Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZE ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW NA TEMAT EMOCJI
Cele:
Uczeń:
- nazywa podstawowe uczucia i emocje,
- rozwinie umiejętność rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- rozwinie umiejętność rozumienia i akceptowania uczuć innych osób,
- zna sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Zajęcia 1
Temat: Rozpoznajemy i nazywamy uczucia.
Ćwiczenie 1.
Zajęcia rozpoczynamy od określenia nastroju każdego dziecka. Nauczyciel zawiesza arkusz papieru z rysunkiem sześciu słoneczek. Na nich widoczne są nazwy uczuć, np.
Pierwsze słonko– smutek
Drugie słonko – szczęście
Trzecie słonko– strach
Czwarte słonko– złość
Piąte słonko – spokój
Szóste słoneczko - radość
Dzieci zapisują na małych karteczkach swoje imię i przyczepiają je do odpowiedniego słoneczka, zgodnie ze swoim nastrojem.
Ćwiczenie 2 – „Wyrażanie uczuć”
Każde dziecko otrzymuje kartę pracy, na której znajdują się twarze wyrażające: radość, smutek, zamyślenie, złość, strach, zdziwienie. Zadaniem dziecka jest rozpoznać i podpisać te uczucia.
Ćwiczenie 3 – „Co czuję”
Nauczyciel podaje uczniom przykłady różnych sytuacji, w których mogą się znaleźć. Dzieci zaś mimiką i gestem prezentują swoje uczucia.
Przykłady sytuacji:
- słyszę dzwonek na przerwę,
- dostałem jedynkę,
- koledzy biją się na korytarzu,
- jestem sam w ciemnym pokoju.
Ćwiczenie 4
Dzieci otrzymują listę uczuć i zaznaczają na niej uczucia przyjemne i nieprzyjemne.
Ćwiczenie 5 – Podsumowanie zajęć.
Zajęcia 2
Temat: Rozpoznajemy i nazywamy uczucia.
Ćwiczenie 1– „Pudełko z emocjami.”
Uczestnicy losują kartoniki z wypisanymi emocjami. Ich zadaniem jest przyporządkować wylosowaną emocję do pudełka czarnego (uczucia przykre) lub białego (uczucia przyjemne). Mogą również pozostawić kartonik na stoliku obok pudełka. Decyzję muszą uzasadnić.
Ćwiczenie 2 – Uzupełnianie zdań.
Uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel prosi o dokończenie następujących zdań:
- Czuję się zadowolony, gdy ....
- Czuję się zawiedziony, gdy ...
- Jestem zły, gdy ...
- Boję się, gdy...
- Jestem zdziwiony, gdy...
- Czuję ulgę, gdy ...
Ćwiczenie 3 – „Różne znaki”
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie w jak najciekawszy sposób przedstawili rysunki pojęć: radość, smutek, złość. Na zakończenie odbywa się prezentacja wszystkich rysunków, a uczniowie odpowiadają na pytanie co przedstawia ich dzieło.
Ćwiczenie 4 – Podsumowanie zajęć.
Zajęcia 3
Temat: Uczymy się określać i wyrażać uczucia.
Ćwiczenie 1 – „Kostka uczuć”
Uczniowie siedzą w kręgu. Jeden z nich rzuca „kostką uczuć” (duża kostka z kartonu lub tworzywa z wypisanymi na każdej ściance słowami określającymi stany uczuciowe: smutny, radosny, zaciekawiony, zawstydzony, zły, spokojny), a następnie opisuje chwile, kiedy doznaje uczucia, które „wybrała” kostka. Następna osoba rzuca kostką i sytuacja się powtarza.
Ćwiczenie 2 – „Powiedz”
Nauczyciel prosi, by każdy uczeń wybrał jedno z wypisanych na tablicy zdań i powiedział je głośno na jeden ze sposobów:
Zdania: Sposoby ekspresji:
- Ale wysoko! - wesoło,
- Jaka czarna ziemia! - ze strachem,
- Gdzie ta góra? - niechętnie,
- Zejdź natychmiast! - żartobliwie,
- Nie pójdę tam. – ze smutkiem,
- Jaki piękny widok! - ze zdumieniem,
- To niebezpieczne. – ze wstydem,
- Pomogę ci. – lekceważąco.
Uczniowie nie ujawniają sposobu, który wybrali z listy, stanowi to zagadkę dla pozostałych. Rozszyfrowanie sposobu poprzez identyfikację emocji zawartych w danej wypowiedzi można ułatwić, pytając dzieci: z jakim uczuciem powiedziała to np. Ola lub jakie uczucie wzbudziła w was ta wypowiedź?
Ćwiczenie 3 – „Nie rozśmieszaj mnie.”
Dzieci dobierają się w pary. Siadają naprzeciwko siebie. Uczeń A usiłuje być poważny i za wszelką cenę stara się nie uśmiechać. Uczeń B ma za zadanie rozśmieszyć partnera. Kiedy mu się uda, następuje zamiana ról.
Po zakończeniu ćwiczeń w parach uczniowie powracają do koła i odpowiadają na pytania, np. jakie uczucia miałeś w trakcie tego ćwiczenia? Czy łatwo było utrzymać powagę? Co ci w tym pomagało, a co utrudniało?
Ćwiczenie 4 – „Co się stało?”
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje obrazek, które przedstawiają następujące sytuacje:
- dziecko biegnie ulicą,
- chłopiec siedzi na ławce w parku i płacze,
- matka daje dziecku klapsa,
- gromadka dzieci siedzi przy ognisku i śpiewa,
- dziewczynka śmieje się na widok małego pieska, którego trzyma policjant.
Uczniowie wymieniają jak najwięcej możliwych przyczyn, które spowodowały określone zachowania bohaterów sytuacji. Dzieci próbują znaleźć odpowiedzi na pytanie: Co czują osoby przedstawione na obrazkach?
Ćwiczenie 5 – Podsumowanie zajęć.
Zajęcia 4
Temat: Uczymy się określać uczucia innych osób.
Ćwiczenie 1. – „Historia o króliku” – fragment książki „Kubuś Puchatek”
Wysłuchanie historii o króliku, czytanej przez nauczyciela i rozmowa kierowana na temat: co się wydarzyło w tym opowiadaniu? np.
- Kto występuje w bajce?
- Co przytrafiło się Prosiaczkowi?
- Jaki miał kłopot?
- Jak się czuł?
- Kto był winien?
Ćwiczenie 2 – praca w grupach.
Ocena zachowania bohaterów opowiadania – udzielanie odpowiedzi na pytania
Jak się zachowywali bohaterowie Jak inaczej mogli się zachować?
opowiadania i co czuli?
Ćwiczenie3.
Układanie w formie opowiadania zakończenia historii o króliku i przedstawienie scenek z użyciem rekwizytów.
Ćwiczenie 4 – Podsumowanie zajęć.
Zajęcia 5
Temat: Jak radzimy sobie z trudnymi emocjami.
Ćwiczenie 1 – „Podróż do krainy fantazji” – prowadzący opowiada pewną historyjkę, w trakcie której wykonywane są określone ruchy – wszystkie dzieci je powtarzają albo wymyślają jeszcze jakieś inne dodatkowe. Podróż może odbywać się przez następujące krainy: Radości, Wściekłości, Spokoju itp. Fantazja w czasie podróży nie ma granic. Każda podróż powinna skończyć się w krainie Harmonii i Spokoju.
Ćwiczenie 2 – „Minuta ciszy.”
Nauczyciel poleca położyć dzieciom głowę na rękach, na ławce i zamknąć oczy. Od momentu, gdy nauczyciel wypowie słowo „start” każde dziecko próbuje w myśli odliczyć 1 minutę. Gdy uczestnik odliczy do 60 – ciu podnosi głowę, w ciszy czeka aż wszystkie dzieci zrobią to samo. Gdy wszyscy skończą odliczanie nauczyciel podaje którym dzieciom udało się dokładnie odliczyć minutę.
Ćwiczenie 3
Burza mózgów na temat: „Jak my radzimy sobie z emocjami”
Z podanych propozycji każdy uczeń wybiera najlepsze dla siebie i wpisuje je na specjalnie przygotowanej karcie.
Ćwiczenie 4 – Podsumowanie zajęć.
Inne ćwiczenia do wyboru lub jeśli starczy czasu.
Ćwiczenie 4
Zabawa „Łańcuch złości” – inscenizowanie uczucia złości mimiką twarzy, tonem głosu, lecz bez używania brzydkich słów i robienia sobie krzywdy.
Dzieci stoją w kole i okazują w dowolny sposób złość względem siebie.
Ćwiczenie 5– „Papierowa wojna” – dzielimy uczniów na dwie grupy. Każda grupa zaznacza sobie takie samo pole walki. Na hasło „wojna” wszystkie dzieci zaczynają formować z papieru kule i obrzucać się nimi nawzajem. Tej grupie, która po zakończeniu starcia będzie miała na swoim polu mniej kul, przyznajemy tytuł zwycięzcy.
Ćwiczenie 6
Wizualizacja przy muzyce.
Odczytujemy dzieciom przy dźwiękach spokojnej muzyki odpowiednio przygotowany tekst.
Ćwiczenie 7 – „Krzyk”
Każdy uczestnik zabawy na sygnał nauczyciela ( wolne unoszenie rąk ) zaczyna cicho mruczeć. Mruczenie staje się tym głośniejsze im wyżej znajdują się ręce prowadzącego. Na koniec zabawy, gdy nauczyciel energicznie wyprostuje ręce, wszystkie dzieci wykrzykują „hurra”.
Opracowanie: Ewa Rachut
1
...