Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Innowacja – tworzenie czegoś nowego, proces przekształcania istniejących możliwości w nowe idee i wprowadzanie ich do praktycznego zastosowania. Minimalnym warunkiem uznania czegoś za innowację jest nowość(lub nowatorstwo) dla tego, kto innowację wdraża.

Innowacja wg J.A Shumpeter – udoskonalenie nowych wyrobów, nowa metoda produkcji, otwarcie nowego rynku, wprowadzenie nowej organizacji produkcji(sprzedaży/zakupów), zastosowanie nowych surowców, zmiana niepowtarzalna.

Działalność innowacyjna  - szereg działań o charakterze naukowym, technicznym, organizacyjnym, finansowym i handlowym, których celem jest opracowanie i wdrożenie nowych lub istotnie ulepszonych produktów i procesów.

Czynniki definicji innowacyjności:

Przedmiot innowacji(produkt lub usługa)

Proces generowania innowacji(seria działań mających na celu udoskonalenie)

Podmiot innowacji(jednostka dla której tworzone są innowacje)

Rezultat innowacji(efekt jej wdrożenia)

Ramy czasowe innowacji(okres w jakim czasie innowacje zachodzą)

Komercjalizacja – czynności prawne, finansowe i wszelkie działania związane z jakością proponowanych nowych rozwiązań.

Komercjalizacja technologii – działania związane z budowaniem modelu biznesowego technologii, kształtowanie procesu sprzedaży lub wdrożenia jej na rynek. Korzyści: konkurencyjność, zatrudnienie, zdrowie, środowisko, poziom życia, środki na rozwój

Transfer technologii – proces przystosowywania wyników badań naukowych, patentów lub oryginalnych pomysłów do ich praktycznego zastosowania w produkcji.

Przedsiębiorczość – cecha ludzi, grup lub organizacji, która wyzwala w nich dążenie do samorealizacji poprzez czynne działanie. Wymaga: wiary we własne siły, zdolności do wprowadzania innowacji, akceptacji ryzyka, samodzielnego działania oraz skutecznej realizacji zadań.

Przedsiębiorczość jako proces

Metodologia HBS(Harvard Business School) – studium przypadku, wygenerowanie możliwie wielu idei i pomoc w ostatecznym ukształtowaniu własnego poglądu.

Gospodarka oparta na wiedzy:

Rozwój przedsiębiorczości wymaga podejścia respektującego standardy obowiązujące w nauce i gospodarce

Wyzwala potencjał objawiający się trwałym zatrudnieniem oraz wysokim poziomem produktów i usług, zdolnościami konkurencyjnymi przedsiębiorstw.

Przedsiębiorczość akademicka – aktywność w sferze edukacji biznesu oraz praktyczne wsparcie dla nowych firm(inaczej: przedsiębiorczość technologiczna, innowacyjna, intelektualna, techno startery)

Potencjał techno starterów:

Przedsiębiorczość technologiczna – narzędzie przekształcania badań i potencjału instytucji naukowych w towary i usługi.

Rezultat: transfer nowej wiedzy do prywatnych przedsiębiorstw, poszerzenie dotychczasowych działań

Rosnący wpływ uczelni na rozwój gospodarki i techniki

Wytwarzanie wiedzy użytkowej dla gospodarki jako źródła innowacji

Proces komercjalizacji wytworzonej wiedzy użytkowej

Korzyści gospodarcze i społeczne

Nauka jako czynnik rozwoju gospodarczego:

Wzrost samo zatrudnienia

Korzyści z tytułu wzrostu dochodów własnych+

Model Humboltowski:

Edukacja+ Badania Naukowe

Tolerancja komercjalizacji technologii w środowisku akademickim

Podstawowa funkcja to przekazywanie wiedzy

Centrala Transferu Technologii:

Zróżnicowana organizacyjnie grupa nienastawionych an zysk jednostek doradczych, szkoleniowych i informacyjnych, realizujących programy wsparcia transferu i komercjalizacji technologii

Ich działalność ma zaowocować adaptacją nowoczesnych technologii przez działanie w regionie przedsiębiorstwa MSB  a tym samym przyczynić się do podniesienia innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw oraz regionalnych struktur gospodarczych.

Inkubatory Przedsiębiorczości:

Ich funkcjonowanie jest ukierunkowane na wspomaganie rozwoju nowopowstałych firm oraz optymalizację warunków dla transferu i komercjalizacji poprzez:

Dostarczanie powierzchni na działalność gospodarczą

Usługi  wspierające biznes

Pomoc w poszukiwaniu środków finansowych

Tworzenie właściwego klimatu dla podejmowania działalności gospodarczej i realizacji przedsięwzięć innowacyjnych

Kontakty z instytucjami naukowymi i ocenę innowacyjności

Inkubator Technologiczny:

Forma programu inkubacji przedsiębiorczości, rozwijana w otoczeniu lub powiązaniu z instytucjami naukowo-badawczymi, definiowana jako wyodrębniony organizacyjnie i oparty na nieruchomości ośrodek, łączący ofertę lokalową z usługami wspierającymi rozwój małych firm.

Firma odpryskowa(spin-off, spin-out)  – firma wykorzystująca w celach gospodarczych intelektualne i organizacyjne zasoby uczelni, powstała w wyniku działań przedsiębiorczych pracowników i innych osób związanych z jednostką naukowo-badawczą.

Spin-off – Przedsięwzięcia niezależne i niezamierzone przez organizację macierzystą.

Spin-out – -||- zależne, powiązane kapitałowo lub w inny sposób z podmiotem macierzystym

Innowacje organizacyjne- nowa polityka firmy, podejście rynkowe, nowe produkty.

Nowa technologia – wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie dłużej niż 5 lat.

 

Paradygmat strategiczny w teorii innowacji – bazuje na założeniach: przedsiębiorstwa opierają się na rynkach i zasobach, patrzą w przyszłość, zastanawiają się jak przetrwać; Strategia jest deklaracją określonego zachowania firmy uwzględniającą wszystkie zasoby i zewnętrzne uwarunkowania

Modele Innowacji:

Model liniowy, podażowy – „technology push” – innowacje są pochodną rozwoju nauki;

Model popytowy – „market pull” – innowacje są odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku

Modele popytowo-podażowe- rozszerzenie postrzegania innowacji o występowanie sprzężeń zwrotnych między poszczególnymi etapami procesu innowacyjnego i uwzględnienie wpływu rynku i stanu wiedzy na innowacyjność firm.

Modele zintegrowane – uwzględniające wskazania wcześniejszych modeli opartych o sekwencyjny przepływ informacji i rozszerzone o wskazania płynące z japońskiej praktyki innowacyjności bazującej na funkcjonalnej integracji i jednoczesności różnych funkcji, osiąganej dzięki dzieleniu się informacją podczas wspólnych spotkań.

Modele zintegrowanych systemów i sieciowania – modele uwzględniające wskazania koncepcji systemu innowacyjnego i znaczenie sieciowania innowacyjnością firm

Model Padmora – obejmuje poszczególne rodzaje działalności w firmie związane z rozwojem produktu; są one powiązane poprzez dwustronne przepływy wiedzy z systemem innowacyjnym

Diament M.E. Portera – metoda służąca do badania makrootoczenia organizacji wykorzystującą podział na segmenty oparta na modelu konkurencyjnym narodów, stanowi że funkcjonowanie organizacji jest skutkiem oddziaływania ogólnych cech państwa.

Otwarte innowacje – szeroka współpraca podmiotów zewnętrznych z firmą, jak i wykorzystanie wielu ścieżek wprowadzania innowacji na rynek oraz integrowanie wiedzy zewnętrznej i wewnętrznej

Ekosystemy innowacji – formy współpracy w ramach których firmy łączą swoje indywidualne oferty w spójne gotowe do użytku przez konsumenta rozwiązania.

User-Driven Innovation – proces wykorzystania wiedzy użytkowników w celu rozwijania nowych produktów, usług oraz koncepcji, który bazuje na prawdziwym zrozumieniu potrzeb użytkowników i systematycznie angażuje użytkowników w proces rozwoju przedsiębiorstwa:

Systematyczna obserwacja klienta

Projektowanie możliwych rozwiązań

Oszacowanie i analiza potencjału technologicznego i możliwości produkcyjnych

Oszacowanie chłonności rynku

Projektowanie strategii innowacji

Wdrażanie

Design Thinking – metodologia , która czerpie ze szczególnej wrażliwości projektanta i jego metod pracy, łączy potrzeby i pragnienia ludzi z tym co jest technologicznie wykonalne, tworząc strategię, która realizuje wartości istotne dla klienta oraz kreuje nowe szanse rynkowe; myślenie projektowe pomaga rozwijać produkty i usługi, usprawniać procesy, tworzyć strategie i dbać o odpowiednią ich komunikację

Czynniki aktywności innowacyjnej:

Ekonomiczne(wysokie koszty innowacji, wysokie ryzyko ekonomiczne)

Wewnętrzne(stan zasobów przedsiębiorstwa i jego umiejętności)

Pozostałe(uregulowania prawne, normy, przepisy procedury)

Wskaźniki syntetyczne – wykorzystywane do oceny innowacyjności przedsiębiorstwa, informują w sposób bardzo ogólny o efektach długotrwałych procesów lub osiągnięciu określonych wartości ekonomicznych.

Uwarunkowania dot. pracownika

Cechy związane z biologicznym ale również psychicznym wymiarem człowieka;

Kulturowe – związane z uznawanym przez pracownika systemem wartości;

Demograficzne – płeć, wiek, sytuacja rodzinna pracownika;

Związane ze statusem zawodowym pracownika – obejmuje wykształcenie, staż pracy, doświadczenie zawodowe, posiadane umiejętności, miejsce w strukturze organizacyjnej, stanowisko, wiedza, wyniki pracy;

Polityka personalna – wszelkie działania w przedsiębiorstwie związane z pracownikami, zbiór zadań dotyczących ludzi, ukierunkowanych na osiągnięcie celów organizacji

Zarządzenie zasobami ludzkimi – strategiczne podejście do doboru, wynagrodzenia i rozwoju pracowników, adekwatne do specyfiki firmy – jej celów technologii, metod pracy, dynamiki wzrostu, charakterystyki ludzi i stosunków przemysłowych.

Model kompetencyjny – budowanie wspólnej dla wszystkich pracowników kultury organizacyjnej w oparciu o kompetencje kluczowe- organizacyjne; wskazanie jakie zachowania przyczyniają się do osiągania pożądanych wyników.

Typy wzorców motywacyjnych:

Typ A – podporządkowanie się prawom

Typ B – satysfakcja instrumentalna

Typ C – satysfakcja płynąca z wykorzystywania i ujawnienia talentów i zdolności

Typ D – internalizacja wartości grupy w indywidualny system wartości jednostki

Finansowanie dłużne – wykorzystanie obcych źródeł finansowania majątku(kredyty inwestycyjne, pożyczki i

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed