Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1. Co to są usługi telekomunikacyjne? Podział usług.
Usługa telekomunikacyjna jest definiowana jako „to, co operator oferuje swym abonentom w celu zaspokojenia
konkretnej potrzeby komunikacyjnej”
W procesie rozpoznawania i zatwierdzania usług przez instytucje międzynarodowe (CCiTT – późniejsza ITU-T
oraz ETSI) usługi podzielono na dwie zasadnicze grupy:
− usługi przenoszenia,
− usługi dodatkowe.
Usługi przenoszenia: usługi mające na celu zapewnienie właściwego kanału transmisyjnego pomiędzy
abonentem, a centralą.
− trybu komutacji łączy dla kanału mowy – usługa zapewniająca przesłanie sygnału mowy
zakodowanego zgodnie z normą G.711 (konwersja A/μ, załączenie tłumików echa, wykorzystanie
układów analogowych),
− trybu komutacji łączy dla kanału akustycznego 3,1 kHz – podobnie jak w poprzednim przypadku,
jednakże oktety przenoszone przez kanał w tym trybie stanowią cyfrowy zapis dowolnego
przebiegu analogowego (możliwe wykorzystanie modemów analogowych i faksów gr. 1, 2, 3),
− trybu komutacji łączy dla kanału przeźroczystego 64 kbit/s – usługa zestawia kanał 64 kbit/s PCM,
nie wprowadzając żadnych modyfikacji strumienia przenoszonych danych.
Usługi dodatkowe: usługi niezwiązane bezpośrednio z telefonią.
Zamawianie, w centrali, usługi dodatkowej jest możliwe z każdego standardowego aparatu posiadającego
możliwość wybierania tonowego DTMF i polega na wybraniu przez abonenta odpowiedniej sekwencji klawiszy.
Wyjaśnienia używanych czynności:
− Rejestracja usługi dodatkowej jest czynnością polegającą na wprowadzeniu przez operatora lub
abonenta informacji specyficznych (parametrów) umożliwiających działanie danej usługi (np.
godzina budzenia).
− Aktywacja usługi jest czynnością wykonywaną przez operatora lub abonenta w celu umożliwienia
korzystania z uprzednio przydzielonej usługi.
− Kasowanie usługi polega na usunięciu przez operatora lub abonenta danych wprowadzonych podczas
rejestracji.
− Dezaktywacja usługi jest czynnością wykonywaną przez operatora lub abonenta w celu zawieszenia
możliwości korzystania z przydzielonej usługi.
− Sprawdzenie usługi jest czynnością wykonaną przez abonenta w celu sprawdzenia skuteczności
włączania usługi.
− Testowanie usługi jest czynnością wykonywaną przez abonenta w celu sprawdzenia poprawności
działania usługi.
2. Wymienić kilka usług DGT.
Automatyczne budzenie jednokrotne (ACC)
Automatyczne budzenie wielokrotne programowane na dni tygodnia (ACRP)
Wybieranie za pomocą numerów skróconych (AC)
Przenoszenie wywołań w przypadku zajętości abonenta (CFB)
Przenoszenie wywołań w przypadku nieobecności abonenta (CFNR)
Bezwarunkowe przenoszenie wywołań (CFU)
Blokada przenoszenia wywołań (CFR)
Blokada jednokrotna prezentacji numeru wywoławczego (CLIR)
Połączenia konferencyjne (CONF)
Połączenia oczekujące (CW)
Blokada wywołań przychodzących – proszę nie przeszkadzać (DND)
Gorąca linia (FDC)
Identyfikacja wywołań złośliwych
Dynamiczne ograniczenie połączeń wychodzących (OCB-UC)
Zamawianie połączenia (CC)
Zamawianie połączenia na godzinę (ABC)
Test dzwonka
Zmiana hasła (PASS)
Ograniczenie połączeń wychodzących przez telefonistkę
Przechwytywanie wywołań (ITN)
Wirtualne przenoszenie wywołań
Wirtualne logowanie
Limitowanie połączeń wychodzących
3. Jakie usługi dodatkowe DGT mogą być wykorzystane dla kierowania i sterowania w ruchu
pociągów?
Wybieranie za pomocą numerów skróconych (AC)
Centrala umożliwia abonentowi korzystanie z systemu jednocyfrowych numerów skróconych, polegającego na
przyporządkowaniu pojedynczemu klawiszowi dowolnie zaprogramowanego numeru telefonicznego.
Przenoszenie wywołań w przypadku zajętości abonenta (CFB)
Abonent może zlecić przenoszenie wywołań przychodzących do niego w czasie, gdy jest on zajęty inną
rozmową. Wywołania mogą być przenoszone na dowolny, wskazany przez abonenta numer telefonu
Przenoszenie wywołań w przypadku nieobecności abonenta (CFNR)
Abonent może zlecić przenoszenie przychodzących do niego wywołań - które nie są odbierane - na dowolny,
wskazany przez siebie docelowy numer telefonu (lokalny, krajowy lub zagraniczny, na telefon komórkowy itp.).
Połączenia konferencyjne (CONF)
Usługa ta umożliwia abonentowi realizację połączeń lokalnych z wieloma osobami jednocześnie.
Połączenia oczekujące (CW)
Centrala może sygnalizować abonentowi zajętemu rozmową, że inna osoba próbuje się do niego w tym czasie
dodzwonić.
Blokada wywołań przychodzących – proszę nie przeszkadzać (DND)
Włączając usługę użytkownik zleca centrali odrzucanie połączeń telefonicznych przychodzących na jego numer.
Natomiast on sam może w tym czasie inicjować rozmowy.
Gorąca linia (FDC)
Usługa ta umożliwia zestawianie połączeń z dowolnie wyznaczonym, jednym numerem telefonu (lokalnym,
dyspozytora, krajowym, itp.) bez konieczności korzystania z klawiatury po podniesieniu słuchawki. Jako
„gorącą linię” warto zaprogramować najczęściej używany numer.
Identyfikacja wywołań złośliwych
Usługa umożliwia użytkownikowi identyfikację strony wywołującej w przypadku pojawienia się wywołania
złośliwego.
Dynamiczne ograniczenie połączeń wychodzących (OCB-UC)
Abonent centrali może samodzielnie (dynamicznie) ograniczyć możliwość przeprowadzania wszystkich (z
wyjątkiem służb specjalnych) lub niektórych połączeń wychodzących z jego aparatu.
Zamawianie połączenia (CC)
Usługa umożliwia abonentowi zamówienie połączenia z dowolnym innym abonentem, który jest aktualnie
niedostępny (zajęty inną rozmową lub nie odbiera telefonu).
Ograniczenie połączeń wychodzących przez telefonistkę
Abonent z kategorią telefonistki i odpowiednim uprawnieniem może sterować ograniczaniem połączeń
wychodzących abonentowi, który ma uprawnienia do dyskryminatora dynamicznego, ale bez dostępu do sieci
miejskiej.
Przechwytywanie wywołań (ITN)
Z usługi przechwytywania korzysta abonent z kategorią telefonistki, posiadający odpowiednie uprawnienia.
Telefonistka słysząc wywołanie przychodzące, skierowane do innego aparatu, może je odebrać korzystając ze
swojego aparatu.
4. Rodzaje centrali dyspozytorskich (wymienić, charakterystyka)
Centralka dyspozycyjna MB.
Do centralki dyspozytorskiej MB są doprowadzone łącza różnych sieci ruchowych. Każde z tych łączy jest
dołączone do indywidualnego zespołu liniowego, składającego się z przełącznika i klapki zgłoszeniowej. Układ
centralki MB umożliwia dyżurnemu ruchu realizację połączeń jego aparatu, stanowiącego część wyposażenia
centralki , z dowolnym łączem doprowadzonym do tej centralki.
Warunki stawiane centralkom MB:
× układ centralki powinien uniemożliwiać łączenie ze sobą wprowadzonych do centralki łączy (dyżurny
ruchu nie może dokonać połączenia np. łącza zapowiadawczego z łączem telefonicznej sieci
strażnikowej);
× aparat dyżurnego ruchu może być dołączony w danej chwili do jednego i tylko jednego spośród wielu
łączy wprowadzonych do centrali;
Do centralki dyspozycyjnej MB dyżurnego ruchu są wprowadzone trzy rodzaje łączy:
× łącza zapowiadawcze;
× strażnicowe;
× stacyjne;
Centralka dyspozycyjna CB.
Centralka ta umożliwia skoncentrowanie tylko tej części łączy, które ze względu na rodzaj zasilania są
dołączone do aparatów miejscowej baterii.
Centralka ta składa się z dwóch zasadniczych części:
× stanowiska manipulacyjnego;
× ramy przekaźnikowej;
Do centralki CB można dołączyć, wyposażając w odpowiedniego rodzaju zespoły liniowe, następujące rodzaje
łączy:
× łącza CB;
× MB;
× MB towarzyskie (postacyjne);
× selektorowe Western Electric WE;
× selektorowe Ericsson SE;
× CA do telefonicznej centrali automatycznej;
Centralka dyspozycyjna KT.
Centralka powstała w wyniku modyfikacji centralki CB. Przeznaczona jest do tworzenia wydzielonych sieci
dyspozycyjnych na potrzeby np. dyspozytorów stacyjnych, dyżurnych ruchu oraz innych posterunków
technicznych.
Ze względu na liczbę abonentów produkowana jest w wersjach: dla 10, 20, 30 abonentów.
Centralka dla 10 abonentów jest wyposażona w jedno stanowisko manipulacyjne, centralka dla 20 abonentów
jest jedno lub dwustanowiskowa, a dla 30 zawsze jako dwustanowiskowa.
Do centralki KT można dołączyć:
× łącza CB;
× MB;
× MB towarzyskie;
× CA do telefonicznej centrali automatycznej;
× selektorowe typu Western Electric WE;
× selektorowe Ericsson SE;
Centralka dyspozycyjna KT realizację następujących przebiegów połączeniowych:
× wywołanie abonenta i akustyczna kontrola sygnału dzwonienia:
× przeprowadzenia rozmowy przez mikrotelefon lub głośnomówiący układ rozmówny;
× przyjęcie wywołania od przychodzących abonentów;
Dodatkowo zespoły komutacyjne centralki umożliwiają:
× odstawienie abonenta CA na oczekiwanie i przeprowadzenie w tym czasie rozmowy z innym
abonentem;
× obsługę dwuosobową z wykorzystaniem dwóch oddzielnych pulpitów manipulacyjnych, istnieje
możliwość prowadzenia rozmów pomiędzy osobami obsługującymi te pulpity;
× tworzenie grup telekonferencyjnych;
× sygnalizację optyczną i akustyczną w przypadku przepalenia się bezpiecznika;
× sygnalizację optyczną na pulpicie manipulacyjnym w przypadku zaniku napięcia zasilającego;
× sygnalizację optyczną w przypadku nieodpowiedniej manipulacji przełącznikami liniowymi;
5. Schemat połączeń centrali – funkcjonalność.
DGT
6. Funkcjonalność stanowiska AWIZO.
Możliwości funkcjonalne aparatu:
× praca z mikrotelefonem lub zestawem głośnomówiącym
× przyjmowanie połączeń
× inicjowanie połączenia
× wycofanie się z połączenia lub etapu jego tworzenia
× przekazanie połączenia
× przekazanie połączenia ze zwrotem do przekazującego po zakończonej rozmowie
× funkcja biura zleceń
× zawieszenie połączenia
× dynamiczna regulacja wzmocnienia głośnika lub słuchawki
× powtórzenie ostatnio wybranego numeru
× wyłączenie mikrofony w zestawie głośnomówiącym lub mikrotelefonie
× konferencja
7. Porównanie tworzenia telekonferencji ręcznie i automatycznie.
- tryb ręczny - wymaga potwierdzenia dołączenia każdego uczestnika do
konferencji.
- tryb automatyczny - dołącza uczestnika do konferencji bez potwierdzenia.
8. Scharakteryzować pulpit stanowiska AWIZO.
Klawiaturę aparatu DGT 3490 A można podzielić funkcjonalnie na sześć pól:
- z lewej strony aparatu znajduje się pole klawiszy programowalnych (
klawisze wybierania natychmiastowego, funkcji specjalnych oraz dla
określonej wersji oprogramowania monitorowane klawisze gorących linii),
- pole 4-ech klawiszy kolejki zgłoszeń (lokalnych, miejskich, resortowych i
zwrotów),
- pole 4-ech klawiszy hold,
- pole klawiatury wybierczej,
- zespół klawiszy funkcyjnych (klawisze z piktogramami),
- zespół 4-ech klawiszy soft-key, służących do obsługi wyświetlacza LCD.
9. Ogólna charakterystyka systemu DECT.
Jest europejskim, cyfrowym standardem w bezprzewodowej łączności korporacyjnej.
DECT został zaprojektowany w celu integracji różnych technologii przesyłania danych.
Ten typ łączności bezprzewodowej różni się od komórkowej i satelitarnej tym, że transmisja jest ograniczona do
obszaru, na którym jest przeprowadzona zwykła (analogowa lub ISDN) linia telefonii stałej. Do tego typu linii
dołącza się stację bazową (część stałą linii), która instalowana jest jako końcówka sieci. W zależności od typu
sieci stacja bazowa może obsługiwać od kilku do kilkunastu odbiorników telefonii bezprzewodowej (stacje
ruchome) przypominających telefony GSM. System DECT spełnia tzw. standard GAP (ang. Generic Access
Profile), co oznacza że telefony DECT mogą być instalowane w każdej sieci tego typu (spełniającej wymagania
tegoż standardu) a nie tylko w kompletnym zestawie pochodzącym od konkretnego producenta. Ponadto do sieci
DECT można zalogować działające w trybie Dual Access telefony GSM co dodatkowo ukazuje jak duże
możliwości posiada ten system telefonii bezprzewodowej.
System DECT w swej podstawowej wersji abonenckiej może służyć do wygodnej
komunikacji domowej w obrębie mieszkania ale i nie tylko. Oto kilka przykładowych
zastosowań tego systemu:
• domowe telefony bezprzewodowe;
• bezprzewodowe, abonenckie centrale telefoniczne PABX;
• bezprzewodowy dostęp do lokalnych sieci komputerowych LAN;
• jako system dostępu do sieci PSTN (ang. Public Switched Telephone Network) i ISDN
(ang. Integrated Serviced Digital Network).
10. Funkcjonalność systemu DECT
× Włączenie, wyłączenie, blokada słuchawki
× Przyjęcie rozmowy
× Wychodzące połączenie zewnętrzne
× Połączenia wewnętrzne
× Dzwonienie grupowe
× Powtarzanie numeru
× Szybkie wybieranie numerów
× Przekazanie rozmowy
× Konsultacje z abonentem wewnętrznym podczas trwania rozmowy zewnętrznej
× Ustawianie głośności w słuchawce
× Ustawianie głośności dzwonka
× Ustawianie melodii dzwonka
× Wyłączanie mikrofonu w słuchawce
11. Podział sieci radiołączności na PKP.
Łączność kolejową można podzielić zasadniczo na:
· kanały szlakowe (in. pociągowe)
· utrzymania (kanały drogowe)
· dyspozytorów zasilania elektroenergetycznego i
· innych użytkowników kolejowych
Dla porównania - PKP swoją łączność radiową dzieli następująco:
1. Radiotelefoniczne sieci stacyjne
o manewrowa
o spisywaczy
o zbiorowa
o rozgłoszeniowa
2. Radiotelefoniczne sieci liniowe
o pociągowa
o ratunkowa
o radiowa dyspozytorska zasilania elektroenergetycznego
o drogowa i utrzymania
o Kolejowej Służby Zdrowia
o Straży Ochrony Kolei
o zbiorowa liniowa
o Państwowych Kolei Linowych
o Biur Projektów Kolejowych
Sieci radiowe (wiele sieci, kilkadziesiąt tysięcy radiotelefonów) służą do bezprzewodowej komunikacji
pomiędzy dyżurnymi ruchu i maszynistami (sieć pociągowa) oraz pomiędzy innymi, ważnymi dla prawidłowego
funkcjonowania kolei pracownikami (m.in. sieci: utrzymania, drogowa, ratunkowa, manewrowa, sok itd.).
12. Narysować i opisać wykres funkcji tłumienność tłumienności funkcji długości fali w światłowodzie
ze szkła kwarcowego
(wydruk)
13. Na czym polega zjawisko dyspersji?
Dyspersja światłowodowa – zjawisko fizyczne polegające na zależności prędkości przemieszczania się fali
świetlnej w zależności od jej długości. Powoduje zniekształcenie impulsu optycznego przesyłanego w
światłowodzie. Mierzona w [ns/km] lub [ps/km]
Przyczyną dyspersji modowej jest fakt, że różnym modom odpowiadają różne drogi wzdłuż światłowodu
wielodomowego
W jedmodowych:
Dyspersja materiałowa związana z prędkością rozchodzenia się fali w szk...