Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Odkrywanie w³asnych umiejêtnoci i mo¿liwoci Sesja 6
SESJA 6
Odkrywanie w³asnych
umiejêtnoci i mo¿liwoci
Klub
Pracy
Wstêp
Na rynku pracy oferujemy swoj¹ wiedzê, umiejêtnoci
oraz kompetencje, które pozwalaj¹ nam wykonywaæ dobrze
pracê. Czêsto nie zdajemy sobie sprawy z w³asnych atutów,
nie znamy tak¿e wszystkich s³abych punktów. Identyfikuj¹c
swoje umiejêtnoci i mocne strony oraz akceptuj¹c s³absze
nabieramy wiêkszego zaufania do swoich mo¿liwoci.
Cele
1. Zwiêkszenie poczucia pewnoci siebie wród uczestni-
ków grupy.
2. Identyfikacja umiejêtnoci, mocnych i s³abych stron.
3. Wzmocnienie przekonania, ¿e znalezienie pracy jest mo¿liwe.
Czas trwania
2,5 godziny
Program sesji
1. Umiejêtnoci i kompetencje.
Æwiczenie 6.1: Gospodarstwo agroturystyczne.
Æwiczenie 6.2: Wybrana praca a moje umiejêtnoci.
2. Historia zawodowa: ród³o wiedzy o w³asnych umiejêt-
nociach.
Æwiczenie 6.3: Historia zawodowa.
3. Identyfikacja w³asnych umiejêtnoci na podstawie zain-
teresowañ.
Æwiczenie 6.4: Co lubisz robiæ w wolnym czasie?
4. Odkrywanie w³asnych mo¿liwoci: okrelenie mocnych
i s³abych stron.
Æwiczenie 6.5: Test do samooceny.
Æwiczenie domowe: Mocne i s³abe strony.
5. Podsumowanie sesji.
6. Zapowied programu nastêpnej sesji.
Materia³y pomocnicze
Materia³y dla lidera
UMIEJÊTNOCI (L 6.1)
KOMPETENCJE (L 6.2)
Plakaty
TYPY OSOBOWOCI WED£UG J. HOLLANDA (P 6.1)
Materia³y dla uczestników
UMIEJÊTNOCI UNIWERSALNE (U 6.1)
WYBRANA PRACA A MOJE UMIEJÊTNOCI (U 6.2)
HISTORIA ZAWODOWA (U 6.3)
ZAINTERESOWANIA A UMIEJÊTNOCI (U 6.4)
TEST DO SAMOOCENY (U 6.5)
WYNIKI TESTU DO SAMOOCENY(U 6.6)
Program Klubu Pracy
133
Sesja 6 Odkrywanie w³asnych umiejêtnoci i mo¿liwoci
134
Program Klubu Pracy
Odkrywanie w³asnych umiejêtnoci i mo¿liwoci Sesja 6
1. Umiejêtnoci i kompetencje
&
Pracodawcy w procesie rekrutacji i selekcji osób do pracy dokonuj¹ analizy umiejêtnoci
i cech osobowoci kandydatów. Dlaczego przeprowadzaj¹ takie analizy, czy wiadectwo
szkolne lub zawiadczenie o kwalifikacjach ju¿ nie wystarczy? Niestety ju¿ nie.
We wspó³czesnym wiecie wykonywanie jednej i tej samej pracy przez ca³e ¿ycie jest ju¿
prawie niemo¿liwe. Prognozuje siê, ¿e m³odzi ludzie rozpoczynaj¹cy karierê zmieni¹ pra-
cê w swoim ¿yciu zawodowym do 14 razy, a zawód nawet 5 razy. Wi¹¿e siê to nieroze-
rwalnie ze zmianami gospodarczymi i technologicznymi; na wiele zawodów przestaje
wystêpowaæ zapotrzebowanie, równoczenie pojawiaj¹ siê nowe. Przedsiêbiorstwa po-
wstaj¹ i upadaj¹. Jeli zak³ad o danym profilu zatrudnia nowych pracowników czasami
trzeba siê szybko przekwalifikowywaæ, aby podj¹æ w nim pracê.
Aby móc aktywnie istnieæ na rynku pracy trzeba pamiêtaæ, ¿e ca³y czas nale¿y dbaæ o w³as-
ny rozwój zarówno wiedzy jak i umiejêtnoci. £atwoæ adaptacji oraz aktywnoæ s¹
wa¿nymi cechami wspó³czesnego pracownika.
Dzisiejszy system edukacyjny pozwala na wyrównywanie szans w dostêpie do wiedzy.
Maj¹c tak¹ mo¿liwoæ, wielu ludzi mo¿e osi¹gn¹æ wysoki poziom wykszta³cenia i dobre-
go, fachowego przygotowania do wykonywania zawodu. Jednak do tego, aby byæ poszu-
kiwanym profesjonalist¹ musz¹ do³¹czyæ po¿¹dane przez pracodawców umiejêtnoci
i cechy osobowoci.
Poznanie przez kandydatów do pracy w³asnych mocnych stron i tego, w jaki sposób mog¹
one byæ wykorzystane w pracy, przyczynia siê do wzrostu pewnoci siebie i racjonalnej
argumentacji w staraniach o pracê.
W S³owniku pedagogiki pracy mo¿emy przeczytaæ, ¿e ka¿da czynnoæ, któr¹ potrafi-
my wykonaæ, jest umiejêtnoci¹.
1
Zaprezentuj plakat à UMIEJÊTNOCI (P 6.1)
Omów krótko poszczególne rodzaje umiejêtnoci, jakie cz³owiek nabywa w ci¹gu ¿ycia.
Wyjanij bardziej szczegó³owo pojêcie umiejêtnoci uniwersalnych i zapisz na tablicy
definicjê UMIEJÊTNOCI UNIWERSALNYCH.
PAMIÊTAJ!
Umiejêtnoci uniwersalne to umiejêtnoci,
które s¹ wspólne dla wielu rozmaitych zadañ
i mog¹ byæ wykorzystane w ka¿dej pracy.
1
S³ownik pedagogiki pracy, red. T.W. Nowacki, Wroc³aw, 1986
Program Klubu Pracy
135
Sesja 6 Odkrywanie w³asnych umiejêtnoci i mo¿liwoci
Æwiczenie 6.1
Gospodarstwo agroturystyczne 20 minut
¸
1. Podziel grupê na dwa zespo³y. Ka¿dy zespó³ bêdzie wykonywa³ to samo zadanie
musi zaplanowaæ prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego.
Tematem æwiczenia mo¿e byæ ka¿dy inny rodzaj dzia³alnoci gospodarczej.
2. Uczestnicy maj¹ sami okreliæ po³o¿enie geograficzne (np. Mazowsze, Pomorze, ...),
wielkoæ zabudowañ, dodatkowe atrakcje, jakie mog¹ oferowaæ turystom.
3. Nastêpnie maj¹ sami dokonaæ podzia³u ról, dopasowaæ do konkretnych osób zakres ich
obowi¹zków: czym maj¹ siê zajmowaæ, za co odpowiadaj¹. Popro grupê o podanie co
najmniej szeciu umiejêtnoci uniwersalnych, które s¹ wykorzystywane w danej pracy
(np. sprz¹tanie pokoi: mycie, sprz¹tanie, reperowanie, umiejêtnoæ s³uchania, wyko-
nywania poleceñ, szycie) tak¹ analizê nale¿y wykonaæ dla ka¿dej osoby.
4
W celu u³atwienia zadania rozdaj materia³y àUMIEJÊTNOCI UNIWERSALNE (U 6.1)
4. W efekcie powstan¹ dwa gospodarstwa, które mog¹ bardzo ró¿niæ siê miêdzy sob¹
pracownicy mog¹ mieæ ró¿ne zadania do wykonania, zakresy obowi¹zków. Popro
przedstawiciela ka¿dego zespo³u, aby zaprezentowa³ wyniki pracy wg schematu:
Co mia³o wp³yw na wybór miejsca i okrelenie innych warunków funkcjonowania
gospodarstwa?
Dlaczego w taki sposób podzielilicie siê rolami, co o tym zadecydowa³o?
Czy ka¿da osoba mia³a przydzielona role, zadania do wykonania?
PODSUMUJ:
Wiedza, umiejêtnoci, dowiadczenie i cechy osobowoci sk³adaj¹ siê na obraz zawodowy da-
nej osoby, tworz¹ jej profesjonalny wizerunek. Zarówno nabyta wiedza jak i umiejêtnoci mog¹
byæ wykorzystane w wykonywaniu ró¿nych prac i na ró¿nych stanowiskach. Trzeba jednak pa-
miêtaæ, ¿e podstawowym warunkiem do wykonywania okrelonego zawodu s¹ kwalifikacje za-
wodowe.
&
Kwalifikacje zawodowe to zakres i jakoæ przygotowania niezbêdnego do wykonywa-
nia jakiego zawodu. Na kszta³cenie zawodowe sk³adaj¹ siê nastêpuj¹ce czynniki: poziom
wykszta³cenia ogólnego, wiedza zawodowa, umiejêtnoci zawodowe, a zw³aszcza sto-
pieñ wprawy oraz umiejêtnoæ organizowania i usprawniania pracy, uzdolnienia i zainte-
resowanie zawodem
1
.
Pojêcie kwalifikacji jest nierozerwalnie zwi¹zane ze wspó³czesnym rynkiem pracy. Pra-
wie ka¿da oferta pracy zawiera wymagania kwalifikacyjne, jakich oczekuje pracodawca
na danym stanowisku. Coraz czêciej mówi siê równie¿ o dostosowaniu standardów kwa-
lifikacji zawodowych do wymagañ Unii Europejskiej. Dlatego trzeba zdawaæ sobie
1
W. Okoñ: S³ownik pedagogiczny. Warszawa 1975, s. 145
136
Program Klubu Pracy
Odkrywanie w³asnych umiejêtnoci i mo¿liwoci Sesja 6
sprawê, ¿e zarówno obecnie jak i w przysz³oci staraj¹c siê uzyskaæ zatrudnienie w jakiej-
kolwiek dziedzinie gospodarki bêdziemy pytani o:
wiedzê merytoryczn¹ i umiejêtnoci, które okrelaj¹ mo¿liwoci wykonywania danej
pracy;
specjalistyczn¹ wiedzê specyficzn¹ dla danego stanowiska, np. kwalifikacje zdobyte
na stanowisku porednika pracy;
umiejêtnoæ organizacji pracy w³asnej, zarz¹dzanie czasem, umiejêtnoæ uczenia siê
oraz podejmowania decyzji;
predyspozycje osobowe, które umo¿liwiaj¹ kszta³towanie specyficznych umiejêtnoci,
np. pracy w zespole miêdzynarodowym i wielokulturowym.
Od kilkunastu lat coraz czêciej gdy mówi siê o rekrutacji pracowników, u¿ywa siê nowe-
go wyra¿enia kompetencje. I nie chodzi tu o to, co potocznie uwa¿a siê za kompetencje
tzn. zakres uprawnieñ do podejmowania okrelonych zadañ lub decyzji. Przez kompeten-
cje rozumie siê wiedzê, umiejêtnoci, uzdolnienia, style dzia³ania, osobowoæ, wyzna-
wane zasady, zainteresowania i inne cechy, które u¿ywane i rozwijane w procesie pracy
prowadz¹ do osi¹gania rezultatów zgodnych ze strategicznymi zamierzeniami przedsiê-
biorstwa
1
.
Jako kompetentn¹ okrela siê osobê, która dziêki wysokim kwalifikacjom zawodowym,
umiejêtnociom komunikacji i wspó³dzia³ania, dowiadczeniu i cechom osobowym bar-
dzo dobrze wykonuje swoj¹ pracê, niezale¿nie od zajmowanego stanowiska. Bardzo czê-
sto kompetencje maj¹ bezporedni wp³yw na wysokoæ wynagrodzenia pracownika.
Zapoznaj siê i w miarê potrzeb przedstaw uczestnikom informacje zamieszczone w materiale
à KOMPETENCJE (L 6.2)
Æwiczenie 6.2
Wybrana praca a moje umiejêtnoci 10 minut
¸
1. Popro uczestników o wypisanie umiejêtnoci niezbêdnych w pracy, któr¹ wykonywali
w przesz³oci, a nastêpnie o wypisanie umiejêtnoci wykorzystywanych w pracy, któr¹
chcieliby wykonywaæ.
4
Rozdaj materia³y àWYBRANA PRACA A MOJE UMIEJÊTNOCI (U 6.2)
2. Popro uczestników o zaznaczenie brakuj¹cych im umiejêtnoci i
zaplanowanie dzia-
³ania, które pozwoli pokonaæ istniej¹ce braki (np. odpowiednie szkolenie) lub wybraæ
inn¹ mo¿liwoæ pracy.
PAMIÊTAJ!
Mo¿emy zmieniaæ zawody i prace
umiejêtnoci uniwersalne pozostaj¹ z nami.
1
Tomasz Rostowski, Kompetencje jako jakoæ zarz¹dzania zasobami ludzkimi w Jakoæ zasobów firmy. Kultura, kompeten-
cje, konkurencyjnoæ red. Alicja Sajkiewicz, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa 2002
Program Klubu Pracy
137

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed