Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

BĘDĘ MŁODSZYM RATOWNIKIEM SZKOLNYM
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Z ZAKRESU PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ
DLA KLAS I-III
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
Autor:
Agnieszka Olechowska
- doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, nauczyciel edukacji
wczesnoszkolnej, pedagog specjalny-logopeda,
Konsultanci medyczni:
Leszek Jankowski- ratownik medyczny
mgr Mikoaj Kowalewski- ratownik medyczny, pedagog specjalny
Konsultanci merytoryczni z zakresu nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami:
mgr Beata Dubiska

pedagog specjalny, oligofrenopedagog- osoby z niepenosprawnością intelektualną
dr Magdalena Loska- pedagog specjalny, fizjoterapeuta - osoby z niepenosprawnością ruchową
dr Grażyna Walczak – pedagog specjalny-tyflopedagog -osoby z dysfunkcją wzroku
dr Katarzyna Biekowska-Robak – pedagog specjalny , surdopedagog- osoby z dysfunkcją suchu
dr Radosaw Piotrowicz pedagog specjalny, oligofrenopedagog- osoby z niepenosprawnością intelektualną
Ilustracje:
– mgr Bożena Foder, dr Agnieszka Kwiatkowska- Zwolan
Scenariusze zajęć : Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kl. I- III szkoły podstawowej
w ramach projektu:
„Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów ”
realizowanego przez
Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
finansowanego ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Spoecznego
(1) Program operacyjny : Kapita Ludzki
(2) Priorytet : III. Wysoka jakość systemu oświaty
(3) Dziaanie: 3.3. Poprawa jakości ksztacenia
(4) Poddziaanie : 3.3.4. Modernizacja treści i metod ksztacenia - projekty konkursowe
(5) Nazwa projektu : Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi - opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
(6) Nr umowy / decyzji : POKL.03.03.04-00-046/09-01
(7) Kierownik projektu: dr Radosaw Piotrowicz
Warszawa 2010
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
 Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
Spis treści:
Zajęcia 1 –
Scenariusz 1
(45 minut), Karta pracy 1, Zadania: 1,2,3,4
Zajęcia 2 –
Scenariusz 2
(45 minut), Karta pracy 2, Zadania 1,2,3,4,5
Zajęcia 3 –
Scenariusz 3
(45 minut), Karta pracy 3, Zadania: 1,2,3
Zajęcia 4 –
Scenariusz 4
(30 minut), Karta pracy 4 Zadania: 1,2,3,4
Scenariusz 5
(15 minut), Karta pracy 5, Zadanie: 1
Zajęcia 5 –
Scenariusz 6
(45 minut), Karta pracy 6, Zadania: 1,2,3
Zajęcia 6 –
Scenariusz 7
(45 minut), Karta pracy 7, Zadanie: 1
Zajęcia 7 –
Scenariusz 8
(45 minut), Karta pracy 8, Zadania: 1,2
Zajęcia 8 –
Scenariusz 9
(45 minut), Karta pracy 9, Zadania: 1,2,3,4
Zajęcia 9 –
Scenariusz 10
(30 minut), Karta pracy 10, Zadanie: 1
Scenariusz 11
(15 minut), Karta pracy 11, Zadanie: 1
Zajęcia 10 i 11 –
Scenariusz 12
(90 minut), Karta pracy 12, Zadania: 1,2,3
Zajęcia 12 i 13 –
Scenariusz 13
(90 minut), Karta pracy 13, Zadania: 1,2
Zajęcia 14 i 15 –
Scenariusz 14
(90 minut), Egzamin
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
3
 Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
Uwaga:
Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi w klasach I-III szkoły podstawowej
może być realizowany na
zajęciach z uczniami zarówno I, II, jak i III klasy, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach
edukacyjnych. Dlatego w każdym scenariuszu, oprócz
ćwiczeń
przeznaczonych do
wykonania przez możliwie
wszystkich
uczniów, zamieszczono
zadania
(zawarte w Kartach
pracy), różniące się stopniem trudności, lub przedstawione w różnych wariantach (różniących
się stopniem trudności). Każdorazowo to
Nauczyciel
decyduje
, które spośród
zadań
zawartych w Kartach pracy (lub które warianty tych zadań) zostaną wykonane (lub nie) przez
poszczególnych uczniów i w jaki sposób (wykonanie
ćwiczeń
jest obligatoryjne dla
wszystkich uczniów).
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
4
 Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
SCENARIUSZ 1
zajęć z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej
45 minut
Temat: Będę Młodszym Ratownikiem Szkolnym
Pierwsza pomoc – wyjaśnienie podstawowych pojęć i celu zajęć z zakresu udzielania
pierwszej pomocy. Zasady aplikowania na stopień Młodszego Ratownika Szkolnego.
Podstawowe wiadomości na temat ważniejszych części ciała człowieka.
Cele operacyjne:
Uczeń :
· potrafi wyrazić swoje uczucia związane z otrzymaniem pierwszej pomocy
· wie, że umiejętność udzielania pomocy jest ważną i cenioną cechą
· wyraża chęć dbania o swoje i innych zdrowie i bezpieczeństwo
· potrafi powiedzieć co rozumie pod pojęciem
pierwsza pomoc
· umie odróżnić sytuacje niesienia pierwszej pomocy od pomagania w codziennych
sytuacjach
· umie podać co najmniej trzy sytuacje, w których należy udzielić pierwszej pomocy
· umie podać kilka przykładowych sposobów udzielania pierwszej pomocy
· potrafi uzasadnić różnice pomiędzy pomaganiem a pierwszą pomocą
· umie wymienić kilka cech Młodszego Ratownika Szkolnego
· umie nazwać i wskazać podstawowe części swojego ciała (głowę, rękę, nogę, nos,
oczy, uszy, stopy, dłonie) i wymienić funkcje jakie pełnią
Metody
(wg Okonia):
·
Asymilacji wiedzy:
o
pogadanka
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
5

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed