Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZ ZAJĘĆ KÓŁKA TEATRALNEGO 2
Temat: „W krainie uczuć” – zabawy sprzyjające rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych.
Cele:
· uświadomienie, że w różnych sytuacjach przeżywamy różne uczucia
· rozpoznawanie i nazywanie uczuć
· rozwijanie zdolności do uświadamiania sobie własnych uczuć
Pomoce:
· magnetofon
· płyta z nagraniem „Pociąg” – M. Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi” cz. 3
· obrazkowy alfabet uczuć
· rękawiczki z emblematami przedstawiającymi twarze
Przebieg zajęć:
1. „Witaj…, jak się masz?” – powitanie piosenką.
Dzieci stoją w kręgu trzymając się za ręce. Wykonują ruchy zgodne z tekstem piosenki.
Witaj…, witaj…
jak się masz? jak się masz?
wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię kochamy,
bądź wśród nas, bądź wśród nas.
2. „Podróż” – rozmowa na temat emocji.
Dzieci tworzą „pociąg” i poruszają się przy piosence. Wędrują do krainy:
· radości
· smutku
· złości
Znakiem rozpoznawczym krainy jest odpowiedni obrazek z obrazkowego alfabetu uczuć. Dzieci odpowiadają na pytania:
· jak zachowują się ludzie w tej krainie?
· jak chodzą?
· jak zwracają się do siebie nawzajem?
2. „Nastroje” – zabawa w rozpoznawanie emocji.
Jedna dziecko opuszcza salę, pozostałe uzgadniają, jakie uczucie będą wyrażały. Dziecko wraca i pyta trzech kolegów o dowolne sprawy, a oni odpowiadają zgodnie z nastrojem (wesoło, smutno, ze złością). Dziecko próbuje odczytać nastrój.
3. „Figurki – minki” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Dzieci pląsają przy muzyce; na przerwę zastygają w bezruchu z miną wyrażającą zaproponowane przez nauczyciela uczucie.
4. „Rękawica uczuć” – zabawa w zgadywanie.
Wybrane dziecko zakłada rękawicę z emblematem przedstawiającym twarz wyrażającą jakieś uczucie i opowiada, kiedy tak się czuje.
5. „Czuję się tak, gdy…” – kończenie zdań.
Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdania:
· boję się, gdy…
· jestem zadowolony, gdy…
· jestem szczęśliwy, gdy…
· jestem zły, gdy…
· czuję się dobrze, gdy…
· czuję się źle, gdy…
...