Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

CECHY SEKTORA POZARZĄDOWEGO W POLSCE:

 

Organizacje pozarządowe to:

Osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej, nienależące do sektora finansów publicznych i nie działające dla zysku.

 

Podstawowe kategorie organizacji pozarządowych:

·         Stowarzyszenia z osobowością prawną oraz stowarzyszenia zwykłe bez osobowości prawnej z wyłączeniem tzw. Stowarzyszeń jst.

·         Fundacje prawa prywatnego tworzone drogą prywatno-prawnych doświadczeń fundatorów z wyłączeniem tzw. fundacji prawa publicznego tworzonych w drodze aktów prawa publicznego.

 

Organizacje pozarządowe są podmiotami nie państwowymi i nie samorządowymi (Ne należą do sektora finansów publicznych)

Organizacje pozarządowe nie działają dla zysku (motyw komercyjny nie jest podstawą ich działalności)

 

Fundacje są osobami prawnymi typu zakładowego

Stowarzyszenia są osobami prawnymi typu korporacyjnego )zrzeszeniowego)

 

Ø      Instytucje te mogą realizować cele pożytku publicznego tzw. prowadzić działalność społecznie użyteczną w sferze realizacji zadań publicznych.

 

Oprócz podmiotów sektora pozarządowego wystepują podmioty tzw. ekonomii społecznej, które tworzą IV sektor.

W skład sektora ekonomii społecznej wchodzą min. spółdzielnie socjalne

 

Spółdzielnie socjalne tworzone w trybie ustawy z 2006r. o spółdzielniach socjalnych stanowią formę zabezpieczenia społecznego połączoną z działalnością rynkową (praca zamiast zasiłku).

Spółdzielnie socjalne w trybie znowelizowanej ustawy o spółdzielniach socjalnych mogą być zakładane zarówno przez bezrobotnych, niepełnosprawnych, jaki i przez jst.

 

Prywatyzacja wykonywania zadań publicznych na rzecz podmiotów sektora pozarządowego. Oznacza to, że w miejsce podmiotu prawa publicznego wchodzi podmiot prawa prywatnego lub handlowego przy wykonywaniu zadań publicznych.

Obowiązujące prawo dopuszcza formułę tzw. otwartego konkursu ofert przy realizacji zadań publicznych na rzecz sektora pozarządowego, w niektórych przypadkach dopuszczalna jest instytucja przetargowa przy wykorzystaniu, której stosuje się przepisy ustawy prawo zamówień publicznych.

 

Relacje między sektorem publicznym a grupami interesu (ora. pozarządowymi) wg Pitersa.

Legalny charakter wzajemnych powiązań w ramach, którego można wyróżnić NEOKORPORATYZM oraz instytucje zlecania zadań  publicznych organizacjom pozarządowym.

Ø      Neokorporatyzm polega na tym, że organizacje pozarządowe włącza się w procesy decyzyjne na szczeblu  centralnym. Instytucja zlecania zadań publicznych polega na przekazywaniu podmiotom pozarządowym drogą umowną niektórych zadań administracji publicznej.

 

Ø      Klientelizm polega na tym, że administracja publiczna uznaje org. pozarządowe za współuczestników w procesie zarządzania publicznego.

 

Ø      Parontelizm tmy różni się od klientelizmu, że rolę pośredników pomidzy sektorem publicznym i pozarządowym pełnią partie polityczne.

 

Nieprawomocny charakter wzajemnych powiązań polega na tym, że działalność niektórych grup nie mieści się w organach prawa, dla realizacji własnych celów stosują niekiedy siłę fizyczną patrz antyglobaliści.

 

·           W modelu liberalnym (USA, Wielka Brytania) jest szerokie kontraktowanie usług publicznych, zarówno na rzecz sektora komercyjnego jak i niekomercyjnego. W modelu liberalnym organizacje pozarządowe i podmioty komercyjne przystępują do przetargu, który poprzedza zawarcie umowy.

 

·           W modelu socjaldemokratycznym (Szwecja) monopol na realizację usług społecznych jak również ich finansowanie posiada państwo.

 

·           W modelu konserwatywnym (Austria, Niemcy) wywodzącym się z zasady subsydialności organizacje pozarządowe posiadają znaczący wpływ na realizację usług społecznych.

 

·           Jeżeli chodzi o Polski model współpracy między sektorem publicznym i pozarządowym to występują w nim zarówno elementy charakterystyczne dla modelu liberalnego i konserwatywnego.

 

DZIAŁALNOŚĆ LOBBINGOWA ORGANIZACJI SEKTORA POZARZĄDOWEGO

 

Działalność lobbingowa jest to

·         każda działalność przeprowadzona metodami prawnie dozwolonymi polegająca na wywieraniu wpływu na podmioty władzy publicznej w procesie stanowienia prawa.

·         Jest działalnością zarobkową prowadzoną na rzecz osób trzecich.

 

Lobbysta może być zarówno osoba fizyczna, a także przedsiębiorca.

 

Ø         Lobbing plularystyczny występuje w czystej postaci w USA. Polega na tym, że organizacje pozarządowe jako grupy interesów pełnią rolę interesów pomiędzy tymi co ustalają reguły gry i tymi co isę im podporządkowują.

Ø         Lobbing korporatywistyczny wystepuje w Szwecji, Norwegii, Niemczech i Austrii. Jego istotą jest to,  że wszelkie decyzje na szczeblu centralnym, a dotyczącym spraw gosp. polit. i kulturalnym są negocjowane z organizacjami pozarządowymi.

 

Organizacje międzynarodowe pozarządowe mieszcza się obok tzw. organizacji międzynarodowych sensu-stricte i korporacji transnarodowych.

 

Międzynarodowe organizacje pozarządowe w odróżnieniu od korporacji transnarodowych prowadzących działalność gospodarczą w skali przekraczającej granice kilku państw są nastawione na zysk. Od organizacji międzynarodowych sensu-stricte, których członkami są państwa reprezentowane przez ich rządy, członkami organizacji międzynarodowej pozarządowej są osoby fizyczne i prawne, a podstawą ich dziłania jest umowa cywilno-prawna.

 

ODPOWIDZIALNOŚĆ ORGANIZACJI TRZECIEGO SEKTORA ZA REALIZACJĘ ZADAŃ PBLICZNYCH POWIERZONYCH IM NA DRODZE UMOWNEJ PRZEZ PUBLICZNEJ PRZEZ PODMIOTY SEKTORA PUBLICZNEGO

 

W ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie istnieje możliwość powierzenia działania zadania publicznej organizacji pozarządowej oraz przekazaniu jej dotacji przez gminę na realizację tego zadania. Chodzi tu o zjawisko tzw. powierzania i wspierania realizacji zadań publicznych.

 

Ø      W przypadku powierzenia realizacji zadań publicznych na rzecz podmiotu pozarządowego gmina zobowiązuje się do sfinansowania danego zadania w calości.

Ø      W przypadku wspierania realizacji zadań gmina częściowo finansuje jego wykonanie.

 

Dofinansowania realizacji zadań publicznych następuje na drodze dotacji.

 

ü    Czy podmiot prawa publicznego przekazujący określoną dotację ponosi odpowiedzialność z tyt. niewykonania działania? Czy też taką odpowiedzialność ponosi podmiot prawa prywatnego za niewłaściwe wykorzystanie dotacji?

·         W literaturze przyjmuje się, że odpowiedzialność publiczno-prawną z tytułu źle wykorzystanej dotacji ponosi podmiot prawa prywatnego. To jest stanowisko doktryny.

 

·           Istota publicznych praw podmiotowych przysługująca m.in. obywatelom plega na tym, że obywatele korzystając  z nich mogą żądać od państwa lub samorządu terytorialnego właściwego zachowania się zgodnie z prawem podmiotowym.

W odróżnieniu od interesu prywatnego publiczno prawo podmiotowe daje nam coś więcej a mianowicie możliwość wystąpienia z roszczeniem do ogranu administracji publicznej o wydanie przez ten organ rozstrzygnięcia o oznaczonej treści.

W obowiązującym stanie prawnym obywatel (mieszkaniec wspólnoty samorządowej) nie może wystapić z instrumentem w postaci roszczenia do ogranu giny o wykonanie przez ten organ zadania publicznego. Obywatele mają tyko interes faktyczny, aby zadanie to było wykonane.

 

·           Czy w polskim systemie prawnym istnieje możliwość przekazania zadań publicznych organizacjom pozarządowym w drodze umów administracyjnych?

·         Konstrukcja art.9 ustawy o samorządzie gminy, na podstawie, którego gmina może powierzać wykonywanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym wskazuje na charakter umowy administracyjno-prawnej. Można powiedzieć, że w świetle cytowanego artykułu przekazanie zadania wystepuje w drodz umowy cywilno-prawnej.  Zaznaczyć trzeba, że w Polskim porządku prawnym nie wystepuje umowa administracyjna, na podstawie której istniałaby możliwość przekazania podmiotom pozarządowym części władztwa administracyjnego.

 

·           Istota nowego zarządzania publicznego polega na tym, że w działalności sektora publicznego mogą być wykorzystywane instrumenty charakterystyczne dla sektora prywatnego. Nowe zarządzenie publiczne w administracji publicznej powoduje to, że obecni zarządzanie sektorem publicznym traktowane jest jako zarządzanie biznesowe.

Wspomina się też o tzw. manageryzacji sektora publicznego.

Ø      Normatywnymi przykładami nowego zarządzenia publicznego są w szczególności: ustawa o partnerstwie publiczno-prawnym przyjmująca współprace sektora prywatnego i sektora publicznego w realizacji oraz ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ø      Ostatnia ustawa dotyczaca współpracy podmiotów prawa publicznego i organizacji pozarządowych w realizacji zadań administracji publicznej. Współprca ta polega m.in. na powierzaniu, względnie wspieraniu zadań publicznych przez sektor publiczny w frmie dotacji. Jest to tzw. zawojsko kontraktowania usług publicznych na rzecz sektora pozarządowgo.

 

·           W znowelizowanej ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariatu przyjęto zapis dotyczący małego trybu zleceń istotnego trybu polegającego na tym, że gmina jako osoba prawna może powiewrzyc wykonywanie zadań publicznych organizacji pozarządowej bez przeprowadzenia procedury otwartego konkursu ofert. Jest to możliwe jeżeli dotacja na realizację zadań publicznych nie przekracza 10tys zł a jego wykonanie nie przekracza 90dni.

Ø      W ustawie w.w. przy przekazywaniu zadań publicznych na rzecz sektora publicznego dominuje formuła tzw. otwartego konkursu ofert.

Ø      Natomiast w ustawie o partnerstwie publiczno=prywatnym zawarcie umowy cywilno-prawnej między podmiotem publicznym a partnerem prywatnym poprzedza instytucja przetargowa. Co oznacza iż mają tutaj zastosowanie przepisy, ustawy, prawo zamówień publicznych.

 

·           W literaturze ekonomicznej i socjologicznej działalność sektora publicznego upodabniająca się do działalności sektora prywatnego określona jest mianem IZOMORFIZACJI INSTYTUCJONALNEJ. Podobnie rzecz się ma z sektorem pozarządowym, który coraz częściej w swojej działalności wykorzystuje metody i instrumenty czy to charakterystyczne dla sektora prywatnego bądź publicznego. Z tego względu istnieje obawa do zatarcia granic sektora pozarządowego.

 

 

·           Niezależnie od tego jaką działalność prowadzi przedsiębiorstwo jest wpisany do KRP (krajowy rejestr podatników)

 

·           Jeżeli spółka otrzyma statut OPP (organizacji pożytku publicznego) to otrzymuje wiele zwolnień podatkowych.

 

Ø      Czy organizacje pożytku publicznego należą do sektora pozarządowego?

1.       Statut OPP mogą uzyskać następujące podmioty:

·         Organizacje pozarządowe

·         Spółki kapitałowe (z.oo., sp. akcyjne) jeżeli przez okres co najmniej 2ch lat prowadziły działalność społeczno uzyteczną.

Kluby sportowe działają w formie spółek na podstawie ustawy z 2010r o sporcie.

 

2.       Powyższe podmioty muszą spełnić nastepujące warunki:

a)      Prowadzić działalność społecznie uzyteczną na rzecz ogółu społeczeństwa lub wyodrębnionej grupy podmiotów ze względu na trudną sytuację życiową czy materialną.

b)      Cały dochód z prowadzenia działalności (również z działalności gospodarczej) przeznaczają na realizację celów pożytku publicznego.

c)      Podmioty te muszą mieć wyodrębniony (statutowo) organ kontroli i nadzoru

d)      Dochód organizacji pożytku publicznego nie może być udzielany pracownikom i członkom danej organizacji w formie pożytku.

 

3.       Podmiot uzyskuje status OPP z chwilą wpisania do KRS. (wpis ma charakter konstytutywny)

 

4.       Nie wszystkie OPP należa do podmiotów sektora pozarządowego. Wynika z tego wniosek, że status prawny OPP jest inny id statusu prawnego organizacji pozarządowej. Np. spółki kapitałowe, które uzyskały status OPP nie są organizacjami pozarządowymi mimo, że prowadzą działalność społecznie użyteczną. Spółki kapitałowe należa do tzw. drugiego sektora (prywatnego) albowiem spółka , która prowadzi działalność gospodarczą względnie nie prowadzi tej działalności i tak jest wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS.

5.       Od statusu OPP należy odróżnić status organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego i tak w Polskim prawie działalność pożytku publicznego może prowadzić szerszy krąg podmiotów. Oprócz organizacji ubiegającej się o status OPP także spółdzielnie socjalne jaki i stowarzyszenia jst.

 

ü      Czy wykorzystanie zadań administracji publicznej przez podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego można określić prywatyzacją wykonywania zadań publicznych?

 

ü      Jaka jest różnica między prywatyzacją zadań publicznych a prywatyzacją wykonywania zadań publicznych?

 

 

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed