Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Scenariusz zajęć w świetlicy szkolnej
TEMAT: Przyroda naszym przyjacielem – zajęcia o charakterze ekologicznym dla uczniów klas młodszych
Cel : Rozszerzenie wiadomości z zakresu ochrony środowiska. Kształtowanie
pozytywnego stosunku do przyrody.
Metody: elementy pedagogiki zabawy, metoda praktycznego działania.
Formy pracy: grupowa
Materiały : globus, plastikowe pudełka, szklane butelki, papiery, worki
plastikowe, plansze z rebusami, zagadki, zdjęcia z gazet o
zwierzętach, kredki, flamastry, nici, nożyczki, kartony, taśma
przezroczysta lub spinacze do bielizny.
Przygotowanie sali: wyznaczone trzy kąty, w których rozwieszamy nici
Przebieg zajęć:
1. Podział dzieci na trzy zespoły. Dzieci losują kartoniki z emblematami chmurek i słońca (powietrze), lądu i wody.
Zajmują miejsca w odpowiednich kątach sali.
2. Powitanie: N-l: Witam strażników powietrza!
Witam strażników lądów !
Witam strażników mórz, oceanów i wszelkich wód lądowych!
3. Praca w grupach: Dzieci wybierają wśród rysunków rozłożonych na podłodze takie obrazki, które związane są z odpowiednią krainą, kolorują je i zawieszają na niciach w swoich kątach.
N-l: Jakie niebezpieczeństwa mogą grozić waszym krainom?
Dz: np. Zanieczyszczenia powietrza z kominów fabrycznych, oleje i smary w
wodzie, wycinanie lasów itp.
4. Odgadywanie rebusa
Na dywanie N-l ustawia globus, obok papiery, plastikowe pudełka, butelki itp.
N-l : Jakie może być hasło związane z ochroną przyrody?
Dz : np. Nie zaśmiecajmy świata!
5. Sprzątanie świata
N-l : Poleca: pozbierać rozłożone przedmioty odpowiednio segregując do
plastikowych worków ( plastik, papier, szkło)
N-l : Jak można wykorzystać plastik, papiery, butelki szklane?
6. Rozwiązywanie zagadki rysunkowej
N-l : Rozdaje karty na których umieszczone są rysunki. Pierwsza litera rzeczy na obrazku zostaje wpisana w odpowiednie miejsce. Hasło- POMAGAJ NAM
N-l : Kto może upominać się o pomoc, opiekę?
DZ : rośliny, zwierzęta
7. Rozwiązywanie zagadek
Niewielki kowal w lesie się schował. Bez kowadła, bez młota- głośna jego robota. (dzięcioł)
Chociaż nierzadko wiew mroźny w białych płatkach zawiśnie odważny, nieostrożny przebił śnieg ........... ( przebiśnieg).
Przez całą zimę słodko sobie śpi, a słodko dlatego, że miód mu się śni.
( niedźwiedź).
N-l : W jaki sposób człowiek może opiekować się zwierzętami, roślinami ?
( dzieci odpowiadają , n-l uzupełnia)
8. Dorysuj brakującą część obrazka- praca indywidualna. Każda osoba otrzymuje przyklejony na kartonie fragment ilustracji przedstawiającej zwierzę. Dzieci dorysowują brakujące części. Następnie n-l pokazuje jak poprzednio wyglądał obrazek.
9. Dokończ hasło
N-l zwraca się do poszczególnych grup z prośbą o dopowiedzenie hasła.
Każdy chce oddychać czystym.............- (powietrzem)
Czysta woda............ ........... –(zdrowia doda).
Roślin chronionych nie można........... –(zrywać).
10. Podsumowanie
N-l: Spróbujmy teraz wspólnie określić zasady jakimi powinien kierować się każdy człowiek aby żyć w zgodzie z przyrodą.
a) Nie zaśmiecajmy świata.
b) Chrońmy wszelką zieleń.
c) Nie zabijajmy zwierząt.
d) Nie zanieczyszczajmy powietrza.
e) Kupujmy produkty w szklanych i papierowych opakowaniach – plastik niszczy środowisko.
Scenariusz zajęć w świetlicy szkolnej
TEMAT: Wesołe zawody
Cele: - Zapoznanie z regułami nowych zabaw.
- Wdrażanie dzieci do szybkiego reagowania na bodźce dźwiękowe.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania kształtów przedmiotów poprzez ćwiczenia orientacyjne dotyku i słuchu.
- Utrwalanie właściwego zachowania dziecka w grupie poprzez stosowania zasady fair play podczas zabaw.
- Kształtowanie umiejętności zachowania środków bezpieczeństwa w czasie zajęć.
Metody : zespołowa
Formy : gry i zabawy świetlicowe
Środki : Piłeczka, magnetofon, kaseta, sznurki, kolorowe wizytówki, kartki z
Imionami bohaterów bajek, pudełka z zawartością ( kasza, groch, mak,
mąka, piłka gumowa, drewniany patyczek), pudła ( w nich: długopis,
notes, piórnik, gumka, maskotka, zegarek, ołówek, piłeczka), arkusze
szarego papieru.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie – w kręgu na podłodze
2. Zapoznanie z tematem i przebiegiem zajęć
3. „Abecadłówka”- zabawa w kręgu. Wychowawca rozpoczyna zabawę
rzucając piłeczkę do jednego z uczestników i wymieniając
dowolną literę alfabetu. Osoba, która otrzymała piłeczkę
wypowiada dwa zdania: „Nazywam się .......” i „Najbardziej
lubię ......” zaczynając imiona i nazwy podaną literą.
4. „Muzyczny dywan” – zabawa ruchowa przy muzyce.
Wszyscy spacerują po dywanie w rytmie muzyki. Gdy
muzyka się skończy, wszyscy jak najszybciej wykonują
polecenia podane wcześniej przez wychowawcę.
5. Podział na grupy – rozplątywanie sznurków. Każda osoba bierze jeden koniec
sznurka i nie puszcza do końca zabawy. Należy rozplątać
sznurki- powstaną pary. Dzieci stają w dwóch rzędach, w
parach naprzeciw siebie. Każdy rząd bierze wizytówki dla
siebie przeznaczone.
6. Zapoznanie z zasadami współzawodnictwa grup – ustalenie sygnałów
rozpoczynających i kończących zabawy.
7. Sławne postacie z bajek – grupy losują kartki z imionami bohaterów bajek :
Gargamel, jaskiniowiec Fred, Czerwony Kapturek, Śpiąca
Królewna. Przedstawiciel grupy przedstawia postać a grupa
przeciwna odgaduje jej imię.
8. „Co jest w pudełku?”- grupy otrzymują pudełka z zawartością i muszą
odgadnąć, co jest w środku- ćwiczenie słuchu.
9. „Rozbitek i rekiny” – każda grupa otrzymuje arkusz szarego papieru i
wybiera swojego rozbitka. Papier to wyspa. Grupa
przeciwna to rekiny. Rekiny „zjadają” wyspę odrywając
papier. Rozbitek może się bronić usypiając „rekiny”
uderzeniami w ręce. Uderzony rekin odpada z gry.
10. „Pudło z niespodzianką” – grupy siedzą naprzeciw siebie w szeregach.
Każda grupa otrzymuje pudło z przedmiotami
(jednakowymi dla obu grup). Każdy zawodnik musi znaleźć
dotykiem przedmiot wymieniony przez wychowawcę, wyjąć
go i położyć przed sobą. Czas szukania określa muzyka.
11. „Maska” – zabawa w kręgu, dla całej grupy. Każdy zasłania dłonią twarz.
Odsłaniając ją „wkłada” maskę emocji i uczuć podanych
przez wychowawcę : nieśmiały uśmiech, złość, strach,
zdziwienie, wielką radość.
12. Podsumowanie zajęć, podziękowanie grupie.
Scenariusz zajęć w świetlicy szkolnejTEMAT: Znaczenie spożywania warzyw - warzywne kukiełki
Cele: - kształcenie przekonania o konieczności spożywania warzyw,
- poznanie wartości odżywczych warzyw, warzywa jako leki,
- staranne mycie warzyw przed spożyciem, zachęcanie do spożywania warzyw w postaci surowej ze względu na najwyższą wartość odżywczą i walory zdrowotne dla organizmu człowieka.
Pomoce: okazy różnorodnych warzyw, oraz materiały potrzebne do
dekorowania ich w celu uzyskania kukiełki: nożyczki, papier kolorowy
klej, włóczka, pineski, koraliki, ozdoby, patyczki, kredki, krzyżówki
dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć:
1. Organizujemy uczniów wokół stanowiska pracy z przygotowanymi okazami różnorodnych warzyw. Nazywamy warzywa, wspólnie z dziećmi określamy ich cechy zewnętrzne: w jakiej formie możemy je spożywać ( gotowane, kiszone, suszone, surowe). Zwracamy uwagę na rolę warzyw w jadłospisie, ich główne wartości odżywcze ( są źródłem witamin, soli mineralnych i cukrów). Warzywa należą do produktów niskokalorycznych, zawierają wiele białek i minimalne ilość tłuszczu, dużo natomiast wody i błonnika. Mają ogromne znaczenie w żywieniu jako niezastąpione obok owoców źródło nie tylko witaminy C i karotenów, lecz i cennych składników mineralnych wśród których przeważają wapń, fosfor, sód, potas. W bardzo małych ilościach zawierają żelazo, magnez, kobalt i jod ale te składniki mineralne odgrywają ważną rolę w regulowaniu procesów życiowych: działają odkażająco i wpływają na utrzymanie równowagi kwasowo- zasadowej. Błonnik przyczynia się do sprawniejszej pracy jelit. Smak warzyw i aromat oraz różnokolorowe barwniki wpływają pobudzająco na apetyt. Wszystkie warzywa zawierają pewne ilości niektórych witamin grupy B, lecz różnią się między sobą pod względem wartości witaminy C i karotenu.
Do warzyw będących dobrym źródłem witaminy C zalicza się przede wszystkim warzywa kapustne: kapusta biała, czerwona, nać pietruszki i szczypior, pomidory oraz papryka w strąkach. Jeden duży strąk papryki spożytej na surowo pokrywa aż połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Inne warzywa posiadają małe ilości witaminy C lecz są bogate w witaminę A, B i karoten, oraz składniki mineralne. Warzywa mogą być również stosowane jako leki. Omawiam lecznicze właściwości ( buraka ćwikłowego, cebuli, marchwi, pietruszki, pora, selera, ziemniaka) wg dołączonej tabeli „Warzywa jako leki”.
2. Zadaję dzieciom pytanie: w jakiej postaci najzdrowsze jest spożywanie warzyw. Dążę do stwierdzenia, iż najzdrowsze są surowe warzywa czyli surówki- rozpoznawanie z jakich warzyw wykonane są surówki,
a) odczytywanie przeskakiwanki,
Odczytaj zdanie czytając co drugą literę. Rozpoczynając od oznaczonej strzałką: dzieci odczytują , a rozwiązaniem jest zdanie:
„ Najzdrowsze są świeże warzywa”
b) odczytanie krzyżówek
- Pełne witamin plony ogródków /- warzywa /
- Może być cukrowy, pastewny lub ćwikłowy / burak /
- Wywołujące łzy warzywo /cebula /
c) zagadki wymyślane przez dzieci
Zabawa: rysowanie z zawiązanymi oczami wybranego warzywa.
3. Warzywa mają duże znaczenie dla zdrowia . Możemy je również wykorzystać do zabawy, ponieważ są łatwo dostępne, kolorowe i różnego kształtu.
a) wykonanie kukiełki
- omówienie sposobu wykonania pracy: dekorowanie wybranego warzywa /przyklejanie włosów/ oczy, nos, ozdabianie za pomocą kolorowych tkanin, papieru kolorowego.
- umieszczenie kukiełki na patyczku, wykończenie pelerynką.
4. Zakończenie zajęć
Kukiełki zostały wykonane bardzo ładnie i starannie. Do czego mogą nam posłużyć?
a) do dekoracji sali,
b) do zabawy w teatrzyk, inscenizacji wierszy czy piosenek o dowolnej tematyce.
WARZYWA JAKO LEKI
Burak ćwikłowy- reguluje pracę przewodu pokarmowego, przeciwdziała zaparciom. W korzeniach buraka jest najwięcej witaminy C, B2 ,A. Może być lekiem na anemię, obniża ciśnienie krwi. Świeży sok z korzeni buraka jest doskonałym lekiem na katar.
Cebula- cechuje się silnymi właściwościami dezynfekcyjnymi. Może być wykorzystana w leczeniu zakażeń dróg oddechowych oraz ropnych zmian na skórze np.: czyraków- ugotować cebulę i położyć na czyrak. W ostrych infekcjach gardła, w katarach, zapaleniach oskrzeli warto sięgnąć po cebulę. Można ją spożywać samą lub z jabłkami na słodko lub na słono. Przy przeziębieniu warto zrobić syrop z cebuli.
Marchew- ma właściwości przeciwrobacze. Substancje w niej zawarte zabijają glisty i owsiki. Rozgotowana na papkę marchew może być wykorzystana w leczeniu biegunek. Korzeń marchwi jest cennym środkiem w leczeniu cukrzycy. Obniża poziom cholesterolu we krwi. Witamina A zawarta w niej zwiększa produkcję śluzu i ułatwia oczyszczanie się dróg oddechowych.
Pietruszka- może być wykorzystana w leczeniu przewlekłych infekcji dróg moczowych, a także w niektórych chorobach skóry. Liście pietruszki to cenne źródło witaminy C, łagodzą zmęczenie. Suszone korzenie pietruszki lub liście zalane wrzątkiem są polecane w ostrych i przewlekłych zapaleniach pęcherza moczowego i dróg moczowych.
Por- poprawia trawienie, powinien być podawany w stanach zmęczenia fizycznego i psychicznego.
Seler- poprawia apetyt, ułatwia trawienie. Może być stosowany do okładów w przypadkach chorób skóry, trudno gojących się raz i owrzodzeń. Ma właściwości przeciwskurczowe.
Ziemniak- zawiera skrobię dostarczającą energii. Solanina zawarta w ziemniaku wzmaga procesy odporności organizmu. Utarte surowe ziemniaki przyspieszają leczenie oparzeń i wyprysków. Skrobia z ziemniaka działa łagodząco i uspokajająco na przewód pokarmowy. Jest wykorzystana jako środek do wielu leków.
Scenariusz zajęć w świetlicy szkolnej
TEMAT: Świetliczaki przyjaciółmi przyrody
Cele: - kształtowanie właściwego stosunku do otaczającej nas przyrody,
- uwrażliwianie na piękno przyrody, wdrażanie do troski o własne środowisko, zwłaszcza las,
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania krzyżówek, układanie zdań z rozsypanki,
- wprowadzenie nowej techniki plastycznej,
- kształtowanie nawyku zachowania ładu i porządku we własnym środowisku.
Metody: elementy pogadanki, zabawy, metoda praktycznego działania.
Materiały: plansze z narysowaną krzyżówką, koperty ze zdaniami
(rozsypanka), kaseta magnetofonowa ( śpiew ptaków), farby, pędzle,
korki od butelek, pojemniki z wodą, kartki bloku technicznego
1. Pogadanka
Kto mi przypomni, gdzie byliśmy ostatnio na wycieczce? Jak wygląda las do którego chodzimy? - kto z was chce opowiedzieć? Czy były miejsca w lesie koło których przechodziliśmy bardzo niechętnie? Jak myślicie skąd te śmieci znalazły się tam? Czy porozbijane butelki mogą być niebezpieczne dla żyjących w lesie zwierząt, spacerujących ludzi? Czy my możemy pomóc przyrodzie? Bardzo się cieszę, że chcecie pomagać przyrodzie. Zapraszam was do rozwiązania krzyżówki, która nam powie – jak nazywa się człowiek, który dba o przyrodę.
1.
P...