNKU

wysokie

GWIAZDY

TRUDNE DZIECI (DYLEMATY, ?)

niskie

DOJNE KROWY

PSY

ŁAŃCUCH WARTOŚCI FIRMY

to zbiór działań (procesów) realizowanych
w przedsiębiorstwie, dzięki którym powstaje oferta a konkretnie wartość oferty przedsiębiorstwa.
Oferta jest kształtowana przez konkretne działania, procesy
wykonywane w przedsiębiorstwie. 

DZIAŁALNOŚĆ WSPIERAJĄCA

INFRASTRUKTURA

ZARZĄDZANIE ZASOBAMI PRACY

TECHNOLOGIA (rozwój produktów i procesów)

POZYSKIWANIE ZASOBÓW

DZIAŁALNOŚĆ PODSTAWOWA

ZAOPATRYWANIE

PRODUKCJA

DYSTRYBUCJA

MARKETING I SPRZEDAŻ

USŁUGI

FUNKCJE CLÓW ORGANIZACJI

- nadają jasny, jednolity kierunek działaniom org

- jasne cele sprzyjają dobremu planowaniu dziłąlności

-stanowią maotywację dla pracowników

- stanowią podstawę dla skutecznego mechanizmu kontroli i oceny działania org

HIERARCHIA CELÓW ORG

- misja

- cele strategiczne

- cele taktyczne

- cele operacyjne

PROCES FORMUŁOWANIA MISJI ORG

- kim są aktualni klienci firmy i kim będą w przyszłości?

- jakie są podstawowe produkty firmy lub
oferowane usługi a jakie mają być w przyszłości?

- na jakich rynkach, charakteryzowanych
według różnych kryteriów segmentacji, firma sprzedaje i konkuruje oraz jakie to będą rynki w przyszłości?
- czy firma nadąża za postępem technologii? –

- czy firma dąży do wzrostu i dobrej kondycji finansowej jaki jest horyzont czasowy myślenia o przyszłości?

- jakie są podstawowe przekonania, wartości, aspiracje, priorytety etyczne firmy?

- jakie są wyróżniające umiejętności firmy lub
na czym polegają jej główne przewagi konkurencyjne?

- czy firma jest wrażliwa na problemy
społeczne i związane z ochrona środowiska?

- czy firma traktuje swoich
pracowników jako cenny zasób?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE STRAT PRZEDS

1. Finansowe

- wzrost wartości firmy, przychodów, zysków,

- wyższa dywidenda

- wyższa efektywność majątku

- lepsza płynność finansowa

- zróżnicowanie źródeł przychodów

2. rynkowe

- większy udział w rynku

- wyższa jakość produktów

- konkurencyjne ceny

- lepszy wizerunek

- przywództwo technologiczne

RODZAJE STRAT PRZEDS- STRAT FUNK

- marketingowa, produkcji, finansowa, personalna, B+R

TYPOLOGIA STRAT ROZWOJU ANSOFFA

 

 

RYNEK

 

 

stary

nowy

PRODUKT

nowy

STRATEGIA NOWEGO PRODUKTU

STRATEGIA DYWERSYFIKACJI

stary

STRATEGIA PENETRACJI RYNKU

STRATEGIA ROZWOJU RYNKU
 

SWOT/TOWS

UWARUNKOWANIA STRATEGII

ZEWNĘTRZNE

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed