Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Ewolucjonizm-pierw.system teoret. na gruncie antropologii. Ewolucjoniści uważali, że prawa ewolucji opow.. prawom ewolucji kultury.

- człow.wykazuje te same cechy psych,niezależnie od rasy, epoki hist. czy środ.

-doświadczenie ludzi post. Tymi samymi drogami (zasady rozumu ludz.-Adolfa Bastiana)

-wszyscy jesteśmy tacy sami i mamy takie same możliwości rozwoju, Alena innym etapie histor.

-kultury rozwijają się tak samo (kultury pierwotne-świad.kultury europejskie)

Tezy ewolucjonizmu:

1.                  Motorem rozwoju ludzkości jest neutralna wynalazcz. Człowieka

2.                  Podstawowe znaczenie przywiązania dla analizy przeżytków kultur.(np. maszyna do szycia-służy teraz jako stolik)

3.                  Teza o jedności psych człowieka –idee elementarne :miłość, wolność i idee wtórne)

4.                  Kultura rozwija się poprzez nastę. Po sobie stadia, które same dla wszystkich społ.(teza o genetycz. Rozw. Kultury)

5.                  Każda kultura istnieje dzięki swojemu rozw. I przebiega ona zawsze od formy niższej do formy wyższej (teoria o progresywnym rozwoju)

6.      Każda kultura rozwija się równolegle do innych

Przedstawiciele ewolucjonizmu w antrop:

Adolf Bastian-„Człowiek w historii” teza o jedności psych.człow.-dzięki tej jedności istnieją idee elementarne (wspól. Dla wszystkich ludzi) i idee wtórne (ludowe)-odróż.kultury. Zróżnicowanie kulturowe-zróżnicowanie idei ludow.

J.Bachofen-„Prawo macierzyste”-pierw. Stadium rozw. Rodziny i systemy pokryw. Jako system społ. Stadia rozwoju rodz-(heteryzm-cała grupa jedna cała rodzina, matriarchat-pochdz. I majątek dziedziczone w rękach kobiet, patriarchat-władza i dziedziczenie w linii męskiej)

Morgan-badał plemię Irokezów, „systemy powinowactwa i pokryw. W rodz. Ludzkiej”.Przeprowadził badania ankietowe „Społecz. Pierwotne.Schemat rozwoju rodziny”. Rozwój wg Morgana odbywa się drogą powol. Gromadzenia doświadczeń. Dokonuje się dzięki odkryciomi wynalazł. Zapewn. Zaspokojenie potrzeb ludzkich.

3 czynniki rozwoju:

I-umiejętność mówienia

II-posług.się narzędziami

III-powst. I rozwój inst.społ

 

Postulował śledzenie dwóch linii rozw. Wynalazków i instytucji. Wyróżnił 3 stadia rozwoju ludzkości:DZIKOŚĆ, BARBARZYŃSTWO,CYWILIZACJA każdy dzieli się na 3 podokresy starszy,średni,wyższy.

Lubbock-„Początek cywili;stan pierwotny czło.i obyczaje dzikich wspól.”ewolucjon.ma charakter progresywny. Uważał,że matriarchat nie istnieje.Stadia rozwoju religii:ateizm,fetyszyzm, totemizm,szamanizm,antropomorfizm, stadium bez nazwy-kiedy bóstwo staje się twórcą natury, religia staje się moralnością (religia i moralność)

Tylor-„Badania nad wczesną hist.gatunku ludzko. I rozw. Cywilizacji” „Kultura pierw. Badania nad rozwojem mitologii filozo,Religi,sztuki,zwyczajów (obyczajów)” „Cywili.pierwotna”Poświęcił swoje stadia animizmowi. Animizm wiara dusze i duchy.3stadia rozwoju religii:animizm,politeizm(wielobóstwo),monoteizm(jedynobóstwo-judaizm,islam). Stworzył teorię przeżytkukulturow.

Frezer-studio magii religii

1.                  Swiatem rządzą czarownice, czyli nadprzyrodzone moce (schemat magii)

2.                  Światem rządzi sam Bóg, a  jednos. Jest mu podporząd.(schemat magii)

3.                  Schemat światopoglądu naukowego-człow.wie na co go stać

Dyfuzjonizm-opozyc.wobec ewolucjon. To hist.kierunek w antropo, cel-pytan.o przyszłość i drogi rozwoju kultur ludzkich.Pierwsza faza-postewolucjonizm.Przedstawiciele:Ferdynand Ratzel, Lew Frobenis, Fritz Grobner, Wilhem Schmidt, Graften Elliot schmit,William James Perry, Ralph Linton.

Zanegowali tezę-mechanizm rozwoju człow. Jest wynalazczo.O rozwoju decyduje: DYFUZJA-rozprzestrz.się elementów kult.przenikanie elementów z jednej kultury do drugiej.

Teza F.Ratzela-podob. Między kult. Muszą być wynikiem dawnych kontaktów i migracji,czyli dowodzą istnieniu kultury pierwotnej, która się rozprzestrzenia.

Zjawiska powiązane ze względu na funkcje stanowią o kręgu kulturow.

Kompleksy kulturowe-obejmują wszelkie potrzeby związane z kult.(gosp,ekol,społ,obycz,relig)i jeżeli w jakikolwiek z tych dziedzin dojdzie do kontaktu z inna kulturą następuje dyfuzja również na pozostałe elementy.

Dyfuzjonizm jest koncepcją kultur-hist, jest mniej związany z punktem widzenia socjol. I zakłada, że należy badać społ. Poprzez analizę zbiorów muzealnych.

FUNKCJONALIZM-lata 20 XXw.dzięki badaniom B. Malinowskiego, A.Raddiffe-Browna

Opierał się na poglądach Durkheima, że fakty społ. mogą być rozumiane jedynie w odniesieniu do innych fakt. Społ.

Funkcja-zaspokojenie potrzeb poprzez działania w których ludzie współ.używając artefaktów (dobra mater.wytworz.poprzez człow.)i konsumpcją wytworz.

Funkcja –skupia uwagę na analizie strukt.społ.i instytucji ludzkich na wzajemnym powiązaniu elementów kultury INSTYTUCJA:1.zorganizowany system działań ludzkich,2.ludzie realizują te działania

Zmiana kulturowa-zastąpienie jednych instyt. innymi oraz zmiana układu powiązań między nimi.

Pojęcie instyt.było głównie źródłem postrzeg. Opisu i interpretacji rzeczywist.kulturowej. dla funkcjonalistów.

Kultura odgrywa dominującą rolę w życiu człow.,odróżnia go od zwierząt(swoje potrzeby zaspok.poprzez nią.

Koncepcje wg Malinowskiego:kultura jest całością, kult. Jest zintegrowanym systemem, zależności między element.kultury mają charakter.funkcjo.,kultura jest aparatem instrumentalnym.

Kultury kontaktują się między sobą, w konsekw. Następ.tworzenie nowych instytucji kulturoww. Zmiana starych, ulepszenie lub całkowite odrzucenie.

Następujące zmiany pod wpły.kontaktu:1)pierw.cywiliz. na którą oddziałuje inna kultura.2)cywili.europejska tworząca komp..indystrialny.3)zmienne procesy-kontakt kulturowy w 3 aspektach.

Koncepcje Malinowsski i Raddiffe-różniły się ale można mówić o wspólnych celach:

1 Założ. O rostr zyg. znaczeniu badań empirycznych

    2 Założ. O holistycznym charakterze zjaw.społ.i kultur.Kultura i społeczne.

A.Raddiffe-twierdzi, że przedmiotem Antopol.powinna być strukt. Społ.

Malinowski-instytucje społ.

STRUKTURALIZM-Claude Leri-Straus”- Strukturalizm zakłada,że rzeczywist.jest uporządkow i tylko poprzez badanie struktur można odkryć sens i funkc.elem.rzeczywistości.

A.Raddiffe-twierdzi,że pokryw. Zasadza się na „zastępowaniu” od wspól.przodka-Leri Strauss

Dyskurs-wytwarza wiedzy poprzez język, dyskurs nadaje znaczenie obiektom mater,i praktyk.społ.(które ist. Poza językiem,ale język nadaje im znaczen i „wciąga w pole widzenia”

Nowoczesna antropologia amerykańska-Franz Boas.Badania prowadzi wśród Indian na poł. Uważał, że podst. Dla Antopol. Powinny być badania empiryczne (w terenie) Wyznaczył 3 kierunki badań:1)relacja czło-natura,2)czło-człow,3)świadomość człowieka(świad.psych. aspekt kultury-indywidual.relacje jednostek na zdarzenia kultury,ich indywi. Interpret.-prawa psychiczne jak twórcy i uczestnicy kutury są spostrzegani.

Franz Boass-relatywizm kulturowy-każde z kultur rozwija się na własny swój sposób, a nie według jednol.praw. Każdą kulturę należy badać w relacji do niej samej(nie ma kultury stanow.wzór odniesienia.

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed