Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
ADMINISTRACJA PUBLICZNA jest to przejęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy, a także przez organy samorządu terytorialnego zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli, wynikających ze współżycia ludzi w społecznościach. Stanowi całokształt struktur organizacyjnych w państwie oraz ludzi zatrudnionych w tych strukturach spełniających zadania publiczne, zbiorowe i indywidualne, reglamentacyjne i świadczące oraz organizatorskie podmiotów kierowniczych i decydenckich.
WYRÓŻNIA SIĘ:
1. Administrację publiczną w ujęciu organizacyjnym (podmiotowym) - stanowi ona ogół podmiotów administracji, a więc organy administracji i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu administracji publicznej,
2. Administrację publiczną w ujęciu materialnym (przedmiotowym) - działalność państwa, której przedmiotem są sprawy administracyjne albo inaczej zadania i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej,
3. Administrację publiczną w ujęciu formalnym - to cała działalność wykonywana przez podmioty administracje bez względu na to, czy ma ona charakter administracyjny czy też nie ma tego charakteru.
4. Administrację publiczną w ujęciu negatywnym - czyli wszystko to, co nie jest ani ustawodawstwem, ani sądownictwem,
5. Administrację publiczną w ujęciu pozytywnym - czyli działalność organizatorską państwa.
6. Administrację publiczną w ujęciu przedmiotowo - podmiotowym - zespół działań, czynności i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych prowadzonych na rzecz realizacji interesu publicznego przez różne podmioty, organy i instytucje na podstawie ustawy i w określonych prawem formach.
FUNKCJE:
1. Funkcja porządkowo - reglamentacyjna związana z ochroną porządku publicznego i bezpieczeństwa zbiorowego. Zwana czasem po prostu reglamentacyjną, dotyczącą regulowania życia obywateli (np. kodeksem drogowym).
2. Funkcja świadcząca, czyli świadczenia usług publicznych lub ich świadczenia za pośrednictwem instytucji świadczących, należących do sektora publicznego (przedsiębiorstw użyteczności publicznej i zakładów administracyjnych). W ramach tej funkcji organy administracji publicznej zaspokajają potrzeby społeczne, np. utrzymując szpitale.
3. Funkcja regulatora rozwoju gospodarczego przejawiającej się w zastosowaniu klasycznych instrumentów policyjnych i reglamentacyjnych w postacie zezwoleń, kontyngentów, ceł, a także udziale państwa w zarządzaniu gospodarką narodową. Administracja publiczna może nie tylko ingerować w życie gospodarcze interwencjonizm), ale i samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą (etatyzm).
4. Funkcja organizatorska, w ramach której organy administracji podejmują działania twórcze, samodzielne i kreatywne, np. gdy urzędnicy gminni starają się zdobyć fundusze unijne.
5. Funkcja wykonawcza, polegająca na wykonywaniu przepisów przez organy i instytucje administracji publicznej.
6. Funkcja kontrolno - nadzorcza, w ramach której państwo kontroluje i nadzoruje obywateli, np. stowarzyszenia.
7. Funkcja prognostyczno - planistyczna, dzięki której władza publiczna formułuje, np. prognozy wzrostu zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
Cechy A.P.:
Hierarchiczność, przymus, monopolistyczny charakter, trwałość, planowość. ciągłość, stabilność, apolityczność, fachowość, wyodrębnienie i uporządkowanie organizacyjne oraz kompetencyjne, legalizm, poszanowanie interesu publicznego (dobra ogólnego)
Rola prawa administracyjnego: „pełnienie roli hamulca dla władzy!!!”
P.adm. – to zespół norm prawnych regulujących te stosunki społeczne, które pojawiają się w toku działań organów administracyjnych.
Prawo administracyjne jako gałąź prawa obejmuje: tworzenie struktur organizacyjnych, relacje zachodzące między podmiotami, prawa i powinności podmiotów administrowanych przez podmioty administrujące
Aparat administracyjny – wszystkie jednostki wykonujące funkcji adm.publ., niezależnie od tego czy są państwowe, samorządowe, czy też inne.
Kontrola - funkcja organu polegająca wyłącznie na sprawdzaniu działalności innych jednostek, bez stałych możliwości wpływania na działalność jednostek kontrolowanych poprzez wydawanie wiążących nakazów lub poleceń. Powinna być: bezstronna, fachowa, efektywna. Polega na:
- Ustalenie istniejącego stanu rzeczy
- Ustalenie jak być powinno
- Zestawienie tego co istnieje z tym co być powinno
Kompetencje:
- Dokonywanie przeglądu działalności organu kontrolowanego
- Wgląd do akt i materiałów
- Wstęp do pomieszczeń i zakładów kontrolowanej jednostki
- Żądanie wyjaśnień w sprawie kontrolowanych materiałów
Inspekcja - kontrola dokonywana poprzez bezpośrednią obserwację zachowania badanej jednostki i porównania tego zachowania z odpowiednimi wzorcami zachowania poprawnego.
Własność publiczna
- Dobra publiczne -środki przy pomocy, których administracja publiczna wykonuje swoje zadania
- Rzeczy publiczne – wszystkie rzeczy, którymi państwo, jak i inny związek publicznoprawny posługuje się dla wykonywania swoich zadań (majątek skarbowy, majątek administracyjny, rzeczy służące dla powszechnego użytku)
- Majątek skarbowy (fiskalny)- ma generować dochody przeznaczane na finansowanie bieżącego funkcjonowania pozostałego mienia oraz zabezpieczać niezbędne środki na realizację dalszych ustawowych działań.
- Majątek administracyjny – element najbardziej obciążający finanse publiczne lecz niezbędny dla funkcjonowania administracji; stanowi wartość użytkową i kapitałową.
- Dobra publiczne – rzeczy przeznaczone dla powszechnego użytku.
Organem państwa będzie każda jednostka organizacyjna państwa mająca uprawnienie do wyrażania woli tego państwa – czego wyrazem jest przyznanie danej jednostce administracyjnej określonej kompetencji.
Akt administracyjny jest to sformalizowany (podjęty w wyniku postępowania) objaw woli organu administrującego podjęty na podstawie prawa i w granicach przysługujących temu organowi kompetencji, skierowany do zindywidualizowanego adresata, w konkretnej sprawie, wywołujący skutki prawne w sferze prawa admin., a niekiedy również w sferze innych działów prawa.