Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Z PIŁKI SIATKOWEJ
Temat: Przyjęcie i podanie piłki oburącz sposobem górnym i dolnym. Podbijanie piłki dłonią lewą i prawą.
Cele lekcji:
Poznawczy:
1.Przyjęcie i podanie piłki oburącz sposobem górnym.
2.Przyjęcie i podanie piłki oburącz sposobem dolnym.
3.Podbijanie piłki dłonią lewą i prawą.
4.Różnica między podaniem górnym i dolnym.
Kształcący:
Rozwijanie sprawności specjalnej do siatkówki przez odpowiedni dobór zabaw i gier ruchowych.
Wychowawczy:
Wdrażanie uczniów do współdziałania i rywalizacji.
Liczba ćwiczących: 12 osób.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Czas trwania: 45 minut.
Przybory i przyrządy: 12 piłek siatkowych, 6 szarf, słupki do siatki i siatka.
ZADANIASPOSÓB REALIZACJI
CZAS
UWAGI
CZĘŚĆ WSTĘPNACzynności organizacyjno porządkowe
Zabawa ożywiająca
Zbiórka. Sprawdzenie gotowości do zajęć, obecności. Podanie zadań lekcji.
,,Natarcie” -na sygnał n-la każdy zespół kozłuje piłkę, biegnie z okrzykiem ,,hurra” na pozycję przeciwnika. Po dobiegnięciu do linii przeciwnika, odwracają się twarzą do środka boiska przyjmując pozycję zasadniczą i trzymając piłkę w ręce. Zwycięża zespół, który najszybciej się ustawi.
3 min
4 razy
Ustawienie w dwuszeregu
Podział na dwa zespoły. Ustawienie na linii końcowej boiska. Każda osoba ma piłkę.
Zwrócić uwagę na bezpieczeństwo podczas zabawy i na mijanie się na środku boiska zawsze z prawej strony.
CZĘŚĆ GŁÓWNAGra rzutna
Ćwiczenie w formie zabawowej
Ćwiczenie nauczające techniki przyjęcia
Ćwiczenia techniki przyjęć i odbić piłki
Ćwiczenia techniki odbić wiązanych
Ćwiczenia techniki zagrywki
Zabawa doskonaląca odbicie i przyjęcie
,,Piłka w kole”- ćwiczący tworzą koło. Jedynki w kołach ubierają szarfy. jedynki podają piłkę w prawą stronę, dwójki podają piłkę w lewą stronę. Wygrywa ta grupa, której piłka szybciej wróci do pierwszego -rozpoczynającego.
,,Podaj piłkę o ścianę”- ustawienie w dwóch rzędach przed ścianą. Pierwsi z rzędów odbijają piłkę o ścianę i idą na koniec rzędu. Następny ćwiczący chwyta piłkę i odbija ją o ścianę jak poprzednia osoba.
Ustawienie w dwuszeregu naprzeciw siebie. Jeden szereg rzuca piłkę, drugi ćwiczący odbija piłkę sposobem dolnym. Zmiana ról.
,,Zmień miejsce pod siatką”- ćwiczący ustawiają się przed siatką w 4 rzędach(dwa rzędy z jednej strony, 2 rzędy z drugiej strony siatki):
-odbicie sposobem górnym przez siatkę(po odbiciu biegnie na koniec własnego rzędu);
-odbicie i przyjęcie sposobem górnym przez siatkę z przebiegnięciem pod siatką na koniec drugiego rzędu;
-odbicie piłki sposobem dolnym przez siatkę, podanej przez współćwiczącego. Przebiegnięcie pod siatką na koniec rzędu przeciwnego.
Ćwiczenia w parach: -przyjęcie piłki sposobem górnym i odbicie sposobem dolnym;
-przyjęcie piłki sposobem dolnym i odbicie sposobem górnym.
W parach odbicie piłki dłonią do siebie. Pokaz- zagrywka dolna, ćwiczymy lewą i prawą ręką.
,,Obrona kwadratu”- w grze biorą udział dwie drużyny z jednej strony siatki i dwie z drugiej strony siatki.
Jedna z drużyn stoi przed liną kwadratu, o wymiarach 7x7 m. Jest to drużyna atakująca. Drużyna atakująca stara się tak podbić piłkę, aby upadła w obrębie kwadratu. Obrońcy znajdują się w kwadracie, starając się odbić piłkę bezpośrednio za kwadrat lub wystawiając ją sobie wzajemnie poza linię napadu.3 punkty otrzymuje się jeśli piłka upadnie w kwadrat, 1 punkt jeśli odbije ten sam ćwiczący dwukrotnie w drużynie broniącej. Obrońcy: 2 punkty, jeśli uda się odbić piłkę poza linię napadu, 1 punkt, jeśli jeden z atakujących przekroczy linię napadu, 1 punkt jeśli piłka została odbita poza linię boczną kwadratu. Wygrywa zespół, który zdobędzie więcej punktów w dwóch rozgrywkach i określonym czasie.
3 min
4 razy
2 min
3 razy
2 razy
4 razy
2 min
2 min
3 min
2 x 5 min
Do zabawy potrzebne są dwie piłki, pozostałe odłożyć. Rozdać szarfy.
Podział na dwie grupy. Zwycięża ten rząd, który pierwszy wykona ćwiczenie.
N-l demonstruje prawidłowe przyjęcie piłki. Jedna piłka na parę.
Podział na cztery rzędy. Jedna piłka na dwa rzędy.
Przebiegnięcie pod siatką następuje z lewej strony.
N-i kontroluje poprawność wykonywanego zadania.
Pokaz wykonuje n-l.
Podział na cztery drużyny. Wyjaśnienie zasad gry.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
Zabawa uspakajająca
Czynności organizacyjno- porządkowe
Zabawa z piłką- żonglerka dowolna z partnerem.
Kozłowanie piłki w parach, toczenie piłki po podłożu, odbicia piłki o podłoże i chwyt.
Zbiórka. Omówienie zadań lekcji. Pożegnanie.
2 min
2 min
3 min
Pobranie piłek- piłka na parę.
Marsz dookoła sali. Piłka na parę
Uporządkowanie sali. Zebranie piłek