W bazie znaleziono 3001 haseł
sciaga fizyka(1), transport pw semestr I, fizyka
1) Iloczyn skalarny i wektorowy (definicja, interpretacja geometryczna).A) Iloczyn Skalarny a*b=|a|*|b|*cos<(a,b) [rzut wektora b na kierunek a]Własności:a) Przemienny: a*b =...
sciagaaaa 123, Studia, Ogrodnictwo, Rośiny zielarskie, Zaliczenie
AMINOKWASY - budują białka, fizchem: subst krystaliczne, bezbarwne, db rozp w wodzie, optycznie czynne - glicyna (glikokol): tonizuje układ mięśniowy- kwas asparaginowy: tonizuje układ nerwowy, w stanach zmęczenia psych i fiz, w chorobach serca i wieku...
sciaga mechana, Szkoła, Semestr 2, Mechanika Techniczna I, mechanika techniczna I, ściągi
BELKA -element regularnie długi ,smukły ,obciążony układemsił przecinających jego oś i do tej osi prostopadłych. CZYSTE ŚCINANIE - czystym ścinaniem...
scenariusz 02 2006 moja rodzina i moje korzenie, NAUCZANIE ZINTEGROWANE, SCENARIUSZE
Moja rodzina i moje korzenie... Przewidywane osiągnięcia uczniów:• Uczeń zna stopnie pokrewieństwa w swojej rodzinie i stosuje właściwe nazewnictwo, określając jej członków. • Z uwagą słucha opowiadania czytanego przez nauczyciela. •...
scenariusze- emocje(1), dla dzieci, scenariusze
SCENARIUSZE ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW NA TEMAT EMOCJI Cele:Uczeń:- nazywa podstawowe uczucia i emocje,- rozwinie umiejętność rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,- rozwinie...
sc, Szkoła, Semestr 5, Telekomunikacja kolejowa
1. Co to są usługi telekomunikacyjne? Podział usług.Usługa telekomunikacyjna jest definiowana jako „to, co operator oferuje swym abonentom w celu zaspokojeniakonkretnej potrzeby komunikacyjnej”W procesie rozpoznawania i zatwierdzania usług przez...
sciaga antropologia, Wczesna Edukacja UWM, Antropologia kultury
Antropologiczne koncepcje religii a współczesne formy religijnościRELIGIA to wynikający z dualistycznego rozróżnienia rzeczywistości empirycznej i transcendentnej system wierzeń, który choć sam jest nie do zweryfikowania empirycznie,...
sciaga badania, studia, badania operacyjne
Komórki decyzyjne WartośćPrzyrostWspółczynnikDopuszczalnyDopuszczalny KomórkaNazwakońcowakrańcowyfunkcji celuwzrostspadek $B$6x10,666666667050001E+301000 ...
scenariusze- emocje, PRZEDSZKOLE MATERIAŁY, Konspekty, scenariusze - przedszkole
SCENARIUSZE ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW NA TEMAT EMOCJI Cele:Uczeń:- nazywa podstawowe uczucia i emocje,- rozwinie umiejętność rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,- rozwinie...
scheler, Filozofia, Rok IV, Gadacz
Jan Galarowicz "Fenomenologiczna etyka wartości".Max SchelerII Spór z tradycją1. Sytuacja duchowa przełomu XIX i XX w.W nowożytności zdaniem Schelera dokonał się przewrót wartości. Jedne wartości zdegradowano innewywyższono. Można to śledzić na przykładzie formowania się moralności mieszczańskiej, wiąże się toz kapitalizmem. Nowy typ człowieka wyróżnia specyficzny typ motywacji, który można streścić w formule: towar pieniądz towar, lub pieniądz towar pieniądz.Analizując zmianę znaczenia pojęcia cnoty Scheler opisuje przewartościowanie wartości.Dawniej w średniowieczu i starożytności cnota była traktowana jako dar łaski. Cnota byłajakością samej osoby. Zakorzeniona w istocie duszy w szlachetnym charakterze, opromieniowałaswym blaskiem całą osobowość. Była gotowością, radością spontanicznego czynienia dobra.W czasach nowożytnych cnota jest traktowana jako efekt trudu, mordęgi człowieka. Człowiekcnotliwy zmusza się, zadając gwałt swojej naturze, do działania zgodnie z zasadami i do spełnianiaobowiązków. Cnota jest jedynie dyspozycją do pewnych zachowań. Czy tak rozumiana cnota mogłastać się dla człowieka czymś atrakcyjnym? Przeobrażenie pojęcia pokory:Pokora wg. Schelera nie jest cechą ludzi słabych, ubogich małych lecz właśnie silnych,bogatych, wielkich i szlachetnych. Jest przeciwieństwem kurczowego trzymania się siebie i lęku outratę siebie jest gotowością wychodzenia ku innym, mocą ofiarowania siebie innym. Aby dawaćtrzeba mieć co dawać. Aby się zniżać trzeba być na wyżynach. Duma jest pewnym sposobemprzeżywania własnej wartości, która nie wyklucza pokory. Duma jest radością opartą na pewnegorodzaju miłości do rzeczyIstnieje tylko jedna duma która jest szatańska: duma z własnej wartości moralnej jakonajwyższej wartości ( wieczny przedmiot do naśladowania przez faryzeuszy ). Taka pycha odcinaczłowieka od świata i od ludzi i zaciemnia świat wartości.O ile człowiek pyszny wszystko przeżywa jako efekt swojej zasługi dla człowieka pokornegowszystko doświadczane jest jako łaska, dar.Postawa, że człowiek wszystko osiąga własnymi siłami charakteryzuje współczesnegodorobkiewicza. Pycha nie jest tożsama z próżnością, a pokora nie wyklucza wyniosłości.Nowożytny upadek czci:Istotą czci jest taki ogląd świata , Boga, własnej jaźni w którym dana jest tajemnica rzeczy igłębia ich istnienia. Do upadku tej postawy przyczyniły się w czasach nowożytnych racjonalistycznametafizyka i teologia, pozytywizm i agnostycyzm.W efekcie rzeczywistość stawała się wydestylowana z tajemnicy i pozbawiona głębi, a świat wartościstał się "płaski i zewsząd zamknięty".Charakterystyczną cechą moralności mieszczańskiej jest określony stosunek do pracy. Pracastała się nie tyle jakimś dobrem dla człowieka ile celem samym w sobie. Ów fanatyzm pracy wiąże sięz niepohamowaną chęcią zysku i jego pomnażania. To co moralne wiąże się z tym, co jest zasługączłowieka, zwłaszcza z tym, co człowiek zdobył własna pracą.Przestaje się łączyć moralność z tym, co w człowieku jest darem natury czy dziedzictwem. Najpoważniejsze przewartościowanie wartości w czasach nowożytnych polegało napodporządkowaniu wartości witalnych wartością utylitarnym. Odbiło się to także na wartościachduchowych. Bourgeois reprezentuje typ człowieka słabego pod względem witalnym. Człowiek tenzazdroszcząc witalności innym ludziom, deprecjonuje wartości witalne, a wywyższa utylitarne.2. Krytyka Kantowskiego formalizmu etycznego.Atakuje Kanta z dwóch powodów :a) etyka kantowska opiera się na błędnych założeniachb) etyka formalna nie może dać człowiekowi właściwych i solidnych podstaw teoretycznych, które zawierałyby wskazówki właściwego postępowania.Kant wykluczył ugruntowanie etyki na wartościach, nie dokonał rozróżnienia dóbr i wartości.Gdyby między wartościami, a dobrami istniał znak równości obawy Kanta byłyby uzasadnione. Etyka"dóbr" byłaby ugruntowana na zmiennym świecie dóbr, i wykluczała by uniwersalizm i prowadziła dorelatywizmu.To prawda, że dobra są nośnikiem wartości, stanowią ich przedmiotowe podłoże, ale dobra tonie wartości. Wartości są pewnymi szczególnymi jakościami, dostępnymi poznaniu całkowicieniezależnie od tego czy przysługują jakimś rzeczom czy tez nie.Błędem jest mówienie np. : dobre jest to należy do zbioru Z. To faryzeizm. Jakośćaksjologiczna jest czymś pierwotnym.. Tak np. pewien człowiek wydaje nam się sympatyczny lub dobry choć nie umiemy jeszczeokreślić na czym to polega ( jakość aksjologiczna więc może być dana bez wskazanie na nośnikwartości. Jakość wartości nie zmienia się wraz z obiektami. np. : wartość przyjaźni nie doznajeuszczerbku z tego powodu, że zdradził mnie przyjaciel. Mogę najwyżej zwątpić w istnienie przyjaźni,ale tym nie zmieniam jej jakości a jedynie jestem przekonany, że w świecie nie istnieje przedmiot, którymógłby być materialnym nośnikiem tej wartości. Nie wolno też sprowadzać wartości do cech czy własności rzeczy. Wartości są już jakofenomeny aksjologiczne... autentycznymi przedmiotami różnymi od wszelkich stanów uczuciowychEtyka Kanta grzeszy formalizmem. Mówi jak postępować, , natomiast nie mówi, co należyczynić.III Poznanie wartości.Scheler sądzi, że każdej dziedzinie przedmiotowej odpowiada właściwa jej klasa aktów poznawczych..Wartości są nam dostępne w aktach emocjonalnych, aktach doświadczenia aksjologicznego, któreotwiera nam dostęp do wartości oraz pozwala uchwycić ich specyfikę i rozmaite zależnościzachodzące między nimi. Życie emocjonalne to nie chaos. Emocje to akty pełne sensu.1. Fenomenologia życia emocjonalnego.Dotychczasowe podejścia :a) redukcjonizm np. sprowadzanie emocji do innych przeżyć (Leibnitz sądził, że uczucia sądążeniami lub ich modyfikacjami, Schopenhauer sprowadzał je do poruszeń woli, Condillacwyprowadzał je z wrażeń zmysłowych ) inny typ redukcjonizmu polega na sprowadzaniu różnych przeżyć emocjonalnych do jednegoich typu (Hume i Kant redukowali emocje do przyjemności i przykrości ).Scheler wskazywał, że uczucia są specyficznym obszarem ducha ludzkiego.Scheler dokonał następującego rozróżnienia :1. czucie czegoś2. stan uczuciowy.Czucie czegoś jest przeżyciem aktywnym, skierowanym na coś zewnętrznego, natomiast stanuczuciowy jest biernym doznaniem.Czucie czegoś może dotyczyć trzech typów sytuacji :1. Czucie odnoszące się do stanów uczuciowych jest ich czynnym odczuwaniem np. jeden iten sam stan uczuciowy może być odczuwany w różnorodny sposób np. bólu można nie lubić, możnago znosić, można go cierpieć itp.Wypływa to stąd, że życie uczuciowe nie jest po prostu wielością stanów uczuciowych, leczrównież świadomością tych stanów i ich sposobami przeżywania.2. można czuć także nastroje emocjonalne uwarunkowane przyczynowo przez sytuację zewnętrzną,3. kolejna odmiana czucia czegoś jest odczuwanie wartości, czyli emocjonalne przeżycie skierowane na wartości jako przedmiot.Stan emocjonalny i czucie czegoś różnią się także intencjonalnością. Czucie czegoś zawszema charakter intencjonalny, podczas gdy stan emocjonalny jest bezprzedmiotowy. Stany emocjonalnemożna jedynie odnotować i wyjaśnić poprzez wskazanie ich przyczyn. Natomiast czucie czegoś jestnośnikiem znaczenia, określonej treści. Dlatego ma ono charakter poznawczy i może być rozumiane.Scheler wyróżnił cztery warstwy (poziomy) życia emocjonalnego człowieka : zmysłową,witalną, psychiczną i czysta duchową.Uczucia zmysłowe : wrażenia uczuciowe np. ból, głód, pragnienie, są zlokalizowane w ciele isą związane z określonymi organami. Są także nierozłączne od treści wrażeniowych Uczucia cielesne : czyli witalne np. poczucie zdrowia lub choroby, odczuwanie mocy i słabościUczucia psychiczne : Czuję się samotny, czuję smutek wskazują że uczucia te są ściśle powiązane z jaźnią. Uczucia psychiczne są niezależna od ciała. Maja charakter intencjonalnych przeżyć, mogą także być stanami. Uczucia duchowe, np. szczęście, rozpacz są aktami osoby. Nie mogą być nigdy stanami emocjonalnymi. Uczucia duchowe nie są uwarunkowane przez poprzednie trzy typy emocji. Zakorzenione w osobie, uczucia duchowe są ściśle związane z życiem moralnym."Stanami emocjonalnymi w ścisłym sensie są tylko uczucia zmysłowe, natomiast zarównouczucia witalne, jak czyste uczucia psychiczne i duchowe zawsze też mieć mogą charakterintencjonalny, a uczucia czysto duchowe musza go nawet posiadać z samej swej istoty"Dzięki temu przeciwstawieniu zmysłowym stanom uczuciowym emocjonalnych przeżyć intencjonalnychScheler zerwał z sensualistycznymi, naturalistycznymi i pozytywistycznymi teoriami uczuć.2. Praakt : miłość.Jest u Schelera widoczna tendencja by na miłości ugruntować nie tylko uczucia , ale takżeintelekt i wolę."Miłość jest ruchem, w którym każdy konkretny indywidualny przedmiot noszący wartościdochodzi do możliwych dla siebie i zgodnie z jego idealnym przeznaczeniem najwyższych wartości;albo w którym osiąga on swoją idealną istotę wziętą w aspekcie wartości, która jest dla niego swoista".Miłość jako proste przeżycie jest jednak niedefiniowalna.Podsumowując, dla Schelera :1. miłość jest podstawowym przeżyciem aksjologicznym, przeżyciem skierowanym na wartości2. obiektem miłości może byś jedynie to, co jest nośnikiem wartościNa wartości, kierują się też inne przeżycia emocjonalne : zainteresowanie, czucie wartości, ,preferencja.Miłość chociaż jest przeżyciem twórczym nie tworzy wartości. Świat wartości jesttranscendentny wobec wszystkich przeżyć, łącznie z aktem miłości. Miłość wyprzedza poznaniewartości. Wszędzie "miłośnik poprzedza znawcę". Skierowanie miłości w strone wartości wyznaczaobszar, w którym może się odbywać poznanie wartości.Można powiedzieć, że miłość podsuwa wartości czuciu i preferencji. Jest jakby nakierowaniempoznania na nieznane jeszcze wartości. Odkrywa i ukazuje emocjonalnym władzom poznawczym to,co bez niej byłoby zupełnie zakryte.3. Poznanie wartościScheler nie wahał się stwierdzić, że uczucia w ogóle pozwalają nam wniknąć w pewnedziedziny bytu, tam gdzie rozum okazuje się bezsilny.Istnieją trzy rodzaje intencjonalnych przeżyć emocjonalnych : czucie czegoś, preferencja, orazmiłość. Miłość nas otwiera na wartości, lecz nie jest aktem poznawczym w ścisłym sensie. Dopieropoznawczy charakter ma czucie czegoś (wartość) oraz ich preferowanie. "Jeśli chcemy poznawaćwartości musimy odwołać się do nich bezpośrednio, a nie za pośrednictwem percepcji przez kogoś jużdokonanych, które mogą być złudne."Dzięki intencjonalnym uczuciom stwierdzamy istnienie danej wartości i jej aspekt jakościowy(materialny). Natomiast poznanie wysokości wartości dokonuje się w specjalnych aktach"preferowania" i "stawiania poniżej". Nie wolno utożsamiać aktu preferowania z dążeniem, chceniem idecyzją, od których akt preferowania jest pierwotniejszy."Ponieważ wszystkie wartości z istoty pozostają w pewnym porządku hierarchicznym, a zatemw stosunku do siebie są wyższe i niższe, co właśnie daje się uchwycić tylko w preferowaniu iodsuwaniu, to również wyczucie samych wartości jest w istotny sposób ufundowane na preferowaniu iodsuwaniu".Wszelkie rozszerzenie zakresu wartości człowieka dokonuje się jedynie w preferowaniu iodsuwaniu.Należy pamiętać, że i odczuwanie wartości i akty preferowania są zakorzenione w miłości.4. Złudzenia aksjologiczne.Scheler rozróżniał: błąd i złudzenieDziedziną złudzenia jest zawsze poznanie bezpośrednie, natomiast błędu poznaniepośrednie, zwłaszcza wnioskowanie.Ze złudzeniem mamy do czynienia wówczas, gdy coś jest "dane" w naoczności, mimo, że faktycznienie istnieje. W złudzeniu następuje przesunięcie warstw bytu ; temu, co jest jedynie dane zostajeprzyznane realne istnienie. Głównym złudzeniem aksjologicznym jest przeniesienie świata wartości zzewnątrz do wewnątrz, z dziedziny przedmiotowej w dziedzinę świadomościową. W człowieku bowiemistnieje skłonność, by własnej reakcji na wartości np. (reakcją na bałagan rozdrażnienie )przypisywać jakość aksjologiczną rzeczy, która wywołała tę reakcję. Następuje tu przenoszeniezjawisk do świadomości , przekształcenie ich z przedmiotów w akty psychologizacja wartości. Tozłudzenie jest odpowiedzialne za występujący w filozofii pogląd dotyczący subiektywności wartości i ichzrelatywizowania do konkretnych doznań emocjonalnych.Inna iluzja polega na projekcji naszych stanów emocjonalnych na rzeczy i zdarzenia.Iluzoryczne percepcje samych wartości :1. dotyczące samych jakości aksjologicznych iluzja polega na poznawaniu czegoś jakowartości, co samo wartością nie jest.2. mylne odczytanie porządku aksjologicznego " zafałszowanie tabeli wartości " iluzje dotyczączucia wartości lub aktów preferencji.Skrajną postacią zakłócenia poznania wartości jest ślepota na wartości, niezdolność do przeżywaniajakości aksjologicznych.5. ResentymentTo czynnik zakłócający świadomość aksjologicznąDla Nietzschego resentyment to swoisty stan psychiczny w którym uraza łączy się z zemstą inienawiścią.... Niewolnicy (nieudacznicy) nie są zdolni do rozładowania swoich emocji wprost mszcząsię w imaginacji.. Dokonują deprecjacji "moralności dystyngowanej" i wartości, które je konstytuują(trud szanowania i autentycznego docenienia tego co posiada inny, a czego ja sam nie posiadam).Równocześnie wywyższają własną moralność i wartości "swoje". W ten sposób popadają w iluzjęaksjologiczną błędnie postrzegając wartości swoje i cudze. tyle NietzscheWedług Schelera resentyment jest pewnym wewnętrznym stanem człowieka, pewnymmechanizmem funkcjonowania tego wnętrza, który pociąga swoje konsekwencje. Resentyment toduchowe samozatrucie. Rodzi się w spotkaniu z drugim człowiekiem. Człowiek porównuje się z drugim.I to jest naturalne. Dwa sposoby porównywania się :a) tak porównywać się, by nie utożsamiać swej wartości z sumą własnych cennych własności imożliwości, lecz z samym swoim bytem. Taki ktoś zanim porówna wartości swoje lub cudze przeżywaje.b) doświadczanie swej wartości poprzez bezpośrednie porównanie się z innymi. Ponieważ wporównaniu tym wypada gorzej doznaje uczuć zazdrości, nienawiści zemsty. Dla zaistnieniaresentymentu istotna jest towarzysząca powyższym uczuciom bezsilność, która uniemożliwia zemstęlub ją odwleka. Potęguje się tu stan wewnętrznego napięcie i wówczas powstaje resentyment. Jawnanienawiść ulega stłumieniu i przemienia się w ukryty jad. Ponieważ człowiek nie może stać się taki jakobiekty jego zazdrości i zawiści, oraz nie może wejść w posiadanie dóbr, które są własnością innychludzi dokonuje w fantazji deprecjacji wartości, będących obiektem zazdrości. Zaczyna nienawidzićsiebie, ludzi i samego życia ( por z analizą rozpaczy dokonanej przez Kierkegaarda „Rozpacz chorobana śmierć.) Resentyment dokonuje zafałszawowania w samym odczuciu wartości, trwałe byciewnieprawdzie. Poniżając autentyczne wartości człowiek podnosi do rzędu cnót, coś co nie jest żadnymdobrem np. ubóstwo, cierpienie, śmierć.Z resentymentu wyrasta nowożytny humanitaryzm, burżuazyjna kultura nowożytna.Humanitaryzm zdaniem Schelera jest miłością pozorną, opartą w gruncie rzeczy na nienawiści iucieczce przed sobą, i przed bliższymi kręgami ludzkimi. Nowożytny etyczny kult pracy też jestprzejawem resentymentu.Resentyment objawia się także subiektywizacji i relatywizacji wartości w ogóle. Nie umiejącodczytać obiektywnego porządku wartości lub według niego żyć człowiek nowożytny mści się na samejidei wartości poprzez odmówienie jej obiektywności i głoszenie, że wszystkie wartości są subiektywne.(por z Ewangelią kto jest synem światła ten do światła zmierza ....)IV. Ontologia wartościSchelerowska ontologia wartości jest zbudowana wokół następujących pytań: czym są wistocie wartości? Jaka relacja zachodzi między nimi a dobrami? Jaki charakter ma stosunek wartości ipowinności? Jak wygląda świat wartości? Jak wygląda hierarchia wartości?Wartości są obiektywnymi kwalifikacjami, które odkrywamy w rozmaitych przedmiotach. Nienależy utożsamiać wartości z dobrami. Nie da się także wyprowadzić wartości z celu. Cel jest wobecwartości pochodny. Jako proste i pierwotne jakości, nie dające się już rozłożyć ani sprowadzić doczegoś jeszcze bardziej elementarnego, są niedefiniowalne. Można je jedynie bezpośredniodoświadczyć w doświadczeniu apriorycznym i emocjonalnym zarazem ( a co z próbą definiowaniawartości przez Sokratesa? )
schemat - sok jabłkowy, Technologia żywności UR Kraków, Inżynierskie, Rysunek techniczny
1. Wpływ surowca na jakość koncentratów soków owocowych.Jakość koncentratu zależy w dużej mierze od jakości surowca, dlatego należy zwrócić na to szczególną uwagę. Surowiec przeznaczony do produkcji soku decyduje m.in. o poziomie jego kwasowości i...
scenariusz zajęc, ZEW i EP Kolegium Nauczycielskie w Bytomiu, V semestr, matematyka galińska
Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą kruszenia Konspekt zajęć dla klasy I Temat: Rozwiązywanie nietypowych zadań tekstowych w zakresie 9Cel ogólny:Rozwiązywanie zadań o danych sprzecznych, mających za...
sciaga geodety, do trs 2004
Promień lukuVmaxV eksploatacyjnaV projektowanaPromień minimalnyPromień "stałych...
scenariusze 5-8, Dla dzieci, zadania dla przedszkolaka, karty pracy, KARTY PRACY - matematyczne
SCENARIUSZ 5Bawimy si´ z ParasolemCele:• Respektowanie obowiàzujàcych we wspólnych grach i zabawach zasad• Odró˝nianie prawdy i fikcji w przekazach medialnych oraz w utworach literackich i grachkomputerowych• ÂwiadomoÊç szkodliwoÊci...
sciąga 1, Materiały STUDIA, Semestr IX, Zarządzanie procesami
Mod. Funk. i procesów to- zakres i zbiór metod służących opisywaniu działań wykonywanych przez przedsiębiorstwo;klucz. Asp. poprawne zrozumienie przebiegu procesu i po zaakceptowaniu przez decydenta;zakres MF;-działania wyk.przez podm gosp (funkcje)...
sciaga - stawy, Fizjoterapia, Anatomia i fizjologia, Ściągi, anatomia sciagi
1.Staw szczytowo-potyliczny (articulatio atlanto-occipitalis) – to tzw. górny staw głowy. Składa się z dwóch, symetrycznych, sprzężonych stawów, utworzonych przez kłykcie potyliczne (condyli occipitales) i dołki stawowe górne kręgu szczytowego...