Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Â
KONSPEKT ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Â
Â
Diagnoza: uczeń w wieku 15 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
z nieprawidłową wymową głosek: sz, cz, ż, dż.
Â
Cel: KsztaÅ‚towanie prawidÅ‚owej wymowy gÅ‚oski "sz".Â
Â
Oczekiwane umiejętności ucznia:
Uczeń:
Â
·        różnicuje i identyfikuje głoskę "sz" w wyrazach;
·        poprawnie wykonuje ćwiczenia narządów mowy;
·        poprawnie wymawia głoskę "sz" w wyrazach.
·        poprawnie wykonuje ćwiczenia oddechowe
Pomoce: skrawki papieru, słomka i pudełko, grzechotka, obrazki ilustrujące nazwy zawierające "sz", ilustracja przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę "sz".
Â
Przebieg:
I Ćwiczenia oddechowe
Â
1.     Naśladowanie chłodzenia gorącej zupy na talerzu.
2.     Ogrzewanie zmarzniętych dłoni oddechem – chuchanie.
3.     Liczenie na jednym wydechu.
4.     Powtarzanie zdań szeptem.
5.     Przenoszenie skrawków papieru do pudełka za pomocą słomki.
Â
II Ćwiczenia słuchowe na materiale werbalnym
Â
1.     Odróżnianie wymowy prawidłowej od nieprawidłowej - logopeda wymawia wyrazy dobrze i źle, a dziecko otrzymuje polecenie, że gdy usłyszy wyraz wypowiedziany nieprawidłowo - potrząsa grzechotką.
np. : szafa, poduszka, skała, szyba, szachownica, posąg łóżko, kalosz, jaskółka, mysz, kostka, sufit, kasztan, kasza, syrop, daszek, koszula, wysoko.
2.     Wyodrębnianie głosek w wyrazach, w których występuje "sz", np.: kosz, szalik, szachy, szabla, szyba, szyja, pyszny, sznurek, sześć, szklanka, Urszula, szynka.
Â
III Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
Â
Logopeda czyta tekst, uczeń wykonuje ćwiczenia:
Pan Języczek postanowił wyremontować swój dom. Zaczął od malowania drzwi (czubkiem języka oblizać wargi dookoła) i przedpokój (oblizać zęby dookoła). Następnie maluje ściany (oblizać językiem wewnętrzną stronę policzków) i sufit (przesuwać językiem po podniebieniu). Po remoncie należy umyć okna (czyścić językiem górne i dolne zęby) i umyć podłogę (przesuwać językiem po dnie jamy ustnej). Brudne firanki należy wyprać (językiem wykonujemy w buzi kółka). Na koniec musi jeszcze wytrzepać dywan (próby dotknięcia językiem nosa i brody) i zawiesić w oknach czyste firanki (dotknąć czubkiem języka wszystkich zębów po kolei).
Â
IV Ćwiczenia artykulacyjne usprawniające prawidłową wymowę głoski "sz"
Â
1.     Dobieranie w pary i nazywanie obrazków z głoską "sz".
2.     Zabawa w uzupełnianie słów. Dziecko dodaje na początku wyrazu głoskę "sz" lub "s" , np.:
-lak
-nurek
-tolik
-pada
-mok
-para
-pik
-andra
-koła
-owa
-mata
-osa
-arna
-rama
3. RozwiÄ…zywanie zagadek.
"Ma dÅ‚ugi ogonek,Â
oczy jak paciorkiÂ
gdy zobaczy kotaÂ
umyka do norki"
"Powiem zagadkÄ™ niezwykle prostÄ…Â
Jakie warzywo jest marchewki siostrÄ…".
"Worek mąki, paczkę książek
każdy bagaż dobrze zwiąże"
"Jak siÄ™ nazywa ta część odzieży,Â
w której jak w norce chusteczka leży"
"Ma drzwi takie jak do mieszkania,
ale mieszkajÄ… w niej ubrania"
"Może być gładki w linie i kratki,
ma kartek wiele i dwie okładki."
"Zawsze ma poduszkę, kołdrę, prześcieradło,
ale samonigdy do snu się nie kładło"
Â
Â
Praca domowa
Â
Dziecko ma wyszukać na obrazku i wypisać jak najwięcej słów z głoską "sz"
Â
                                                                              opracowanie: Bożena Henkiel