Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1.      Charakterystyka tendencji alternatywnych jako wyrazu kryzysu szkoły
Tomasz Szkudlarek – szkoła jako nierozpoznany twór w nieznanym mechanizmie
Zbigniew Kwieciński – szkoła odstaje od oczekiwań
·        Istnieje pożądany kształt szkoły, który obecnie jest trawiony przez kryzys
Podmioty edukacji: nauka, rodzina, nauczyciele, uczniowie, ministrowie, eksperci, politycy.
Hartmund Hentig, humanistyczna szkoła jako miejsce w którym:
·        Ma się ochotę na zajmowanie się jakimś problemem
·        Możliwa jest koncentracja i doceniana jest wytrwałość
·        Doświadcza się wspólnotowych przeżyć i własnej świadomości
·        Panuje poczucie więzi społecznej i wspólne dobro
·        Można przeżyć cząstkę natury
·        Możliwe jest doświadczanie tego, jak czyni się pokój
·        Wolno jest stawiać pytanie o sens czegoś i jest ono stawiane
Margaret Mead wyróżnia trzy modele przekazu kulturowego:
·        Postfiguratywny: gdy starsze pokolenie decyduje o obliczu młodszego pokolenia i przekazuje mu uznawane przez siebie wartości i system norm
·        Kofiguratywny: w którym pokolenia uczą się od siebie nawzajem, gdyż dla obu sytuacja w której się znaleźli jest nowa (np. emigracja, najazd)
·        Prefiguratywny: w którym kształt kultury i tego co dla niej najważniejsze zależą w głównej mierze od młodszego pokolenia, które ma znaczący wpływ na pokolenie starsze
Wymiary kulturowe:
·        Wertykalny: głębia, sięganie do korzeni
·        Horyzontalny, obszerny, ale niekoniecznie głęboki, rozległy
- współczesna polska rzeczywistość jest zdominowana przez młode pokolenie
- prefiguratywna kultura unieważniła dom jako źródło wartości i struktury norm
- kryzys rodziny jest kryzysem szkoły (nie na odwrót)
Â
Podmiot edukacji
Kryzys edukacji
Błędy
Straty
Â
Â
Â
Pedagog-praktyk (nauczyciel)
- Niedostosowanie merytoryczne do wymagań uczniów
- Brak umiejętności łączenia teorii z praktyką
- Ucieczka w bezpieczne uniwersalia, nijakość
- Nieudolne próby dostosowania szkoły do wymagań uczniów
- Zagubienie w roli zawodowej
- Poczucie 'braku' ucznia
- Osamotnienie w ideałach i celach wychowania
- Stracenie pozycji autorytetu
Â
Pedagog-badacz
- Przygotowywanie nierealnych programów szkolnych
- 'Nadęte' badania nie służące poprawie szkolnictwa
- Poczucie bezsilności
- Poczucie jałowości badań
- Poczucie tzw. Syzyfowej pracy
Â
Â
Â
Rodzic
- Brak udziału w wychowaniu dziecka
- Nieme przyzwolenie na działanie pociechy w świetle modelu prefiguratywnego
- Zrzeczenie się roli wychowawcy na rzecz szkoły i jej nauczycieli
- Brak udziału w życiu własnego dziecka
- Brak wpływu na własne dziecko
- Zagubienie w świecie dopasowanym do modelu prefiguratywnego
- Stracenie pozycji autorytetu
Â
Â
Â
Uczeń
- Brak poszanowania dla wartości, kultury, obyczajów, norm
- Bezmyślna i bezrefleksyjna pogoń za nowościami
- Nieuctwo, lenistwo
- Relatywizm aksjologiczny
- Nadmierne wymagania
- Postawienie na łatwą przyjemność, a odejście od ciężkiej pracy
- Zagubienie
- Brak poczucia zrozumienia
- Brak praktycznego przygotowania do wymogów współczesności
- Poczucie 'braku' nauczyciela
Â
Â
WÅ‚adza
(politycy, ministrowie)
- Nadmierne wymagania względem uczniów i nauczycieli
- Przepełnione programy nauczania
- RosnÄ…ca krytyka zarzÄ…dzania edukacjÄ…
Â
Â
2.      Charakterystyka koncepcji i szkoły zakorzenionej w tradycji
a)Â Â Â Â Â Â Program nauczania:
- znacznie szerszy niż ten wskazany przez prawo oświatowe
- ma charakter autorski, wciąż ulega zmianom
- oprócz przedmiotów tradycyjnych uczeń może wybrać liczne fakultety
- liczba uczniów w klasie nie przekracza 12, a przy nauce j. obcego 5 osób
Â
b)Â Â Â Â Â Â Program wychowawczy:
- odróżnia szkołę od innych propozycji wychowawczych
- surowe przestrzeganie przyjętych praw
- uczniowie muszą się terminowo wywiązywać ze swoich obowiązków, punktualność
- duża rola duchowości
- uczniowie obowiązkowo pracują na rzecz szkoły
Â
c)      Co to umożliwia:
- wysoko wykwalifikowana kadra
- doskonała baza dydaktyczna
- wyposażenie szkoły
- specjalistyczne urzÄ…dzenia i pomoce naukowe
- podróże
- tradycje
Â
d)Â Â Â Â Â Â Statut:
- określa cel: wykształcenie i wychowanie światłego człowieka przygotowanego do życia we współczesnym świecie
Uczniowie:
- stanowią najważniejszą część społeczności szkolnej
- mają prawo i obowiązek ochrony własnej godności
- mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa oraz możliwość wpływania na życie szkoły
- majÄ… prawo do zindywidualizowanej nauki
- praca domowa i inne jego osiągnięcia są chronione
* rodzice powinni brać czynny udział w życiu szkoły
Â
e)Â Â Â Â Â Â Nauczyciel:
- jest osobÄ… decydujÄ…cÄ… o nauczaniu
- jego praca jest traktowana jako akt twórczy
- dla każdego nauczyciela wartością nadrzędną jest szczęście i dobro każdego ucznia
Stara szkoła
Nowa szkoła
- Konstruktywizm, prawi całość
- relatywizm aksjologiczny
- podstawa nauczania: koncepcje Korczaka, Sośnickiego, Hessena, Mysłakowskiego
- funkcje szkoły: adaptacyjna, twórcza
- cel szkoły: czynienie rozwoju uczniów
- szkoła to miejsce walki ze złem, nie teatr i nie szpital
- kontekst – normalna rodzina, model prefiguratywny
- model dwudzielny, szkoła/dom
- cechy nauki (wg Nalaskowskiego) żmudna, wymaga dyscypliny, nudna, może nie interesować
- demokracja, partnerstwo
- wizja postmodernistyczna, dynamika zmian, szybkość zmian, zmiany zmierzają ku lepszemu
- podstawa naukowa: pedagogika humanistyczna i antypedagogika, koncepcja szkół elastycznych
- kontekst społeczny: krytyka szkoły
- zjawiska występujące: nierespektowanie prawa, postawy roszczeniowe, zawiść
- funkcje szkoły: rekonstrukcyjna, adaptacyjna, dysfunkcyjność, niepełna konstrukcja
- model nieoddzielny; praca w pracy, praca w domu
- podstawa aksjologiczna: relatywizm aksjologiczny, prawda, dobro, piękno
- cele szkoły: wspieranie rozwoju uczniów
- szkoła jako instytucja usługowa, teatr i szpital
- rola młodych (model prefiguratywny)
Â
Â
Â
Â
3.      Cele emocjonalne uczenia się i nauczania.
- cele emocjonalne dotyczą uczuć
A) taksonomia celów kształcenia dziedziny motywacyjnej:
a) uczestnictwo w działaniu – czyli uważne wykonywanie określonych czynności w ramach wyznaczonej roli, na ogół poprawnie, ale bez wykazywania inicjatywy
b) podejmowanie działania – czyli samorzutne rozpoczynanie wybranych czynności i chętne angażowanie się w działalność pod wpływem bodźców zewnętrznych
c) nastawienie na działanie – czyli konsekwentne wykonywanie danego rodzaju czynności na skutek trwałej potrzeby wewnętrznej i dodatniej oceny uzyskiwanych wyników
d) system działań – czyli integracja danego rodzaju czynności z głównymi cechami osobowości ich wykonawcy, wyrażająca się niezawodnością i swoistością stylu działań
Â
- wpływ na edukację ma koncepcja inteligencji emocjonalnej (Goleman), obejmującej rozumienie własnych i cudzych emocji oraz zdolność skutecznego kierowania nimi. Mieści się w niej zdolność motywowania się, a więc w istocie zdolność do trwałej pracy.
- wg Golemana takie cechy jak wytrwałość, zdolność motywacji, można nazywać charakterem człowieka
Charakter ma dwa czynniki:
a)      Cz. instrumentalny: Stałość woli (postępowanie wg zasad), siła woli, przedsiębiorczość i praktyczność w działaniu
b)      Cz. kierunkowy: Skierowanie na cele wartościowe, postępowanie w zgodzie z zasadami moralnymi
Â
4.      Cele poznawcze uczenia się i nauczania.
- głębsze poznawanie rzeczywistości
A) Taksonomia celów kształcenia dziedziny poznawczej:
a)      Zapamiętywanie wiadomości – czyli gotowość przypomnienia sobie określonej informacji, bez zniekształceń, ale i bez własnej interpretacji
b)      Zrozumienie wiadomości – przedstawianie ich w nowej formie, podporządkowanie, streszczanie i wykorzystywanie do prostego wnioskowania
c)      Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – czyli praktyczne posługiwanie się wiadomościami w zadaniach nieodbiegających od podanego wzoru
d)      Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych – czyli posługiwanie się wzorem badań naukowych: formułowanie problemu, analiza i synteza danych, sprawdzanie hipotez, krytyka rozwiązania.
·        Powtarzanie wiadomości: odtwarzanie ich w niezmienionej formie
·        Systematyzowanie wiadomości: układanie ich w logiczne całości
·        Przez powtarzanie widomości dokonuje się ich utrwalenie, a przez ich usystematyzowanie (kodowanie) wytwarza się wiedza
·        Wiedza deklaratywna: dająca wyjaśnienie rzeczywistości
·        Wiedza proceduralna: powiązana z celem działań, pozwala szybko uzyskać wynik
·        Teoretyzowanie: nadawanie zagadnieniom postaci formalnej i tworzenie ogólnych modeli rzeczywistości
Â
5.      Cele praktyczne uczenia się i nauczania.
Dziedzina praktyczna: odmiana dziedziny poznawczej, opanowywana w większym stopniu przez ćwiczenie i kontrolę wpływu na otoczenie niż przez zastosowanie wiedzy teoretycznej
·        Nazywana jest też psychometryczną, gdyż obejmuje głównie koordynację czynności ruchowych
A)    Taksonomia celów kształcenia dziedziny praktycznej:
a)      Naśladowanie działania – czyli etapowe wykonywanie złożonych czynności i systematyczne porównywanie ich przebiegu z dostarczonym wzorem
b)      Odtwarzanie działania - czyli wykonywanie złożonych czynności samodzielnie i w całości, ale z ograniczoną płynnością i swobodą
c)      Sprawność działania w stałych warunkach – czyli dokładne i skuteczne wykonywanie złożonych czynności w sytuacjach, w których były ćwiczone
d)      Sprawność działania w zmiennych warunkach – czyli automatyzacja czynności składowych, pozwalająca na szybkie modyfikacje złożonej czynności, wykonywanej z oszczędnym nakładem energii.
6.      Cele światopoglądowe uczenia się i nauczania.
Światopogląd: system przekonań i postaw dotyczących miejsca i roli człowieka w świecie, w tym roli własnej jednostki lub grupy. Światopogląd jest pochodną wiedzy osobistej (poznania świata) i motywacji do działania (doboru celów), łączy dziedzinę poznawczą i emocjonalną uczenia się.
A)    Taksonomia celów kształcenia dziedziny światopoglądowej:
a)      Przekonanie o prawdziwości wiedzy – czyli zaufanie do źródeł informacji o świecie, z włączeniem w to własnego doświadczenia, opinii autorytetów, środków masowego przekazu, dzieł naukowych i artystycznych.
b)      Przekonanie o wartości wiedzy – czyli przeświadczanie o użyteczności informacji o świecie dla ludzkości i jednostki, ale bez zaangażowania się w jej pomnażanie i wykorzystywanie.
...