Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Wydział Elektryczny Politechniki Poznańskiej
Instytut Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej
Zakład Mechatroniki i Maszyn Elektrycznych

Laboratorium Maszyn Elektrycznych.

Ćwiczenie nr 5

Temat: Badanie 3-fazowego silnika indukcyjnego pierścieniowego – część II

Rok akademicki: 2007/2008

Wydział Elektryczny

Studia stacjonarne

Elektrotechnika, sem. 4

Nr grupy:  E4

Wykonawcy:

1.Bartosz Borowski

2.Wojciech Majchrzak

3.Rybski Aleksander

4.Silski Jędrzej

Data

wykonania

ćwiczenia

oddania

sprawozdania

16.04.2009

30.04.2009

Prowadzący: mgr inż. Mariusz Barański

Ocena, uwagi:

 

 

 

 

 

Pomiar rezystancji uzwojeń prądem stałym  Rs ( R1st ),  Rw  ( R2st )

 

     Do pomiaru rezystancji stosuje się metodę techniczną lub metody mostkowe. Należy zwrócić uwagę na to, by podczas pomiaru rezystancji uzwojenia wirnika nie mierzyć jej łącznie z rezystancją przejścia na zestyku ślizgowym. Rezystancję wirnika można uzyskać mierząc wartość napięcia bezpośrednio na pierścieniach ślizgowych. To wymaganie jest podyktowane dużą zmiennością rezystancji przejścia w funkcji prądu płynącego przez zestyk oraz prędkości wirowania pierścieni ślizgowych względem szczotek, przy czym rezystancja przejścia maleje wraz ze wzrostem prędkości oraz wzrostem wartości płynącego prądu. Pomiar rezystancji wirnika wykonuje się w następującym układzie pomiarowym:

 

                                                   


 

 

   Podczas zapisywania wyników należy zwrócić uwagę jaką rezystancję (międzyzaciskową czy pojedynczej fazy uzwojenia) wyznaczano. Zmierzone przy pomocy prądu stałego rezystancje pojedynczych faz stojana i wirnika będą oznaczane jako Rs (R1st ) oraz Rw (R2st) .

 

Rezystancja uzwojenia wirnika Rw  ( R2st )

 

   Ze względu na sposób połączenia uzwojeń wirnika, tj. gwiazda i wynikającą z tego niemożność pomiaru rezystancji jednej fazy ( brak dostępu do punktu neutralnego ) zmierzono rezystancję międzyfazową ( międzyzaciskową ) uzwojenia, a rezystancję pojedynczej fazy uzwojenia wyznaczono ze wzoru :

 

I

U

Rw

[A]

[V]

[Ω]

1,80

0,36

0,10

 

 

 

Rezystancja uzwojenia stojana Rs ( R1st ), 

 

   Ze względu na sposób połączenia uzwojeń stojana, tj. trójkąt rezystancję pojedynczej fazy uzwojenia wyznaczono z bezpośrednich pomiarów na zaciskach uzwojenia stojana (  np. na zaciskach U1-U2 )

 

 

I

U

Rs

[A]

[V]

[Ω]

1,40

4,4

3,14

 

 

 

 

Wyznaczenie przekładni napięciowej

 

 

     Przekładnię napięciową silnika wyznacza się na podstawie pomiarów napięć zasilania stojana Us (U1 )oraz indukowanego w uzwojeniach wirnika Uw (U20 ) przy nieruchomym wirniku ( prędkość kątowa w = 0 ). Pomiary wykonuje się w następującym układzie połączeń:

 

 

 

     Próba powinna być wykonana przy napięciu dla którego nie występuje nasycenie obwodu magnetycznego silnika, co występuje przy napięciu obniżonym w porównaniu ze znamionowym. Po wykonaniu pomiarów należy uwzględniając układy połączeń uzwojeń stojana i wirnika obliczyć wartości napięć na pojedynczych fazach uzwojeń.

 

 

U1

U20

V

V

210

45

 

na podstawie wzoru:

 

obliczono wartość przekładni, która wynosi:

 

 

wartość współczynnika k wynosi √3 ze względu na sposób połączenia uzwojenia stojana               ( trójkąt ) i uzwojenia wirnika ( gwiazda )

 

 

Próba zwarcia pomiarowego – wyznaczenie Zz, Rz, Xz, R2’, Xr1, Xr2’

 

Próbę wykonuje się w wyznaczenia parametrów podłużnych schematu zastępczego. Próba przebiega przy zahamowanym silniku. Próbę wykonuje się przy znamionowej częstotliwości napięcia zasilającego.

 

Tabela pomiarowa

IZ

U1Z

Pα

Pβ

M

[A]

[V]

[W]

[W]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed