Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
"Wrzuć strach do kapelusza"
Zawsze kiedy dzieci rozpoczynają swoja edukację szkolną dzieci, rodzice i nauczyciele pragną jednego, aby klasa w której przecież przyjdzie im być razem przez pewien okres swojego życia była fajnym, zgranym zespołem. Jest to istotne z wielu względów. Dobra, koleżeńska grupa wpływa pozytywnie na wszechstronny rozwój dzieci. Sprawia, że szkoła to miejsce gdzie się po prostu chętnie przebywa i każdy nowy dzień jest przez to radośniejszy. Oczywiście jest z tym bardzo różnie, ale znów ma tu wiele do powiedzenia i zrobienia nauczyciel i jego postawa. Bardzo pomocne są tutaj wszelkie programy wychowawczo- profilaktyczne typu: "Spójrz inaczej". Proponuję właśnie scenariusz zajęć częściowo zmodyfikowany przeze mnie wg propozycji zawartych w tym programie, a zajmujący się właśnie samopoczuciem dziecka w grupie klasowej.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE I WEDŁUG PROGRAMU
"SPÓJRZ INACZEJ "
Anna Tracz
BLOK TEMATYCZNY- Uczestnictwo w grupie.
Razem uczymy się i razem bawimy.
TEMAT : Jesteśmy klasą.
Cele :
* Uświadomienie sobie przez dzieci, że klasa to miejsce nauki i wspólnej zgodnej zabawy.
* Spostrzeganie siebie i innych w zespole klasowym.
* Integracja grupy.
* Uczenie akceptacji i wzajemnego poszanowania.
* Opanowanie swoich leków.
Metody: aktywizujące.
Formy :indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Pomoce dydaktyczne : farby, kredki, papier pakowy, taśma klejąca, kapelusz.
PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Dzieci zajmują miejsce w kręgu.
Zabawa w skojarzenia: dzieci podają po jednym wyrazie przychodzącym im do głowy związanym z hasłem: KLASA.
2. Rozmowa o klasie np.:
" Co to znaczy, że jesteście klasą?
" Co najbardziej lubicie robić razem?
" Czym różnią się poszczególne klasy w szkole?
" Jak sobie pomagacie w różnych sytuacjach?
" Czy coś w waszej klasie chcielibyście zmienić?
3. .Rozdanie dzieciom kartek w celu dokończenia przez nich rozpoczętego zdania:
W tej grupie boję się, że.................
4. TECHNIKA -WRZUĆ STRACH DO KAPELUSZA
" Dzieci kończą rozpoczęte zdania.
" Wrzucenie wszystkich kartek do kapelusza i wymieszanie ich.
" Dzieci losują dowolne kartki, odczytują wszystkim ich treść i próbują przekazać, co czuł autor, wskazując swoje obawy.
5. Zabawa integrująca : Wszyscy ci, którzy.......
Jeden uczestnik zabawy jest bez krzesła i staje w środku kręgu. On podaje hasła, np.: wszyscy ci, którzy mają zielony sweterek.. Wstają te osoby, które maja tego koloru bluzki i muszą zmienić swoje miejsca. Osoba wydająca polecenia korzysta z okazji i w trakcie chwilowego zamieszania zajmuje wolne miejsce ( ilość haseł zależy od pomysłowości prowadzącego i czasu przeznaczonego na zabawę).
6. WSPÓLNY RYSUNEK.
Duże arkusze szarego papieru kładziemy na podłodze i prosimy, aby dzieci narysowały siebie lub inne osoby z klasy podczas wykonywania ulubionego zajęcia w szkole- praca w grupach ( lub indywidualna)
" Po skończonej pracy wspólne obejrzenie prac.
" Dzieci omawiają swoje prace i doświadczenia podczas ich wykonywania odpowiadając na następujące pytania :
" Czy rysowaliście wspólnie, czy każdy oddzielnie?
" Jak podzieliliście się pracą?
" Jak sobie pomagaliście?
" A może było wam trudno współpracować?
7. Zakończenie.
Nauczyciel kładzie na podłogę lub ławkę trzy kontury twarzy dziecka, o różnym zabarwieniu uczuciowym. Uczniowie wybierają tą, która odpowiada ich odczuciom po tych zajęciach.
"KOLEŻANKI- DOKUCZANKI "
Rozwiązywanie problemów spornych, zachodzących pomiędzy członkami różnych grup społecznych ( taką grupą jest też każda klasa) wymaga czasami wiele wysiłku i jest przedmiotem ciągłej troski nauczycieli. Stosowanie upomnień, próśb , tłumaczenie w kółko tego samego, bardzo często nie daje porządanych rezultatów. Człowiek jest trochę przewrotną istotą. Im częściej słyszy- "Tego nie wolno, bo....." (i tu setki zakazów i nakazów) , tym bardziej próbuje je złamać. Uświadomienie, poznanie, przeżycie, doświadczenie skutków niewłaściwych zachowań , jest czasami jedynym sposobem na pozytywną zmianę i rozwiązanie problemów spornych. Przedstawiony poniżej scenariusz zajęć zintegrowanych jest próbą rozwiązania występującego bardzo często problemu dokuczania sobie, czyli kłótni koleżeńskich, w oparciu o program wychowawczo- profilaktyczny "Spójrz inaczej"
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE II
Blok tematyczny : Nasze uczucia
Temat : Dokuczanie
Cele ogólne:
* Uświadomienie sobie przez dzieci dlaczego ludzie sobie dokuczają.
* Poznanie sposobów rozwiązywania takich sytuacji.
Cele operacyjne :
* Uczeń zna znaczenie słowa dokuczanie.
* Wie, dlaczego ludzie sobie dokuczają.
* Zna skutki dokuczania.
* Potrafi znaleĽć sposób na kończenie sytuacji spornych.
* Umie wchodzić w role.
Metody:
* Słowna
* Aktywizująca- burza mózgów.
* Psychodrama
I. Część wstępna.
1. Przywitanie:
* Witam wszystkich, którzy są dzisiaj w dobrym humorze.
* Witam wszystkich, którzy są smutni.
* Witam też wszystkich, którym jest wszystko jedno.
II. Część główna.
2. Opowiadanie nauczyciela
Ala i Paweł chodzą do klasy drugiej. Chodzili ze sobą do tego samego przedszkola i kiedyś się bardzo lubili, ale któregoś dnia pokłócili się, teraz nie pamiętaj już nawet o co. Od tej pory zaczęli siebie nie lubić, a Ala zaczęła dokuczać Pawłowi, kiedy tylko go zobaczyła. "O, idzie ten grubas" mówiła głośno, kiedy tylko Paweł wchodził do klasy. Paweł nie bardzo wiedział, co robić. Chciał nawet pobić Alę, ale gdzieś usłyszał, że nie należy bić dziewczynek. Któregoś dnia schował teczkę Ali tak, że nie mogła jej znaleźć i śmiał się, kiedy Ala była zmartwiona. Ala domyśliła się kto to zrobił. "Tego mu nie daruję" pomyślała i ........................
3. Nauczyciel prosi dzieci o dokończenie opowiadania.
* Jak myślicie, co mogło być dalej?
* Jak się czuli bohaterowie opowiadania?
* Do czego takie sytuacje mogą doprowadzić?
4. Burza mózgów- podział klasy na cztery grupy ( przynależność do grupy jest losowa na podstawie koloru wylosowanej kartki), każda z nich ma w ciągu 10 minut przygotować swoje pomysły odpowiedzi na następujące pytania :
1. Grupa- ( zieloni ) Dlaczego ludzie sobie dokuczają?
2. Grupa -(niebiescy) Jakie są skutki dokuczania?
3. Grupa- ( czerwoni) Jakie są sposoby zakończenia kłótni?
4. Grupa- ( biali) W jaki sposób można pomoc osobom, które sobie nawzajem dokuczają?
5. Praca w grupach i zapisanie na kartkach szarego papieru przez lidera grupy wszystkich propozycji wypływających podczas wspólnej pracy w danym zespole. ( w tym czasie nauczyciel puszcza cichutko relaksującą muzykę)
6.Przedstawienie przez komentatora danej grupy wyników pracy.
7.Wybranie najciekawszych propozycji dotyczących poszczególnych pytań- problemów.
8. Uzupełnienie ( w razie potrzeby) odpowiedzi przez pozostałe dzieci.
9. Psychodrama
* Nauczyciel proponuje chętnym dzieciom przedstawienie za pomocą scenek sytuacji, w której jakieś osoby dokuczały sobie nawzajem i w końcu przestały to robić, oraz scenek pokazujących sposoby zakończenia kłótni.
III. Część końcowa.
11.Zakończenie zajęć rundką dokończenia zdań:
* "Dokuczanie to..."
* "Co czuje kiedy mi ktoś dokucza..."
* "Co czujesz kiedy Ty komuś dokuczasz..."
12. Podziękowanie i pożegnanie się z dziećmi.
Mgr Anna Tracz
Sprawdzian ze środowiska społeczno-przyrodniczego dla klasy III
1. Napisz nazwy czterech roślin zbożowych.
a)..............................................................................
b)..............................................................................
c)..............................................................................
d)..............................................................................
2. Podaj ogólną nazwę następującym grupom roślin:
a) rzepak , słonecznik, soja
..............................................................................
b) ziemniak, marchew, burak cukrowy
..............................................................................
3. Na polach spotykamy takie zwierzęta:
..............................................................................
4. Mieszkam w województwie:
..............................................................................
5. Wisła wypływa z:
a) Baraniej Góry
b) z morza
c) z Mazur
6. Wymień warstwy lasu i ich roślinność:
a)..............................................................................
b)..............................................................................
c)..............................................................................
7. Wawel znajduje się:
a) w Krakowie
b) Szczecinie
c) Tarnowie
8. Pierwsza stolica Polski to:
a) Łódź
b) Gniezno
c) Gdańsk
9. Zakopane leży:
a) w górach
b) nad morzem
c) na Mazurach
10. Największe Polskie rzeki to:
a) Wisła i Nil
b) Wisła i Odra
c) Odra i Soła
11. Morze Bałtyckie znajduje się na:
a) północy Polski
b) wschodzie Polski
c) zachodzie Polski
12.Niziny na mapie oznacza się kolorem:
a) żółtym
b) zielonym
c) brązowym
13. Warszawa leży:
a) w górach
b) na Pojezierzu Pomorskim
c) Nizinie Mazowieckiej
14.Na Pojezierzu Mazurskim jest:
a) dużo gór
b) dużo jezior
c) latarni morskich
15. Napisz swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
16.Podaj nazwy trzech drzew iglastych
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
17.Podaj nazwy trzech drzew liściastych
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
18.Podaj nazwy trzech krzewów
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
Konspekt zajęć zintegrowanych w klasie III
Nauczyciel: mgr Alina Jabłonowska
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisław Jachowicza w Ostrołęce
Temat ośrodka: Sławni Polacy - Fryderyk Chopin.
Temat dnia: Życie i twórczość Fryderyka Chopina.
Tematyka: Życie i twórczość Fryderyka Chopina na podstawie zgromadzonych materiałów z wykorzystaniem utworów muzycznych.
§ Nauka podstawowego kroku poloneza.
§ Przedstawienie środkami malarskimi nastrojów i stanów uczuciowych inspirowanych utworem muzycznym Fryderyka Chopina.
§ Rozwiązanie zadań tekstowych z zastosowaniem wyrażeń dwumaianowanych.
Cele operacyjne:
Uczeń umie:
o Wypowiadać się zdaniami na określony temat
o Poruszać się w rytm muzyki
o Ułożyć zdanie z sylab
o Szeregować liczby rosnąco i malejąco
o Ułożyć wzór do zadania
o Analizować i rozwiązywać zadania z treścią
o Poprawnie budować odpowiedzi na pytania
o Uważnie słuchać muzyki
o Zna zasady malowania farbami
o Umie obliczyć sumę wyrażeń dwumianowanych.
Uczeń rozumie:
o Polecenia nauczyciela
o Pojęcie: wyrażenie dwumianowane
o Związki wyrazów w zdaniu
Uczeń stosuje:
§ Wielką literę w pisowni imion, nazwisk, nazw miejscowości
§ Zamyka myśl w granicy zdania
§ Techniki plastyczne
§ Posiada nawyk sprzątania stanowiska pracy po skończonej lekcji oraz nawyk mycia rąk
Metody: problemowa, pokazowa, podająca rozmowa kierowana, praktycznego działania
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: magnetofon, odtwarzacz płyt kompaktowych, taśma z nagraniami utworów Fryderyka Chopina, płyty CD, karty pracy, ilustracje, plansze, karty z informacjami dotyczącymi życia i twórczości Fryderyka Chopina, albumy, książki, mapy: Polski, Europy, blok rysunkowy, farby plakatowe, papier kolorowy, materiały włókiennicze, krzyżówki, zagadki, zestaw pytań.
Rzeczowniki to nazwy : przedmiotów, osób, zwierząt i roślin, czynności i stanów, zjawisk atmosferycznych i przyrodniczych, państw, miast, rzek, gór, imiona i nazwiska.
Odpowiadają na pytania:
KTO? CO?
PRZYKŁADY