Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

1.         Zasady prawno - konstytucyjne państw demokratycznych.

♣       System polityczny,

Ogół organów władzy publicznej a także partii politycznych, organizacji społecznych oraz grup formalnych i nieformalnych, uczestniczących w działaniach politycznych w ramach danego państwa, jak również ich wzajemne stosunki tworzące funkcjonalną całość z punktu widzenia bezpośredniego lub pośredniego kreowania organów i decyzji państwowych. Podsystemy:

-        Instrumentalny,

-        Funkcjonalny,

-        Regulacyjny, normatywny,

-        Komunikacyjny,

♣       Klasyfikacja systemów politycznych:

a) charakter reżimu politycznego, środki i metody działania używane przez aparat państwowy w stosunku do ludzi (państwo demokratyczne, pań­stwo totalitarne, państwo autorytarne);

b) zasady organizacji aparatu państwowego (monarchia i repub­lika, systemy prezydialne i parlamentarne oraz systemy: parlamen­tarno-gabinetowy, gabinetowo-parlamentarny, prezydencki, mieszany, parlamentarno-komitetowy;

c) strukturę terytorialno - administracyjną państwa (państwo uni­tarne, państwo złożone - federacyjne, państwo autonomiczne).

♣       Demokracja jako system polityczny.

a) demokracje skonsolidowane, czyli system rządów, który spełnia wszystkie proceduralne kryteria demokracji i w którym wszystkie znaczące siły polityczne akceptują istniejące polityczne oraz demo­kratyczne reguły gry;

b) demokracje nie skonsolidowane, istniejące tam, gdzie występują instytucje proceduralnej demokracji, ale gdzie brak jest rzeczywistego konsensusu elit odnośnie do demokratycznego porządku w polityce;

c) demokracje ograniczone, istniejące tam, gdzie elity podzielają demokratyczny konsensus i są strukturalnie zintegrowane, ale ze względu na różne cenzusy wyborcze uczestnictwo polityczne obywateli jest ograniczone;

d) pseudo demokracje, czyli systemy, gdzie pomimo demokra­tycznej fasady nie występuje rywalizacja polityczna.

♣       Zasady państw demokratycznych:

ü       Zasada suwerenności narodu, fundamentalna zasada ustrojowa państwa demokratycznego, rozumiana i interpretowana obecnie jako suwerenność społeczeństwa obywatelskiego, wynika stąd, iż społeczeństwo, jako ogół obywateli, jest źródłem władzy państwowej, a jedyną racjonalną legitymacją władzy jest fakt wyłonienia jej poprzez ujawnioną wolę suwerena.

ü       Przedstawicielstwo, określa pozycję i obowiązki wybranych reprezentantów, oraz powiązań między nimi a społeczeństwem.

Obywatele sprawują władze:

§        Pośrednio, przez wybór reprezentantów, rodzaje mandatów:

-        Imperatywny, uzależniony od wyborców, można odwołać

-        Wolny, reprezentant narodu, nieodwołalny, głosuje jak chce

§        Bezpośrednio, samodzielnie podejmują decyzje:

-        Referendum, głosowanie ludowe dotyczące określonego politycznego rozstrzygnięcia, może być:

٠        Konstytucyjne

٠        Ustawowe

٠        Stanowiące lub wiążące, muszą być brane pod uwagę

٠        Opiniodawcze,

-        Inicjatywa ludowa, prawo konstytucyjne określonej grupy obywateli do przedłożenia parlamentowi własnego projektu ustawy (ludowa inicjatywa ustawodawcza) lub konstytucji

-        Plebiscyt

ü       Konstytucjonalizm, podstawą jest konstytucja szczególny akt prawny, zawierający prawa i obowiązki obywateli, dotyczący ustroju państwa, rodzaje ustawy zasadniczej:

§        Pełne i niepełne (mała konstytucja)

§        Elastyczne (GB) i sztywne (zmieniane w szczególny sposób)

§        Jednolite (jeden akt prawny) i złożone (Szwajcaria)

§        Sens materialny, treść konstytucji,

   Sens formalny, akt w postaci artykułów

ü       gwarancja praw i wolności obywatelskich, wyznaczenie praw jednostki i granic działalności państwa, przez prawo cywilne(gwarancja wolności i równości) zawarte w konstytucji i innych aktach i ustawach

ü       Podział władzy,

§        Ustawodawcza, parlament

§        Wykonawcza, król, prezydent, ministrowie, premier

§        Sądownicza, niezawisłe sądy

ü       Pluralizm polityczny, jest to dopuszczenie do legalnej walki o zdobycie lub utrzymanie władzy państwowej ugrupowań zróżnicowanych pod względem ideologiczno-programowym,

ü       Państwo prawa, państwo, w którym rządzi prawo

§        Związanie państwa prawem, organy władzy opierają swoje istnienie i funkcjonują zgodnie z prawem

§        W państwie prawa przyjmowana jest koncepcja prawno naturalna zakładająca, że państwo jest fenomenem społecznym obecnym w naturze

§        W państwie prawa ustanowione są instytucjonalne i proceduralne gwarancje praw podmiotowych obywateli

§        Kontrola konstytucyjności ustaw:

«         Ombutsmen, rzecznik praw obywatelskich czuwający nad przestrzeganiem ustaw,

«         Skarga konstytucyjna, odwołanie, zażalenie.

ü       Większość, to zasada proceduralna, stosowana przy wyłanianiu władzy i podejmowaniu decyzji (bezwzględna, względna, ważona, kwalifikowana)

♣       Systemy rządów:

a) system prezydencki, czyli zespół zasad prawno ustrojowych, określających w szczególny sposób stosunki pomiędzy parlamentem jako władzą ustawodawczą, prezydentem jako szefem państwa i zarazem szefem rządu (administracji) oraz ministrami jako doradcami prezydenta i realizatorami jego polityki, a także sądami jako organami sprawującymi wymiar sprawiedliwości i zarazem kontrolującymi kon­stytucyjność ustaw parlamentu oraz aktów prezydenta i innych organów administracyjnych;

b) system pół prezydencki, czyli zespół zasad prawno ustrojowych, według których prezydent posiadając szerokie uprawnienia osobiste jest powoływany niezależnie od parlamentu w wyborach powszechnych, powołuje następnie rząd, odpowiedzialny zarówno przed nim, jak i przed parlamentem;

c) system parlamentarno-gabinetowy,

czyli zespół zasad praw­no ustrojowych charakteryzujący się szczególnym stosunkiem do siebie trzech naczelnych organów państwa: parlamentu, prezydenta i rządu, przy czym prezydent, będąc organem nieodpowiedzialnym politycznie, powołuje rząd (początkowo jedynie premiera, a następnie, na wniosek premiera, innych członków rządu), licząc się przy tym z układem sił politycznych w parlamencie, a rząd realizując władzę wykonawczą odpowiada przed parlamentem za swoją działalność i za działalność prezydenta;

d) system parlamentarno-komitetowy

(rządów zgromadzenia), czyli zespół zasad prawno ustrojowych, które w szczególny sposób określają stosunki pomiędzy trzema naczelnymi organami państwo­wymi, tj. parlamentem, głową państwa i rządem, że parlament jako najwyższy organ państwowy bezpośrednio powołuje głowę państwa i rząd.

2. Ustrój polityczny Stanów Zjednoczonych.

ü       Konstytucja USA (1789) i jej zasady naczelne

O elastyczności konstytucji decyduje interpretacja tej konstytucji złożona z 7 artykułów i 27 poprawek, artykuły:

1.                      Władza ustawodawcza

2.                      Władza wykonawcza

3.                      Władza sądownicza

4.                      Federalizm

5.                      Tryb zmiany konstytucji

6.                      System źródeł prawa

7.                      Wejście w życie konstytucji

Pierwsze 10 poprawek 1789 dotyczÄ…ce deklaracji praw obywateli:

Zasady suwerenności narodu, podziału władzy, federalizmu. Poprawki do konstytucji proponuje Kongres na wniosek 2/3 obu izb lub na wniosek 2/3 stanów, które to zwołują konwencję konstytucyjną, poprawka musi być zatwierdzona przez ¾ stanów

 

 

 

ü         Prezydent,

v         Tryb wyboru: 35 lat, 14 lat mieszka i urodzony USA, nominowany przez partię lub sam zgłasza swoją kandydaturę:

-        Prawybory, instytucja wewnątrz partyjna, co 4 lata wiosną

-        Nominacje partii politycznej, dokonywana na konwencji krajowej latem, Demokraci VII, Republikanie VIII, platforma wyborcza wypadkowa między programem a hasłem

-        Kampania właściwa, IX – X, jeździ i pokazuje się

-        Wybory powszechne, XI głosowanie w pierwszy wtorek po pierwszym poniedziałku, sposób głosowania:

§        Zwykły, obywatele głosują na elektorów, wysuwanych przez komitety wyborcze kandydatów,

§        Skrócony, najpierw głosują na kandydata na prezydenta, później gromadzeni są elektorzy

-        Wybór przez kolegium elektorów:

§        Każdy stan ma tyle mandatów elektorskich ile ma miejsc w Kongresie

§        Elektorzy z danego stanu głosują na kandydata, który wygrał i ma najwięcej elektorów

§        Prezydentem zostaje kandydat, który zdobył bezwzględną większość 270 głosów.

v         Pozycja ustrojowa: funkcje:

§          Reprezentuje państwo wewnątrz i na zewnątrz

§          Szef administracji państwowej

§          Powołuje i odwołuje pracowników administracji federalnej, sędziów federalnych i sądu najwyższego

§          Powołuje wyższych urzędników państwowych (13 sekretarzy, dyrektorów centralnych agencji) i sędziów po zasięgnięciu rady i otrzymaniu zgody senatu

§          Przysługuje mu prawo łaski

§          Wykonawca ustaw,

Promotor ustaw, nie posiada formalnego prawa inicjatywy ustawodawczej mimo to 80% pochodzi od niego, przez coroczne orędzie informuje kongres o projektach, układa się z kongresmanami ze swojej partii i oni występuję z projektami, podpisuje ustawy w ciągu 10 dni, posiada:

-     Biura zarządzania i budżetu

-     Radę ekonomiczną i radę bezpieczeństwa

Rodzaje weta:

-     zwykłe,

-     regularne(obalane większością 2/3 głosów),

-     kieszonkowe, otrzymuje do podpisu w ciągu ostatnich 10 dni pracy kongresu, zablokowanie wejścia projektu w życie

-     nieformalne, może nie przyznać funduszy na realizację lub nie wydać rozporządzeń wykonawczych

§          Wydaje rozporządzenia wykonawcze

§          Szef dyplomacji, zawiera umowy międzynarodowe za radą i zgodą 2/3 głosów senatu

§          Dowódca sił zbrojnych, ale wojnę wypowiada Kongres, w praktyce prezydent dysponuje siłami zbrojnymi w wypadku zagrożenia życia, zdrowia i mienia amerykanów

ü       Kongres,

v      Skład: izba reprezentantów 435, wiek 25lat, 7 lat obywatel,  na 2 lata, kadencja senatorów 100, wiek 30lat, 9lat obywatel, 6 lat. Wybory do kongresu większościowe względnie wybory powszechne do obu izb.

v      Organizacja, przewodniczącym obu izb reprezentantów jest speaker

v      Organy wewnętrzne:

·        Komisje, 

-        Stałe, przygotowują projekty ustaw

-        Specjalne, ułatwiają określone sprawy

-        Wspólne, podjęcie wspólnej dla obu izb rezolucji

-        Uzgadniające, przełamanie sprzeczności pomiędzy izbami w kwestii ustawodawczej.

·        Frakcje parlamentarne, kluby partyjne, 2 Kongres, 2 Senat, pierwszoplanową rolę pełni przewodniczący komisji stałych

v      Funkcje:

-        Ustrojodawcza, wprowadzanie poprawek do konstytucji

-        Ustawodawcza,

·        Prawo inicjatywy ustawodawczej, członkowie kongresy i komisje

·        Kierowanie i praca w komisji

·        Przedstawianie projektu na posiedzeniu plenarnym izb

·        Trzy czytania ustawy większość zwykła względnie połowa członków

-        Kreacyjna, wybiera prezydenta w jednym wypadku

-        Kontrolna,

·        Władza nad sakiewką

·        Kontrola komisyjna

·        Instytucja impeachment, powołanie w stan oskarżenia i skazanie wyższych funkcjonariuszy federalnych w tym prezydenta i sędziów federalnych. Oskarżenie za:

٠        Zdradę, każde działanie przeciwko USA

٠        Przestępstwo, przekroczenie swoich kompetencji

٠        Ciężkie wykroczenie, przewinienie

·        Uprawnienia w dziedzinie m/n

٠        Senat ratyfikuje traktaty

٠        Kongres wypowiada wojnę, przyznaje fundusze na pomoc m/n

·        Uprawnienia kadrowe, powoływanie i znoszenie urzędów centralnych zatwierdzanie prezydenckich nominacji

ü       Władza sądownicza.

v      Rodzaje sądów:

-        Stanowe

-        Federalne

٠        Dystryktowe, najniższe 100 sztuk

٠        Apelacyjne, 11 sztuk

٠        Sąd Najwyższy, 9 sędziów dożywotnio

v      Funkcje sądownictwa:

-        Kreacyjna, tworzenie precedensów, orzekanie sądu jest wiążące w orzekaniu spraw podobnego rodzaju

-&...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed