Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Temat zajęcia: W krainie poczty.
Cele operacyjne: dziecko:
· integruje się z grupą,
· wypowiada się całymi zdaniami,
· globalnie odczytuje napisy: poczta, list, listonosz,
· określa przyczyny i skutki wydarzeń na podstawie historyjki obrazkowej,
· bierze udział w zabawach ruchowych,
· układa powtarzający się rytm,
· wypowiada się na temat własnych uczuć i emocji,
· umie rozwiązywać zagadki,
· zna i pamięta nazwę miejscowości kolegi/koleżanki z grupy
Metody pracy:
- słowna
- oglądowa,
- praktycznego działania
Forma pracy:
- Z całą grupą
- Indywidualna
Środki dydaktyczne:
Zagadki związane z tematyką poczty, historyjka obrazkowa „ Wędrówka listu”, kartony z napisami: poczta, list, listonosz, pasek dla każdego dziecka z powtarzającym się rytmem, koperta, znaczek
Przebieg zajęcia:
1.Zabawa integracyjna do piosenki „Wszyscy są”.
Dzieci stoją naprzeciwko siebie, w parach i śpiewają:
„Wszyscy są, witam Was (dzieci kłaniają się sobie)
Na zabawę już czas.
Jestem ja (pokazują na siebie)
jesteś TY (pokazują na osobę stojącą naprzeciwko ich)
Raz, dwa i trzy (klaszczą w swoje dłonie).
Zabawę powtarzamy 3 razy.
2.Zabawa integracyjna „Iskierka radości”.
Dzieci siedzą w kole, trzymają się za ręce i posyłają sobie uścisk dłoni , mówiąc wierszyk:
„Iskierkę radości puszczam w krąg
niechaj wróci do mych rąk.
(uścisk posyła nauczyciel w umówioną stronę i czeka, aż zatoczy koło i powróci do niego)
3. Rozwiązywanie zagadek związanych z tematyką poczty.
Nauczyciel zadaje dzieciom zagadki, zadaniem dzieci jest podanie rozwiązań.
4. Wspólne układanie historyjki obrazkowej ,,Wędrówka listu”.
Dzieci układają historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością.
5. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat minionego tygodnia.
Dzieci wypowiadają się na temat tygodnia związanego z zagadnieniami pocztowymi, odwołują się do ilustracji zawieszonych na gazetce tematycznej , wspomnień z wycieczki oraz swoich doświadczeń.
6. Globalne odczytywanie rozwiązań zagadek: poczta, list, listonosz.
7. Zabawa kształtująca umiejętności znajdowania rytmu „Powtórz rytm”.
Dzieci otrzymują pasek z powtarzającym się rytmem: koperta, listonosz, znaczek, pocztówka i kontynuują go.
8. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Jazda rowerem”.
Dzieci „listonosze” jadą rowerami do urzędu pocztowego – lekki bieg z laską trzymaną w obu dłoniach (kierownica). Na sygnał wykonują siad skrzyżny – dojechali do urzędu.
9. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Zmęczenie”.
„Listonosze” odpoczywają po długiej jeździe – siedzą na dywanie. Na sygnał powoli wstają, prostują się i przeciągają. Są bardzo zmęczenie więc znowu siadają.
10. Zabawa dydaktyczna „Na poczcie”.
Jedno dziecko pełni rolę pani pracującej na poczcie, a reszta dzieci ustawia się do niej w kolejkę w celu kupienia koperty i znaczka.
Zwrócenie uwagi na kolejne czynności:
a. Przywitanie się : dzień dobry ( w miejscu publicznym ).
b. Poproszenie o kopertę i znaczek.
c. Zapłacenie pani za kupione rzeczy.
d. Pożegnanie się : do widzenia ( w miejscu publicznym ).
11. Zabawa dydaktyczna „ Zapraszam do środka kółeczka …, który/ która mieszka w…?”
Dzieci siedzą w kręgu. Jedno z nich siada w środku koła i wypowiada zdanie: „ Zapraszam do środka kółeczka … (imię dziecka), który/która mieszka w… (nazwa miejscowości)?”. Zabawa ma za zadanie utrwalić znajomość miejsca zamieszkania kolegów i koleżanek z grupy.