Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SEGMANTACJA - jest to podział rynku na grupy klientów o podobnych potrzebach i oczekiwaniach. Segmantacja nie tylko ułatwia poznanie cech i zrozumienie reakcji potencjalnych nabywców, lecz jest narzędziem racjonalnego wykorzystywania kapitału i minimalizacji gospodarczego ryzyka.
Przyczyną powstawania segmentacji było zmniejszenie się poziomu oszczędności i wydatków konsumpcyjnych ludności w krajach rozwiniętych. Nasilała się również konkurencja ze strony nowych przedsiębiorstw. Firmy zaczęły rozumieć, że nie są w stanie zaspokajać potrzeb wszystkich swoich klientów. Z punktu widzenia długookresowego nie jest skuteczna strategia masowego podejścia do klientów czyli produkowania "wszystkiego dla wszystkich". Aby strategia segmentacji rynku przyniosła oczekiwane korzyści muszą zostać spełnione określone warunki.
1.Segment rynku powinien być mierzakny(dane o klientach)
2.Segment rynku opłacalny.Możliwość zmierzenia segmentu pozwoli na oszacowanie potencjalnego popytu na dany produkt i porównanie kosztów
3.Segment rynku powinien być dostępny(możliwość dotarcia do wybranego segmentu
4.Segment rynku homogeniczny - mieć podobne potrzeby
5.Powinno sie brać pod uwagę względność stosowanych kryteriów (wytłumaczenie zachowań osób)
Rynek produktów konsumpcujnych obejmuje konsumentów indywidualnych, którzy korzystają z produktów i usług w celu osiągnięcia określonych korzyści. Najczęstsze kryteria segmentacji to :
· kryteria geograficzne
· demograficzne
· społeczne
· ekonomiczne
· behawioralne
GEOGRAFICZNE :
· miejsce zamieszkania
· klimat
· topografia
· wielkość miasta
· ustrój polityczny
DEMOGRAFICZNY :
· wiek
· rasa
· wyznanie
· płeć
· wykształcenie
· zdrowie
· stan cywilny
· pochodzenie etniczne
SPOŁECZNE :
· osobowość
· klasa społeczna
styl życia : - sami dla siebie - zawsze młodzi
-
- brak czasu
EKONOMICZNE :
· zawód
· dochód na osobę
· dochód gospodarstwa domowego
· majątek
· źródła dochodu
BEHAWIORALNE :
· okazja do zakupu
· poszukiwanie korzyści
· kategoria użytkowania
· lojalność wobec produktu