Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

PRZEDSIĘBIORSTWO-podstawowa jednostka organizacyjna gospodarki narodowej,posiada osobowość prawną,jest odpowiedzialne za skutki swoich poczynań, może zawierac zobowiązania,być podmiotem umow,jest odpowiedzialne przed państwem za konsekwencje ekonomiczne działalnośći,placi podatki, rozlicza się z budzetem

ELEMENTY:ludzie-zakres uprawnien, srodki materialne i finansowe-ziemia,maszyny,gotówka itp., organizacja wewnetrzna-podzial zadan i kompetencji miedzy pracownikow,zasady podporządkowania służbowego

Przedmiot ekonomiki przedsiębiorstw tur-

-sposób wykorzystywania środków rzeczowych i finansowych,

-analiza kosztów, koszty stałe i zmienne

-zarządzanie finansami

-mierzenie efektywności firmy,za pomocą wskaźników,np.zyskowności,płynności

-podejmowanie działań marketingowych

SPÓŁKA-przedsiewziecie gospodarcze należące i zarządzane przez dwie lub wiecej osoby-cywilne,zoo.partnerzy wnaosza do spolki kapital i aktywa materialne,zyski spolki są opodatkowane,np.hotele prywatyzowane,agencje podrozy

PRZEDSIĘ.WŁASNOŚCI INDYWIDUA-

Przedsięwzięcie gospodarcze prowadzace przez jedna osobe i bediace jej własnością, nie ma wymagan co do kapitalu,wszystkie zyski są dochodem,maksymalizacja kosztow działalności aby minimalizowac podatek, pensjonaty,kwatery,lodziarnie,wyciągi itp.

KORPORACJA-jest spółką akcyjna, dokonuje się wyceny firmy,liczby emitowanych akcji,i określenie ceny za jedna akcje,w Polsce jest to proces IIetapowy:

-wycena i liczba akcji

-sprzedaz akcji

właściciel ma pakiet kontrolny51%,akcje sprzedaje bank, Korporacje w tur.- Hliday INN,MAriot, Disneyland, korporacje są podwójnie opodatkowane

TURYSTYKA-zjawiska związane z przemieszczaniem się ludzi poza miejsce zamieszkania,transfer pieniadza i zjawisko popytu w innych miejscach niż zamieszkane, jest to zjawisko czasowe,jest to rynek usług

PRODUKT TURYSTYCZNY-dobra i usługi kupowane w związku z wyjazdem poza miejsce zamieszkania, dobra i usługi dzielą się na:

-przejazdy,noclegi,mapy

-substytucja konsumpcji:obuwie,ubiór

-łączność,ochrona,banki

Produkt narażony jest na ryzyko większych kosztów niż przychodów,kształtuje się w 3miejscach:zamieszkania,podczas dojazdu, w miejscu pobytu turystycznego.

SYSTEM DYSTRYBUCJI USŁUG NOCLEGOWYCH-podstawa efektywności hoteli, dystrybucja przez turoperatorów, kontakty bezpośrednie, pośrednictwo agentów, władze regionalne, we własnym zakresie, foldery ulotki.

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE PRODUKT turystyczny-

-Komplementarność-relacje kapitału stałego do zmiennego przedsię.i udział kosztów stałych w kosztach całkowitych

-Substytucja-przyczyna dużych różnic w wielkości i strukturze zaangażowanych czynników wytwórczych

-dochody konsumentów

-sezonowość

-rozwój gospodarczy kraju

KSZTAŁTOWANIE PRODUKTU W SENSIE PRZESTRZENNYM-popyt powstaje w miejscu zamieszkania a realizacja nastepuje w regionie turystycznym

Wytwórcy dziela się natych którzy kształtują popyt,tworza produkt,wytwarzaja usługi w miejscu konsumpcji.przdsiebiorstwa tworzą produkt całościowy lub jego składowe.

MOTYWACJE PODRÓŻY-są źródłem kreowania produktu tur. i rozwoju podaży

Wypoczynek bierny-pobyt w stałym miejscu, zwiedzanie okolic,transport prosty

Wypocz. czynny-mobilność,dążenie do zmian,poznanie,ucieczka od cywilizacji

Uczestnictwo w wydarzeniach-rozwój transportu,znoszenie granic,usługi proste, duże zyski, sezonowość,Touroperator

Biznes i konferencje-centra targowe, kompleksowość usług,w hotelach, wysoka marża,prosta dystrybucja

 

RODZAJE AGENTÓW LOKALNYCH-

Miejscu zamieszkania klienta-sprzedaz w imieniu turoperatorów kompleksowego produktu lub jego czesci w zamian za prowizje

W miejscu wytworzenia usług-organizowanie dla turoperatora kontaktow z wytwórcami za prowizje,pośredniczą w kontaktach z hotelami,wille,muzea

AGENT REGIONALNY-wspolpracuje z turoperatorem w tworzeniu produktu na terenie swego działania,oraz przegotowuje produkt i pelni nad nim kontrole. Nawiazuje kontakty ze wszystkimi wytworcami w roznych miejscach pobytu klienta,uzgadnia ceny,podpisuje umowy,jego prowizja to roznica pomiedzytym co ma zapłacić wytworcom,a prowizja od turoperatora.

TOUROPERATOR-sam tworzy lub promuje jako swój produkt turys.w postaci gotowego pakietu usług,np.wycieczka, pielgrzymka. Działa w miejscu zamieszkania klientów,4elementy składowe-określenie idei produktu,przygotowanie,kreowanie w świadomości nabywców,zapewnienie sieci dystrybucji

CECHY BRANZY HOTELARSKIEJ-Kapitałochłonność,selekcja źródeł kapitału-najważniejsze jest zwiększenie kapitałów własnych,kredyt inwestycyjny lub zobowiązania krótkoterminowe.

Sezonowość-niekorzystna dla hotelarstwa

Hotelarstwo/struktura kosztów-

Stały potencjał-wartość budynku i urządzeń

Koszty stałe-pensje,czynsze,odsetki kredyt.

Koszt całkowity-koszty stałe + zmienne

Koszt zmienny-paliwo,surowce,mat.biurowe

Strategia hotelu-maksymalne wykorzystanie potencjału i minimalizacja relacji dochodów do kosztów zmiennych

Elastyczność popytu-to stopień w jakim wielkość popytu reaguje na zmiany ceny cynkowej. Popyt elastyczny-procentowa obniżka ceny powoduje znaczny procentowy wzrost ilości Q, a całkowity utarg rośnie.

Zalezy od relacji popytu do podaży.

Elastyczność podaży-procentowy wzrost dostarczanych na rynek produktów,będących relacja na dany procent wzrostu ustalonej w warunkach konkurencji ceny.

Czynniki ekonomiczne wpływające na popyt-Miejsce zamieszkania-struktura wydatkow,wartość pieniadza,polityka podatkowa,kontrola wydatkow tur.

Miejsce docelowe-ogolny poziom cen, poziom konkurencji,jakość produktu tur

Wspólne zmienne-kurs wymiany, czas i koszt podróży, porównywalność cen

Układ kosztów w biurze podróży-Bezpośrednie-ulegaja zmianie wraz ze zmiana liczby wytwarzanych usług

Pośrednie-opłaty za telef,energię itp.

Ogólnozakładowe-charakter bezwzględny, stały:ubezpieczenia,czynsze

Wskaźniki zyskowności-sprzedazy,majatku, kapitałów wlasnych, rentowność

Wskaźniki płynności finansowej- bieżąca, podwyzszona, szybka

Oddziaływanie pośrednie-nakierowanie przedsiębiorstwa na podejmowanie decyzji kierujące do zachowań prorynkowych

Środki obrotowe-firma zużywa w czasie roku obrotowego,po stronie aktywów-zapasy i należności,gotowka)

Sposoby pozyskania kapitału-

-leasing-odpłatne wynajmowanie dóbr

-franhiring-mozliwość sprzedaży produktów pod znana marka,koncesjonowanie

-przekształcenia strukturalne-jednoosobowe w np. korporacje

-holding-lancuchy hotelowe posługujące się jednym znakiem,wspolne cechy użytkowe

-relanhing-dopuszczenie do spolki nowych kapitałów,tworzenie nowych spółek

-kredyty-warunkiem jest biznes plan

 

 

 

 

 

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed