Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Dzień Matki – święto pachnące majem

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

• określa rolę matki w życiu dziecka i całej rodziny,

• potrafi wyrazić miłość i szacunek wobec bliskich, stosując ekspresję słowną, ruchową i plastyczną,

• rozpoznaje i nazywa części mowy, zna zasady pisowni form grzecznościowych wielką literą,

• dokonuje opisu postaci na podstawie planu,

• zna zasady pisania listu, układa i zapisuje życzenia.

 

 

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 10/2007,

piosenka „Wiosenny spacer" (CD „Już w szkole”, klasa 1., semestr 2., Nowa Era, nr 29); ankieta, kalendarz, obrazki przedstawiające pracujące kobiety, wykreślanka literowa, etykiety z nazwami matek w różnych językach, rozsypanka zdaniowa, wykreślanka zapracowanej mamy, układanka matematyczna – iloczyn liczb, plan opisu, list, przybory plastyczne (małe kubeczki po jogurtach, plastelina, zielona krepina, miękki drut, blok techniczny, farby).

 

 

Przebieg działań:

◙ Majowe święta – zespołowe wyszukiwanie świąt w kalendarzu.

• Dzieci pod kierunkiem nauczyciela przeglądają kolejne karty kalendarza i ustalają, że maj to szczególny miesiąc roku, w którym są obchodzone znane święta:

1 maja – Święto Pracy (święto państwowe zaznaczane w kalendarzu na czerwono; święto wszystkich ludzi pracujących; dzień wolny od zajęć szkolnych dzieci i obowiązków zawodowych rodziców);

3 maja – Święto Konstytucji 3 maja (święto państwowe dla uczczenia drugiej na świecie i pierwszej w Europie konstytucji, tzn. ustawy zasadniczej, określającej prawa i obowiązki obywateli);

26 maja – Dzień Matki (święto obchodzone w wielu krajach na cześć matek i ich trudu związanego z wychowaniem dzieci).

• Przypomnienie zasad pisowni nazw świąt wielką literą.

• Historia święta Dnia Matki (wiadomości przekazuje prowadzący lub dzieci czytają tekst z archiwalnego numeru „Świerszczyka”): po raz pierwszy zaczęto obchodzić ten dzień w USA w 1910 roku, w Europie pierwszy raz wprowadziła to święto Austria, w Polsce po raz pierwszy świętowano je w Krakowie w 1923 („Świerszczyk” nr 10/1998 s. 18).

 

◙ Ankieta – zabawa integrująca grupę i pozwalająca lepiej poznać mamy koleżanek i kolegów.

Każde dziecko dostaje ankietę z różnymi informacjami na temat zainteresowań i zachowań ludzi. Zadaniem dzieci jest znalezienie wśród mam koleżanek i kolegów takich, które spełniają podane kryteria.

 

Dzieci zadają pytania koleżankom i kolegom w klasie i zapisują w ankiecie, w każdym polu, informacje, np.: mama Kasi, mama Roberta. Każdy może wpisać imię swojej mamy, ale w każdym polu ankiety mogą znaleźć się imiona tylko dwóch mam i nie mogą się one powtórzyć w innym polu. Po wykonaniu pracy dzieci siadają w kręgu i odpowiadają na pytania ankiety, zadawane przez nauczyciela: dzieci, których mamy spełniają podane kryteria, podnoszą ręce, np. Czyja mama ma jasne włosy? Czyja mama codziennie je coś słodkiego? Czyja mama uwielbia pizzę?

 

Ankieta (przykład):

 

Ma jasne włosy.

 

…………………

…………………

Codziennie je coś słodkiego. …………………

…………………

Uwielbia pizzę.

 

…………………

…………………

Jeździ na rowerze.

…………………

…………………

Lubi tańczyć.

 

…………………

…………………

Ogląda ze mną bajki. …………………

…………………

W wolnych chwilach śpi. …………………

…………………

Gra na jakimś instrumencie. …………………

…………………

Płacze, oglądając filmy. …………………

…………………

Zna się na samochodach. …………………

…………………

Woli spodnie od spódnic.

 

…………………

…………………

Dobrze śpiewa.

 

 

…………………

…………………

Czyta dużo książek.

 

…………………

…………………

Pracuje zawodowo.

 

…………………

…………………

Umie użyć młotka i wbić gwoździe. …………………

…………………

Świetnie radzi sobie w kuchni. …………………

…………………

Boi się myszy.

 

…………………

…………………

Lubi seriale.

…………………

…………………

Późno kładzie się spać. …………………

…………………

Skakała na linie z wysokości. …………………

…………………

 

◙ Jak nazywamy nasze mamy? – burza mózgów.

Dzieci podają znane im określenia mamy, np.: mamusia, matka, mateńka, matula, mamuś, mamuśka, mamunia.

 

◙ Jak inni nazywają swoje mamy? – Nauczyciel umieszcza etykiety z nazwami na tablicy lub na mapie fizycznej świata:

mutter – Niemcy, madre – Hiszpania, ma – Wietnam, maman – Francja, mama – Rosja,  madre – Hiszpania, hahaoya – Japonia, majka – Chorwacja, mamma – Włochy.

 

◙ „Słowomania” – wykreślanka literowa.

Skreślanie co trzeciej litery pozwoli dzieciom odczytać hasło (każde dziecko otrzymuje kartkę z wykreślanką):

Macmajtoknagjprięokneiebjsdzezsłgowtośhwisata (Mama to najpiękniejsze słowo świata).

 

◙ Szukanie rymujących się wyrazów – ćwiczenie analizatorów słuchowych.

Tworzenie rymów do wyrazu mama, np.: tama, rama, sama, Kama, lama, dama, jama, fama, gama.

 

◙ Jak możemy pomóc mamie? – wspólne szukanie pomysłów, w jaki sposób można pomagać mamie.

• Wybrane dzieci (lub grupy) wyjmują z pudełka obrazki przedstawiające kobiety wykonujące różne czynności, np. obrazek piorącej kobiety, matki czytającej dzieciom, naklejającej plaster na kolano dziecka, idącej z dzieckiem do kina lub na spacer, kobiety gotującej obiad, pracującej przy komputerze, Matki Boskiej stojącej pod krzyżem (lub z Jezusem na ręku), i opowiadają historię związaną z sytuacją przedstawioną na obrazku.

• Opisanie prac wykonywanych przez domowników, omówienie podziału obowiązków – rozmowa kierowana.

• „Jak możemy pomóc mamie?” – zabawa dramowa.

Dzieci w czteroosobowych grupach (wchodzą w role mamy, taty, córki i syna) przedstawiają scenki zaproponowane przez nauczyciela, np.: Mama wraca z zakupami. Mama przygotowuje posiłek. Mama sprząta w domu.

• Próba odpowiedzi na pytanie: Jak możemy pomóc mamie? ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed