Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

144

Rozdział 5



Tabela 3. Scenariusz nr 1

 

Temat w cyrku

ProwadzÄ…cy..................

Przebieg zajęć

Zestaw relacji

Powitanie

1                                                       ■

Na prośbę prowadzącego grupa wita się wymienianymi przez niego częściami ciała (np. plecami, głowami, łokciami...).

Schcmat ciała Przestrzeń

•              Wyczuwanie twarzy:

„Zabawne miny": wytrzeszczanie i mrużenie oczu, robienie min propo­nowanych przez prowadzącego i uczestników.

•              Wyczuwanie kończyn:

„Clown" ('wyczuwanie nóg w ruchu): chodzenie i bieganie na tzw. sztywnych nogach (mięśnie nóg napięte), chodzenie i bieganie na tzw. miękkich, gumo­wych nogach (mięśnie nóg rozluźnione), chodzenie i bieganie na szeroko roz­stawionych nogach oraz w inny zabawny sposób, zaproponowany przez uczest­ników.

Ćwiczeniu oparte na relacji „z"

„Wejście na cyrkową arenę": kilku uczestników, klęcząc jeden przy drugim, tworzy „tunel", pod którym pozostali czołgają się.

Prowadzący kieruje podziałem na pary (partner „aktywny" - partner „bierny"). „Akrobacje samolotu": ćwiczący leży na plecach, nogi ma ugięte w kolanach, podtrzymuje za ręce wspólćwiczącego, który leży na brzuchu na jego goleniach. ,Akrobaci": partner „aktywny" wykonuje klęk podparty, zaś partner „bierny" kła­dzie się na jego plecach na brzuchu lub na plecach (w poprzek); poddaje się ryt­micznemu kołysaniu. Uwaga: po wykonaniu ćwiczeń następuje zamiana ról w parach.

Ćwiczenie relaksacyjne

Masaż kończyn.

Uwaga: po realizacji ćwiczenia następuje zamiana ról w parach.

Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko"

Prowadzący kieruje podziałem na pary (partner „aktywny" - partner „bierny", który staje się aktywny).

„Siłacze": partnerzy obejmują się, a następnie próbują wyzwolić z uścisku. „Słoń": partner „bierny" kładzie się w poprzek ciała partnera „aktywnego". Partner „aktywny" próbuje się wyczołgać spod kolegi.

,Annata": partner „aktywny" siedzi oparty o ścianę, nogi ma ugięte w kolanach, stopy ustawione tak, by mogły do nich przylegać stopy partnera „biernego", siedzącego w takiej samej pozycji. Na sygnał dany przez prowadzącego osoby z pary jednocześnie prostują nogi. Partner „bierny" odbija się od partnera „aktyw­nego" i ślizga się po podłodze.

Ćwiczenie relaksacyjne

„Leniuchowanie": uczestnicy zajęć leżą na brzuchu, machają nogami ugiętymi w kolanach, klaszczą stopami, przyj mują pozycje, w jakich lubią leniuchować.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Planowanie i organizacja zajęć prowadzonych Metodą Ruchu...              145

 

Ćwiczenia oparte na relacji „razem"

„Na batucie": dwóch wspólćwiczących wspomaga stojącą między nimi pod­skakującą osobę, trzymając jąza dłonie i pod łokcie.

„Trampolina": grupa trzyma brzegi koca, na którym leży jedna osoba. Deli­katnie unosi koc, kołysze nim, a potem delikatnie podrzuca. „Huśtawka": czterech ćwiczących ustawia się w szeregu w klęku podpartym. Piąta osoba kładzie się na ich plecach. Klęczący kołyszą się rytmicznie do przo­du i tyłu. Kończąc ćwiczenie, ostrożnie siadają na piętach, podtrzymując osobę zsuwającą się na podłogę, by mogła bezpiecznie wstać. Uwaga: po wykonaniu ćwiczenia następuje zamiana ról.

Ćwiczenie relaksacyjne

Uczestnicy zajęć, leżąc, głęboko oddychają.

Pożegnanie

Uczestnicy zajęć, leżąc na brzuchu, tworzą krąg. Trzymając się za dłonie, dzie­lą się wrażeniami z zajęć. Na pożegnanie prowadzący „wysyła iskierkę".

Dalej przytaczamy scenariusz zajęć, które przeprowadzono w ramach kursu doskonalącego pracę Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (poziom pierwszy), realizowanego według autorskiego programu prof. dr hab. Marty Bogdanowicz (Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego) i Dariusza Okrze-sika (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sopocie). Sesja ta odbyła się w 2004 roku w Gliwicach. Zgodnie z założeniami przyjętymi dla pierwszego poziomu kursu uczestniczyli w nim jedynie dorośli, którzy podczas ćwiczeń odgrywali rolę dorosłego bądź dziecka. W scenariuszu tym celowo użyto języka potocznego i sformu­łowań roboczych, a zastosowane tu ćwiczenia Czytelnik z łatwością odnajdzie we wcześniejszych rozdziałach książki.

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed