Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Orientacja marketingowa
Koncepcja działania firmy polegająca na stawianiu w centrum uwagi konsumenta i jego potrzeb; dążenie do zrozumienia potrzeb konsumentów, poznawanie tych potrzeb i takie zaplanowanie działalności produkcyjnej i handlowej, aby w sposób dla siebie zyskowny zaspokoić te potrzeby. Firma zorientowana marketingowo odznacza się takimi cechami, jak:
1.Posiadanie jasno określonej wizji tego co ważne
2.Skupienie uwagi na nadrzędnych korzyściach konsumenta, a więc na wartościach, a nie tylko cenach.
3.Wprowadzanie innowacji, zarówno jeśli chodzi o ulepszenie samego produktu, jak wysiłki marketingowe mające na celu dotarcie z towarem do konsumentów.
4.Podejście długofalowe, myślenie perspektywiczne, które kształtuje postrzeganie celów i możliwości przedsiębiorstwa.
5.Traktowanie inwestycji jako warunków koniecznych dla osiągnięcia ambitnych celów.
6.Zaangażowanie w nieustający atak, co wzmaga motywację pracowników, a konkurencję zmusza do obrony.
7.Zdolność szybkiego reagowania na potrzeby konsumentów, na działania konkurencji i zmiany w otoczeniu biznesu.
Marketingowa orientacja firmy oznacza więc, że w firmie myśli się perspektywicznie i koordynuje wszystkie poczynione przez nią operacje pod kątem osiągnięcia obopólnych korzyści: przedsiębiorstwo osiąga zysk, a konsument otrzymuje dobry produkt, we właściwym czasie, miejscu i po przystępnej cenie. Orientacja ta przyjmuje przeciwną perspektywę 'z zewnątrz do wewnątrz'.
Według tej orientacji:
I.Rynek powinien być w centrum zainteresowania przedsiębiorstwa.
Trzeba określić jaki jest rynek docelowy i przeprowadzić jego segmentację (czyli opracowanie jednostkowych grup o tych samych cechach postępowania).
Wyróżniamy kryteria:
o Ekonomiczne (poziom dochodów, struktura wydatków),
o Psychologiczne (styl życia, klasy społeczne),
o Demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zawód, poziom wykształcenia),
o Geograficzne (klimat itp.),
II.Badania rynku i koncentracja na kliencie.
Trzeba zbadać poziom zadowolenia klienta, bo chodzi tu o lojalność klientów.
Klient zadowolony będzie zawsze lojalny firmie, będzie kupował więcej nowości gdyż jest mniej wrażliwy na podwyżkę cen i reklamę konkurencji.
III.Koordynacja działań marketingowych oraz prac poszczególnych pionów firmy.
Badania rynkowe
Rynek to ogół stosunków wymiennych między sprzedającymi, oferującymi towary lub usługi i reprezentującymi podaż a kupującymi, zgłaszającymi zapotrzebowanie na towary i usługi, reprezentującymi popyt.
podmioty rynkowe – sprzedający i kupujący
przedmioty rynkowe – towary i usługi
Wzajemne stosunki i zależności między podmiotami i przedmiotami rynku kształtują podaż i popyt oraz wpływają na poziom cen. Tak pojęty rynek działa w otoczeniu gospodarczym i społecznym, które ma wpływ na popyt, podaż i cenę.
a.rynkowe stosunki wymiany związki zależności między każdym sprzedającym i nabywającym ujawnia przez sprzedawców zamiar sprzedaży, ujawnia przez nabywców zamiar nabycia, wzajemna konfrontacja ujawnionych zamiarów, wzajemne uzgodnienie kończące się transakcją;
b.rynkowe stosunki równoległe wzajemne związki zachodzące pomiędzy jednym sprzedającym a innymi sprzedającymi; jednym nabywającym a innymi nabywającymi
Model pajęczyny wyjaśnia procesy dostosowawcze w warunkach opóźnionej reakcji producentów na zmiany cen.
Rynek konsumencki:
-firma ma kontakt z ostatecznym odbiorcą
-producent jest ceno dawcą
-konkurują produkty, a nie firmy
-produkt ma postać materialną i nie materialną
-konieczne działanie marketingowe
-istnieją rynki lokalne
-duża rola opakowań i promocji
Rynek instytucjonalny
-odbiorcami na tym rynku są organizacje, przedsiębiorstwa, instytucje,
-produkty nabywane przez te przedsiębiorstwa są przetwarzane, udoskonalane w celu dalszej odsprzedaży,
-popyt na tym rynku jest uzależniony od potrzeb zgłaszanych przez nabywców oraz od czynników techniczno-ekonomicznych,
-występuje tutaj specjalistyczny aparat realizujący zakupy,
-szczególnego znaczenia nabierają działania logistyczne dotyczące elementów logistyki mix (transport, zapasy, składy, realizacja zamówienia),
-występują większe zależności między dostawcami i odbiorcami, w promocji duże znaczenie mają formy osobistego oddziaływania
Rynek masowy:
-producent jest ceno biorcą
-produkty muszą być standaryzowane
-konkurują firmy (koszty, technologia, warunki płatności)
-miejscem sprzedaży są giełdy towarowe
Badanie rynku to oparte na naukowych podstawach rozpoznanie mechanizmu rynku, jego struktury, stanu i rozwoju jego elementów w celu stworzenia przesłanek do podejmowania decyzji.
Mechanizm rynkowy to wszelkie popytowo - podażowe sprzężenie między sprzedającymi i kupującymi różne rodzaje zasobów, co umożliwia wystąpienie podobnych sprzężeń w sferze dóbr finalnych.
Badanie rynku – to określone systematyczne zbieranie i udostępnianie informacji o rynkach produktach i konsumentach; ogół czynności zmierzających do poznania roli zjawisk i procesów rynkowych - podaży i popytu, a także związków między nimi oraz ich genezy stanu obecnego i tendencji rozwoju.
Badania rynku są powszechną metodą charakterystyki rynku. Określają one potencjalne potrzeby klientów i ich oczekiwania w stosunku do oferowanych produktów czy usług. Mogą one przyjąć postać badań formalnych, oficjalnych, przeprowadzanych osobiście, przez telefon lub ustnie.
Mogą być prowadzone poprzez:
-ankiety,
-wywiady,
-obserwacje bezpośrednie,
-badania panelowe,
-jakościowe,
-eksperymentalne,
-symulacyjne,
-modelowanie matematyczne i
-analizę statystyczno-ekonomiczną.
Badania rynku obejmują:
-obserwację rynku (bieżące spostrzeganie zjawisk rynkowych lub ich fragmentów w trakcie prowadzenia działalności rynkowej),
-analizę rynku (systematyczne badanie elementów i czynników wpływających na układ stosunków rynkowych) i
-badania naukowe rynku mające na celu wykrycie prawidłowości rządzących rynkiem i opracowanie prognoz rynkowych.
Marketing:
-tworzenie wymiany która zaspokaja potrzeby dwu stron
-odkrywanie zaspokojenia , potrzeb i pragnień nabywców z zyskiem
-określenie potrzeb pragnień rynków docelowych
-proces tworzenia usystematyzowania
Istota marketingu – zaspokojenie potrzeb klientów celem zyskowności. Firma osiąga cele marketingowe oferując określone produkty na określonym rynku
...