Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1.       Proszę wymienić etapy pracy z grupą
a)Â Â Â Â Â Â Â tworzeniu grupy
b)Â Â Â Â Â Â Â umacniania jej norm oraz struktury
c)        realizowanie celów grupowych
d)       ocenianie wyników działalności grupy
Â
2.       Proszę podać techniki stosowane w praktyce ze społeczności
Â
a)Â Â Â Â Â Â Â Â strukturyzacja,
b)Â Â Â Â Â Â Â zarzÄ…dzanie- administrowanie,
c)        przygotowanie planów i opracowań formalnych,
d)Â Â Â Â Â Â Â edukacja i promocja,
e)Â Â Â Â Â Â Â Â pokazy itd.
3.       Do szczególnie pożądanych cech pracownika socjalnego zalicza się:
Â
wrażliwość na ludzkie problemy, przyjazne nastawienie do klijenta, postawa empatii, sprawność działania, , dar przekonywania, wysoka świadomość, wiedza, bezinteresowność i uczciwość, nastawienie praktyczne, autentyczność, bezstronność i poszanowanie godności każdego człowieka, okazanie mu szacunku
4.  Do głównych czynników określających zawód pracownika socjalnego należą:
            Â
a) wiedza,
b) umiejętności, c)wartości d)standardy etyczne
Â
5. Role zawodowe pracownika socjalnego można klasyfikować przypisując je
działaniom które maja zostać wykonane oraz celom jakie chcemy osiągnąć
Â
6. Rzecznictwo jest jednÄ… z form pracy pracownika socjalnego
Rzecznictwo-w pracy socjalnej polega na działaniu dla dobra klienta albo określonej kategorii klientów potrzebujących należnej pomocy w sytuacji, w której istniejące instytucje pomocowe nie wypełniają swoich funkcji. W odróżnieniu od mediacji, rzecznictwo nie jest działalnością neutralną. Pracownik socjalny występuję w roli swojego klienta jako strony słabszej wobec instytucji innych sił społecznych.
Â
7.       Po raz pierwszy termin praca socjalna został użyty w roku:
b)Â 1917
Â
8.       Praca socjalna jest traktowanaÂ
Zawód, który promuje społeczne zmiany, rozwiązywanie problemów we wzajemnych ludzkich relacjach oraz wzmocnienie i wyzwolenie ludzi dla osiągnięcia przez nich dobrostanu oraz jako działalność charakterze pomocowym, której zadaniem jest ułatwienie wzajemnego przystosowania jednostki, rodzin grup oraz środowiska społecznego, w którym żyją oraz rozwijania poczucia własnej wartości indywidualnej poprzez wykorzystanie możliwości tkwiących w ludziach, w stosunkach interpersonalnych oraz zasadach udostępnionych przez społeczeństwo lokalne.
Â
9.       Wśród najważniejszych form pracy socjalnej wymienia się:
a)Â Â Â Â Â Â Â Â ratownictwo
b)Â Â Â Â Â Â Â opiekÄ™
c)Â Â Â Â Â Â Â Â pomoc
d)Â Â Â Â Â Â Â kompensacjÄ™
Â
10. Proszę wymienić podstawowe metody pracy socjalnej i opisać jedną, dowolnie wybraną.
Tradycyjnie wymienia się trzy główne metody działania w pracy socjalnej: prowadzenie indywidualnego przypadku, pracę z grupą i organizowanie (przekształcanie) środowiska lokalnego
Metoda indyw. przyp.
jest to metoda bazująca na wiedzy, zrozumieniu i umiejętnym zastosowaniu właściwych technik pomocy ludziom w rozwiązywaniu ich problemów. Pomaga jednostkom w sprawach zarówno zewnętrznych i dotyczących otoczenia, jak i w indywidualnych, dotyczących wnętrza osoby. Koncentruje się na jednostce, nie ignorując jednak dobra społecznego. Proces prowadzenia indywidualnego przypadku zawiera kilka zasadniczych etapów. Pierwszym z nich jest diagnoza, której zadaniem ma być ujawnienie czynników powodujących zaistnienie trudnej sytuacji w życiu osoby. Głównym narzędziem diagnozy jest wywiad środowiskowy oparty na kwestionariuszu. W momencie rozpoznania problemu rozpoczyna się już właściwy proces jego rozwiązywania. Po przeprowadzeniu diagnozy należy ustalić plan postępowania, określający kolejne kroki podjętej interwencji. Najdłuższym etapem jest sama interwencja i wymaga ona ciągłego korygowania tak diagnozy, jak i planu postępowania. Bardzo ważnym etapem jest zakończenie interwencji ponieważ jest ona wyraźnym znakiem, że pracownik uważa swoją dalszą aktywność za zbędną.
Praca z grupÄ…
W metodzie pracy socjalnej z grupą chodzi przede wszystkim o poprawę funkcjonowania społecznego, łagodzenie i eliminowanie przeszkód, utrudniających interakcje społeczne.
W metodzie tej działalność podejmowana przez pracownika socjalnego odnosi się do jednostek w grupie. Jest to więc podejście indywidualne w ramach grupy i jest ono świadomie skierowane na możliwie najpełniejszy rozwój osoby w jej relacjach do grupy. Grupa jest w tym przypadku jedynie narzędziem rozwoju i zmian, zaś głównym przedmiotem troski pozostaje jednostka. Pierwszoplanowym celem pracy z grupą jest zatem poprawa społecznego funkcjonowania poprzez czynne uczestnictwo w grupie. Istotne jest wszakże, iż metoda pracy grupowej może być skuteczna tylko w przypadku małych grup, w których wszyscy ich członkowie znają się bezpośrednio.
Możemy wyróżnić trzy odmiany metody grupowej, związanej z trzema rodzajami grup.
- Grupy rozwojowo-wychowawcze mają za cel służenie pomyślnemu rozwojowi psychicznemu, fizycznemu i kulturalnemu wszystkich tych, którzy tego pragną.
- Grupy psychoterapeutyczne nastawione są natomiast na poczynania opiekuńcze i ratownicze. Szczególnym przypadkiem takiej grupy psychoterapeutycznej są Anonimowi Alkoholicy.
- Grupy rewalidacyjne. Ich zadaniem jest powiązanie zerwanych więzi między jednostką i jej najbliższym otoczeniem.
11. Proszę podać etapy pracy z przypadkiem
diagnoza przypadku i określenie planu postępowania oraz prowadzenia przypadku.
12.    oraz dodatki do zasiłku rodzinnego,
Â
2. ,
3. świadczenia opiekuńcze: i .
Â
Pyt. 18. Jakie rodzaje placówek i form pomocy tworzą system opieki nad dzieckiem
Â
Placówka opiekuńczo- wychowawcza zapewnia dzieciom i młodzieży pozbawionym częściowo i całkowicie opieki rodzicielskiej oraz niedostosowanym społecznie dzienną lub całodobową, ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie, jak również wspiera działania rodziców w wychowaniu i sprawowaniu opieki.
Placówki wsparcia dziennego
        Wspierają rodzinę w sprawowaniu jej podstawowych funkcji.
Zapewniają pomoc rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami. Współpracują ze szkołą, ośrodkiem pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Â
Placówki interwencyjne
Zapewniają dziecku pozbawionemu częściowo lub całkowicie opieki rodziców, znajdującemu się w sytuacji kryzysowej:
a) doraźną, całodobową opiekę
b) kształcenie dostosowane do jego wieku i możliwości rozwojowych
c) opiekę i wychowanie do czasu powrotu do rodziny lub umieszczenia w rodzinie zastępczej, placówce rodzinnej albo placówce socjalizacyjnej
Placówki rodzinne
Zapewniają dzieciom częściowo lub całkowicie pozbawionym opieki rodziców całodobowa opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych do domu rodzinnego oraz opiekę, do czasu powrotu dziecka do rodziny, umieszczenia go w rodzinie adopcyjnej lub jego usamodzielnienia.
Placówki socjalizacyjne
Zapewniają całodobową opiekę i wychowanie dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodzicielskiej, dla których nie znaleziono rodzinnej opieki zastępczej.
Â