Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

„Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich  do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej  „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 1

             

TEMAT: Dzień –noc- dzień-noc…

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

l„Na dzień dobry!”l

§                            „Witamy cię brawami!”- zabawa integracyjna

CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy,

JAK? Zabawa polega na prowadzeniu śpiewnej rozmowy pomiędzy dziećmi ,piosenka nr 3 cz.I „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy. Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

       

       Czy Bartek  jest dziś z nami!                              -śpiewają  wszystkie dzieci

                     Tak jestem dzisiaj za wami .                            - śpiewa dziecko

                     O Bartek jest dziś z nami !                            - wszyscy śpiewają

         Witamy go brawami !                                          - wszyscy klaszczą  w ręce

 

2. „ Prawa ręka”

§                   „ Co potrafi prawa ręka?”-zabawa na wyobraźnię

CEL : ćwiczenie orientacji w schemacie ciała:

JAK? : każde dziecko po kolei prezentuje wymyśloną przez siebie umiejętność prawej

         ręki a następnie dekoruje swoją prawą rękę frotką

np. moja prawa ręka umie machać   / dziecko pokazuje ruch, wszyscy powtarzają

 

§                 „Boogie- woogie”- zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL: utrwalenie schematu ciała z podziałem na prawą i lewą stronę

JAK? Dzieci zwrócone twarzami ośrodka koła, wykonują  ruchy zgodnie z tekstem piosenki nr 49 cz.II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Do przodu prawą rękę daj ,                             /wyciągają prawą rękę do przodu

do tyłu prawą rękę daj,                            /przenoszą ją do tyłu

do przodu prawą rękę daj                            /znów do przodu

I pomachaj nią !                                          /machają nią

Ref.               Bo przy Boogie – Boogie – Woogie               /dzieci tańcząc wykonują pełny obrót

Trzeba w kółko kręcić się…

No i klaskać trzeba ,raz, dwa, trzy!                            /klaszczą

Boogie- Woogie  ahoj!        - 3 razy                            /zbliżają się do środka koła, podskakują  

                                                                        unosząc ręce do góry i wykrzykują :ahoj!

                                                                        Następnie cofają się, podskakują w górę i

                                                                         ponownie wykrzykują : ahoj!, kolejny

                                                                        raz zbliżają się do środka koła,

                                                                         podskakują i wykrzykują :ahoj!

  I od nowa zaczynamy taniec ten!                            /cofają się i klaszczą

 

 

Do przodu lewą rękę daj…. itd.  W następnych zwrotkach wymieniają kolejne części

ciała np. lewą rękę, prawą i lewą nogę, ramiona, kolana, biodra, stopy, uszy, policzki

 

 

3. „Ile? Tyle?”

§                   Słoneczko już gasi złoty blask …”- zabawa ilustracyjno-ruchowa ze śpiewem,

CEL: dostrzeganie powtarzających się sekwencji ( motywów )w treści piosenki

JAK? Tekst śpiewanej piosenki wyrażamy ruchem i gestem; nr 63 cz.I „W co się bawić z dziećmi . Piosenki i zabawy .Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

Słoneczko już, gasi złoty blask                             /dzieci stoją w kręgu i wykonują ruchy i gesty do tekstu np. wykonują krążenia ramionami, robią przysiad do snu itp.

Za chwilę niebo błyśnie czarem gwiazd              

Dobranoc już!

                                                                                                  /stoją w małym rozkroku i lekko się

                                                                        kołyszą

  Piosenkę należy zaśpiewać  2 -3 razy, potem murmurando i przeprowadzić z dziećmi pogadankę

Np.  Co jest najpierw noc czy dzień ?Co jest po nocy?...itp.

 

§               I co dalej?” – zabawa logarytmiczna:

CEL: kontynuowanie rytmu, przekładanie dostrzeżonych regularności z jednej

         reprezentacji na inną

JAK?

1)Ustalamy gesty na oznaczenie dnia i nocy ( np. przysiad- noc, podskok – dzień )

powtarzamy ruchy  na przemian – indywidualnie i zespołowo ;

2)następnie mówimy  „ dzień”  – głośno, „noc”  – cicho,

3) układanie rytmu z 2 figur geometrycznych ; koło – pół koła- koło – pół koła.. ( koło – Słońce, pół koła – księżyc)

„ I co dalej” – w zabawie na kontynuowanie rytmu układanego z figur geometrycznych można skorzystać z „rymowanki” porządkującej przebieg zabawy;

a) pierwszy element układa prowadzący zabawę i mówi:

- teraz tak…a dalej jak? – wskazuje lub wywołuje następną osobę do kontynuowania układanki  (kładzie np. koło)

b) osoba wywołana układa  - księżyc i mówi;

- teraz tak…a dalej jak?- wywołuje następną osobę

c)…itd.

 

4. „ Ważny wyraz” NOC- NOS

§         „ Smaczne spanie” – zabawa ruchowa z opowieścią,

CEL: - ćwiczenia w całościowym odpoznawaniu wyrazu noc,

JAK? Maszerujemy w miejscu w rytm żwawej melodii, przerwa w muzyce – spoglądamy na tabliczkę  z zapisanym wyrazem , jeżeli rozpoznajemy wyraz NOC – zwijamy się w kłębuszek – „ śpimy”, jeżeli widzimy na tablicy wyraz  NOS – nie  poruszamy się, kiedy znów usłyszymy muzykę- zabawa zaczyna się od początku.

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne„ Dzień – noc”

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,kodowanie rytmu na papierze,

JAK? Dzieci uzupełniają szlaczek karta nr I.-1. ozdabiają rysunki w taki sposób, by  przedstawione na kartce elementy szlaczku przedstawiały dzień  i  noc.

Prace dzieci można zestawiać w długi łańcuch powtarzających się motywów.

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hanny Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz, Wydawnictwo HARMONIA, Gdański 2004, wyd. II

 

POMOCE:

lPiosenkillKolorowe frotki lub klamerki do oznaczenia prawej ręki,llZestaw całych kółek i połówek jednakowej wielkości(słońce, księżyc)llTabliczki z wyrazami llKarty pracyl

 

 

 

Nos

 

Noc

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz  zajęć nr 2

 

TEMAT: Patysie

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

1.”Na dzień dobry!

§ „ Witaj”- zabawa integracyjna

        CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy,

JAK? Dzieci siedzą w kręgu i witają każdego uczestnika zabawy, piosenka nr 1 cz.I „W co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy .Ja wśród innych" oprac. Marta Bogdanowicz

 

Witaj Aniu , witaj Aniu!              /uczestnicy zabawy patrzą na dziecko

Jak się masz?  Jak się masz?              /i machają do niego, zaglądając mu w oczy             

Wszyscy cię witamy,                            /wyciągają ręce w geście powitania

Wszyscy cię kochamy                            /krzyżują ręce na piersiach

Bądź wśród nas, bądź wśród nas!              / wszyscy chwytają się za ręce

 

2. „Prawa ręka”

§        „Jeżeli ci wesoło…”- zabawa ilustracyjno-ruchowa

CEL: określanie prawej i lewej  strony ciała „ twarzą w twarz” do drugiej osoby, rozwijanie świadomości w schemacie ciała

JAK: dzieci siedzą w kole ,wykonują polecenia zawarte w piosence   nr 37   cz. II „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy. Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się ,

Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.              /dzieci klaszczą w ręce

       Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

      To podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe

Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To otwórz teraz usta i zamknij oczy swe

  Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

To pokaż najpierw język, a potem zęby swe.

         Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

        Nabierz w usta powietrze i klep policzki swe,

            Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się

          Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe

Dzieci gestem ilustrują treść piosenki, zabawę można kontynuować wymyślając kolejne czynności np. …to teraz pokaż brodę i chwyć za uszy swe…

…to najpierw dotknij nosa, a potem skroni swej. itp.

 

§          „Bum ta ra ra”  -zabawa orientacyjno-porządkowa  

              CEL: oznaczenie prawej ręki ( kolorowe frotki)

               JAK? Podczas melodii przekazujemy z ręki do ręki pakuneczki z frotkami. Dzieci u których pakuneczki zostają po zakończeniu melodii – otwierają je, przeliczają frotki i rozdzielają je między dzieci po 1 szt., każdy nakłada frotkę na prawą rękę.

 

3.„Ile? Tyle”

§         „Wiosła” – zabawa rytmiczna przy muzyce

CEL: skupienie uwagi na rytmie, uświadomienie przemienności ruchów

JAK? Słuchamy rytmicznej muzyki i naśladujemy ruchy wiosłowania używając do tego celu drążków ( np. zrobionych  ze zwiniętej gazety). Powtarzający się rytm będzie łatwiej dostrzec, jeśli na jednym z końców drążka ( wiosła) zawiążemy kolorową tasiemkę (  z bibuły) np. // \\ // \\

Zabawę powtarzamy 2 razy zmieniając ruch wioseł, mel . nr19 cz. III „W co się bawić z dziećmi. Zabawy ruchowe z opowieścią”        oprac. Marta Bogdanowicz                                                                                                                                                         

 

§         „Patysie”- leżące, stojące, ukośne…zabawa logarytmiczna

CEL? zapoznanie  z linią pionową, poziomą, ukośną, ćwiczenia w kontynuowaniu rytmów,

JAK? Osoba prowadząca zabawę układa na dywanie 2 drążki: pierwszy pionowo- drugi poziomo. Następnie pyta co będzie dalej? (scen nr 1- teraz tak , a dalej jak?)Dzieci kontynuują rytm układając drążki według podanego wzoru ; stojący – leżący- stojący –leżący….

Następnie:

Układamy 3 drążki – leżący- stojący-ukośny-  itp

 

l„Ważny wyraz”  - zabawa słuchowo- ruchowa l

              CEL? Rozwijanie słuchu fonematycznego

JAK? Drążek jest batutą, nauczyciel -„dyrygent” mówi i pokazuje  : kiedy drążek będzie poziomo mówimy „mmm”, a kiedy pionowo mówimy „aaa”. Ustawia „batutę raz poziomo raz pionowo, dzieci mówią m-a-m-a.

-dyrygent  pyta:  jaki wyraz słyszymy? mama

Podobne ćwiczenia można przeprowadzić z wyrazem tata,baba

 

 

    5.   Ćwiczenia  grafomotoryczne- szlaczek

CEL: kodowanie rytmu na papierze

JAK? Dzieci otrzymują szlaczek karta nr I.-2 , rysują po śladzie, zaznaczają kolorami  rytm w pętelkach

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz ,

 

 

POMOCE:

l Piosenki llDrążki dla każdego dziecka  ze zwiniętej gazetyllKolorowe frotki do oznaczania prawej rękillTabliczki z wyrazem MAMA, TATAllKarty do ćwiczeń grafomotorycznychl

 

 

 

 

Mama

 

Tata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do  programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 3

 

TEMAT: Co było? Co jest ? Co będzie?

ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

 

1. „Na dzień dobry”

§                   „ Co potrafi prawa ręka?”- zabawa integracyjna

CEL : wytworzenie miłego nastroju do wspólnej zabawy

JAK? : każde dziecko po kolei przedstawia się i prezentuje wymyśloną przez siebie umiejętność prawej ręki a następnie dekoruje ją  frotką

np. Jestem Maciek - moja prawa ręka umie  pstrykać na palcach

2. „ Prawa ręka”

§         „ Prawa ręka wita się …” zabawa ruchowa

CEL: Ro...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed