Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
144
Rozdział 5
Tabela 3. Scenariusz nr 1
Â
Temat w cyrku
ProwadzÄ…cy..................
Przebieg zajęć
Zestaw relacji
Powitanie
1Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â â–
Na prośbę prowadzącego grupa wita się wymienianymi przez niego częściami ciała (np. plecami, głowami, łokciami...).
Schcmat ciała Przestrzeń
•             Wyczuwanie twarzy:
„Zabawne miny": wytrzeszczanie i mrużenie oczu, robienie min propoÂnowanych przez prowadzÄ…cego i uczestników.
•             Wyczuwanie kończyn:
„Clown" ('wyczuwanie nóg w ruchu): chodzenie i bieganie na tzw. sztywnych nogach (mięśnie nóg napiÄ™te), chodzenie i bieganie na tzw. miÄ™kkich, gumoÂwych nogach (mięśnie nóg rozluźnione), chodzenie i bieganie na szeroko rozÂstawionych nogach oraz w inny zabawny sposób, zaproponowany przez uczestÂników.
Ćwiczeniu oparte na relacji „z"
„Wejście na cyrkową arenę": kilku uczestników, klęcząc jeden przy drugim, tworzy „tunel", pod którym pozostali czołgają się.
ProwadzÄ…cy kieruje podziaÅ‚em na pary (partner „aktywny" - partner „bierny"). „Akrobacje samolotu": ćwiczÄ…cy leży na plecach, nogi ma ugiÄ™te w kolanach, podtrzymuje za rÄ™ce wspólćwiczÄ…cego, który leży na brzuchu na jego goleniach. ,Akrobaci": partner „aktywny" wykonuje klÄ™k podparty, zaÅ› partner „bierny" kÅ‚aÂdzie siÄ™ na jego plecach na brzuchu lub na plecach (w poprzek); poddaje siÄ™ rytÂmicznemu koÅ‚ysaniu. Uwaga: po wykonaniu ćwiczeÅ„ nastÄ™puje zamiana ról w parach.
Ćwiczenie relaksacyjne
Masaż kończyn.
Uwaga: po realizacji ćwiczenia następuje zamiana ról w parach.
Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko"
Prowadzący kieruje podziałem na pary (partner „aktywny" - partner „bierny", który staje się aktywny).
„Siłacze": partnerzy obejmują się, a następnie próbują wyzwolić z uścisku. „Słoń": partner „bierny" kładzie się w poprzek ciała partnera „aktywnego". Partner „aktywny" próbuje się wyczołgać spod kolegi.
,Annata": partner „aktywny" siedzi oparty o Å›cianÄ™, nogi ma ugiÄ™te w kolanach, stopy ustawione tak, by mogÅ‚y do nich przylegać stopy partnera „biernego", siedzÄ…cego w takiej samej pozycji. Na sygnaÅ‚ dany przez prowadzÄ…cego osoby z pary jednoczeÅ›nie prostujÄ… nogi. Partner „bierny" odbija siÄ™ od partnera „aktywÂnego" i Å›lizga siÄ™ po podÅ‚odze.
Ćwiczenie relaksacyjne
„Leniuchowanie": uczestnicy zajęć leżą na brzuchu, machają nogami ugiętymi w kolanach, klaszczą stopami, przyj mują pozycje, w jakich lubią leniuchować.
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Planowanie i organizacja zajęć prowadzonych Metodą Ruchu...             145
Â
Ćwiczenia oparte na relacji „razem"
„Na batucie": dwóch wspólćwiczÄ…cych wspomaga stojÄ…cÄ… miÄ™dzy nimi podÂskakujÄ…cÄ… osobÄ™, trzymajÄ…c jÄ…za dÅ‚onie i pod Å‚okcie.
„Trampolina": grupa trzyma brzegi koca, na którym leży jedna osoba. DeliÂkatnie unosi koc, koÅ‚ysze nim, a potem delikatnie podrzuca. „HuÅ›tawka": czterech ćwiczÄ…cych ustawia siÄ™ w szeregu w klÄ™ku podpartym. PiÄ…ta osoba kÅ‚adzie siÄ™ na ich plecach. KlÄ™czÄ…cy koÅ‚yszÄ… siÄ™ rytmicznie do przoÂdu i tyÅ‚u. KoÅ„czÄ…c ćwiczenie, ostrożnie siadajÄ… na piÄ™tach, podtrzymujÄ…c osobÄ™ zsuwajÄ…cÄ… siÄ™ na podÅ‚ogÄ™, by mogÅ‚a bezpiecznie wstać. Uwaga: po wykonaniu ćwiczenia nastÄ™puje zamiana ról.
Ćwiczenie relaksacyjne
Uczestnicy zajęć, leżąc, głęboko oddychają.
Pożegnanie
Uczestnicy zajęć, leżąc na brzuchu, tworzÄ… krÄ…g. TrzymajÄ…c siÄ™ za dÅ‚onie, dzieÂlÄ… siÄ™ wrażeniami z zajęć. Na pożegnanie prowadzÄ…cy „wysyÅ‚a iskierkÄ™".
Dalej przytaczamy scenariusz zajęć, które przeprowadzono w ramach kursu doskonalÄ…cego pracÄ™ MetodÄ… Ruchu RozwijajÄ…cego Weroniki Sherborne (poziom pierwszy), realizowanego wedÅ‚ug autorskiego programu prof. dr hab. Marty Bogdanowicz (Instytut Psychologii Uniwersytetu GdaÅ„skiego) i Dariusza Okrze-sika (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sopocie). Sesja ta odbyÅ‚a siÄ™ w 2004 roku w Gliwicach. Zgodnie z zaÅ‚ożeniami przyjÄ™tymi dla pierwszego poziomu kursu uczestniczyli w nim jedynie doroÅ›li, którzy podczas ćwiczeÅ„ odgrywali rolÄ™ dorosÅ‚ego bÄ…dź dziecka. W scenariuszu tym celowo użyto jÄ™zyka potocznego i sformuÂÅ‚owaÅ„ roboczych, a zastosowane tu ćwiczenia Czytelnik z Å‚atwoÅ›ciÄ… odnajdzie we wczeÅ›niejszych rozdziaÅ‚ach książki.
Â