Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1.        Zasady prawno - konstytucyjne państw demokratycznych.
♣      System polityczny,
Ogół organów władzy publicznej a także partii politycznych, organizacji społecznych oraz grup formalnych i nieformalnych, uczestniczących w działaniach politycznych w ramach danego państwa, jak również ich wzajemne stosunki tworzące funkcjonalną całość z punktu widzenia bezpośredniego lub pośredniego kreowania organów i decyzji państwowych. Podsystemy:
-Â Â Â Â Â Â Â Instrumentalny,
-Â Â Â Â Â Â Â Funkcjonalny,
-Â Â Â Â Â Â Â Regulacyjny, normatywny,
-Â Â Â Â Â Â Â Komunikacyjny,
♣      Klasyfikacja systemów politycznych:
a) charakter reżimu politycznego, Å›rodki i metody dziaÅ‚ania używane przez aparat paÅ„stwowy w stosunku do ludzi (paÅ„stwo demokratyczne, paÅ„Âstwo totalitarne, paÅ„stwo autorytarne);
b) zasady organizacji aparatu paÅ„stwowego (monarchia i repubÂlika, systemy prezydialne i parlamentarne oraz systemy: parlamenÂtarno-gabinetowy, gabinetowo-parlamentarny, prezydencki, mieszany, parlamentarno-komitetowy;
c) strukturÄ™ terytorialno - administracyjnÄ… paÅ„stwa (paÅ„stwo uniÂtarne, paÅ„stwo zÅ‚ożone - federacyjne, paÅ„stwo autonomiczne).
♣      Demokracja jako system polityczny.
a) demokracje skonsolidowane, czyli system rzÄ…dów, który speÅ‚nia wszystkie proceduralne kryteria demokracji i w którym wszystkie znaczÄ…ce siÅ‚y polityczne akceptujÄ… istniejÄ…ce polityczne oraz demoÂkratyczne reguÅ‚y gry;
b) demokracje nie skonsolidowane, istniejące tam, gdzie występują instytucje proceduralnej demokracji, ale gdzie brak jest rzeczywistego konsensusu elit odnośnie do demokratycznego porządku w polityce;
c) demokracje ograniczone, istniejące tam, gdzie elity podzielają demokratyczny konsensus i są strukturalnie zintegrowane, ale ze względu na różne cenzusy wyborcze uczestnictwo polityczne obywateli jest ograniczone;
d) pseudo demokracje, czyli systemy, gdzie pomimo demokraÂtycznej fasady nie wystÄ™puje rywalizacja polityczna.
♣      Zasady państw demokratycznych:
ü      Zasada suwerenności narodu, fundamentalna zasada ustrojowa państwa demokratycznego, rozumiana i interpretowana obecnie jako suwerenność społeczeństwa obywatelskiego, wynika stąd, iż społeczeństwo, jako ogół obywateli, jest źródłem władzy państwowej, a jedyną racjonalną legitymacją władzy jest fakt wyłonienia jej poprzez ujawnioną wolę suwerena.
ü      Przedstawicielstwo, określa pozycję i obowiązki wybranych reprezentantów, oraz powiązań między nimi a społeczeństwem.
Obywatele sprawują władze:
§       Pośrednio, przez wybór reprezentantów, rodzaje mandatów:
-       Imperatywny, uzależniony od wyborców, można odwołać
-       Wolny, reprezentant narodu, nieodwołalny, głosuje jak chce
§       Bezpośrednio, samodzielnie podejmują decyzje:
-       Referendum, głosowanie ludowe dotyczące określonego politycznego rozstrzygnięcia, może być:
Ù Â Â Â Â Â Â Â Konstytucyjne
Ù Â Â Â Â Â Â Â Ustawowe
٠       Stanowiące lub wiążące, muszą być brane pod uwagę
Ù Â Â Â Â Â Â Â Opiniodawcze,
-       Inicjatywa ludowa, prawo konstytucyjne określonej grupy obywateli do przedłożenia parlamentowi własnego projektu ustawy (ludowa inicjatywa ustawodawcza) lub konstytucji
-Â Â Â Â Â Â Â Plebiscyt
ü      Konstytucjonalizm, podstawą jest konstytucja szczególny akt prawny, zawierający prawa i obowiązki obywateli, dotyczący ustroju państwa, rodzaje ustawy zasadniczej:
§       Pełne i niepełne (mała konstytucja)
§       Elastyczne (GB) i sztywne (zmieniane w szczególny sposób)
§       Jednolite (jeden akt prawny) i złożone (Szwajcaria)
§       Sens materialny, treść konstytucji,
  Sens formalny, akt w postaci artykułów
ü      gwarancja praw i wolności obywatelskich, wyznaczenie praw jednostki i granic działalności państwa, przez prawo cywilne(gwarancja wolności i równości) zawarte w konstytucji i innych aktach i ustawach
ü      Podział władzy,
§       Ustawodawcza, parlament
§       Wykonawcza, król, prezydent, ministrowie, premier
§       Sądownicza, niezawisłe sądy
ü      Pluralizm polityczny, jest to dopuszczenie do legalnej walki o zdobycie lub utrzymanie władzy państwowej ugrupowań zróżnicowanych pod względem ideologiczno-programowym,
ü      Państwo prawa, państwo, w którym rządzi prawo
§       Związanie państwa prawem, organy władzy opierają swoje istnienie i funkcjonują zgodnie z prawem
§       W państwie prawa przyjmowana jest koncepcja prawno naturalna zakładająca, że państwo jest fenomenem społecznym obecnym w naturze
§       W państwie prawa ustanowione są instytucjonalne i proceduralne gwarancje praw podmiotowych obywateli
§       Kontrola konstytucyjności ustaw:
«        Ombutsmen, rzecznik praw obywatelskich czuwający nad przestrzeganiem ustaw,
«        Skarga konstytucyjna, odwołanie, zażalenie.
ü      Większość, to zasada proceduralna, stosowana przy wyłanianiu władzy i podejmowaniu decyzji (bezwzględna, względna, ważona, kwalifikowana)
♣      Systemy rządów:
a) system prezydencki, czyli zespół zasad prawno ustrojowych, okreÅ›lajÄ…cych w szczególny sposób stosunki pomiÄ™dzy parlamentem jako wÅ‚adzÄ… ustawodawczÄ…, prezydentem jako szefem paÅ„stwa i zarazem szefem rzÄ…du (administracji) oraz ministrami jako doradcami prezydenta i realizatorami jego polityki, a także sÄ…dami jako organami sprawujÄ…cymi wymiar sprawiedliwoÅ›ci i zarazem kontrolujÄ…cymi konÂstytucyjność ustaw parlamentu oraz aktów prezydenta i innych organów administracyjnych;
b) system pół prezydencki, czyli zespół zasad prawno ustrojowych, według których prezydent posiadając szerokie uprawnienia osobiste jest powoływany niezależnie od parlamentu w wyborach powszechnych, powołuje następnie rząd, odpowiedzialny zarówno przed nim, jak i przed parlamentem;
c) system parlamentarno-gabinetowy,
czyli zespół zasad prawÂno ustrojowych charakteryzujÄ…cy siÄ™ szczególnym stosunkiem do siebie trzech naczelnych organów paÅ„stwa: parlamentu, prezydenta i rzÄ…du, przy czym prezydent, bÄ™dÄ…c organem nieodpowiedzialnym politycznie, powoÅ‚uje rzÄ…d (poczÄ…tkowo jedynie premiera, a nastÄ™pnie, na wniosek premiera, innych czÅ‚onków rzÄ…du), liczÄ…c siÄ™ przy tym z ukÅ‚adem siÅ‚ politycznych w parlamencie, a rzÄ…d realizujÄ…c wÅ‚adzÄ™ wykonawczÄ… odpowiada przed parlamentem za swojÄ… dziaÅ‚alność i za dziaÅ‚alność prezydenta;
d) system parlamentarno-komitetowy
(rzÄ…dów zgromadzenia), czyli zespół zasad prawno ustrojowych, które w szczególny sposób okreÅ›lajÄ… stosunki pomiÄ™dzy trzema naczelnymi organami paÅ„stwoÂwymi, tj. parlamentem, gÅ‚owÄ… paÅ„stwa i rzÄ…dem, że parlament jako najwyższy organ paÅ„stwowy bezpoÅ›rednio powoÅ‚uje gÅ‚owÄ™ paÅ„stwa i rzÄ…d.
2. Ustrój polityczny Stanów Zjednoczonych.
ü      Konstytucja USA (1789) i jej zasady naczelne
O elastyczności konstytucji decyduje interpretacja tej konstytucji złożona z 7 artykułów i 27 poprawek, artykuły:
1.                     Władza ustawodawcza
2.                     Władza wykonawcza
3.                     Władza sądownicza
4.                     Federalizm
5.                     Tryb zmiany konstytucji
6.                     System źródeł prawa
7.                     Wejście w życie konstytucji
Pierwsze 10 poprawek 1789 dotyczÄ…ce deklaracji praw obywateli:
Zasady suwerenności narodu, podziału władzy, federalizmu. Poprawki do konstytucji proponuje Kongres na wniosek 2/3 obu izb lub na wniosek 2/3 stanów, które to zwołują konwencję konstytucyjną, poprawka musi być zatwierdzona przez ¾ stanów
Â
Â
Â
ü        Prezydent,
v        Tryb wyboru: 35 lat, 14 lat mieszka i urodzony USA, nominowany przez partię lub sam zgłasza swoją kandydaturę:
-Â Â Â Â Â Â Â Prawybory, instytucja wewnÄ…trz partyjna, co 4 lata wiosnÄ…
-       Nominacje partii politycznej, dokonywana na konwencji krajowej latem, Demokraci VII, Republikanie VIII, platforma wyborcza wypadkowa między programem a hasłem
-       Kampania właściwa, IX – X, jeździ i pokazuje się
-       Wybory powszechne, XI głosowanie w pierwszy wtorek po pierwszym poniedziałku, sposób głosowania:
§       Zwykły, obywatele głosują na elektorów, wysuwanych przez komitety wyborcze kandydatów,
§       Skrócony, najpierw głosują na kandydata na prezydenta, później gromadzeni są elektorzy
-       Wybór przez kolegium elektorów:
§       Każdy stan ma tyle mandatów elektorskich ile ma miejsc w Kongresie
§       Elektorzy z danego stanu głosują na kandydata, który wygrał i ma najwięcej elektorów
§       Prezydentem zostaje kandydat, który zdobył bezwzględną większość 270 głosów.
v        Pozycja ustrojowa: funkcje:
§         Reprezentuje państwo wewnątrz i na zewnątrz
§         Szef administracji państwowej
§         Powołuje i odwołuje pracowników administracji federalnej, sędziów federalnych i sądu najwyższego
§         Powołuje wyższych urzędników państwowych (13 sekretarzy, dyrektorów centralnych agencji) i sędziów po zasięgnięciu rady i otrzymaniu zgody senatu
§         Przysługuje mu prawo łaski
§         Wykonawca ustaw,
Promotor ustaw, nie posiada formalnego prawa inicjatywy ustawodawczej mimo to 80% pochodzi od niego, przez coroczne orędzie informuje kongres o projektach, układa się z kongresmanami ze swojej partii i oni występuję z projektami, podpisuje ustawy w ciągu 10 dni, posiada:
-    Biura zarządzania i budżetu
-    Radę ekonomiczną i radę bezpieczeństwa
Rodzaje weta:
-    zwykłe,
-    regularne(obalane większością 2/3 głosów),
-    kieszonkowe, otrzymuje do podpisu w ciągu ostatnich 10 dni pracy kongresu, zablokowanie wejścia projektu w życie
-    nieformalne, może nie przyznać funduszy na realizację lub nie wydać rozporządzeń wykonawczych
§         Wydaje rozporządzenia wykonawcze
§         Szef dyplomacji, zawiera umowy międzynarodowe za radą i zgodą 2/3 głosów senatu
§         Dowódca sił zbrojnych, ale wojnę wypowiada Kongres, w praktyce prezydent dysponuje siłami zbrojnymi w wypadku zagrożenia życia, zdrowia i mienia amerykanów
ü      Kongres,
v     Skład: izba reprezentantów 435, wiek 25lat, 7 lat obywatel, na 2 lata, kadencja senatorów 100, wiek 30lat, 9lat obywatel, 6 lat. Wybory do kongresu większościowe względnie wybory powszechne do obu izb.
v     Organizacja, przewodniczącym obu izb reprezentantów jest speaker
v     Organy wewnętrzne:
·       Komisje,Â
-       Stałe, przygotowują projekty ustaw
-       Specjalne, ułatwiają określone sprawy
-       Wspólne, podjęcie wspólnej dla obu izb rezolucji
-       Uzgadniające, przełamanie sprzeczności pomiędzy izbami w kwestii ustawodawczej.
·       Frakcje parlamentarne, kluby partyjne, 2 Kongres, 2 Senat, pierwszoplanową rolę pełni przewodniczący komisji stałych
v     Funkcje:
-Â Â Â Â Â Â Â Ustrojodawcza, wprowadzanie poprawek do konstytucji
-Â Â Â Â Â Â Â Ustawodawcza,
·       Prawo inicjatywy ustawodawczej, członkowie kongresy i komisje
·       Kierowanie i praca w komisji
·       Przedstawianie projektu na posiedzeniu plenarnym izb
·       Trzy czytania ustawy większość zwykła względnie połowa członków
-Â Â Â Â Â Â Â Kreacyjna, wybiera prezydenta w jednym wypadku
-Â Â Â Â Â Â Â Kontrolna,
·       Władza nad sakiewką
·       Kontrola komisyjna
·       Instytucja impeachment, powołanie w stan oskarżenia i skazanie wyższych funkcjonariuszy federalnych w tym prezydenta i sędziów federalnych. Oskarżenie za:
٠       Zdradę, każde działanie przeciwko USA
٠       Przestępstwo, przekroczenie swoich kompetencji
٠       Ciężkie wykroczenie, przewinienie
·       Uprawnienia w dziedzinie m/n
Ù Â Â Â Â Â Â Â Senat ratyfikuje traktaty
Ù Â Â Â Â Â Â Â Kongres wypowiada wojnÄ™, przyznaje fundusze na pomoc m/n
·       Uprawnienia kadrowe, powoływanie i znoszenie urzędów centralnych zatwierdzanie prezydenckich nominacji
ü      Władza sądownicza.
v     Rodzaje sądów:
-Â Â Â Â Â Â Â Stanowe
-Â Â Â Â Â Â Â Federalne
٠       Dystryktowe, najniższe 100 sztuk
Ù Â Â Â Â Â Â Â Apelacyjne, 11 sztuk
٠       Sąd Najwyższy, 9 sędziów dożywotnio
v     Funkcje sądownictwa:
-       Kreacyjna, tworzenie precedensów, orzekanie sądu jest wiążące w orzekaniu spraw podobnego rodzaju
-&...