Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
POLITECHNIKA POZNAŃSKA
 Laboratorium Maszyn ElektrycznychÂ
Â
Temat: Badanie silnika obcowzbudnego prądu stałego.
Rok akademicki: 2007/2008
Â
Wydział Elektryczny
 Â
Nr grupy: E - 2
Â
Wykonawcy:
1.     R. Galiński
2.     G. Dombek
3.     M. Gawin
4.     T. Walczak
5.     M. Dosz
6.     A. Bugała
Data
Wykonania
ćwiczenia
Oddania
sprawozdania
 4.06.2008
12.06.2008
Ocena:
Uwagi:
Â
Â
Â
Â
Â
Przebieg ćwiczenia.
Â
1.                  Rozruch oraz zmiana kierunku wirowania silnika obcowzbudnego prądu stałego.
Â
Podczas rozruchu silnika obcowzbudnego prądu stałego należy pamiętać o fakcie, iż silnik podłączony do zasilania przy zerowym prądzie twornika rozbiega się. Doprowadzić to może do uszkodzenia maszyny. Dlatego też w pierwszej kolejności należy zasilić twornik, natomiast podczas wyłączania maszyny twornik odłączamy na końcu.
Â
W chwili rozruchu n=0, więc prąd rozruchowy wynosi
                          (7.9)
i jest około 10...30 razy większy od prądu znamionowego, przepływ tak dużego prądu może uszkodzić maszynę, jak również stanowi zbyt duże obciążenie sieci zasilającej. W związku z tym rozruchu silnika dokonuje się poprzez regulację napięcia od 0 do wartości znamionowej (przy użyciu tyrystorowych zespołów napędowych, stosowanych w przemyśle do napędu silników bocznikowych) lub poprzez włączenie szeregowo z twornikiem regulowanego rezystora zwanego rozrusznikiem.
Przy zastosowaniu rozrusznika prÄ…d rozruchowy:
                          (7.9)
gdzie: Rr - rezystancja rozrusznika.
Wartość rezystancji Rr dobiera się tak, aby prąd rozruchowy nie przekraczał (1,2...2)Itn.
2.                  Wyznaczenie strat mechanicznych (rozdział strat jałowych) przy prędkości znamionowej.
n=1450
Â
Iw [A]
U [V]
0,51
200
0,45
190
0,35
170
0,3
155
0,25
140
0,2
120
0,13
85
Â
Â
Â
3.                  Wyznaczenie charakterystyki mechanicznej oraz charakterystyk prądu i sprawności przy znamionowym zasilaniu silnika: T=f(n), Ia=f(T), η=f(Pm)
Â
a) U=220VÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Iw=0,51 A
Â
I [A]
n [obr/min]
T [Nm]
12,5
1506
12
10,8
1530
10
9,8
1541
9
9
1548
8
8,2
1566
7
7,2
1567
6
6
1580
5
5
1589
4
4
1602
3
3
1614
2
2,2
1620
1
0,6
1643
0
Â
Â
Â
b) U=150 VÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Iw=0,51 A
Â
I [A]
n [obr/min]
T [Nm]
11,8
1020
...