Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

I.Narodowy Program Zdrowia (Iwersja-1990; IIwersja-1993) oficjalny dokumentem nakreślającym kierunki zdrowotnej polityki społecznej w kraju na lata 1996-2005, to dowód na zrozumienie potrzeby i znaczenia wielosektorowej współpracy na rzecz zdrowia

. Cel strategiczny: poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności

Trzy główne kierunki osiągnięcia celu strategicznego:

·         zmiany w stylu życia ludności

·         kształtowanie stylu życia i pracy sprzyjającego zdrowiu,

·         zmniejszenie różnic w zdrowiu i dostępie do świadczeń zdrowotnych.

II .Do podstawowych działań promocji zdrowia zalicza się obecnie trzy nierozłączne elementy:

1.       edukację zdrowotną, 

2.       zapobieganie chorobom 

3.       lokalna politykę zdrowotną

Cztery poziomy promocji zdrowia wg M.P. Kelly:

1.       Poziom środowiskowy (podejście siedliskowe)-oddziaływanie na środowisko życia, pracy

2.       Poziom społeczny-odziaływanie na grupy społeczne i inne elementy struktury społecznej

3.       Poziom organizacyjny(instytucjonalny)-instytucje jako ośrodki promocji zdrowia

4.       Poziom indywidualny-zmiany zachowań na poziomie jednostkowym

III.Edukacja zdrowotna to trwały stan uczenia się, który umożliwia ludziom indywidualnie oraz grupie społecznej, podejmowanie dobrowolnych decyzji w zakresie modyfikowania zachowania   i zmiany warunków środowiskowych w sposób, który przyczynia się do wzmocnienia zdrowia.

 

IV.Wychowanie zdrowotne, to:

·         -   całościowa dojrzała postawa wobec zdrowia

·         -   kultura życia codziennego, której podstawą jest szeroko pojęta higiena (osobista, żywienia, pracy, wypoczynku, psychiczna)                                                               Szczeble wychowania zdrowotnego wg Demela:

1.       małego dziecka (heteroedukacja) – mycie się, mycie rąk, owoców itp.

2.       okresu pokwitania (autoedukacja) – zainteresowanie własnym ciałem, wyglądem, sprawnością, wiedza o własnym organizmie

3.       okresu dojrzałego (heteroedukacja odwrócona) – wychowanek zaczyna sam wychowywać innych

V. Profilaktyka, czyli prewencja – to działanie zapobiegawcze, głównie medyczne, skierowane  przeciwko chorobom                                                                                                                   

 

VI.Różnice pomiędzy prewencją a promocją zdrowia:

                                 

                              Podejście:                                     

promocyjne

prewencyjne

Punkt wyjścia                                                                          

zdrowie

choroba

Cel                                          

pomnażanie rezerw i zasobów zdrowia

unikniecie choroby               

Grupa docelowa                            

cała populacja                       

grupa szczególnego ryzyka

 

VII.*  Prewencja pierwotna – I st. – starania zmierzające do zmniejszenia prawdopodobieństwa zachorowalności poprzez przeciwdziałanie szkodliwym warunkom, zanim będą zdolne wywołać chorobę

      ** Prewencja wtórna – II st. – stosowana jest gdy wykryte zostaną wczesne symptomy choroby. Jej celem jest powstrzymanie choroby.

      *** Prewencja III st. – ma na celu zapobieganie  skutkom choroby oraz przeciwdziałanie jej  nawrotom. Ma zminimalizować ewentualne  powikłania choroby.

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed