Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Scenariusz zajęć na luty
Temat dnia: „Naszyjnik zimy”…ułóż
Cele ogólne:
1. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowanie się przyjętym zasadom .
2. Stwarzanie ogólnej atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości , współpracy oraz opiekuńczości w stosunku do potrzebujących pomocy.
3. Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonaleniu sprawności manualnych .
4. Rozwijanie wyobraźni twórczej.
Pomoce: wełna czesankowa w różnych kolorach, mydło w płynie, folia bąbelkowa, pojemnik na wodę, ocet, szpilki jubilerskie, szczypce z zaokrąglonymi końcami, makarony o różnych kształtach, pistolet do kleju silikonowego na gorąco, klej silikonowy, farba w sprayu w kolorze złotym, srebrnym i niebieskim, gruba żyłka, koraliki różnego rodzaju.
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie dzieci i odczytanie listu od Zimy: np. „Kochane dzieci, już niedługo wybieram się na bal (pokaz mody). Niestety nie mam żadnego naszyjnika. Proszę Was, abyście wykonali taki naszyjnik dla mnie. Dziękuję Wam za to. Wasza Pani zima”.
2. Pokazanie dzieciom trzech stanowisk do wykonania różnych naszyjników (w grupie młodszej będzie to jedno stanowiska):
· Stanowisko I – wykonanie naszyjnika z wełny czesankowej
· Stanowisko II – wykonanie naszyjnika z makaronu (sklejanie makaronu pistoletem, malowanie farbą)
· Stanowisko III – nawlekanie koralików na grubą żyłkę.
3. Zabawa ruchowa WODA-LÓD - w tej zabawie udział biorą wszyscy. Na środku sali rysujemy kredą okrąg (jeśli jest ona wyłożona wykładziną lub podłoga może się zniszczyć - możemy użyć kawałka włóczki). Środek okręgu to lód, na zewnątrz jest woda. Na hasło „lód” wszyscy wchodzą do środka okręgu, na hasło „woda” wyskakujemy z okręgu. Kto się pomyli - odpada z gry.
Scenariusz zajęć na luty
Temat dnia: Zima w utworach muzycznych – udział rodziców w koncercie
Cele ogólne:
- nawiązanie komunikacji z dziećmi i rodzicami,
- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa,
- stworzenie ciepłego i pogodnego nastroju
Pomoce:
Dekoracja sali w kolorze białym (balony, obrusy, firany, prześcieradła, wstążki), białe chustki dla każdego dziecka, domek na świecę zapachową (świeczka o zapachu mięty), olejek do masażu o zapachu mięty, lampa nadfioletowa. Płyta CD z nagraniem „Sanna” Mozarta, „Walc łyżwiarzy” Waldteufela, "Zima" Vivaldiego, " kule ze styropianu, chusta Klanzy, muzyka relaksacyjna.
Przebieg zajęć :
1. Zapalnie lampki zapachowej (zapach mięty)
2. Obejście z lampką kręgu dzieci i rodziców (wymienienie imion, zwrócenie uwagi na zapach oraz cechy ognia - ciepły, jasny).
3. Piosenka na powitanie z wymienieniem imienia każdego dziecka i jednocześnie masaż dłoni oliwką zapachową (zapach oliwki - miętowy). Piosenka - na melodie "Panie Janie". słowa "Witaj" (imię dziecka)/x2, jak się masz / x2 Wszyscy cię witamy\ kochamy\ Bądź wśród nas /x – rodzic z dzieckiem masują sobie dłonie olejkiem.
4. Nauczyciel prosi, aby wszyscy się odprężyli i wysłuchali jak sławni kompozytorzy w swoich utworach przedstawili zimę.
5. Zaproszenie rodziców i dzieci do wspólnej zabawy. Zakładanie na głowy dzieci białych chust, dzieci zdmuchują chustkę z głowy.
6. Zaciemnienie sali: szukanie z lampką dzieci, wymawianie ich imion, dziecko odpowiada na wezwanie. Oglądanie naświetlonych ubrań koloru białego w ciemności.
7. Gaszenie lampki zapachowej.
8. Zabawa z chustą "Tańczące kule" - podrzucanie na chuście Klanzy styropianowych kuli,
(w tle muzyka relaksacyjna)
9. Podziękowanie i pożegnanie wszystkich uczestników (dzieci i rodziców).
Scenariusz zajęć na luty
Temat dnia: Zimowy krajobraz – zajęcia plastyczne
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych przeżyć w formie plastycznej, poznanie nowej techniki malarskiej,
- kształtowanie nawyku prawidłowego trzymania pędzla,
-rozwijanie zainteresowań plastycznych,
-umożliwienie kontaktu ze sztuka,
Pomoce: 2 paczki, papierowe kule, reprodukcje zimowych pejzaży, sztalugi, kartki papieru (podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem dziecka), słoiczki z mlekiem, pędzle, emblematy z podpisem dziecka, nagranie z piosenką „Śnieżki”, klamerki do bielizny, wiersze: L. J. Kern- „Śnieg” , T. Kubiak- „Zaczarowany ogród” , żelazko, deska do prasowania
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa Recytacja wiersza„Śnieg” L.J. Kern Zabawa ruchowa „Śnieżki”
2. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel przynosi dwie paczki. W pierwszej są papierowe kule. Papierowe kule zostają wysypane na środek sali. Każde dziecko zabiera jedna kule. Spacerują po Sali i podrzucają kule do góry, łapią je. Na sygnał uderzenie w tamburyno - celują kulami do pudełka .
3. Dzieci siadają przed sztalugami. Wybrane dziecko rozpakowuje następne pudełko. Wyjmuje z niego obrazy( reprodukcje) pejzaży zimowych. -Zapraszam was do galerii. Kto wie co to jest galeria? -Galeria to takie miejsce gdzie malarze wystawiają Nauczyciel wiesza obrazy na sztalugach. -Jak należy zachowywać sie w galerii? Dzieci przechodzą gęsiego i oglądają wystawę. -Co przedstawiają te obrazy? Są to pejzaże, czyli krajobrazy przedstawione na obrazie. -Co było potrzebne malarzowi aby namalował taki obraz? -My dzisiaj też pobawimy sie w malarzy .Będziemy malować zaczarowany zimowy ogród
4. Nauczyciel recytuje wiersz T. Kubiaka „Zaczarowany ogród” -Jaki to jest ten zaczarowany ogród? -Jakim kolorem będziemy dzisiaj malować? -Przyniosłam dzisiaj zaczarowana farbę biała. Nauczyciel pokazuje w słoiczkach biały płyn. Dzieci podchodzą do stoliczków oglądają, wąchają, sprawdzają dotykiem. Prowadzący pozwala sprawdzić płyn językiem.(Zwraca uwagę, że nie wszystkie materiały do malowania można smakować.) Dzieci rozpoznają, że jest to mleko. -Tak dzisiaj malować będziemy mlekiem. Przekonamy sie czy jest dobrym materiałem malarskim.
5. Dzieci siadają za stolikami, na wyznaczonych miejscach (krzesełka podpisane emblematem z imieniem), na których są białe kartki papieru(podpisane na odwrotnej stronie), pędzelki, słoiczki z mlekiem. -Malując mlekiem musimy pamiętać, że jest bardzo rzadkie. Nabierając mleko na pędzelek uważamy aby z niego nie kapało. Pamiętamy również, że nie naciskamy pędzelka na kartkę . Rysujemy kontury, nie zamalowujemy powierzchni w środku. Często maczamy pędzel w mleku. Nauczyciel pokazuje dzieciom nowa technikę. Sposób wykonania. Dzieci malują mlekiem swój zaczarowany zimowy ogród.
6. -Dlaczego nie widać waszych obrazków? -Nie martwcie sie . Chwile poczekamy aż wasze prace wyschną. Pamiętamy o odłożeniu pędzli na wyznaczone miejsce, zasuwamy krzesełka. Sprawdzenie czy prace dzieci wyschły. Dzieci stwierdzają, że na kartkach nic nie widać. -Spróbujemy teraz odczarować wasze obrazki. Musicie usiąść daleko ode mnie bo inaczej czarowanie nie wyjdzie.(W tym czasie może być potrzebna pomoc drugiej dorosłej osoby. Należy zachować bezpieczna odległość dzieci od _żelazka. ) Nauczyciel na desce do prasowania prasuje obrazki pod gazeta. Gotowe prace układa na dywanie. Zadaniem dzieci jest rozpoznać swój obrazek. Kiedy nie rozpoznają nauczyciel pomaga odczytując imię dziecka na odwrocie pracy.
7. -Zrobimy sobie teraz mała galerie. Na wyznaczonych sznurkach dzieci przypinają obrazki klamerkami do bielizny lub robi to nauczyciel.
Scenariusz zajęć na luty
Temat dnia: Budowanie igloo – dmuchanie balonów.
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- pobudzenie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci
Pomoce: balony w kolorze białym, dwustronna taśma klejąca, krótka bajka o przygodach pingwinka, komputer
Przebieg:
1. Powitanie dzieci i zaproszenie do wspólnej zabawy : RODZINA PINGWINÓW - „mamusia” i „tatuś-pingwin” trzymając między sobą (bez pomocy rąk - ręce są splecione z tyłu) „dziecko-pingwinka” np. balonik, muszą przenieść je na drugą stronę sali. Której parze uda się tego dokonać, ta wygrywa.
2. Zaprezentowanie dzieciom krótkiej (kilkuminutowej) bajki o pingwinkach.
3. Zaproszenie dzieci do wspólnego budowania igloo dla pingwinków z balonów. Dzieci starsze mogą same dmuchać balony, dzieciom młodszym należy uszykować balony już nadmuchane. Sklejanie ze sobą balonów w kształt igloo.
Scenariusz zajęć na luty
Temat dnia: W krainie pingwinów – praca techniczna.
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z życiem zwierząt w klimacie polarnym.
- zapoznanie dzieci z krajobrazem polarnym,
-kształtowanie wyobraźni,
- rozwijanie twórczego myślenia.
Pomoce: mapa fizyczna świata, komputer, multimedialna „Encyklopedia Przyrody”, tekturowe szablony, biały, czarny i pomarańczowy papier, kry wycięte ze styropianu, nożyczki, klej, kulki styropianu lub białe firanki, pocięta folia przezroczysta, niebieska i żółta
Przebieg zajęć:
1. Scenerię należy przygotować wcześniej. W krainie pingwinów nie może też zabraknąć sopli lodu - rożków z kartonu. Padający śnieg mogą imitować białe firanki (na wszelki wypadek lepiej wykorzystać te niepotrzebne już nikomu) lub nawleczone na nitkę pojedyncze kulki styropianu. Zorzę polarną mogą imitować zawieszone na rozpiętej między ścianami nitce kawałki folii pocięte na drobne paski
2. Część wstępna– nauczyciel wprowadza dzieci w temat zajęć. Wskazuje na mapie strefy klimatu polarnego na półkuli północnej (Arktyka) i południowej (Antarktyda). Krótko omawia cechy klimatu polarnego i warunki życia panujące na Antarktydzie i Arktyce. Korzystając z multimedialnej„Encyklopedii przyrody” demonstruje krótki film na ten temat. Pokazuje gatunki zwierząt żyjących w klimacie polarnym zwłaszcza pingwiny– ich gatunki, wygląd.
3. Nauczyciel zachęca dzieci do wykonania modelu pingwina na krze. Rozdaje szablony i opisuje sposób wykonania. Dzieci odrysowują poszczególne elementy na białym i kolorowym papierze, składają je i sklejają według wskazówek nauczyciela. Dzieci młodsze muszą mieć przygotowane wcześniej i wycięte elementy. Gotowe figurki ptaków dzieci przyklejają do kry. Wykonane w ten sposób pingwiny zostają umieszczone na tle zorzy polarnej.
Scenariusz zajęć na luty
Temat dnia: Taniec „pingwinów”. ...