Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
PODSTAWOWE POJĘCIA
PSYCHOLOGII POZNAWCZEJ I
EMOCJI
SEMINARIUM 1
PSYCHOLOGIA POZNAWCZA
Człowiek jest podmiotem procesów
poznawczych, procesy poznawcze mają rolę
priorytetową i regulacyjną w stosunku do
różnych sfer życia psychicznego człowieka
(zachowań, potrzeb)
psychologia poznawcza
To subdyscyplina naukowej psychologii,
zajmująca siębadaniem procesów i struktur
poznawczych, a także ogólnymi zasadami
funkcjonowania umysłu
Neisser (1967) na
procesy przetwarzania
informacji
składają się wszystkie operacje,
dzięki którym odbierane przez jednostkę
bodźce są transformowane, przekształcane,
redukowane, wzmacniane, zachowywane,
przywoływane lub wykorzystywane w
jakikolwiek inny sposób
Zadaniem psychologii poznawczej jest opis tych
procesów i pokazanie w jaki sposób kształtują
one zachowanie człowieka
POWSTANIE PSYCHOLOGII
POZNAWCZEJ
1956 r - w Massachusetts Institute of Technology odbyło się pierwsze
sympozjum kognitywne
1956 r – Miller - artykuł o ograniczeniach pamięci krótkotrwałej
1958 r – Broadbent – książka ograniczeniach w przetwarzaniu
wynikające z małej pojemności uwagi
1959 r – Chomsky
–
nieadekwatność teorii bodźca i reakcji do
wyjaśnienia zachowań werbalnych człowieka
1967 r – Neisser – pierwszy podręcznik psychologii poznawczej,
model spostrzegania (Pandemonium), koncepcja cyklu percepcyjnego
prace Piageta o rozwoju poznawczym dziecka
lata osiemdziesiąte – badania nad pamięcią
połowa lat osiemdziesiątych - przetwarzanie równoległe (Rumelhart i
McClelland)
druga połowa lat osiemdziesiątych - neuropsychologia poznawcza
(Ellis i Young)
ZAŁOŻENIA DOTYCZĄCE
PROCESÓW PRZETWARZANIA
INFORMACJI
założenie o
ekonomii
przebiegu
wielokrotne wykonywanie czynności (procesów
poznawczych)
przetwarzanie odbywa się na wielu
poziomach
umysł to nie proste odzwierciedlenie
rzeczywistości, lecz aktywnie utworzona
konstrukcja – powstaje wewnętrzna
poznawcza reprezentacja
świata
konstruktywizm