Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Oświecenie jest to epoka, którą zapoczątkował ruch

umysłowy krytykujący ustalone poglądy i postawy,

popierał potęgę ludzkiego umysłu i kult wiedzy.

Epoka ta obejmowała cały wiek XVIII, została

zapoczątkowana w Anglii, rozwinęła się we Francji

i dosięgła Europe.

Charakterystyczne w tej epoce było to, że stworzyła

nowe poglądy i ideał człowieka- posiadający szeroką

wiedzę, władający jęz. Francuskim. Celem twórców

epoki było podniesienie poziomu wiedzy ówczesnych

ludzi, czyli oświecenie.

Krytycyzm to aktywny stosunek do rzeczywistości

i zdobywania wiedzy

Racjonalizm- źródłem wiedzy jest rozum człowieka

Empiryzm- źródłem wiedzy jest doświadczenie

Dezim- istnieje Bóg, ale nie ma wpływu na człowieka

Ateizm- odrzucenie istnienia Boga

Zmiany: Szkolnictwo- rozwój nauk ścisłych,

przyrodniczych

Rozkwit czytelnictwa książek, rozwój prasy

codziennej

Rozkwit badań i nauk naukowych

Duża liczba odkryć i wynalazków

Przedstawiciele: John Lock, Wolter, Monteskiusz

_______________________________

Pod koniec XVIII w Francja znalazła

Się w kryzysie, świadczą o tym następujące zjawiska:

-Nieudane rządy królów francuskich Ludwika XV i XVI

-zła sytuacja ekonomiczna państwa, słaby rozwój gospodarczy

-kryzys rolnictwa wynikał z klęski żywiołowych i wysokich podatków

Bezpośrednią przyczyną rewolucji francuskiej było to, że szlachta i duchowieństwo chciała podwyższenia podatków wykorzystując fakt, że w parlamencie francuskim stany generalne miały w głosowaniu po 1 głosie. Sytuacja ta była niesprawiedliwa dlatego stan 3 oczekiwał zmian. Sygnałem problemu była próba podniesienia podatków, bardzo potrzebna królowi ale szlachta i duchowieństwo zorientowały się, że jest to nie właściwe i sprzeciwiły się królowi.

 

Rewolucja Francuska rozpoczęła się 5 maja 1789r. Gdy w Wersalu miały obradować stany generalne, ale szlachta i duchowieństwo odmówiły obrad, w tej sytuacji stan 3 ogłosił się zgromadzeniem narodowym. Król próbował udaremnić działanie stanu 3, ale lud Paryża zorientował się w przygotowaniach króla i podjął działania. Jednym z nich było zdobycie i zburzenie Bastylii, było to więzienie miejskie, symbol ucisku (14 lipiec 1789), był to symboliczny początek rewolucji. W kolejnych miesiącach zgromadzenie narodowe przekształciło się w zgromadzenie ustawodawcze, które wprowadziło szereg reform i zmian. Drugi etap monarchia konstytucyjna zaczyna się w październiku 1791r. od uchwalenia konstytucji, król musiał poprzeć reformy, przeciwko rewolucji rozpoczęła wojnę Austria, coraz większa liczba osób domagała się detronizacji króla i wprowadzenia republiki.

3 etap rozpoczyna się w sierpniu 1792r. i określany jest jako republika żyrondystów. Władzę przejęła radykalna grupa rewolucjonistów, ogłosiła Francję republiką i dokonała ścięcia Ludwika XVI. Był to koniec monarchii. Etap ten kończy się aresztowaniem i ścięciem Żyrandów.

W 4 etapie od czerwca 1793 r. była dyktatura Jakobinów, którzy w ramach reform przeprowadzili gruntowne zmiany. Etap ten kończy się aresztowaniem i ścięciem Jakobinów. Ostatni etap zaczyna się w lipcu 1794r. gdy burżuazja przejmuje władzę, tworzy własny rząd, uchwalono nową konstytucję. Przejęcie przez burżuazje władzy kończy się reformacją. Następstwa: zniszczenie kraju(zginęło ok. 200tyś. Ludzi)

Zlikwidowano feudalizm, wprowadzono własność ziem dla chłopów, wprowadzono prawa obywatelskie, rozdzielono kościół od państwa,  wprowadzono symbole narodowe.

 

 

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed