Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Cele nauczaniaUkazanie istoty i znaczenia diagnozy pedagogicznej na tle naukowych badań społecznych. STRUKTURA WIEDZY NAUKOWEJ Teoria-twierdzenia                  1.Twierdzenia opisujące
Jak jest? Jak było?
Rzeczy, zjawiska, procesy, zdarzenia, sytuacje
2.Twierdzenia wyjaśniające
Przyczyny – dlaczego, co powoduje? Genezę – jak powstało? Cel – po co?
Praktyka-twierdzenia wyjaśniające
3.Twierdzenia oceniajÄ…ce
-Oceny moralne ( w kategorii dobre – złe)
-Oceny estetyczne -
Oceny prakseologiczne (w kategoriach przydatne – nieprzydatne) Każda z tych kategorii ocen może być stosowana jako:-
Ocena właściwa (ogólna)
-Ocena instrumentalna (relatywna)
Â
4.Twierdzenia normatywneÂ
Twierdzenia normatywne
-Normy właściwe (ogólne)
-Normy utylitarne (pozytywne ze względu na określone stany rzeczy, wartości, standardy – jak być powinno? Jak być może?
Nauka zajmuje się twierdzeniami wartościującymi – ocenami i normami. Nauka zajmuje się
ocenami i normami w aspekcie instrumentalnym i prakseologicznynym. W metodologii postmodernistycznej upowszechniło się nowe podejście metodologiczne, które poza powyższymi czterema kategoriami posługuje się kategorią
Â
rozumienia. Pojęcie to stanowi podstawową kategorię hermeneutyki. Jednakże w pracach pedagogicznych, które mają z założenia służyć praktyce muszą znajdować się także stosowane oceny i twierdzenia powinnościowe (modele) wskazujące co zrobić, aby było lepiej (ze względu na określone wartości i cechy).
DIAGNOZA JAKO POJĘCIE BADAWCZE
1.Pojęcie diagnozy – rozpoznanie oceny, jednostkowych stanów rzeczy oraz ich tendencji rozwojowych.
Diagnoza pedagogiczna – nie tylko dotyczy sprawdzania i oceny lecz obejmuje takie wyjaśnianie.
Diagnostyczne ujęcie badawcze – pomiar diagnostyczny oraz jako podstawa badań eksperymentalnych, gdzie niezbędne jest poznanie stanu wyjściowego a następnie stanu końcowego.
2.Znaczenie diagnozy w naukach społecznych
Â
Po pierwsze wynika ono z faktu, że nauka i funkcjonowanie człowieka jest bardzo zmienne. Po drugie sytuacja człowieka w tym kontekście jest niewiadoma, zachodzą pewne zmiany i procesy zupełnie nowe. Po trzecie diagnoza stanu stanowi niejako pierwsze wejście badawcze umożliwiające następujące możliwości badań według innych kategorii.
3.Rodzaje diagnoz
1.Etap na podstawie danych empirycznych
2.Oceny ze względu na cele i wartości
3.Konkluzji (jak być powinno?)
4.Tłumaczenia (genetycznego, przyczynowego – istniejącego)
5.Postulowanie (w aspekcie powinnościowym)
6.Stawianie hipotez
4.Szczególne obszary diagnozowania w pedagogice społecznej
Rodzina,Sytuacja szkolna,
Szkoła jako środowisko wychowawcze dziecka
5.Diagnoza a etapy działania zorganizowanego
Diagnoza pierwszego stanu, przyjęcie celów, zadań i efektów
5.Indywidualna diagnoza w toku – błędy popełniane przez diagnostę
-BÅ‚Ä…d postawy
-BÅ‚Ä…d maski
-Błąd sędziego
-BÅ‚Ä…d skupienia siÄ™ na cechach negatywnych jednostki
-BÅ‚Ä…d skupienia siÄ™ tylko na skutkach
-Błąd redukcji źródeł
MODEL EMPIRYCZNYCH BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH W PEDAGOGICE                                         I.Struktura badań pedagogicznych
-Sens, cel badań
-Metoda, techniki
-Hipotezy, zmienne
-Badania pilotażowe
-Badania właściwe
II.Koncepcja badań pedagogicznych
Â
Â
Â