Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Zabawa ruchowa „Sporty zimowe”, w trakcie muzyki wolnej naśladują jazdę na łyżwach, podczas szybkiej w parach tworzą sanki.

 

 

  Zimą wokoło jest wesoło

Wiek dzieci: 6-latki

Cele:

·         integracja dzieci i rodziców,

·         wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy,

·         kształtowanie umiejętności współpracy w zespole,

·         wyzwalanie i rozwijanie próżnych sposobów twórczej ekspresji (ruchowej, muzycznej, plastycznej),

·         doskonalenie umiejętności rozwiązywania prostych działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 1- 10,

·         doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej wyrazów,

·         ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej,

·         uogólnianie i rozwijanie twórczego myślenia przy rozwiązywaniu zagadek.

Pomoce: wizytówki w kształcie gwiazdek, biała kulka z krepiny, kartoniki z napisami TAK i NIE, karteczki ze zdaniami o tematyce zimowej (prawda – fałsz), kaseta z nagraniami muzycznymi, obrazki o tematyce zimowej (puzzle), rozsypanka sylabowa, koperty oznaczone cyframi z ukrytymi zagadkami, koperty oznaczone literami, losy z literami, niebieskie kartony, biała farba plakatowa.

Przebieg zajęcia

1. Zaproszenie do sali przybyłych gości – rodzice przy wejściu wybierają dla siebie wizytówkę w kształcie gwiazdki i wpisują na niej swoje imię.
2. Zaproszenie rodziców do zabawy:

„Serdecznie Was witamy i do wspólnej zabawy zapraszamy”.

3. Powitanie uczestników spotkania w kręgu:

„Witam wszystkich, którzy lubią zimę.”
„Witam wszystkich, którzy mieli dziś na sobie czapki.”
„Witam wszystkich, którzy lubią zabawy na śniegu.”
„Witam wszystkich, którzy lubią śmiech i dobrą zabawę.”

4. Dopełnianie zdania – uczestnicy siedzą w kręgu, podają sobie „śnieżynkę” i kolejno kończą zdanie: „Gdy mówię zima, to myślę o … .”
5. Zabawa rytmiczna na rozgrzanie się – uczestnicy rytmicznie powtarzają za prowadzącą słowa i gesty:

„Ta – ram – tam – tam! (uderzenie rękoma 3 razy o uda)
O gili – gili – gili! (łaskotanie partnerów po obu stronach)
O jej! O jej! (klaśnięcie 3 razy nad głową)

Ta – ram – tam – tam! (uderzenie rękoma 3 razy o uda)
O jej! O jej! (klaśnięcie 3 razy nad głową)
O gili – gili – gili! (łaskotanie partnerów po obu stronach)
Ta – ram – tam – tam! (uderzenie rękoma 3 razy o uda)

6. Zabawa „Prawda – fałsz”

Rodzice otrzymują karteczki z napisanymi zdaniami, których jedne są prawdziwe, a inne fałszywe. Dzieci otrzymują kartoniki z napisami TAK, NIE. Jeśli zdanie odczytane przez rodzica jest prawdziwe, to dzieci podnoszą do góry kartonik z napisem TAK, jeżeli zdanie jest fałszywe – z napisem NIE.

Propozycje zdań

·         Zima to pora roku, która następuje po lecie.

·         Po zimie biegamy boso po łące.

·         Zimą z nieba pada oranżada.

·         W temperaturze poniżej 0o woda zamarza.

·         Na zimę przylatują do nas bociany.

·         Śnieg jest koloru różowego.

·         Niedźwiedź zimą zasypia w głęboki sen.

·         Przysmakiem sikorek jest słoninka.

·         Adam Małysz to mistrz Polski w skokach narciarskich.

·         Paśnik – to miejsce, w którym leśnicy zimą zostawiają zwierzętom pożywienie.

·         Na zimę przylatują do nas gile.

·         Wiewiórki na zimę w swojej dziupli gromadzą rodzynki.

·         Zimą zbieramy w lesie grzyby.

7. Zabawa ruchowa „Śnieżyca”

Dzieci i rodzice stoją w kole. Osoba prowadząca wywołuje kolory wizytówek. Wywołane osoby wykonują wcześniej ustalony ruch:

·         gwiazdki żółte – klaszczą w dłonie,

·         gwiazdki srebrne – klaszczą dłońmi o uda,

·         gwiazdki niebieskie – podskakują do góry,

·         gwiazdki białe – tupią nogami.

Na hasło „śnieżyca” wszyscy uczestnicy zabawy zamieniają się miejscami.

8. Zabawa „Podaj odpowiedź”

W różnych miejscach sali umieszczone są koperty oznaczone cyframi 1 – 6, znajdują się w nich teksty zagadek:

·         dzieci rozwiązują działanie matematyczne lub krótkie zadanie tekstowe i przynoszą odpowiednią kopertę jednemu z rodziców,

·         rodzic odczytuje zagadkę,

·         dzieci po odgadnięciu zagadki, dzielą wyraz na sylaby, głoski lub wyodrębniają głoskę w nagłosie i wygłosie.

9. Taniec integracyjny „Śnieżek”

Uczestnicy spotkania przy muzyce naśladują ruchy pokazane przez nauczycielkę.

„Pada śnieg. (rękami naśladujemy opadanie płatków śniegu)
Wieje wiatr. (podniesienie rąk do góry i pokazanie jak wieje wiatr)
Błyskawica, grzmot. (klaśnięcie, tupnięcie)
Błyskawica, grzmot. (klaśnięcie, tupnięcie)
Słońce.” (rozchylamy ręce nad głową)

10. Praca w grupach

Podział dzieci na 5 zespołów. Każdy zespół wybiera swojego przedstawiciela. W różnych miejscach sali umieszczone są koperty z zadaniami. Przedstawiciel grupy losuje los z literą i odszukuje koperty z taką samą literą, np. wylosuje literę A, to szuka koperty oznaczonej literą A.

W kopertach ukryte są puzzle (pocięty obrazek o tematyce zimowej) i rozsypana sylabowa (podpis do obrazka).
Każda grupa układa swój obrazek, a potem zdanie z rozsypanki sylabowej.
Przedstawiciele grup odczytują ułożone zdania.

11. Zabawa rytmiczna

Dzieci i rodzice wypowiadają słowa: „Hu, hu, ha, hu, hu, ha, nasza zima nie jest zła” cicho, głośno albo umiarkowanie – w zależności od położenia ręki nauczycielki (u góry, na dole, przed sobą).

12. Wspólne zaśpiewanie piosenki „My się zimy nie boimy”.
13. Relaksacja z recytacją wiersza Z. Makowskiej „Świeci gwiazdka”.

Zaproszenie do koła i zaproponowanie uczestnikom wzajemnego masażu pleców.

„Świeci gwiazdka (rozcieranie palcami pleców sąsiada od środka do boków, promieniście)
Gwiazdek sto. (stukanie opuszkami palców po całych plecach)
Skaczą dzieci. (dłonie złożone w łódeczki oklepują całe plecy sąsiada)
Hop, hop, hop!
Tu choinka. (palcami rysują choinkę od góry do dołu)
Tam choinka.
A tu uśmiechnięta (zataczanie całą dłonią półkola od jednego boku do
minka. drugiego boku)
W białym śniegu (dłonie złożone w piąstki zataczają duże koła na plecach)
Suną sanki (energiczne głaskanie pleców otwartymi dłońmi z góry
A w tych sankach na dół)
Dwa bałwanki (wszystkie palce złączone w „dzióbek” wystukują kółka)

14. Określenie nastroju – każdy uczestnik kolejno z wyciągniętym kciukiem skierowanym do góry lub do dołu (w zależności od nastroju) głośno mówi „ZOOM”. Na koniec wszyscy wykrzykują „ZOOM”.
15. Praca plastyczna

Dzieci dobierają się w pary i przy stolikach białą farbą plakatową na niebieskich brystolach malują obraz przedstawiający zimowy krajobraz.

16. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za udział w zajęciach.

Opracowanie
Marzena Jantas
Przedszkole nr 155

Scenariusz inscenizacji "Witaj zimo"

Scenariusz inscenizacji "Witaj zimo".

Udział biorą:
Zima - dziewczynka ubrana w biało - niebieską suknię, srebrny diadem, może mieć pelerynkę obszytą futerkiem, w ręku trzyma sopel lodu.
Mróz - chłopiec w długim kożuchu, futrzanej czapce, z długą brodą.
Ptaszki
Nauczycielka - dziewczynka w okularach, z dziennikiem
Dziecko I - z sankami
Dziecko II - z łyżwami
Dziecko III &- bardzo grubo ubrane
Dziecko IV &- z nartami
Dziecko V
Dziecko VI
Muszka
Kotek
Śnieżynki
Antonio Vivaldi "Zima", piosenka "Kołysanka zimowa", piosenka "Mróz, mróz", piosenka "Zimowa wyliczanka", piosenka "W karmniku", głosy ptaków, piosenka "Biały walczyk"

Antonio Vivaldi "Zima"- układ taneczny śnieżynek

Zima: Jestem zima, zima biała. Śnieg wokoło rozsypałam.
Błyszczy w słońcu lód na stawie. (podchodzi do muszki)
Nie śpij muszko, chodź się bawić ! (rzuca kulą w muszkę)
Muszka: Nie chcę lodu i śnieżynek. Ja spać wolę za kominem. (zasypia)
Zima: (podchodzi do kotka)
Nie śpij kotku, kotku bury ! Na saneczkach zjedziesz z góry.
I bałwana ulepimy. Nic się kotku nie bój zimy ! (rzuca kulą w kotka)
Kotek: Kotek jeździć ma na sankach ? Kotek lepić ma bałwanka ?
Gdy śnieżynki z nieba lecą, kotek lubi spać na piecu. (zasypia)
Zima: Choć wiem, że nikt na mnie z radością nie czeka,
przychodzę dziś do was z bardzo daleka.
Śnieg w krok za mną prószy, niejednemu wichrem przemroziłam uszy.

Piosenka "Kołysanka zimowa"

Nauczycielka: Cóż to jest za dama ? Sopel w ręku trzyma. Poznajecie dzieci ?
Dzieci: Tak ! To pani Zima !
Dziecko I : Jak to nikt nie czeka ! My wszyscy czekamy !
Sanki już gotowe przed sobą trzymamy.
Dziecko IV : Tylko śniegiem posyp, królowo zamieci !
A zaraz na górkach będą wszystkie dzieci.
Dziecko II : Kotki, muszki - to piecuchy ! Tylko dzieci - zawsze zuchy !
Dziecko III : My lubimy łyżwy, sanki, i śnieżynki, i bałwanki.
Dzieci: Zimo, sypnij śnieżynkami ! Baw się z nami, baw się z nami !
(dzieci z zimą rzucają się śnieżkami)
Mróz: Hola ! hola !
Nie ma co się spieszyć ! Czekajcie chwileczkę !
Czy nie przyda wam się mrozu choć troszeczkę ?
Dziecko I : Pewnie, że się przyda, weźmy go na sanki.
Niech zamrozi rzeki w lodowate szklanki.
Dziecko II : Gdy zmrozi jeziora, na łyżwy pójdziemy.
Będziemy się ślizgać ! Chyba nie zmarzniemy ?

Piosenka "Mróz, mróz"

Mróz : Mrożę bardzo ostro, dzieciska kochane.
Czy jesteście dobrze, cieplutko ubrane ?
Dziecko III : Bardzo dobrze, Mrozie. Nic mnie dziś nie ruszy.
Mam cztery szaliki, dwie czapki na uszy.
Trzy pary skarpetek, kurtkę na rzemyczki, filcowe trzewiczki.
I na każdej ręce po dwie rękawiczki !
Zima : Za grubo troszeczkę.
Musisz zdjąć przynajmniej tę jedną kurteczkę.
Nauczycielka : Zbyt dużo włożyłeś na siebie, mój złoty.
Chyba chcesz się spocić i brać leki potem.
Dziecko V : Nie ma co się guzdrać, szkoda każdej chwili !
W tym tempie to nigdy z miejsca nie ruszymy.
Dziecko VI : Bierzcie narty, łyżwy i saneczki.
Ustawmy się rzędem ! Chodźmy na saneczki !

Piosenka "Zimowa wyliczanka"

Głosy ptaków
Nauczycielka : Stop dzieci ! Popatrzcie, ktoś za wami leci !
Ptaszki : Czekajcie, czekajcie !
Nauczycielka : Czy dobrze robicie ? Ptaszki tak o głodzie same zostawicie ?
Dziecko I : Oj, ptaszki kochane, wyglądacie smętnie.
Mam tutaj kanapkę - odstąpię wam chętnie.
Dziecko II : Mam w domu pszenicy dwa duże woreczki.
Zawsze z rana wsypię do szkolnej skrzyneczki.
Dziecko III : Co tam taka skrzynka, gdy ja karmnik mam.
Tu będzie stołówka, tu jeść ptaszkom dam.
Dziecko IV : Nie martwcie się ptaszki, przy nas nie zginiecie.
Nie będziecie nigdy na zimowej diecie.

Piosenka "W karmniku"

Ptaszek I : Cieszę się ogromnie i dziękuję ślicznie.
Wiosną wam zaśpiewam piosenkę rytmicznie.
Ptaszek II : A ja gniazdko zrobię tuż obok na sośnie.
Będą wam dzieciaki śpiewały radośnie.
Dziecko V : Teraz chyba wszystko załatwione mamy.
Więc na sanki, narty szybciutko ruszamy.
Dziecko VI : Chodź, Zimo kochana - witamy cię pięknie.
Nikt z nas się już teraz mrozu nie przelęknie.
Mróz : Moje drogie dzieci, lód jest czasem słaby !
Nie wchodźcie na rzekę tylko dla zabawy !
Zima : Nie zjeżdżajcie nigdy z górki na ulicę !
Można przy zabawie stracić własne życie !
Nauczycielka : Ruszajcie dzieciaki szybciutko na start !
Tylko nie zostawcie łyżew ani nart.

Piosenka "Biały walczyk"

Co wiemy o zimie? Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II integracyjnej

Edukacja polonistyczno - plastyczna
Klasa II c
TEMAT: Co wiemy o zimie?

Cel ogólny
Uczeń:
• Poszerza i porządkuje informacje zdobyte nt. pory roku Zima
• Układa wypowiedzi w formie opowiadania
• Wypowiada się na forum grupy.
• Przedstawia temat” Zima” różnymi technikami i środkami malarskimi
Cel operacyjny

Uczeń po zajęciach:
• Potrafi opowiedzieć o Zimie:
• O charakterystycznych cechach i zjawiskach Zimy
• Różnych rodzajach sportów zimowych
• Zasadach postępowania w czasie zimy- bezpieczne zabaw
• Potrafi opowiedzieć o pomocy zwierzętom i ptakom zimą
• Wymienia nazwy miesięcy zimowych
• Zna znaczenie ruchu na świeżym powietrzu
• Ubiera się stosownie do pogody
• Wykazuje sprawność manualną

Postawy
Uczeń:
• Doskonali umiejętność pracy w grupie.
• Dobiera trafnie słownictwo do rodzaju wypowiedzi
• Doskonali umiejętność wypowiadania się

Cele rewalidacyjne:
• Usprawnianie koncentracji uwagi i kreatywności
• Usprawnianie dużej i małej motoryki

Metody pracy:
• Aktywizująca –„Burza Mózgu” rozwijająca twórcze myślenie
• Praktycznego działania- ćwiczenia przedmiotowe
• Metoda M. Bogdanowicz

Formy pracy:
• Grupowa
• Indywidualna
• Zróżnicowana

• Środki dydaktyczne: koperty z zadaniami dla grup, karty pracy, etykietki, zdania o zimie, niedokończone zdania, różne czasopisma dziecięce. arkusze z przygotowanymi elementami do wykonania prac artystycznych. płyta CD z utworami muzycznymi Mozarta, klej, białe szmatki, kolorowe gazety, kasza, woreczki z fasolą, gazety, dzwoneczek itp.

Przebieg zajęć
Tok lekcji

1 Zabawa ruchowa .”Wyliczanka”
• Cichy dzwoneczek
Uwagi o realizacji

- Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel prosi o wyciszenie[ ( proszę aby wszyscy usiedli w kole i zamknęli oczy , na umówiony znak zaczynamy odliczać do 5) zabawę próbujemy kilka razy aż uda się odliczyć.
- Dzieci przekazują sobie dzwoneczek muszą tak przekazać sobie aby nie zadzwonił .
(doskonalenie koncentracji)

2.Tworzenie sytuacji edukacyjnej.

Określenie miesięcy zimowych i pory roku. Ułożenie w kolejności karteczek z nazwami miesięcy. Ułożenie z nazwami miesięcy zdań.
• Zabawa -rysowanie bałwana w powietrzu
Uwagi o realizacji
Dzieci siedzą w kręgu i wykonują kolejne polecenia nauczyciela. (proszę dzieci aby w kolejności ułożyły miesiące zimowe a następnie jedno z dzieci odczytuje etykiety a potem układamy zdania)
- Dzieci naśladują gesty nauczyciela
(poprawa orientacji przestrzennej)

3. Piosenka pt. „Mróz „ Dzieci śpiewają piosenkę maszerując w kręgu

Uwagi o realizacji
wg metody M. Bogdanowicz(elementy ruchu, gesty i mimikę –dzieci wcześniej opracowały wspólnie z wychowawcami
dostosowane do słów piosenki)
(Usprawnianie dużej i małej motoryki)

4.Zagadki tematyczne – Zima
Uwagi o realizacji
Dzieci czytają zagadki zimowe
• Zabawa ruchowa
- Dzieci nacierają policzki i uszy (Denison- przekraczanie linii środka,poprawia formułowanie zdań, myśli w pamięci )

Załącznik 1

5. Nauczyciel dzieli dzieci na 4 grupy.
I gr. Kule Śnieżne, II gr. Leśnicy,
III gr. Sportowcy, IV gr. Płatki śniegu
Uwagi o realizacji
Przypomnienie zasad pracy w grupie.
• wybór lidera grupy,
• podział ról
• zgodna i zespołowa praca

6. Uczniowie w wyznaczonych grupach zajmują miejsca na dywanie lub przy stolikach

• Metoda „Burza mózgu”
• Zadanie dla dziecka zdolnego – opracowuje wypowiedz na podstawie artykułu z prasy dziecięcej
• Zadanie dla dziecka z orzeczeniem porządkuje wyrazy związane z zimą(prawdziwe i fałszywe)
• Maluje kartę z zimowym obrazkiem
- Zabawa ruchowa- robimy kule śnieżne(z gazety)
Uwagi o realizacji

Dzieci losują koperty z zadaniami. W przygotowanych przez nauczyciela kopertach znajdują się zdania otwarte, zamknięte i etykiety ze słownictwem. Uczniowie otrzymują plansze z wylosowanym tematem- przyklejają etykietki , dopisują zdania i przygotowują krótką prezentację słowną na wylosowany temat.
Realizacja celu ogólnego – poszerza i porządkuje słownictwo na temat pory roku Zima

Załącznik 2

7. Prezentacja prac grupy w formie opowiadania.

Uwagi o realizacji
Przedstawiciel grupy prezentuje wykonane zadanie. (odpowiada klasie na wylosowany temat
Ocena pracy grupy – słowna pochwała. /Nauczyciel ocenia podział obowiązków, prace całego zespołu w grupie oraz efekt końcowy/
Dzieci nagradzają się brawami

Podczas opowiadania uczniów –jest włączona muzyka Mozarta – usprawnianie koncentracji i kreatywności

8. Zabawa kalambury.
Uwagi o realizacji
Dzieci losują karteczki z wyrazami związanymi z zimą (przedstawiają ruchem gestem- pantomima) reszta klasy musi odgadnąć, jakie hasło było przedstawiane

Załącznik 3

9. Ekspresja plastyczna- zespoły wykonują prace plastyczną.
Uwagi o realizacji

.Zespoły otrzymują przygotowany szary karton z naklejonym obrazkiem zimowymi itp. Do tego muszą skomponować dalsze elementy obrazu różnymi technikami plastycznymi.
Rozwijanie wyobraźni twórczej

10. Omówienie prac przez dzieci.

Urządzenie galerii klasowej.

Ewaluacja zajęć

Dzieci otrzymują kartę ewaluacyjną z pytaniami i samodzielnie udzielają odpowiedzi.

Załącznik 4

KARTA SAMOOCENY UCZNIA

Wstaw znak „+” w odpowiednią kratkę

KARTA SAMOOCENY TAK NIE TROCHĘ
1. Byłeś aktywny(a) podczas zajęć?
2. Przestrzegałeś zasad pracy w grupie?
3. Miałeś porządek na stoliku?
4. Przestrzegałeś zasady klasowe podczas lekcji?

Ocena:
...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed