Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZ 5
Bawimy si´ z Parasolem
Cele:
•
Respektowanie obowiàzujàcych we wspólnych grach i zabawach zasad
•
Odró˝nianie prawdy i fikcji w przekazach medialnych oraz w utworach literackich i grach
komputerowych
•
ÂwiadomoÊç szkodliwoÊci d∏ugiego oglàdania telewizji i sp´dzania czasu przed komputerem
Instrukcja dla nauczyciela:
„Kamera” ustawiona w kierunku kàcika zabaw. Co tu mo˝e zaobserwowaç parasol? Wprowadzamy
uczniów w temat prezentujàc im w atrakcyjny sposób wiersz Danuty Wawi∏ow
Rupaki
.
Usiàdê przy mnie, mamusiu.
CoÊ ci powiem do uszka...
Wiesz, kto do mnie przychodzi,
jak si´ k∏ad´ do ∏ó˝ka?
Takie Êliczne, pucha te,
kolorowe jak ptaki...
Za nic w Êwiecie nie zgadniesz!
To przychodzà RUPAKI!
Te RUPAKI, mamusiu,
to sà takie zwierzaki –
troch´ jakby kociaki,
troch´ jakby dzieciaki,
troch´ jakby motyle,
krokodyle czy raki...
Nie rozumiesz, mamusiu?
No, po prostu – RUPAKI!
Sà RUPAKI doros∏e
i RUPAKI – dzieciaki,
sà RUPAKI – dziewczyny
i RUPAKI – ch∏opaki,
sà RUPAKI – màdrale
i RUPAKI – g∏uptaki,
sà brzydale i wcale,
wcale ∏adne RUPAKl...
Te RUPAKI mieszkajà
w ró˝nych dziurach i kàtach,
inaprzyk∏ad za szafà,
gdzie si´ kurzu nie sprzàta,
iwszufladzie tatusia,
inapó∏ce z ksià˝kami,
9
•
Samodzielne inicjowanie zabaw z zachowaniem rozwagi i bezpieczeƒstwa
•
Przeciwdzia∏anie ryzykownym pomys∏om kolegów
iwwózeczku dla lalki
te˝ nocujà czasami.
Strasznie bojà si´ myszy
i nie lubià jeÊç sera,
zawsze taƒczà kozaka,
gdy na burz´ si´ zbiera,
Êpià w kaloszach, a kàpiel
zawsze biorà we frakach...
Nie chcesz wierzyç? Naprawd´!
Ja si´ znam na RUPAKACH!
JeÊli spotkasz któregoÊ
w kuchni albo w ∏azience,
to go mo˝esz pog∏askaç
albo wziàç go na r´ce,
tylko nie mów przypadkiem:
„Jejku, co za pokraka!”,
bo ty nie wiesz, jak ∏atwo
jest obraziç RUPAKA!
Popatrz, popatrz, ju˝ przysz∏y.
Jeden siedzi na oknie!
Oj, przepraszam, mamusiu,
˝e tak ziewam okropnie!
Jak mi bajk´ opowie,
to powtórz´ ci rano...
Teraz ju˝ mnie poca∏uj...
Zaraz zasn´... Dobranoc!
Instrukcja dla nauczyciela:
Nast´pnie kierujemy rozmow´ tak, aby dzieci wymienia∏y ró˝ne postacie z bajek, znanych ksià˝ek,
gier czy reklam. Prosimy o scharakteryzowanie bohaterów prawdziwych i wymyÊlonych. Zapra-
szamy do WymyÊlandii i do krainy RzeczywistoÊci.
•
Czy mo˝na zachowywaç si´ tak jak postacie z gier komputerowych, które mogà mieç dwa ˝ycia?
Podsumowanie:
Uk∏adanie rymowanek typu:
Nie zachowuj´ si´, dobrze o tym wiecie
Tak jak ludziki w wirtualnym Êwiecie!
Nie chc´ porównywaç si´ nigdy z Batmanem
Ja mam nogi prawdziwe, on narysowane!
Zabawa ruchowa Prawda – Fa∏sz.
10
•
Czy ma∏y ch∏opczyk mo˝e zachowywaç si´ jak Batman?
•
Jak mo˝e skoƒczyç si´ bezkrytyczne naÊladowanie Spidermana?
Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedne mieszkajà w krainie RzeczywistoÊci, inne w WymyÊlandii.
„Burza mózgów” na temat: czym si´ ró˝nià od siebie mieszkaƒcy obu krajów?
SCENARIUSZ 6
Detektyw przyglàda si´ urzàdzeniom
Cele:
•
ÂwiadomoÊç zagro˝enia p∏ynàcego z kontaktu z urzàdzeniami pod∏àczonymi do pràdu oraz ma-
nipulowania przy gniazdkach i w∏àcznikach
•
Przestrzeganie zasady niew∏àczania urzàdzeƒ elektrycznych do pràdu podczas nieobecnoÊci do-
ros∏ych i bez ich wyraênej zgody
•
Rozró˝nianie niektórych urzàdzeƒ gospodarstwa domowego okreÊlanie do czego s∏u˝à
Instrukcja dla nauczyciela:
DziÊ skierujemy „kamer´” na urzàdzenia, które mo˝na pod∏àczyç do pràdu.
Czy takie urzàdzenia znajdujà si´ w naszym przedszkolu? Z jakich urzàdzeƒ pod∏àczonych do prà-
du korzystacie w domu?
Czy wiecie skàd bierze si´ pràd?
Mo˝e go mo˝na zbieraç w lesie?
Mo˝e go tata w torbie niesie?
Albo w fabryce makaronu
Wytwarza si´ go w formie dzwonu
Albo te˝ mama wczesnym rankiem
Podaje pràdu pe∏nà szklank´?
Czy mo˝e w morzu jest kropelkà
I mo˝na z∏owiç go szufelkà?
Mo˝e pràd roÊnie wiosnà w polu
Mo˝e si´ schowa∏ w parasolu?
Mo˝e tkwi w torbie listonosza
Mo˝e ktoÊ wrzuci∏ go do kosza
Wi´c w koƒcu skàd bierze si´ pràd?
Prosz´ o podpowiedê z widowni
Wiecie ju˝... z elektrowni.
•
Dlaczego pràd, mimo ˝e go nie widaç, jest tak bardzo niebezpieczny i groêny?
•
Co by by∏o, gdyby nagle zabrak∏o pràdu?
•
Czym mo˝na zastàpiç pràd?
Dzieci opowiadajà, nauczyciel przypomina o zasadach bezpieczeƒstwa.
Podsumowanie:
Zabawa ruchowa „Stop – niebezpieczeƒstwo”. Na znak
nauczyciela dzieci pokazujà, z jakich urzàdzeƒ nie mogà
korzystaç bez obecnoÊci doros∏ych.
Np. pralka – kucajà, mikser – kucajà, trzepaczka –
podskakujà.
11
elektrycznym
Dzieci siedzà w kr´gu „Burza mózgów” na temat:
•
Czy pràd mo˝na zobaczyç?
SCENARIUSZ 7
Detektyw przeszukuje dziwne zakamarki
Cele:
•
Umiej´tnoÊç odpowiedzialnego zachowania si´ wobec nieznanych zwierzàt (bezpaƒskie psy,
osy, pszczo∏y, szerszenie)
•
Umiej´tnoÊç rozpoznawania zagro˝enia ze strony nieznanych zjawisk i rzeczy (burza, wichura,
upa∏, drobne przedmioty niewiadomego pochodzenia, trujàce owoce, opakowania)
•
Nawyk odpowiedzialnoÊci za zdrowie w∏asne i kolegów
Instrukcja dla nauczyciela:
DziÊ nasi operatorzy lub kronikarze b´dà przemieszczaç si´ z „kamerà” w ró˝ne miejsca. Sfilmuje-
my (obejrzymy) zawartoÊç niektórych kieszeni i torebek, zajrzymy w ró˝ne zakamarki ogrodu, po-
szukamy miejsc, gdzie mogà nas spotkaç dziwne niespodzianki.
Zapraszamy do kr´gu wszystkich, którzy nie chcà byç cz∏onkami Klubu Pokàsanych, Pogryzio-
nych, Opuchni´tych i Zabanda˝owanych i w atrakcyjny sposób prezentujemy wierszyki. Prosimy,
aby dzieci powtórzy∏y je w formie rapu lub w inny ciekawy sposób.
Kiedy pszczo∏om wchodzisz w drog´
To stajesz si´ wtedy ich wrogiem.
•
Jacek znalaz∏ gniazdo os.
Teraz ma potrójny nos.
•
Nie podchodz´ do ˝adnego pieska
Zbyt blisko,
Bo mo˝e si´ okazaç,
˚e to groêne psisko!
Tygrysku, tygrysku
Dziwny wzór masz na pysku.
Powiem ci w tajemnicy:
Wpad∏em dziÊ do piwnicy,
Zniszczy∏em wzorek w paski,
Pysk mój zrobi∏ si´ p∏aski.
A pan doktor z sàsiedniej klatki
Wyhaftowa∏ mi na nim kwiatki.
Dzielimy dzieci na grupy. Proponujemy, aby dokoƒczy∏y zdania:
•
JeÊli rzuc´ kamieniem to...
•
JeÊli znajd´ kolorowe szkie∏ka, koraliki, tabletki to...
•
JeÊli zobacz´ na krzakach nieznane owoce to...
•
JeÊli zobacz´ zbli˝ajàcà si´ burz´ to...
•
JeÊli podejdzie do mnie nieznany zwierzak (je˝, wiewiórka,
kret) i nie b´dzie ucieka∏ to...
Co mo˝na zrobiç, aby ostrzec inne dzieci przed niebezpieczeƒstwem?
Dzieci w grupach przygotowujà odpowiedê na pytania w dowolnie wybrany sposób, np.: rysujàc,
opowiadajàc lub za pomocà gestów i mimiki.
Podsumowanie:
Która z przedstawionych scen powinna byç utrwalona na taÊmie operatorów lub w kronice?
Co zaniepokoi∏o Detektywa?
12
•
Integracja zespo∏u uczniowskiego
•
Umiej´tnoÊç dostrzegania konsekwencji w∏asnych dzia∏aƒ
•
JeÊli podejd´ do nieznanego psa to...
•
JeÊli podejd´ do gniazda os to...
SCENARIUSZ 8
Detektyw obserwuje drog´
•
ZnajomoÊç niektórych znaków ostrzegawczych, informacyjnych, zakazu i nakazu i umiej´tnoÊç
wskazania ich na ilustracji i w terenie
•
Stosowanie ustalonych zasad post´powania podczas wycieczek i spacerów
•
Rozumienie niebezpieczeƒstw wynikajàcych z kontaktów z nieznajomymi
Instrukcja dla nauczyciela:
Tym razem „kamera” skierowana jest na drog´ biegnàcà do przedszkola.
Polecamy dzieciom, aby opowiedzia∏y jak wyglàda ich droga do przedszkola i z powrotem. Czy zawsze
jest tak samo, czy spotykajà ich niespodzianki, czy jadà samochodem, tramwajem, czy idà piechotà?
Dzieci podzielone na grupy prezentujà scenki dramowe:
Jak nale˝y zachowaç si´ na drodze kiedy:
•
Pada deszcz?
•
Jest mg∏a?
Co by by∏o, gdyby nie by∏o:
•
Znaków drogowych?
•
Pasów na jezdni?
•
Sygnalizacji Êwietlnej?
Jak si´ zachowaç, kiedy:
•
KtoÊ nieznajomy cz´stuje ci´ cukierkiem?
•
KtoÊ zaprasza ci´ do samochodu?
•
KtoÊ proponuje ci wspólne oglàdanie filmu
Podsumowanie zaj´ç: Zabawa „Znajomy – nieznajomy”.
Dzieci swobodnie poruszajà si´ po sali. Nauczyciel podaje has∏o, np. babcia, listonosz, pani z
wózkiem, babcia Piotra. Dzieci reagujà wed∏ug ustalonego klucza. Podsoki radoÊci – znajomy,
kucanie – nieznajomy.
13
z przedszkola do domu
Cele:
•
Poznanie zasad zachowania si´ na drodze i w Êrodkach masowej komunikacji
•
Rozumienie, ˝e warunki atmosferyczne majà wp∏yw na bezpieczeƒstwo na drogach
•
Pada Ênieg?
•
Jest Êlisko?