Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

1.Problemy turystyki po 2     wojnie światowej.

Znaczne opóźnienie w porównaniu z innymi krajami w realizacji polityki t na szczeblu centralnym. Marginalne znaczenie t. w administracji państw. Brak racjonalnego umiejscowienia turyst w strukturach zarządz. Państwem od lat 50 XXw.. Podlegała prezesowi rady min od 2000 jako departament. Negatywne zjawisko łaczenia turystyki ze sportem w jednym organie admin. Postrzegana jako działal społ a nie gosp. Rozproszenie wielu kompetencji pomiedzy kilka organów państw. Brak rozdzielenia funkcji strat od operacyjnych. Nadmierna centralizacja w zarządzaniu turyst. Brak koordynacji działan pomiedzy org panstw i samorząd. .

2.Ewolucja struktur centralnej administracji

Początki okres międzywojenny. W 1919 roku powołano referat turystyki z ministerstwa robot publicznych. I szef  dr M. Orłowicz stworzył pierwszy z najnowocześniejszych modeli tur. Przewidziano powołanie PUT jako samodzielnego organu, powołanie państwowej rady tur. Wykorzystując PKP rozbudowano punkty informacji turystycznej.

Przed wojna dominował w gospodarce sektor komercyjny. Po wojnie nastąpił sektor socjalistyczny, na drugim miejscu sektor społeczny PTTK, powstał orbis..

1919 Referat turyst w Minist robót publ., 1945 wydział turyst, w Minist. Komunikacji, potem biuro. Lata 50 te Komitet do spraw turystyki nad którym kontrole sprawuje Główny Komitet Kultury fiz. 1977 Orbis – centrala turyst. I wkrótce podporządkowanie go Głównemu Komitetowi turyst 1986 Głowny Komitet kult fiz i turyst. 1987 Komitet do spraw młodzieży i kult fiz- turyst socjaln i kwalifikowana, Ministerstwo Rynku wewn. – sprawy rynku usług turyst. W 1990 zlikwidowano fundusze celowe w tym w tym Centralnego Fund. Turyst. I wypoczynku. 1991 Urząd Kult fiz i turyst. Który trwał do 1999. W 2000 powstało NTO.

3. zdefiniuj polityke turyst.

Wszelkie działania władz państwowych szczebla centr, Reg i lokal mające na celu zaspokojenie potrzeb turyst własnego społeczeństwa, racjonalne wykorzyst. walorow turyst, zasobów pracy i kapitału w sferze gospodarki t.. Kształtuje optymalne rozmiary i struktury ruchu t. i ogólnie koordynuje rozwój turystyki z uwzględnieniem funkcji t.j. ekonomiczne, społ. wychow.

wypocz. i zdrowotne i róznych dziedzin życia gosp. Jak transport, handel, edukacja wyżywienie bezpiecz. ochrona srod.

4. Stosunki Panstwa do Turyst

-leseferyzm z fr. Nic nie robić- prawa rynku, popyt cena ma mieć ustalone ramy przez państwo ale ma nie ingerować w działania.

-interwencjonizm- państwa tylko w sytuacjach kryzysowych

-protekcjonizm- z góry zakłada, że niektóre obszary będą korzystały z opieki panstwa

-etatyzm- państwo dąży do przejęcia większego pakietu akcji w strategicznie ważnych branżach turyst np. LOT.

Ponadto podział na stos. Negatywny pozytywny i neutralny

5. Cele i elementy polityki turyst wybranych panstw

Austria cel aby panstwo i naród zatrudnienie w turyst osiągnęli jak najwyższe korzyści, Zróżnicowanie podaży, ochrona zabytkow i środ. Nat.

Cypr – zwiększenie wpływów finanse z turyst, maksymalizacja zwrotu inwestycji, ograniczenie tempa rozwoju bazy turyst w zamian za stałe podwyższanie jakości już istniejącej.Hiszpania- promocja krajobrazu, zamrożenie podwyzek cen, poprawa stanu środ. Nat. W regionach turyst, zwiększenie przepustowości lotnisk, tworzenie szkół zarządzania turyst, rozwój podaży dla turyst kulturalnej i biznes. Niemcy zapewnienie ramowych warunków gospodarczych i społeczno-politycznych wymaganych do ciągłości rozwoju turystyki,-zwiększenie wydajności konkurencyjności gospodarki turystycznej,-zwiększenie możliwości korzystania z turystyki przez szersze warstwy społeczne, - zwiększenie współpracy w dziedzinie turystyki międzynarodowej. 6.Omów zależności zachodzące pomiędzy turystyką, a innymi sektorami gospodarki narodowej?Turystyka wpływa i napędza inne sektory Gospodarki Narodowej takie jak: rolnictwo, przemysł, transport, komunikacja.-wzrost zatrudnienia w sektorach z obsługa ruchu turystycznego, wzrost zaludnienia,- zmiany w strukturze i organizacji gałęzi gospodarki narodowej i poszerzenie jej funkcji o turystyczną, - uzyskiwanie wpływów w wyniku świadczonych usług turystycznych, - podnoszenie dochodów i wzrost stopy życiowej osób związanych z obsługą ruchu turystycznego,- rozwój, pobudzenie inwestycji, zwiększenie produkcji, pobudzenie wzrostu gospodarczego sektorów gospodarki narodowej,Turystyka zostawia pieniądze w nowo powstałych przedsiębiorstwach, a one opłacają podatki zmienia się struktura społeczeństwa (inna praca, kontakt z ludźmi sprawia, że ludzie muszą się dokształcić). Powstanie w miejscowości jednej inwestycji powoduje powstanie innych. Inne sektory Gospodarki Narodowej wpływają na turystykę, dzięki którym jest:-ożywienie ruchu turystycznego,- zaspokojenie potrzeb turystycznych,-wzrost jakości świadczonych usług,

-obniżenie kosztów świadczonych usług

 

 

7. Podmioty turyst w panstwie

Państwowe  NTO Organizacja  odpowiadajaca za rozwój promocję i koordynację tur w kraju, finansowana w pewnym stopniu przez rząd. NTA Rzadowa organizacja finansuje koordynuje formułuje polityke turyst prowadzi doradztwo. POT podlegająca ministerstwu sportu i turyst. ROT Urząd marszałkowski izby turystyki tu nalęża , regionalne organizacje, przedsiębiorstwa. LOT w Gminach przedsiębiorstwa i organizacje lokalne.

8. NTO I NTA

NTO organiz która odpowiada za  rozwój i promocje oraz koordynowanie działan sprzyjających rozwojowi turystyki jest org publiczno prywatną, rzadowo-samorządową. Opiera się na  3 filarach administracja, rządowa, druga samorządowa i bizness turyst. Zadania NTO kampania marketingowa formułowanie i wdrażanie, miedzynar dział. promoc, wydawnictwa promocyjne, ogniwo między rządem a biznesem, finansowanie łącznie ze srodków prywatnych i publiczn.

NTA narodowa adminis turyst. Rządowa organizacja. Koordynuje rozwój turyst, formułowanie krajowej polityki turyst, doradztwo turyst, inwestycje t głównie ze środków publicznych. Wspólne zadania obu organiz to licencjonowanie dział. tur, regulacja prawna szkolenie i edukacja turyst rozwój prod turyst badania rynku i statystyka

9. Źródła finansowania NTO

NTO całkowicie zależne od budżetu panstwa jest w krajach : Czechy, Estonia, Litwa, Polska, Rumunia, Słowacja. W Polsce prezesa NTO mianuje rzad. Finansowanie pozarządowe w dużym stopniu NTO uzyskuje np. w Austrii i we Włoszech gdzie organizator imprezy oddaje kwoty na NTO. Ponadto Dania, Finlandia, Francja , Holandia Hiszpania

Całkowicie pozarządowe finansowanie np. z dotacji unijnych otrzymuje NTO irlandzkie

10. Rola Państwowej org admin w zakresie turyst

-ustawodastwo turyst

-opracowanie i wdrazanie krajowych programow rozwoju turyst

-współpraca między.

-wdrażanie polityki turyst.

-wsparcie branzy i nadzor branzy turyst

-edukacja i szkolenie kadr

-ochrona konsumentów

-rozwój turyst regionalnej

-kontrola jakości usług t

-kreowanie wizerunku kraju

-kontrola i ochrona wykorzystywania zasobów

-zapobieganie obniżaniu standardu usług, kontrola cen

-bezpieczenstwo

12.Zakres polityki i formy oddziaływania

Planowanie przestrzenne t.j tworzenie parkow, rezerwatow przyrody. Badania ekonomiczne np. systemy dofinansowania, polityka kredyt. Badania naukowe i statystyka. Kształtowania konsumpcji turystwsrod ludzi biednych- wyst najrzadziej, kształcenie kadr turyst. Promocja danego kraju. Organizacja i zarzadzanie rynkiem tworzenie prawa.Formy ad4.

13. Etapy i głowne cele ekorozwoju

Ekorozwój to prowadzenie działalności gospodarczej w harmonii z przyrodą tak, aby nie spowodować w przyrodzie nieodwracalnych zmian lub jako gospodarowanie dopuszczalne ekologicznie, pożądane społecznie i uzasadnione ekonomicznie. 1. Termin ten oznacza rozwój, który zaspokaja teraźniejsze potrzeby bez poświęcania zdolności przyszłych pokoleń do zaspokojenia ich potrzeb. Pojęcie to, interpretuje się jako rozwój zrównoważony, trwały i samopodtrzymujacy się, przy czym zrównoważoność rozumie się jako utrzymywanie właściwych proporcji pomiędzy potrzebami rozwojowymi a potrzebą ochrony środowiska i jego zasobów. Samopodtrzymywanie się rozwoju oznacza stwarzanie rezerw i bodźców do dalszego rozwoju. Żaden z elementów rozwoju w trakcie procesu rozwoju nie powinien ulec zmniejszeniu W praktyce ekorozwój składa się z pięciu ładów: ekologicznego, społecznego, ekonomicznego, przestrzennego i instytucjonalno-politycznego. Etapy : programowanie celów dotyczących rozwoju  człowieka, drugi badanie środowiska przyrodniczego. Koncepcja i plan ekorozwoju powinien być  tak sformułowany aby odpowiednio gospodarował zasobami nat. Trzeci prognozowanie zmian w środowisku i wyb…ór lokalizacji aby przedsięwzięcie  w jak najmniejszym stopniu naruszało środowisko naturalne. Czwarte działanie realizacyjne aby jak najwcześniej. CELE : bezpieczne dla ludzi środowisko, równowaga ekologiczna, równowaga ekonomiczna w podst ekosystemach, niezbędne warunki odnowy człowieka i dalszego jego rozwoju.   14.Załozenia zrównoważonego rozwoju                                                            W związku z nasilającym się od ubiegłego stulecia kryzysem ekologicznym jaki powstał w wyniku ubocznych skutków  działalności gospodarczej..Głowne założenie to trwały i sprawiedliwy rozwój który oznacza trwałość ekologiczna, rozwój ekonomiczny, sprawiedliwość społ między pokoleniami i w obrębie pokoleń.. ELEMENTY PROMOWANIA ; ożywienie wzrostu gosp, zmiana jakości wzrostu, zaspokojenie podst potrzeb ludzkich, stabilizacja liczby ludność, ochrona i pomnażanie bogactw naturalnych, zmiana profilu technologii i zarządzania rynkiem oraz kojarzenie praw ekologii i ekonomii w procesie decyzyjnym.

15.Podst reguły zarządzania rozwoju zrównoważonego. Wykorzystanie odnawialnych zasobów nie powinno przekraczać ich regeneracji. Wykorzystywanie nieodnawialnych zasobów nie powinno przewyższać odnawialnych zasobów. Emisja szkodliwych substancji nie powinna przekraczac naturalnej pojemności w zakresie absorpcji.

16.Prawa i kryteria ekorozwoju. Prawo celu – każdy kraj ma odmienne uwarunkowania ekologiczne i ma prawo do określenia własnego kierunku rozwoju. Prawo skali i jakości Prawo regionu. Kryteria ekorozwoju Kompatybilnośc zabezpieczenie wszystkich celów równocześnie, możliwość wprowadzenia do praktyki, zdolność do właczenia realizacji koncepcji. Odwracalnosc. Elastyczność. Wydajność przy zminimalizowanych kosztach. Ograniczoność . Zgodność czyli obieg materii powinien być zamknięty.

17. Zasady ekorozwoju zasada główna ekorozwoju, zasada uwzględniania wymogów środowiska w dział. Planistycznej, z. praworządności, z. odpowiedzialności sprawcy, z. likwidacji zanieczyszczenia u źródła, z. ekonomizacji, z. regionalizmu czyli wydzielenia obszarów bardzo zagrożonych ekolog, nast. Obszarów o dużych walorach przyrodniczych i średnich walorach przyr. Ostatnia zas uspołecznienia aby społeczeństwo brało czynny udział i w wysokim stopniu decydowało na rozwój zrównoważony.

18. Model partnerstwa publiczno społecznego i publiczno-prywatnego  sektor społeczny wspiera panstwo w realizacji zadan socjalnych. Tu sektor tworzy zorganizowany organ, który kładzie nacisk na władze public poszerzając tym samym uczestnictwo obywateli w systemie demokratycznym.  Wsparcie obejmować będzie te sfery działalności pożytku publ, które stanowią obszary związane z wykluczeniem społecznym Trzeci sektor ma zapobiec wykluczeniu grup  zagrożonych brakiem dostępu do usł. Społ.. Dzięki specyfice trzeciego sektora powstanie system usl spol z klarownym podzialem r…ól pomiędzy administracje publ a sektorem org . Sektor partnerstwa publiczno prywatnego forma współpracy przedsiębiorstw prywatnych sektorem publicznym na wszystkich szczeblach popularny w bardzo wielu krajach. Korzyści takie jak inwestycje na raty. 

  19. Elementy planu strategicznegoFAZA1 Zbieranie i analiza danych

Określenie bazy dla rozwoju

Zbadanie możliwości oraz ograniczeń rozwoju danej jednostki lokalnej

Zbadanie potencjału istniejących instytucji

Określenie obecnej struktury zatrudnienia

Ocena zapotrzebowania na miejsca pracy

FAZA 2 Wybór strategii rozwoju lokalnego

Ustalenie celów i kryteriów

Określenie możliwych kierunków działań

Stworzenie strategii postępowania

FAZA 3 Wybór projektów przedsięwzięć (ustalanie listy projektów)

Ocena ich przydatności z punktu widzenia:

Społeczności lokalnej

Opłacalności

Lokalizacji

Możliwości realizacji

FAZA 4 Tworzenie planów działania

Określenie struktur projektów

Ustalenie źródeł finansowania

Ustalenie alternatywnych źródeł finansowania

Przewidywanie rezultatów planowych przedsięwzięć

FAZA 5 Szczegółowe opracowania projektów

Przeprowadzenie szczegółowych analiz opłacalności

Przygotowanie biznes planów

Przygotowanie programu realizacji, monitorowania i oceny

FAZA 6 Przygotowania planu całościowego jego realizacja

Przygotowanie całościowego planu rozwoju

Przygotowania programu realizacyjnego

Określenie zasobów lokalnych wykorzystywanych w trakcie realizacji planu

Marketing potrzeb finansowych

 

 

20. Elementy ekorozwoju gminny   Kazda struktura samorzadowa powinna mieć opracowane strategie rozwoju regionalnego. Przedmiotem tych planow powinny być zadania wynikające z warunków istniejących na danym obszarze. Faza I zbieranie i analiza danych czyli określenie bazy dla rozwoju, określenie możliwości i ograniczen rozwoju lokalnego, zbadanie potencjału istniejących instytucji, określenie obecnej struktury zatrudnienia. II faza wybór strategii ustalenie celów kierunków działan. III Ustalenie listy projektów i wybór projektu – ocena ich przydatności z punktu widzenia społeczności lokalnej, opłacalności, lokalizacji, możliwości realizacji. IV Faza ustalenie  żrodła finansowania główne i alternatywne, przewidywanie efektów. Faza V szczegółowe opracowanie projektów bizness plan.Faza VI Całościowy plan.

22. Inwestycje lokalne dla turystyki – ład przestrzenny, gospodarka terenami i ochrona środowiska, - infraktustura społeczna i techniczna, kultura, opieka nad zabytkami, promocja gminy, wspołpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych panstw.

23.Przestrzen turystyczna definicje i rodzaje czesc przestrzeni geograficznej i społeczno ekonomicznej gdzie zazhodza zjawiska turyst, lub czesc przestrzeni geogr posiadającej cechy korzystne do realizacji różnych form wypoczynku, jak największe rozmiary procesów rekreacyjnych by były istotne społecznie i przestrzennie. Brak granic administracyjnych. Planując przestrzeń dostosowuje się do obszaru turyst a nie obszaru gminy. Musi być w niej swoboda poruszania się. Dzieli się na typ eksploracji turyst., penetracji, asymilacji kolonizacji i urbanizacji. Składniki to przestrzen przyrodnicza przestrzen zagospodarowania.

Rodzaje polaryzacji w przestrzeni turyst  : techniczna kapitał nowe inwestycje, nowe surowce. Dochodowa podnosi jakość zycia w regionie. Geograficzna i psychologiczna powstaje na skutek naśladowania co nie powinno mieć miejsca.

24.Czynniki wpływające na inwestycje w miejscu turyst. Konieczność dostosowania podaży do przejawianego popytu w miejscu recepcji turyst. Sprecyzowanie produktu turyst, dla kogo ma być przeznaczony dopasowanie ostniejących walorów do produktu. Kolejny : dotychczasowy rozwój gosp i turyst obszarów. Ekonomiczna efektywność incest turyst. Czyli jakie rozłożenie w czasie , nieciągłość środków finanse, ryzyko konkurencji. I produkt turyst nie podlega opatentowaniu rozpoznawanie przez klienta dzięki marce jaką obszar sobie wyrobi.

25 Polityka turyst na szczeblu lokalnym badanie rynku turyst, planowanie rozwoju turyst, infraktustura turyst i paraturyst, rozwój lokalnych prod turyst, przygotowanie kadr na potrzeby turyst, optymalny model organizacyjny na potrzeby turyst, rozwój gospodarki turyst, promocja, badanie rezultatów prowadzonej polityki, wnioski na przyszłość.

26.Działania aktywizacyjne opracowanie i realizacja strategii rozwoju turyst, system zachet i preferencji dla podmiotow gosp zamierzających inwestowac w sektorze turyst, realizacja inwestycji infrastrukturalnych, podejmowanie działan ukierunkowanych na wydłuzenie sezonu turyst, przygotowanie miejsc do uprawiania sportu i rekreacji, oznakowanie dróg, tras i szlakow, promocja, informacja turyst, współpraca podmiotów z branży, współpraca z ROT, pozyskiwanie środków z UE pomoc finansowa dla inwestorów turyst, powołanie funduszu poręczen kredytowych, badania rynku turyst

27 cele jakościowe w strategiach rozwoju regionu wydłużenie pobytu turystów i sumy wydatkowanych przez nich pieniędzy bez konieczności zwiększania liczby odwiedzających. Zwiększenie liczby turystów poza sezonami, polepszenie wizerunku regionu, kształtowanie regularnych odwiedzających i odwiedzających z polecenia, polepszenie bazy noclegowej ich jakości, nowe atrakcje turyst w regionie, zmniejszanie wpływu turyst na wrażliwe elementy środowiska i podnoszenie wrażliwości społecznej w tym zakresie, wspomaganie gospodarki rolnej turystyką, zapewnienie kontaktu z z kultura miejscowa tradycjami i folklorem, rozwój i współpraca międzyregionalna, wspomaganie rozwoju rzemiosła i usług świadczonych przez ludność miejscową

 

 

 

 

 

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed