Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Temat: Kultura regionu krakowskiego.
Czas trwania - 2 godziny lekcyjne.
Cel poznawczy: poznanie pojęcia „strój ludowy”, poznanie pojęć sukmana, zapaska, nazywanie części stroju krakowskiego.
Cel kształcący: usprawnienie manualne, utrwalenie I zwrotki piosenki „Krakowiaczek”, ćwiczenia w nazywaniu kolorów. Poprawne budowanie opisu stroju.
Cel wychowawczy: Kultywowanie tradycji ludowej jako forma miłości do ojczyzny - wpajanie szacunku dla obyczajów i obrzędów ludowych, systematyczność pracy, kończenie rozpoczętego zadania.
Przebieg lekcji1. Wysłuchanie nagrania piosenki „Krakowiaczek”
Stare miasto Kraków
Z pięknych strojów słynie,
Jakże ładnie w gorseciku krakowskiej dziewczynie.
Kwiecista spódniczka, chusteczka związana.
A u chłopca czapka z piórem i biała sukmana.
2. Wyklaskiwanie rytmu piosenki.
3. Pokaz fragmentów filmów, ukazujących różne stroje ludowe: rejonu Mazowsza, Kujaw, krakowskiego i góralskiego (zespoły folklorystyczne). W czasie pokazu nauczyciel omawia rolę zespołów folklorystycznych w zachowaniu tradycji i kultury różnych regionów Polski.
4. Zwrócenie uwagi na różnice w kolorystyce i wyglądzie strojów poszczególnych regionów.
5. Wyszukanie w tekście piosenki opisu stroju krakowskiego.
6. Przerwa śródlekcyjna - zabawy ruchowe przy muzyce.
7. Prezentacja zdjęcia przedstawiającego parę ludzi w strojach krakowskich.
8. Omówienie kolorystyki i wymienienie charakterystycznych cech stroju:
Damski: Wysokie buciki, długa kwiecista spódnica, ozdobiony haftem biały fartuszek, biała bluzka, haftowana cekinami kamizelka staniczek, czerwone korale i chustka w kwiaty lub wianek ze wstążkami.
Męski: długie buty, spodnie schowane w buty w biało - czerwone paski, biała koszula, czarna, haftowana, długa kamizela i biała sukmana oraz czerwona czapka z pawim piórem (wyjaśnienie pojęć).
9. Rozdanie uczniom ilustracji do kolorowania, przypomnienie kolorystyki.
10. Kolorowanie według wzoru.
11. Ocena pracy według kryterium staranności i dokładności dobranych kolorów.
Autorka: Alicja Markiewicz - nauczycielka ZSOSp. Nr 7 w Płocku
...