Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZ KATECHEZY DLA KLASY IV
Temat: Przypowieść o skarbie.
Cele katechezy:
Uczeń:
- zna przypowieść o skarbie;
- rozumie, że Królestwo Boże jest największym skarbem, dla którego warto sprzedać
wszystko;
- wyjaśnia, dlaczego Królestwo Boże jest najcenniejszym skarbem;
Metody:
Kolaż, podróż w wyobraźni, analiza, rozsypanka wyrazowa.
Pomoce:
Pismo święte, maskotka, „skrzynia skarbów”, ilustracje dla grup do kolażu, listy od Pan Jezusa, lista z wybranymi wartościami charakterystycznymi dla Królestwa Bożego, zdania niedokończone.
Plan:
Część wstępna
1. Modlitwa.
2. Sprawdzenie pracy domowej.
3. Przypomnienie wiadomości z ostatniej katechezy.
Część główna
1. Punkt wyjścia – podróż w wyobraźni:
Katecheta opowiada historię smutnego człowieka – pana Stefana, właściciela firmy komputerowej, który odnalazł na strychu domu skarb. W skrzyni odnalazł kartkę – list z „szyfrem” (Mt 13, 44). Dzieci pomagają odszyfrować tajemniczą kartkę…
Rekwizytami są maskotka, skrzynia skarbów oraz kartka z „szyfrem”.
2. Przekaz treści – praca z Pismem świętym:
- Odszukanie przypowieści o skarbie (Mt 13, 44).
- Uroczyste odczytanie tekstu przez ucznia.
- Analiza tekstu:
* do czego Pan Jezus porównał Królestwo Boże?
* gdzie był ukryty skarb?
* co czuł ten człowiek, gdy odnalazł skarb?
* co zrobił, aby go zyskać?
- Zapis na tablicy odpowiedzi w formie haseł.
3. Wspólne ułożenie rozsypanki wyrazowej z głównym przesłaniem przypowieści:
NAJWIĘKSZYM SKARBEM JEST KRÓLESTWO BOŻE I WARTO DLA NIEGO SPRZEDAĆ WSZYSTKO.
4.Wypowiedzi dzieci nt dlaczego dla Królestwa Bożego warto poświęcić wszystko?
5. Praca w grupach :
Uczniowie w grupach odczytują swój fragment z Pisma świętego, a następnie kończą zdanie wpisując wyraz będący głównym wnioskiem z tekstu.
SPRZEDAJĄC WSZYSTKO DLA KRÓLESTWA BOŻEGO ZYSKUJĘ…
- J 13, 34-35 (MIŁOŚĆ)
- Mt 5, 9 (POKÓJ)
- ŁK 1, 46-47 (RADOŚĆ)
- J 8, 31-32 (PRAWDA)
- MT 5, 6 (SPRAWIEDLIWOŚĆ)
6. Kolaż – zilustrowanie w postaci plakatu hasła, które dana grupa wypracowała we wcześniejszym zadaniu. Praca polega na wydzieraniu ze starych gazet zdjęć i tytułów oraz przyklejaniu ich na szarym papierze pakowym. Można dorysowywać symbole czy linie ale nie należy dopisywać słów.
Po skończonym zadaniu następuje prezentacja prac (przyklejonych do ściany taśmą) –najpierw wypowiadają się inni uczniowie interpretując zamysł autorów, a następnie zabierają głos sami autorzy.
7. Interioryzacja – puenta
Katecheta podsumowuje uświadamiając, że każdy z nas jest dla Jezusa takim skarbem, dla którego oddał On wszystko – swoje życie. Następnie wyjmuje ze „skrzyni skarbów” listy od Pana Jezusa (dla każdego ucznia), które odczytują w ciszy na tle refleksyjnej muzyki, np. takiej treści:
Kochany Krzysiu, mój Skarbie…
Bardzo się cieszę, że tak ładnie brałeś udział w dzisiejszych zajęciach, gdzie opowiedziałem Ci przypowieść o skarbie.
Słyszałem jak cichutko w swym sercu powiedziałeś mi, że Ty też chcesz odnaleźć skarb – moje Królestwo.
Jestem zawsze blisko Ciebie i wiem jak bardzo się starasz i jakim jesteś wspaniałym chłopcem. Jak dzielnie współpracujesz ze mną w szerzeniu dobra. Otworzyłeś dla mnie serce i jest mi w nim bardzo dobrze.
Ja też Cię bardzo kocham…
Twój Przyjaciel Jezus.
Część końcowa
1. Zapis do zeszytu:
W dzisiejszej przypowieści Pan Jezus porównał Królestwo Boże do………………………
Każdy, kto go odnajdzie osiągnie prawdziwą……………………………………………….
2. Praca domowa:
Pomyśl i zaplanuj, w jaki sposób podziękujesz Panu Jezusowi za to, że dał ci możliwość odnalezienia skarbu, jakim jest Królestwo Boże.
3. Modlitwa.
...