Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Innowacja – tworzenie czegoś nowego, proces przekształcania istniejących możliwości w nowe idee i wprowadzanie ich do praktycznego zastosowania. Minimalnym warunkiem uznania czegoś za innowację jest nowość(lub nowatorstwo) dla tego, kto innowację wdraża.
Innowacja wg J.A Shumpeter – udoskonalenie nowych wyrobów, nowa metoda produkcji, otwarcie nowego rynku, wprowadzenie nowej organizacji produkcji(sprzedaży/zakupów), zastosowanie nowych surowców, zmiana niepowtarzalna.
Działalność innowacyjna - szereg działań o charakterze naukowym, technicznym, organizacyjnym, finansowym i handlowym, których celem jest opracowanie i wdrożenie nowych lub istotnie ulepszonych produktów i procesów.
Czynniki definicji innowacyjności:
Przedmiot innowacji(produkt lub usługa)
Proces generowania innowacji(seria działań mających na celu udoskonalenie)
Podmiot innowacji(jednostka dla której tworzone są innowacje)
Rezultat innowacji(efekt jej wdrożenia)
Ramy czasowe innowacji(okres w jakim czasie innowacje zachodzą)
Komercjalizacja – czynności prawne, finansowe i wszelkie działania związane z jakością proponowanych nowych rozwiązań.
Komercjalizacja technologii – działania związane z budowaniem modelu biznesowego technologii, kształtowanie procesu sprzedaży lub wdrożenia jej na rynek. Korzyści: konkurencyjność, zatrudnienie, zdrowie, środowisko, poziom życia, środki na rozwój
Transfer technologii – proces przystosowywania wyników badań naukowych, patentów lub oryginalnych pomysłów do ich praktycznego zastosowania w produkcji.
Przedsiębiorczość – cecha ludzi, grup lub organizacji, która wyzwala w nich dążenie do samorealizacji poprzez czynne działanie. Wymaga: wiary we własne siły, zdolności do wprowadzania innowacji, akceptacji ryzyka, samodzielnego działania oraz skutecznej realizacji zadań.
Przedsiębiorczość jako proces
Metodologia HBS(Harvard Business School) – studium przypadku, wygenerowanie możliwie wielu idei i pomoc w ostatecznym ukształtowaniu własnego poglądu.
Gospodarka oparta na wiedzy:
Rozwój przedsiębiorczości wymaga podejścia respektującego standardy obowiązujące w nauce i gospodarce
Wyzwala potencjał objawiający się trwałym zatrudnieniem oraz wysokim poziomem produktów i usług, zdolnościami konkurencyjnymi przedsiębiorstw.
Przedsiębiorczość akademicka – aktywność w sferze edukacji biznesu oraz praktyczne wsparcie dla nowych firm(inaczej: przedsiębiorczość technologiczna, innowacyjna, intelektualna, techno startery)
Potencjał techno starterów:
Przedsiębiorczość technologiczna – narzędzie przekształcania badań i potencjału instytucji naukowych w towary i usługi.
Rezultat: transfer nowej wiedzy do prywatnych przedsiębiorstw, poszerzenie dotychczasowych działań
Rosnący wpływ uczelni na rozwój gospodarki i techniki
Wytwarzanie wiedzy użytkowej dla gospodarki jako źródła innowacji
Proces komercjalizacji wytworzonej wiedzy użytkowej
Korzyści gospodarcze i społeczne
Nauka jako czynnik rozwoju gospodarczego:
Wzrost samo zatrudnienia
Korzyści z tytułu wzrostu dochodów własnych+
Model Humboltowski:
Edukacja+ Badania Naukowe
Tolerancja komercjalizacji technologii w środowisku akademickim
Podstawowa funkcja to przekazywanie wiedzy
Centrala Transferu Technologii:
Zróżnicowana organizacyjnie grupa nienastawionych an zysk jednostek doradczych, szkoleniowych i informacyjnych, realizujących programy wsparcia transferu i komercjalizacji technologii
Ich działalność ma zaowocować adaptacją nowoczesnych technologii przez działanie w regionie przedsiębiorstwa MSB a tym samym przyczynić się do podniesienia innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw oraz regionalnych struktur gospodarczych.
Inkubatory Przedsiębiorczości:
Ich funkcjonowanie jest ukierunkowane na wspomaganie rozwoju nowopowstałych firm oraz optymalizację warunków dla transferu i komercjalizacji poprzez:
Dostarczanie powierzchni na działalność gospodarczą
Usługi wspierające biznes
Pomoc w poszukiwaniu środków finansowych
Tworzenie właściwego klimatu dla podejmowania działalności gospodarczej i realizacji przedsięwzięć innowacyjnych
Kontakty z instytucjami naukowymi i ocenę innowacyjności
Inkubator Technologiczny:
Forma programu inkubacji przedsiębiorczości, rozwijana w otoczeniu lub powiązaniu z instytucjami naukowo-badawczymi, definiowana jako wyodrębniony organizacyjnie i oparty na nieruchomości ośrodek, łączący ofertę lokalową z usługami wspierającymi rozwój małych firm.
Firma odpryskowa(spin-off, spin-out) – firma wykorzystująca w celach gospodarczych intelektualne i organizacyjne zasoby uczelni, powstała w wyniku działań przedsiębiorczych pracowników i innych osób związanych z jednostką naukowo-badawczą.
Spin-off – Przedsięwzięcia niezależne i niezamierzone przez organizację macierzystą.
Spin-out – -||- zależne, powiązane kapitałowo lub w inny sposób z podmiotem macierzystym
Innowacje organizacyjne- nowa polityka firmy, podejście rynkowe, nowe produkty.
Nowa technologia – wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.
Paradygmat strategiczny w teorii innowacji – bazuje na założeniach: przedsiębiorstwa opierają się na rynkach i zasobach, patrzą w przyszłość, zastanawiają się jak przetrwać; Strategia jest deklaracją określonego zachowania firmy uwzględniającą wszystkie zasoby i zewnętrzne uwarunkowania
Modele Innowacji:
Model liniowy, podażowy – „technology push” – innowacje są pochodną rozwoju nauki;
Model popytowy – „market pull” – innowacje są odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku
Modele popytowo-podażowe- rozszerzenie postrzegania innowacji o występowanie sprzężeń zwrotnych między poszczególnymi etapami procesu innowacyjnego i uwzględnienie wpływu rynku i stanu wiedzy na innowacyjność firm.
Modele zintegrowane – uwzględniające wskazania wcześniejszych modeli opartych o sekwencyjny przepływ informacji i rozszerzone o wskazania płynące z japońskiej praktyki innowacyjności bazującej na funkcjonalnej integracji i jednoczesności różnych funkcji, osiąganej dzięki dzieleniu się informacją podczas wspólnych spotkań.
Modele zintegrowanych systemów i sieciowania – modele uwzględniające wskazania koncepcji systemu innowacyjnego i znaczenie sieciowania innowacyjnością firm
Model Padmora – obejmuje poszczególne rodzaje działalności w firmie związane z rozwojem produktu; są one powiązane poprzez dwustronne przepływy wiedzy z systemem innowacyjnym
Diament M.E. Portera – metoda służąca do badania makrootoczenia organizacji wykorzystującą podział na segmenty oparta na modelu konkurencyjnym narodów, stanowi że funkcjonowanie organizacji jest skutkiem oddziaływania ogólnych cech państwa.
Otwarte innowacje – szeroka współpraca podmiotów zewnętrznych z firmą, jak i wykorzystanie wielu ścieżek wprowadzania innowacji na rynek oraz integrowanie wiedzy zewnętrznej i wewnętrznej
Ekosystemy innowacji – formy współpracy w ramach których firmy łączą swoje indywidualne oferty w spójne gotowe do użytku przez konsumenta rozwiązania.
User-Driven Innovation – proces wykorzystania wiedzy użytkowników w celu rozwijania nowych produktów, usług oraz koncepcji, który bazuje na prawdziwym zrozumieniu potrzeb użytkowników i systematycznie angażuje użytkowników w proces rozwoju przedsiębiorstwa:
Systematyczna obserwacja klienta
Projektowanie możliwych rozwiązań
Oszacowanie i analiza potencjału technologicznego i możliwości produkcyjnych
Oszacowanie chłonności rynku
Projektowanie strategii innowacji
Wdrażanie
Design Thinking – metodologia , która czerpie ze szczególnej wrażliwości projektanta i jego metod pracy, łączy potrzeby i pragnienia ludzi z tym co jest technologicznie wykonalne, tworząc strategię, która realizuje wartości istotne dla klienta oraz kreuje nowe szanse rynkowe; myślenie projektowe pomaga rozwijać produkty i usługi, usprawniać procesy, tworzyć strategie i dbać o odpowiednią ich komunikację
Czynniki aktywności innowacyjnej:
Ekonomiczne(wysokie koszty innowacji, wysokie ryzyko ekonomiczne)
Wewnętrzne(stan zasobów przedsiębiorstwa i jego umiejętności)
Pozostałe(uregulowania prawne, normy, przepisy procedury)
Wskaźniki syntetyczne – wykorzystywane do oceny innowacyjności przedsiębiorstwa, informują w sposób bardzo ogólny o efektach długotrwałych procesów lub osiągnięciu określonych wartości ekonomicznych.
Uwarunkowania dot. pracownika
Cechy związane z biologicznym ale również psychicznym wymiarem człowieka;
Kulturowe – związane z uznawanym przez pracownika systemem wartości;
Demograficzne – płeć, wiek, sytuacja rodzinna pracownika;
Związane ze statusem zawodowym pracownika – obejmuje wykształcenie, staż pracy, doświadczenie zawodowe, posiadane umiejętności, miejsce w strukturze organizacyjnej, stanowisko, wiedza, wyniki pracy;
Polityka personalna – wszelkie działania w przedsiębiorstwie związane z pracownikami, zbiór zadań dotyczących ludzi, ukierunkowanych na osiągnięcie celów organizacji
Zarządzenie zasobami ludzkimi – strategiczne podejście do doboru, wynagrodzenia i rozwoju pracowników, adekwatne do specyfiki firmy – jej celów technologii, metod pracy, dynamiki wzrostu, charakterystyki ludzi i stosunków przemysłowych.
Model kompetencyjny – budowanie wspólnej dla wszystkich pracowników kultury organizacyjnej w oparciu o kompetencje kluczowe- organizacyjne; wskazanie jakie zachowania przyczyniają się do osiągania pożądanych wyników.
Typy wzorców motywacyjnych:
Typ A – podporządkowanie się prawom
Typ B – satysfakcja instrumentalna
Typ C – satysfakcja płynąca z wykorzystywania i ujawnienia talentów i zdolności
Typ D – internalizacja wartości grupy w indywidualny system wartości jednostki
Finansowanie dłużne – wykorzystanie obcych źródeł finansowania majątku(kredyty inwestycyjne, pożyczki i