Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl <<<>>> Zacznij zarabiać http://partner.e-sciagi.pl
Piotr Sawicki / Zarządzanie transportem } 1
Analiza przypadku - „Paczka po torach”
Firma MaBUD, zajmująca się budową obiektów magazynowych i biurowych otrzymała od Zarządu prywatnej spółki przewozowej PACK zaproszenie do wspólnej realizacji projektu logistycznego, polegającego na budowie 5 magazynów przeładunkowych. Rozważa się dwie opcje, z jednej strony akceptowanym rozwiązaniem jest pozyskiwania i adaptacja już istniejących budynków, a drugiej zaś planowana jest budowa nowych obiektów. Wszystkie nowobudowane magazyny mają powstać w oparciu o jeden wybrany projekt, a ich realizacja powinna mieć charakter jednoetapowy (prace budowlane dotyczące wszystkich magazynów powinno być rozpoczęte w tym samym czasie). Ten ostatni warunek wynika przede wszystkim z konieczności szybkiego uruchomienia finansowych sprawnego działania całej sieci dystrybucyjnej. Magazyny powinny zostać zlokalizowane przy głównych węzłach komunikacyjnych sieci kolejowej i pozwolić na wprowadzenie na rynek oferty bardzo tanich przewozów paczek, których termin dostarczenia wynosiłby od 4 do 5 dni.
Zarząd spółki PACK zwrócił się do firmy MaBUD z propozycją współpracy, chcąc znacząco ograniczyć czas realizacji całego projektu, poprzez zrównoleglenie prac projektowych, wykonawczych i organizacyjnych. W tym celu powołano specjalny zespół roboczy, złożony z ekspertów firmy MaBUD (w zakresie realizacji budowy) i spółki PACK (w zakresie logistyki), którego zadaniem było opracowanie szczegółowego harmonogramu realizacji przedsięwzięcia, nazwanego „paczka po torach”.
Stworzenie harmonogramu przedsięwzięcia z jednej strony objęło określenie głównych faz projektu – zadania niezbędne do wykonania, z drugiej zaś określenie wzajemnych relacji pomiędzy nimi. Zespół roboczy opracował listę zasadniczych faz realizacji przedsięwzięcia, określając jednocześnie ich oczekiwane rezultaty. Efekt pracy zespołu został przedstawiony w tablicy 1.
Stosując koncepcję zapisu zaprezentowaną na rysunku 1, proszę zaproponować schemat (sekwencję) poszczególnych faz przedsięwzięcia, rozpoczynając od początku do końca projektu.
(5) oznacza konkretny stan
(3 – 5) oznacza zadanie / czynność wykonywaną pomiędzy stanem (3) i (5); stan (3) następuje przed stanem (5)
Rysunek 1. Konwencja zapisu stanów i czynności charakterystycznych dla realizacji przedsięwzięcia „Paczka po torach”
Tablica 1. Lista czynności i stanów niezbędnych do realizacji projektu „Paczka po torach”
Czynności (działania)
Stany (rezultat)1-2
Przygotowanie biznes planu przedsięwzięcia
1
Początek projektu.
1-3
Negocjowanie pożyczki w banku
2-3
Przedstawienie biznes planu do weryfikacji
2
Opracowany biznes planu
2-8
Zaplanowanie kampanii reklamowej usługi „paczka po torach”
3-4
Określenie niezbędnej powierzchni magazynowej i struktury sieci logistycznej
3
Przeprowadzona rozmowa na temat pożyczki, biznes plan oceniony
3-5
Przeprowadzenie wstępnych rozmów z innymi przewoźnikami (kolejowymi i drogowymi) na temat współpracy
4-5
Wybór opcji – adaptacja budynków lub budowa nowych obiektów
4
Struktura sieci logistycznej i powierzchnia magazyn określone
5-6
Wystosowanie wniosku kredytowego i oczekiwanie na przyznanie pożyczki
5
Przeprowadzone rozmowy z innymi przewoźnikami oraz wybrana opcja budynków magazynowego
6-7
Opracowanie projektu budowy / przebudowy obiektu magazynowego
6
Przydzielona pożyczka
6-8
Podpisanie umów i porozumień z przewoźnikami
7-8
Akceptacja projektu wraz z korektami
7
Opracowany projekt budowy / przebudowy obiektów magazynowych
8-9
Budowa / przebudowa obiektów magazynowych
8
Podpisane umowy, zaakceptowany projekt, zaplanowana kampania reklamowa.
8-10
Wyposażanie obiektu magazynowego (urządzenia przeładunkowe, system komputerowy)
8-11
Ogłoszenie otwarcia magazynu
9-10
Przeprowadzenie wywiadów i zatrudnienie pracowników
9
Wybudowany / przebudowany obiekt
10-11
Ostatnie prace wykończeniowe i testowanie urządzeń i systemów
10
Obiekt „działa”
11
Wielkie otwarcie
W kolejnym etapie zespół roboczy PACK i MaBUD określił czasy trwania poszczególnych zadań, po to, aby ostatecznie możliwe było określenie czasu realizacji całego projektu. W toku trwania dwóch kolejnych spotkań zespół roboczy określił czas trwania poszczególnych zadań, który został wyrażony w tygodniach (patrz tablica 2).
Tablica 2. Czasy realizacji poszczególnych czynności wchodzących w skład projektu „Najlepsza książka”
Bazując na zdobytej wiedzy (poznając kolejne techniki i metody zarządzania projektami), proszę dla warunków określonych w opisie przypadku:
– skonstruować wykres Gantta,
– określić całkowity czas realizacji projektu,
– ocenić harmonogram realizacji zadań,
– ocenić koszty skrócenia projektu.
Politechnika Poznańska / Wydział Maszyn Roboczych i Transportu
...