Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

 

Scenariusz lekcji wychowawczej

 

Klasa: IV H

Prowadząca: Krystyna Marusiak

Data: 15.04.04

Temat: Palenie papierosów jako zjawisko społeczne. Co wybrać?

   Palenie czy niepalenie?

Cel główny lekcji: Kształtowanie przekonań o szkodliwym wpływie dymu 

  tytoniowego na:

-         organizm człowieka palącego,

-         płód kobiety ciężarnej,

-         organizm osoby niepalącej przebywającej w atmosferze dymu, w tym szczególnie dziecka i człowieka młodego.

Cele operacyjne:

-         poznanie składu dymu tytoniowego i jego wpływu na organizm człowieka,

-         kształtowanie umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia,

-         kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków,

-         integracja wiedzy z różnych dziedzin,

-         ćwiczenia umiejętności prowadzenia rozmów, wywiadów

(w odniesieniu do uczniów przygotowujących się do pełnienia ról),

Metoda wiodąca: inscenizacja, elementy metody problemowej

 Środki dydaktyczne

a)     teksty dla osób pełniących rolę:

osób palących                                          załącznik nr 1

lekarza I                                                        załącznik nr 2,3,4,5,7

lekarza II                                                        załącznik nr 3,4,5,6

lekarz neurologa I                                          załącznik nr 8

lekarz neurologa II                                          załącznik nr 9

specjalisty do spraw żywienia              załącznik nr 10

kosmetyczki                                                        załącznik nr 11

lekarza pediatry                                           załącznik nr 12

inspektora stacji San. Epid.              załącznik nr 13

b)    film oświatowy pt. „Palenie tytoniu a fizjologia człowieka”. Należy wykorzystać tylko 5 minutowy urywek pokazujący wpływ nikotyny i tlenku węgla na rozwój płodu

c)     książka A. Korsak – „Dziś przestaję palić”

d)    teksty rozpowszechnione w czasopismach o szkodliwości palenia

e)     plakaty do dekoracji sali

f)      foliogramy do wykorzystania przez osoby pełniące rolę lekarza I i II

-         wpływ nikotyny na organizm człowieka

załącznik nr 3

-         wpływ tlenku węgla na organizm człowieka

załącznik nr 4

-         wpływ smoły tytoniowej na organizm człowieka

załącznik nr 5

 

 

 

 

 

Sytuacja problemowa

Grupa odgrywająca określoną rolę związaną z sytuacją problemową

nauczyciel





Przedstawienie sytuacji i podział ról                                                                      

 

       



Osoby palące:

I

II

III

IV

V

VI



 

Lekarz I

Lekarz II

Neurolog

Żywieniowiec

Neurolog II

Kosmetyczka

Inspektor stacji San. Epid.

 

 



 

    Obserwacja i indywidualne



Analiza poglądów i podsumowanie

    wnioskowanie, ścieranie się

Grupa uczniów obserwatorów

    poglądów



                                         

 

 

 

Diagram do scenariusza lekcji

 

 

 

 

 

 

Struktura lekcjiEtapy lekcji

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

Środki dydaktyczne

1. Czynności organizacyjne

2. Uświadomienie uczniom celu lekcji podanie tematu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności

2. Podanie celowości realizacji tematu

3. Sformułowanie tematu. Palenie jako zjawisko społeczne.

4. Krótka analiza aktualnego stanu w tym problemie – temacie. Uświadomienie sytuacji problemowej

- duża część społeczeństwa pali papierosy

- zajmujemy czołowe miejsce w Europie

- wiemy wszyscy, że papierosy szkodzą zdrowiu (napisy na każdej paczce)

- rodzi się pytanie co wybrać? Palenie czy niepalenie?

5. Wspólnie z uczniami formułowanie problemów szczegółowych

* Jaki jest skład dymu tytoniowego?

* Jaki jest wpływ dymu tytoniowego na organizm?

* Jakimi motywami kierują się ludzie palący? Czy te motywy są słuszne?

 

 

 

 

Zapisanie tematu na tablicy

 

 

 

 

 

Uczniowie podają informacje na dany temat.

 

 

Wypowiedzi uczniów

 

 

Zapis na tablicy problemów szczegółowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publikacje z czasopism o szkodliwości palenia

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Realizacja tematu zajęć. Inscenizacja i obserwacja

1. Wyjaśnienie sposobu realizacji tematu

2. Polecenie uważnej obserwacji

3. Informowanie o możliwościach zadawania pytań osobom pełniącym role

4. Nadzorowanie przebiegu inscenizacji

 

 

 

 

 

Odgrywanie ról przez osoby (uczniów). Obserwacja, analiza, wnioskowanie

- Osoba paląca I

- Lekarz I

- Lekarz II

- Osoba paląca II

- Żywieniowiec

- Neurolog

- Osoba paląca III

- Osoba paląca IV

- Neurolog II

- Osoba paląca V

- Kosmetyczka

- Oglądanie filmu i wypowiedź pediatry

- Pracownik stacji Sanitarno - Epidemiologicznej

 

-           

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Nr 1

Nr 2,3,4,5,7

Nr 3,4,5,6

Nr 1

Nr 10

Nr 8

Nr 1

Nr 1

Nr 9

Nr 1

Nr 11

Film video i zał. Nr 12

 

Nr 13

 

 

4. Rekapitulacja zajęć

1. Przypomnienie problemów głównego i szczegółowego

2. Zadawanie pytań

Odpowiedzi na zadane pytania

 

 

 

5. Podsumowanie zajęć

1. Ocena pracy i wiadomości osób pełniących role przez obserwatorów

2. Osiągnięcie zamierzonego celu zajęć

Samoocena uczniów

 

6. Podanie wskazówek oraz informacji uzupełniających przez panią psycholog Zofię Reterską.

Wskazanie źródeł informacji dla

- osób palących i pragnących zerwać z nałogiem

- osób, które nie potrafią zerwać z nałogiem, a chcą zmniejszyć szkodliwość palenia tytoniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki do scenariusza lekcji

 

Załącznik nr 1

 

Wypowiedzi osób palących

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed