Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZE ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
3 - 6 LETNICH
ZAJĘCIA I.
Temat: "Tworzymy naszą grupę"
Cele:
· Wzajemne poznanie się dzieci
· Stworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu własnych uczuć, przezwyciężanie nieśmiałości
· Kształcenie i rozwijanie umiejętności komunikowania się
· Integrowanie grupy
· Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
Przebieg zajęć:
1. Rozmawiam z dziećmi o tym co będziemy robić na zajęciach (bawić się, rozmawiać, poznawać się, śmiać się...)
2. Rozmawiam z dziećmi na temat tego czego nie będziemy robić ( wyzywać, nudzić się, uspokajać, zmuszać do zabawy, oceniać efektów...)
3. Wyjaśniam dzieciom co to jest krąg i kiedy go tworzymy
Prezentacje i autoprezentacje
1. Przedstawiam się dzieciom i informuję, że mają do mnie mówić "proszę pani".
2. Przedstawiamy się z dziećmi nawzajem wykorzystując do tego celu pacynkę, maskotkę z kącika czy inną zabawkę (wg uznania)
· Zabawa: "Wykrzykiwanie imion"
· Zabawa: "Imię i nastrój". Dzieci mówią swoje imiona z równoczesną zmianą nastroju (radośnie, smutno, w złości...)
· Zabawa: "Pociąg - hej!". Dzieci tworzą wąż, który musi być zgrany aby równo pełzał i śpiewają:
Jedzie pociąg z daleka
I na wszystkich zaczeka
Mój pociągu łaskawy
Zabierz nas do Warszawy - hej, hej, hej!
· Zabawa - "Imiona i piłka". Dzieci siedząc w kręgu przekazują piłkę, każdy kto ją dostanie mówi swoje imię.
3. Zakończenie zajęć. Nauka piosenki grupowej zaproponowanej przeze mnie lub przez dzieci, np. "Jestem muzykantem".
4. Pożegnanie.
· Zabawa: "Dłonie". Dzieci wraz ze mną stoją w kręgu, przekazują sobie dotyk dłoni, tak jakby coś w nich było. W podobny sposób będziemy kończyli prawie wszystkie zajęcia.
ZAJĘCIA II.
Temat: "Musimy się bliżej poznać".
Cele:
· Ukazywanie pozytywnych cech osobowości
· Stworzenie dzieciom doświadczeń korygujących zaburzenia związane z funkcjonowaniem społecznym
· Dostarczenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, otwartości i szczerości
· Przyjazne współdziałanie w grupie
Przebieg zajęć:
1. Śpiewam z dziećmi ulubioną piosenkę grupową, którą większość zna
2. Witam się ze wszystkimi dziećmi przez podanie ręki
· Zabawa: "Dotyk" - siedzę z dziećmi w kole, dzieci odwrócone do siebie plecami ( bokiem do koła), każde dziecko po kolei dotyka kolegę palcami po plecach, przekazuje sobie wzajemnie dotyk. Dotyk może być podawany do treści jakiegoś wiersza, np.
To jest koń, to jest słoń, to malutka pchełka,
To jest sowa a to krowa - ona taka wielka.
Pada deszcz, potem wiesz, że to już ulewa,
Bo gdy wieje, to się leje i ptak już nie śpiewa.
Gdy jest zimno i jest deszczyk to przechodzi po nas dreszczyk.
· Zabawa: "Siądźmy razem" - dzieci stoją w kole, trzymają się za talię, bokiem do koła. Na dany znak wszyscy powoli próbują siadać sobie na kolanach w tym samym czasie. Potem powtarzamy naukę siadu ze zmianą kierunku.
· Zabawa: "Raz, dwa, trzy" - dzieci rozbiegają się po sali. Umawiam się z nimi co do zadania jakie mają wykonać. Gdy zawołam, np. "trzy, pięć, sześć...", dzieci tworzą grupki składające się z podanych liczb ( liczby mogą mieć przypięte do sweterków), dzieci, którym nie udało się dołączyć do żadnej z grup bawią się dalej. Młodsze dzieci mogą się bawić w zwierzątka zamiast liczb, np. "wiewiórki, misie i żabki", na ten sygnał dzieci tworzą grupki.
· Zabawa: "Magiczny bęben" - mówię: "Oto magiczny bęben. Możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy on bije. Kiedy zamilknie wszyscy muszą stanąć bez ruchu w jakiejś pozie. Gdy to się stanie magiczny bęben powiększy swoją moc, wszyscy będą musieli wykonywać jego rozkazy. Uderzam w bęben w zróżnicowanym tempie i podaję dzieciom polecenia:
- bądźcie miłymi kotkami
- złymi psami
- smutnym pajacykiem
- leniwym zającem
- wesołą małpką
- sennym misiem
- groźnym lwem......itp.
Wykonanie kompozycji przestrzennej -"Mój świat". Na środku kartki dzieci wklejają swoje zdjęcie lub rysują siebie. Następnie z kolorowych czasopism wycinają ulubione przedmioty, kolory, potrawy, zajęcia, zwierzęta, to wszystko przyklejają na kartkę tworząc kompozycję plastyczną (collage). Każde dziecko przedstawia kolegom swoją pracę i mówi co mu się w niej najwięcej podoba.
· Ćw. relaksacyjne. Mówię do dzieci, które leżą na dywanie: "Ponieważ jesteście sennymi misiami połóżcie się na plecach i zamknijcie oczy, oddychajcie równo, lekko, swobodnie. Rozluźnijcie paluszki prawej ręki...lewej ręki... prawej nogi....itd. czujemy się spokojni, otwieramy oczy, poruszamy ręką, nogą.....siadamy. wszystko to mówię głosem bardzo cichym, miękkim, by dzieci czuły się odprężone.
3. Zakończenie - rozmawiam z dziećmi co im się najbardziej podobało
· Zabawa: "Dłonie" - jak wyżej.
ZAJĘCIA III
Temat: "Moi najbliżsi"
Cele:
· Uświadomienie dzieciom kto jest im bliski, na kogo mogą liczyć
· Stworzenie klimatu bezpieczeństwa i zaufania
· Ustalanie reguł
· Budowanie więzi z grupą
· Ukazywanie pozytywnych cech osobowości
1. Wspólny śpiew piosenki (znanej dz.), powitanie przez podanie dłoni.
2. Zabawa "Usiądź obok mnie". Dzieci chodzą po sali w rozsypce, na polecenie: Usiądź obok mnie, które wydaję mają znaleźć sobie kolegę obok którego siadają.
3. Zabawa: "Tajemnica" (element wyciszenia). Przekazywanie kolejno w kole uścisku, ze zmianą kierunków. W tym uścisku zawarta jest tajemnica, której nikt nie może zobaczyć.
4. "Moje rady" - przekazuję dzieciom zasady związane z uczestnictwem w zabawach:
- nie mówimy jednocześnie
- słuchamy i nie przeszkadzamy, gdy inni mówią
- do niczego nikogo nie zmuszamy ale zachęcać możemy
- jeśli ktoś chce coś zachować w tajemnicy spełniamy jego prośbę
5. Rysunek - "Moja rodzina". Na dużych kartkach dzieci rysują koło, wokół koła, w kółkach, rysują osoby, które kochają i lubią. W zależności od tego jak bardzo te osoby lubią czy kochają rysują postacie w większych lub mniejszych kołach. Po wykonaniu prac rozmawiam z dziećmi na temat: "Kto jest dla mnie najważniejszy, kogo kocham i lubię?" (To zajęcie polecam wykonywać z dziećmi 6- letnimi)
6. Utworzenie albumu- "Nasi najbliżsi" z prac, które dzieci wykonały tworzymy album i pokazujemy go rodzicom z odpowiednią instrukcją jego oglądania.
7. Zabawa: "Siedzimy - stoimy" - polecam dzieciom patrzeć na mnie i słuchać uważnie tego co mówię a także wykonywać moje polecenia. Mówię np. "siedzimy " a sama stoję, co ma zmylić dzieci, mówię "nos" a pokazuję oko, mówię "noga" a pokazuję rękę, itd.
· Rozmawiam z dziećmi w kole : "Co to jest rodzina?" , "Co to znaczy, że jakieś osoby stanowią rodzinę?", "Co razem robią członkowie rodziny?", "Za co kochają się poszczególne osoby w rodzinie?"
· Zabawa "Dłonie" jak wyżej
ZAJĘCIE IV.
Temat: "Poznajemy i nazywamy uczucia"
Cele:
· Uświadomienie dzieciom, co to są uczucia
· Zapoznanie z różnymi rodzajami uczuć
· Uczenie rozpoznawania uczuć i nazywanie oraz ujawnianie ich w różnych sytuacjach
· Dostarczanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, otwartości i szczerości
Rozpoczynam zajęcia piosenką, którą wszystkie dzieci znają i lubią.
1. Zabawa: "Wszystkie dzieci, które.." - zadaję dzieciom pytanie dotyczące różnych uczuć i stanów emocjonalnych rozpoczynające się słowami: "Niech wstaną wszystkie dzieci, które...
...lubią chodzić do przedszkola,
...nie lubią się myć,
...złoszczą się, gdy ktoś je bije,
...wstydzą się powiedzieć pani, że chcą iść siusiu...itp.
2. Oglądanie obrazków przygotowanych przeze mnie na których są różne twarze: szczęśliwe, smutne, złe, znudzone, zdziwione, zawstydzone...wypowiadanie się na ich temat, próba narysowania swojej buzi widzianej w lusterku.
3. Zabawa: "Przedstaw się" - dzieci wypowiadają swoje imiona ukazując na twarzy różne nastroje.
4. Zabawa z piosenką. Dzieci stoją w kole i śpiewają:
Gdyś wesoły i to wiesz, klaśnij też (2x)
Gdyś wesoły i to wiesz i pokazać nam to chcesz, klaśnij też.(2x)
Przy kolejnych zwrotkach zmieniamy tylko słowo "klaśnij" na np. "tupnij", "podskocz", "krzyknij" .....
Na zakończenie każde dziecko przedstawia rysunek z pkt. 2 i omawia go, np. "Tu jestem smutny, tu jestem wesoły...itd.
5. Zabawa "Dłonie" –jak wyżej
ZAJĘCIA V
Temat: "Czego się wstydzimy"
Cele:
· Uświadamianie dzieciom jak można radzić sobie ze wstydem oraz jego przeżywaniem oraz, że wstyd utrudnia życie,
· Dostarczanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa, otwartości, szczerości
1. Odgrywam przed dziećmi scenkę, w której potykam się i prawie przewracam, próbuje potem udawać, że nic się nie stało. Mówię dzieciom, że dorośli także często przeżywają wstyd, np. gdy wyleją herbatę na przyjęciu, poplamią się sokiem, coś powiedzą bez zastanowienia... Opowiadam o tym jak bardzo wstyd utrudnia życie i ile rzeczy byśmy zrobili, gdybyśmy się siebie nie wstydzili.
2. Zabawa: "Wszyscy, którzy...".Proszę by wstały dzieci, które wstydzą się, gdy:
· Puszczą bąka
· Przewrócą się lub potkną przy kolegach
· Nie potrafią odpowiedzieć na proste pytanie zadane przez panią
· Rodzice zwracają im uwagę przy gościach lub kolegach
· Płaczą w przedszkolu przy innych dzieciach... itp.
3. "Rewia mody"- namawiam dzieci aby zabawiły się ze mną w pokaz mody, tłumaczę im uprzednio na czym to polega, dzieci, które widziały to w telewizji też opowiadają. Następnie ubieram się na cebulkę i pokazuję dzieciom pierwsza, idąc po wybiegu. Dzieci prezentują się po kolei, jeżeli chcą, przebrania wybierają same a ja opowiadam o strojach, udają, że mówię przez mikrofon. Każde dziecko jest nagradzane oklaskami.
4. Zakończenie zajęć - "Powiedz o sobie coś dobrego".
ZAJĘCIA VI
Temat: "Wywiady"
Cele:
· Podniesienie poczucia własnej wartości
· Zainteresowanie dzieci sobą nawzajem
· Wdrożenie do wypowiedzenia się na temat własnych uczuć, przezwyciężania nieśmiałości
· Rozwijanie umiejętności komunikowania się
1. Śpiew piosenki grupowej
2. Zabawa: "Walka łańcuchów". Znana zabawa w której dwa rzędy przeciągają się nawzajem w splecionym łańcuchu. Wygrywa ten kto przeciągnie się na swoją stronę.
3. Zabawa: "Kto tam siedzi?" - jedno dziecko wychodzi za drzwi, w tym czasie zakrywam wybrane dziecko kocykiem. Po powrocie tej osoby przekonujemy się czy zgadnie Kto tam siedzi. Możemy pokazać jedynie część nogi, czy paputka. Nagradzamy oklaskami jeśli dziecko poprawnie odgadło.
4. Zabawa: "Ciemność". Wybranemu dziecku zawiązuję oczy. Wybieram inne dziecko, które podchodzi do dziecka, które nic nie widzi i mówię, by próbowało poznać kolegę po dotyku. Każę dotykać nosa, oczu, włosów. Naprowadzam czy to jest chłopiec, czy dziewczynka.
Pytanie: "Jak się czułem w trakcie tej zabawy?(zadam je dzieciom starszym)
5. Zabawa: "Wywiad". Tłumaczę dzieciom co to jest wywiad, jak się go przeprowadza, czemu służy.
Wybieram jedno dziecko z grupy. Rozmowę zaczynam od omówienia wybranego rysunku dziecka. Następnie pytam, np.:
· Co lubisz robić rano, gdy nie idziesz do przedszkola?
· Jaka jest twoja ulubiona potrawa?
· Kto cię całuję na dobranoc?
· Czego się boisz?
· Jakie jest twoje marzenie?
Proszę następnie dziecko o złożenie podpisu pod tą wypowiedzią, tłumacząc co to jest autograf (dziecko podpisuje się jak chce, mimo, że nie umie pisać)
6. Zabawa: "Śmiech mieszka w brzuchu". Dzieci dobierają się parami i kładą sobie głowy na brzuchu, najpierw jedno potem drugie, pozwalam dzieciom głośno się śmiać, tak aby podskakiwał cały brzuch. Dzieci czują w brzuchu kolegi śmiech. Potem zmiana.
7. Rozmowa z dziećmi: "Co najbardziej podobało mi się na zajęciu?"
ZAJĘCIA VII
Temat: "Jestem kimś"
Cele:
· Wyciszanie przykrych stanów emocjonalnych dziecka
· Uzewnętrznianie uczuć poprzez wypowiedzi słowne i plastyczne
· Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez doświadczanie sukcesu w nowych sytuacjach
· Nawiązywanie kontaktów społecznych
· Ukazywanie tego, co w dziecku dobre
1. Powitanie, śpiewamy wspólnie piosenkę, którą znamy. Podajemy sobie ręce w celu powitania.
2. Zabawa "Pająk i muchy". Wybieram dziecko, które jest pająkiem i chodzi po sali szukając zdobyczy. Muchami są wszystkie dzieci z grupy. Na mój sygnał muchy uciekają a pająk czai się zza szafy. Gdy zawołam: "Pająk poluje!", wychodzi na polowanie a muchy muszą stanąć nieruchomo, by ich nie zauważył. Kto się poruszy tego pająk zabiera do swojej kryjówki.
3. Zabawa: "Iskierka". Przekazujemy sobie uścisk dłoni siedząc w kole (element wyciszenia)
4. Zabawa: "Mało nas" (element integrujący grupę). Chodzimy w kole do znanej piosenki: "Mało nas do pieczenia chleba..", kończąc śpiewanie wymieniamy imię dziecka, które wchodzi do środka koła.
5. Zabawa: "Twarzą w twarz". Dzieci dobierają się parami i siadają po turecku twarzami do siebie. Proszę dzieci aby zamknęły oczy i przywitały się ze sobą szukając po omacku swoich dłoni. Mówię do dzieci aby pomyślały o czymś przyjemnym, a następnie o czymś nieprzyjemnym. Łagodnym, cichym głosem wymieniam sytuacje nieprzyjemne i przyjemne.
Rozmawiam z dziećmi :
· W jakich sytuacjach czujesz się przyjemnie, co wtedy czujesz,
· W jakich czujesz się nieprzyjemnie i co wtedy czujesz,
· Jaką masz minę w tych sytuacjach
6. Zabawa: "Lustro". Siedząc w parze naprzeciw siebie polecam dzieciom wykonywać te same ruch co kolega, tak jak w lustrze, np. czesanie, wyciąganie języka, mycie zębów...
7. Opowiadanie. Opowiadam dzieciom sytuację z mojego życia kiedy czułam się ważna, np. moje imieniny, itp. Swobodne wypowiedzi dzieci na ten sam temat: co to znaczy czuć się ważnym?, kiedy czuję się ważnym?, czy być ważnym jest przyjemne?....
8. Rozmowa z dziećmi na temat obowiązków w domu czy w przedszkolu, które dodają im ważności.
ZAJĘCIA VIII
Temat: "Wzmacniamy poczucie własnej wartości"
Cele:
· Wzmocnienie poczucia własnej wartości
· Rozbudzenie gotowości do swobodnego wypowiadania się
· Rozwijanie wyobraźni
· Rozwijanie ekspresji ciała
· Ćwiczenia możliwości dotykowych
· Pokonywanie lęku przed wystąpieniem publicznym
· Poznawanie mocnych stron poszczególnych osób
1. Rytualne powitanie
2. Zabawa: "Spotkanie". Zabawa polega na ukazaniu możliwości różnych powitań. Tłumaczę dzieciom o co chodzi w zabawie i wybieram dzieci parami. Przykładowe powitania: Wyobraźcie sobie, że:
- witamy się ze swoją panią, którą spotykamy na ulicy,
- spotykamy swojego kolegę, którego dawno nie widzieliśmy,
- spotykamy kolegę widzianego wczoraj,
- spotykamy koleżankę,
- ciocię
- wujka
- babcię
- spotykamy mamę, która przyjechała po tygodniu,
itp.
3. Zabawa: "Jestem królem (królewną)". Ustawiam dzieci w szpaler, przez jego środek idzie dziecko wybrane przeze mnie, które ma na głowie koronę, słowem "król". - Każde z was będzie przez chwilę takim królem- mówię. Dziecko musi przejść przez środek szpaleru i zająć miejsce na tronie (specjalnie ubrane krzesło). Wszystkie dzieci kłaniają się królowi.
4. Zabawa ruchowa: "Zaczarowane ruchy". Dzieci chodzą po sali a ja umawiam się z nimi, że będę czarowała ich ruchy czarodziejską pałeczką. Muszą robić wtedy to co im każę. Przykładowe polecenia:
- idziecie skacząc po kamieniach
- idziecie i dźwigacie ciężki worek z ziemniakami
- idziecie i boli was noga
- idziecie tak jak roboty
- skaczecie jak wiewiórka
- zamieniam was w kamień
- itd.
5. Zabawa: "Kogo lubię". Dziecko, wybrane przeze mnie opisuje osobę, którą lubi, np. " Ta osoba, którą lubię ma czerwony sweterek, jasne włosy, zielone paputki...", dzieci muszą odgadnąć o kim mowa.
6. Zabawa: "Król Ciszy"- wybieram jedno dziecko, któremu zakładam koronę na głowę, chodzi wkoło a po okręgu rozsadzam dzieci, które muszą bardzo cicho się zachowywać. Król wybiera jedno z dzieci najładniej siedzących i to dziecko przejmuje jego rolę.
ZAJĘCIE IX
Temat: "Umiem coś więcej"
Cele:
· Uczenie się akceptowania i dostrzegania swoich możliwości
· Odreagowanie aktualnych napięć
· Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
· Tworzenie sytuacji sprzyjających wyrażaniu własnych uczuć, przezwyciężanie nieśmiałości.
1. Śpiewamy wspólną piosenkę inscenizowaną ruchem
2. Zabawa: "Dodaj swój ruch". Dzieci siedzą w kole, wybieram osobę, której polecam wykonać jakiś ruch, im młodsze dziecko, tym prostszy. Następne dziecko ma powtórzyć ten ruch i dodać jakiś swój i tak kilka razy, aż do jakiejś pomyłki, czyli zapomnienia jednego z ruchów. Zabawa ma odbywać się bez słów.
3. Zabawa plastyczna: "Moja rączka". Rozdaję dzieciom kartki z poleceniem narysowania swojej rączki. Dzieci przykładają rękę do kartki i obrysowują ją.
Zbieram karki i z każdym z dzieci rozmawiam, co ta rączka umie robić najwięcej, następnie zapisuję wypowiedzi dzieci na rysunku rączki. Wycinam rączki i umieszczam na wystawie dla rodziców ( dłonie naklejone na jedną wspólną kartkę).
4. Zabawa: "Jestem aktorem". Mam przygotowane pudełeczko lub woreczek, w którym są przygotowane wcześniej karteczki z nazwami czynności. Wybrane dziecko losuje jedną z karteczek i ma za zadanie przedstawić daną czynność za pomocą ruchów, gestów, mimiki. Pozostałe dzieci odgadują co zagrał aktor i nagradzają aktora oklaskami. Przykładowe czynności:
· mycie zębów
· śpiewanie do mikrofonu
· czytanie gazety
· spanie
· malowanie
· lub zawód, np. malarz, szewc, piosenkarz, drwal.........
5. Zabawa: "Idzie czarodziej". Dzieci mają za zadanie przemieniać się w różne przedmioty, ludzi czy zwierzęta. W co się zamienia zależeć będzie od czarodzieja, który zjawił się w przedszkolu. W tym celu zakładam na siebie jakiś atrybut czarodzieja, np. czapkę lub długi płaszcz i wymachując czarodziejską różdżką wymawiam zaklęcie, np.
· kamienie
· roboty
· żabki
· kotki
· szumiące drzewo, itp.
Po zabawie zadaję dzieciom różne pytania, np., "Która rola była dla ciebie najprzyjemniejsza, która najtrudniejsza do zagrania, itp.
6. Wspólne śpiewanie piosenki.
ZAJĘCIE X
Temat: "Każde dziecko jest ważne"
Cele:
· uświadomienie dziecku, że jest wyjątkowe, niepowtarzalne
· stworzenie klimatu zaufania, bezpieczeństwa
· budowanie obrazu swojego "Ja"
· integracja grupy
· odreagowanie napięć
7. Zabawa: "Podaj imię". Dzieci siedzą na obwodzie koła i podają sobie piłeczkę, przed podaniem kolejnemu dziecku muszą wymienić jego imię.
Dzielę salę na dwie połowy. Na jednej połowie leży duża uśmiechnięta buzia, na drugiej smutna. Dzieci stoją na środku sali. Podaję hasło: "Pada deszcz", dzieci wbiegają na tę część sali, która odpowiada ich nastrojowi w taką pogodę. Uderzenie w bębenek powoduje, że dzieci wracają na swoje miejsce. Przykładowe zdania do zabawy:
· Pada śnieg
· Jem kolację
· Uczę się wiersza
· Jestem z mamą
· Jestem z panią
· Jest burza..................
1. Zabawa: "We dwoje". Bawimy się w takie zabawy, do których potrzeba dwojga dzieci, np. jestem twoim fryzjerem, masażystą, jestem twoim lekarzem, czyszczę ci buty, myję ci plecy, usypiam dziecko, chodzę z psem na spacer......
2. Zabawa "Zdjęcie". Polecam dzieciom, że zaraz przyjedzie fotograf i muszą się przygotować do zdjęć, gdyż będą w gazecie. Dzieci udają różne czynności, które mogą pomoc im w poprawieniu swojej urody: czesanie, upinanie włosów, poprawianie ubrania, przygotowanie pozy do zdjęcia. Potem kolejno każde podchodzi, siada na krześle a ja robię mu zdjęcie prawdziwym aparatem. Po wywołaniu wskazane byłoby wywieszenie wszystkich zdjęć z podpisanym imieniem i nazwiskiem. Może być do zdjęcia dołączona cecha pozytywna, np. Janek Kowalski - pięknie rysuje, itp.
3. Rozmowa na temat: "Ważny"
· Co to znaczy być ważnym?
· W jakich sytuacjach czujemy się ważni?
· Czy bycie ważnym jest przyjemne?
Daję dzieciom możliwość spontanicznych wypowiedzi, próbuję jednak na początku naprowadzić je na sens tego słowa, uzmysławiam im również, że należy rozróżniać ważność w dobrym sensie od cwaniactwa.
4. Praca plastyczna dowolną techniką na temat: "Ważni ludzie w naszym życiu". Inspiracja do tego zajęcia jest oglądanie różnych ilustracji przedstawiających ważne osoby, np. lekarzy, strażaków, policjantów, mamę, tatę, babcię, sąsiadkę. Dzieci wypowiadają się na ich temat, może mają jakieś doświadczenia z nimi związane. Potem wykonują dowolną techniką pracę plastyczną, którą koniecznie trzeba wyeksponować tak aby rodzic ją zobaczył i pochwalił.
5. Zakończeniem zajęcia będzie indywidualne śpiewanie piosenek dla chętnych dzieci.
EWALUACJA
W każdym dziecku tkwi dużo dobrego, każde dziecko ma coś do powiedzenia, do pokazania. Czasami traktujemy jednak dzieci jako "masę", nie zauważamy tych iskierek, które się w nich tlą. Jeśli to ujdzie naszej uwadze może nigdy nie zobaczyć światła dziennego.
Zabawy te mają na celu korygowanie zaburzeń związanych z funkcjonowaniem dziecka w grupie, mają dostarczać mu poczucie bezpieczeństwa, budować pozytywną postawę w stosunku do samego siebie.
Są rzeczy i sytuacje, których dzieci się wstydzą, szczególnie te starsze. Te zabawy uświadamiają dzieciom jak można sobie poradzić w niektórych sytuacjach wstydliwych. Nauczyciel prowadzący te zabawy będzie musiał udowadniać dziecku, że jest niepowtarzalne, wyjątkowe, będzie musiał budować w nim pozytywny obraz samego siebie. Oczywiście proponowane zajęcia nie muszą być zrealizowane w jednym dniu, można także zmieniać ich kolejność, traktować wybiórczo, prowadzić je w dowolnych porach dnia, z małymi grupkami dzieci.
3
...