Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZ 1
Detektyw Parasol przychodzi na obiad
Cele:
•
Poznanie zasad bezpiecznego zachowania podczas posi∏ków
•
Rozumienie koniecznoÊci racjonalnego od˝ywiania si´ (ró˝norodnoÊç posi∏ków)
Instrukcja dla nauczyciela:
Przynosimy na zaj´cia du˝à kopert´ z adresem przedszkola. W Êrodku znajduje si´ tajemniczy list.
Dzieci dowiadujà si´ z niego, ˝e przedszkole odwiedzi wkrótce s∏ynny detektyw Parasol, który zaj-
muje si´ wykrywaniem niebezpieczeƒstw zagra˝ajàcych przedszkolakom.
Proponujemy dzieciom wspó∏prac´ przy tworzeniu „serialu” lub ilustrowanej kroniki wydarzeƒ
o pobycie detektywa. Omawiamy sposób „nagrywania” lub ilustrowania kolejnych odcinków. Wy-
bieramy re˝ysera i operatorów do pierwszego odcinka.
Proponujemy tytu∏: Detektyw Parasol przychodzi na obiad.
Prezentujemy dzieciom krótkie wierszyki:
Zapyta∏ borsuk swojego sàsiada
Czy przy jedzeniu rozmawiaç wypada.
Odpar∏ mu sàsiad – taka moja rada:
Najpierw zjedz – potem opowiadaj.
Lubi´ z Tygryskiem dzieliç misk´
– Powiedzia∏ raz Króliczek w parku latem.
Pazury ma czyste,
Pod brodà listek.
On zjada mi´so,
Ja – sa∏at´.
Dzieci siedzà przy stolikach. Dzielimy je losowo na cztery grupy i prosimy by opowiedzia∏y:
•
Jakie niebezpieczne sytuacje mogà zaistnieç?
•
Jakich zachowaƒ nale˝y unikaç?
Podsumowanie:
Zabawa: TAK – NIE. Dzieci otrzymujà kartki w kolorze czerwonym i zielonym. Nauczyciel
opowiada o ró˝nych syuacjach przy stole. JeÊli sytuacja jest bezpieczna pokazuje kartk´ zielonà,
jeÊli niebezpieczna – kartk´ czerwonà.
5
•
Dostrzeganie sytuacji i zachowaƒ stwarzajàcych zagro˝enie
•
Co mo˝e si´ wydarzyç, gdy rozmawiamy w trakcie jedzenia?
•
Jakie znaczenie dla zdrowia ma jedzenie ró˝norodnych potraw?
SCENARIUSZ 2
Detektyw sprawdza, czy umiemy dbaç o zdrowie
Cele:
•
Poznanie i utrwalenie zasad zachowania si´ podczas czynnoÊci higienicznych oraz wychodzenia
i powrotu ze spaceru
•
ZnajomoÊç sposobu ubierania si´ w zale˝noÊci od pogody
•
Rozwijanie umiej´tnoÊci wnikliwego obserwowania i wyciàgania wniosków
Instrukcja dla nauczyciela:
Wybieramy nowà ekip´ filmowców lub kronikarzy i polecamy, aby tym razem ustawili „kamery”
w ∏azience i w szatni.
Zapraszamy dzieci do kr´gu i czytamy im wiersz Marcina Brykczyƒskiego
Na zdrowie
:
Gdy zapada ktoÊ na zdrowiu,
Lekarz czeka w pogotowiu.
Ka˝dy si´ od niego dowie,
Jak ˝yç, ˝eby tryskaç zdrowiem
I od stóp po czubek g∏owy
Byç bez przerwy jak rydz zdrowym.
Rydz byç mo˝e na to powie,
˝e wybiera koƒskie zdrowie.
Koƒ pomyÊli sobie chyba,
˝e chce zdrowym byç jak ryba.
Za to ryba nim jà z∏owi´,
Mo˝e mieç ˝elazne zdrowie…
DoÊç ju˝ tu o zdrowiu mowy,
Ale ˝ebym tak by∏ zdrowy,
Warto zdrowie wcià˝ mieç w g∏owie,
Bo to mo˝e wyjÊç na zdrowie.
WyjaÊniamy znaczenie frazeologizmów zwiàzanych ze zdrowiem:
ZapaÊç na zdrowiu – zachorowaç.
Tryskaç zdrowiem – wyglàdaç na bardzo zdrowego. Zdrów jak rydz – bardzo zdrowy. Koƒskie zdrowie –
bardzo dobre zdrowie. Zdrów jak ryba – bardzo zdrowy. ˚elazne zdrowie – bardzo dobre zdrowie. ˚ebym
tak by∏ zdrowy – mówi szczerà prawd´. Mo˝e wyjÊç na zdrowie – mo˝e wp∏ynàç korzystnie na stan zdrowia.
•
JeÊli wbiegn´ na mokra pod∏og´ to...
•
JeÊli b´d´ chodzi∏ w mokrych butach to...
Nauczyciel omawia ka˝dà scenk´ i proponuje w∏asne zmiany. Podpowiada dzieciom, co mo˝na
jeszcze zrobiç.
Podsumowanie:
Dzieci wymieniajà przedmioty s∏u˝àce do utrzymania higieny. Opowiadajà te˝ o zachowaniach,
które mogà skoƒczyç si´ upadkiem, pot∏uczeniem, poparzeniem.
Prosimy uczniów, aby narysowali znaki ostrzegajàce przed skutkami lekkomyÊlnych zachowaƒ.
6
•
Umiej´tnoÊç przewidywania skutków ryzykownych zachowaƒ
Dzieci podzielone na cztery grupy. Prezentujà scenki rodzajowe.
•
JeÊli biegn´ z rozwiàzanymi sznurowad∏ami to...
•
JeÊli odkr´c´ goràcà wod´ to...
SCENARIUSZ 3
Detektyw obserwuje zaj´cia z u˝yciem
Cele:
•
Poznanie i stosowanie ustalonych zasad podczas pracy w grupie z u˝yciem takich narz´dzi jak:
no˝yczki, p´dzle, listewki itp.
•
Umiej´tnoÊç przewidywania skutków nieostro˝nego zachowania
•
Wspó∏praca w grupie
Instrukcja dla nauczyciela:
Tym razem polecamy, aby skierowaç „kamer´” na stoliki, przy których pracujà dzieci. Uczniowie
wymieniajà nazwy przyborów niezb´dnych przy konstruowaniu rakiety z kartonu i listewek. Przy-
pominamy, ˝e narz´dzia te mogà byç u˝ywane przez dzieci tylko w obecnoÊci doros∏ych.
Dzieci siedzà w kr´gu.
•
W jaki sposób mo˝na takim sytuacjom zapobiec?
•
Co mo˝na zmieniç ˝eby by∏o bezpieczniej?
Dzieci wypowiadajà si´ indywidualnie, podajà ró˝ne propozycje, nauczyciel wybiera najciekawsze
wypowiedzi, prosi aby zagra∏y scenki przed kolegami.
Zabawa w wymyÊlanie lub w dokaƒczanie rymowanek:
Kiedy wokó∏ kolegów bez liku
Wycinam... tylko przy stoliku.
•
˚aden mój kolega
Z no˝yczkami... nie biega.
Nawet tygrys kiedy p´dzel trzyma w ∏apie
Najbli˝szego kolegi nigdy... nie ochlapie.
•
Nie chcesz mieç gipsu na r´ce czy nodze
Nie biegaj... po mokrej pod∏odze.
Podsumowanie:
WymyÊlane przez dzieci rymowanki zostanà zapisane w formie hase∏, wywieszone na tablicy dla
rodziców i podpisane. Proponujemy, aby dzieci wymyÊla∏y takie has∏a wspólnie z rodzicami.
7
ró˝nych narz´dzi
•
Poczucie odpowiedzialnoÊci za zdrowie w∏asne i kolegów
Pytamy:
•
Jakie niebezpieczne zachowania móg∏by zaobserwowaç Parasol w trzecim odcinku serialu?
SCENARIUSZ 4
Parasol przeszukuje ogród
Cele:
•
Poznanie i stosowanie zasad korzystania z urzàdzeƒ w ogrodzie przedszkolnym
•
Sprawne reagowanie s∏uchowo i wzrokowo na sygna∏y nauczyciela
•
Rozumienie znaczenia ruchu dla zdrowia
Instrukcja dla nauczyciela:
Tym razem nowy re˝yser i operatorzy (lub kronikarze) majà za zadanie ustawiç „kamery”
w ogrodzie przedszkolnym. B´dzie to miejsce akcji czwartego odcinka serialu.
Dzieci podzielone na grupy opowiadajà na temat dyscyplin sportowych,
którymi sà najbardziej zainteresowane. WyjaÊnianie, co oznacza w sporcie
termin „fair play”.
Czy mo˝e ktoÊ z przedszkolaków zas∏uguje na taki tytu∏?
Nast´pnie dzieci kolejno opowiadajà: jakie niebezpieczne miejsca,
niebezpieczne zachowania wykry∏by detektyw Parasol w ogrodzie
przedszkolnym. Proponujemy, aby dzieci oznaczy∏y te miejsca
znakami ostrzegawczymi.
Zabawa ruchowa „stop – niebezpieczeƒstwo”. Dzieci w rozsypce.
Na sygna∏ nauczyciela dzieci pokazujà: r´ka w górze –
– niebezpieczeƒstwo, r´ka na pod∏odze – zabawa bezpieczna.
Na przyk∏ad: podbieganie pod huÊtawki, zabawa w piaskownicy,
skok z równowa˝ni itp.
Wyklejenie makiety ogrodu i zaznaczenie niebezpiecznych miejsc.
Dzieci otrzymujà schemat ogrodu z zaznaczonymi miejscami zabaw. Polecamy, aby narysowa∏y
gdzie najcz´Êciej grajà w pi∏k´, urzàdzajà wyÊcigi, bawià si´ w klasy, skaczà na skakance,
wchodzà na zje˝d˝alni´, wspinajà si´ na drabinki. Zaznaczajà to na planie za pomocà umownych
znaków (np. olimpijskich symboli dyscyplin sportowych).
8
•
Stosowanie zasady „fair play”
•
Nawyk czynnego uprawiania sportu z zachowaniem zasad bezpieczeƒstwa