Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
I.Narodowy Program Zdrowia (Iwersja-1990; IIwersja-1993) oficjalny dokumentem nakreślającym kierunki zdrowotnej polityki społecznej w kraju na lata 1996-2005, to dowód na zrozumienie potrzeby i znaczenia wielosektorowej współpracy na rzecz zdrowia
. Cel strategiczny: poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności
Trzy główne kierunki osiągnięcia celu strategicznego:
·        zmiany w stylu życia ludności
·        kształtowanie stylu życia i pracy sprzyjającego zdrowiu,
·        zmniejszenie różnic w zdrowiu i dostępie do świadczeń zdrowotnych.
II .Do podstawowych działań promocji zdrowia zalicza się obecnie trzy nierozłączne elementy:
1.      edukacjÄ™ zdrowotnÄ…,Â
2.      zapobieganie chorobomÂ
3.      lokalna politykę zdrowotną
Cztery poziomy promocji zdrowia wg M.P. Kelly:
1.      Poziom środowiskowy (podejście siedliskowe)-oddziaływanie na środowisko życia, pracy
2.      Poziom społeczny-odziaływanie na grupy społeczne i inne elementy struktury społecznej
3.      Poziom organizacyjny(instytucjonalny)-instytucje jako ośrodki promocji zdrowia
4.      Poziom indywidualny-zmiany zachowań na poziomie jednostkowym
III.Edukacja zdrowotna to trwały stan uczenia się, który umożliwia ludziom indywidualnie oraz grupie społecznej, podejmowanie dobrowolnych decyzji w zakresie modyfikowania zachowania  i zmiany warunków środowiskowych w sposób, który przyczynia się do wzmocnienia zdrowia.
Â
IV.Wychowanie zdrowotne, to:
·        -   całościowa dojrzała postawa wobec zdrowia
·        -   kultura życia codziennego, której podstawą jest szeroko pojęta higiena (osobista, żywienia, pracy, wypoczynku, psychiczna)                                                              Szczeble wychowania zdrowotnego wg Demela:
1.      małego dziecka (heteroedukacja) – mycie się, mycie rąk, owoców itp.
2.      okresu pokwitania (autoedukacja) – zainteresowanie własnym ciałem, wyglądem, sprawnością, wiedza o własnym organizmie
3.      okresu dojrzałego (heteroedukacja odwrócona) – wychowanek zaczyna sam wychowywać innych
V. Profilaktyka, czyli prewencja – to dziaÅ‚anie zapobiegawcze, głównie medyczne, skierowane przeciwko chorobom                                                                                                                  Â
Â
VI.Różnice pomiędzy prewencją a promocją zdrowia:
                                Â
                             PodejÅ›cie:                                   Â
promocyjne
prewencyjne
Punkt wyjÅ›cia                                                                         Â
zdrowie
choroba
Cel                                         Â
pomnażanie rezerw i zasobów zdrowia
unikniecie choroby              Â
Grupa docelowa                           Â
caÅ‚a populacja                      Â
grupa szczególnego ryzyka
Â
VII.* Prewencja pierwotna – I st. – starania zmierzające do zmniejszenia prawdopodobieństwa zachorowalności poprzez przeciwdziałanie szkodliwym warunkom, zanim będą zdolne wywołać chorobę
     ** Prewencja wtórna – II st. – stosowana jest gdy wykryte zostaną wczesne symptomy choroby. Jej celem jest powstrzymanie choroby.
     *** Prewencja III st. – ma na celu zapobieganie skutkom choroby oraz przeciwdziałanie jej nawrotom. Ma zminimalizować ewentualne powikłania choroby.
Â
Â