Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
KANBAN:
Kanban jest systemem informacyjnym, który kontroluje produkcję właściwych produktów we właściwej ilości i we właściwym czasie, w każdym procesie tworzenia wyrobu, a także pomiędzy przedsiębiorstwami. Jest to znane pod nazwą Just-In-Time
Rodzaje KANBANÓWExpress KANBANEmergency KANBANJob-Order KANBANFull-Work System
Common KANBANSystem Produkcyjny toyoty :
Zysk dzieki redukcji kosztów . Może to zostac osiagniete dzieki ograniczeniu marnotrastwa .
4 rodzaje marnotrastwa :
1. Nadmiar sily roboczej , narzedzi , ( jeśli jest tego za duzo – zwiekszaja się koszty )
2. Nadproduckja – najgorszy rodzaj marnotrastwa w toyocie
3. Nadwyżka zasobów – spowodowana przez nadprodukcje
4. Niepotrzebne investycje kapitalowe – np.: budowa nowych magazynow do skladowania zapasow które sa w nadmiarze . , czy tesz zatrudnienie nowych peracownikow – w celu transportu tych zapasow do magazynu
Wszystkie
Te 4 marnotrastwa – powoduja wzrost kosztów :
-administracyjnych
-materialowych
-zatrudnienia
-amortyzacji
2 Głowne filary Systemu Produkcyjnego Toyoty to :
a) JIT- just-in-time (p: okreslonej ilosci samochodow w okreslonym czasie
b) Autonomizacja – czyli niezalezna kontrola wad – wspiera JIT by jakakolwiek uszkodzaona czesc z poprzedniego procesu nie ktrafila do nastepnego
System KANBANW tym systemie Typ i ilosc potrzebnych jednostek jest zapisywana na karcie „KANBAN” która jest przesylala od pracownikow jednego procesu do pracownikow poprzedniego procesu. Karty te krążą na terenie fabryki i pomiedzy fabrykami firm wspolpracujacych z tojota w celu osiagniecia produkcji JIT . KANBAN to system informacji który kontroluje ilosc produkcji w kazdym procesie .
MRP I (Material Requirements Planning) - metoda planowania potrzeb materiałowych służy racjonalizacji planowania, poprzez wydawanie zleceń zakupu i produkcji dokładnie w takim momencie, aby żądany produkt pojawił się w potrzebnej chwili i wymaganej ilości.
To system, wspomagajacy produkcje oraz obszary i dzialania bezposrednia z nia zwiazneSą przeznaczone do planowania potrzeb materialowych , pozwalaja dokladnie opracowac ilosc materialow i dostaw aby sprostac zminiejacemu sie popytowi na produkty
MRP II (Manufacturing Resource Planning) - metoda planowania zasobów produkcyjnych będąca rozwinięciem MRP I, poszerzona o bilansowanie zasobów produkcyjnych i dystrybucję.
ERP (Enterprise Resource Planning), czasem określane jako MRP III - planowanie zasobów przedsiębiorstwa, rozwinięcie systemu MRP II o procedury finansowe, w tym księgowości zarządczej (Cash Flow, metoda Activity Based Costing). System BAAN IV nie tylko w pełni realizuje postulaty standardu ERP, ale je wyprzedza.
DEM (Dynamic Enterprise Modeler) - Dynamiczne Modelowanie Przedsiębiorstwa, nowatorskie rozwiązanie wprowadzone na rynek przez firmę Baan w 1996 r. - zestaw zintegrowanych narzędzi do dynamicznego modelowania struktury przedsiębiorstwa umożliwiający bezpośrednie przejście od modelu firmy do gotowej konfiguracji aplikacji i menu dla poszczególnych użytkowników.
REENGINNERIG - tzw Doskonalenie projektu
Staly proces duzych zmian (rewolucyjnych) majacy na celu przyblizenie się do doskonalosci w zastosowaniu systemow informacyjnych ponieważ takiej doskonalosci nie ma – wiec jest to staly proces .W wyniku dzialan usprawniajacych – a wice i reeningeeringu nie osiaga się doskonalego systemu inform. Doskonaly system to taki w którym nic jusz nie można poprawic – takie stanu nie można wiec osiagnac .koncowy rezultat reengineeringu to rozwiazanie satysfakcjonujace , doskonalsze od poprzednich ale nie ostateczny ideal . ZASADA BRP( BUSINESS PROCES REENGINEERING) czyli REENGINEERINGCechy :
1) Gruntowne zmiany
2) Skokowe wzrosty jakosci
3) Duze koszty
Pojęcie CIMPo raz pierwszy uzyte przez J.Harrington (1973) Sa to systemy produkcyjne, w których wszystkie czynności związane z procesami produkcji wyrobów- zarówno procesy materialne, jak i procesy informacyjno- decyzyjne – są zintegrowane dzięki wykorzystaniu środków technologii komputerowej.W CIM sa dwa obszary : organizacyjny i technicznyAspekty organizacyjne wspomagane sa przez PPS – komputerowo wspomagane zarzadznie
Aspekty techniczne wspomagane sa przez :
- CAE - komputerow spomagane obliczenia
- CAD - =||= projektowanie
- CAP - =||= planowanie
- CAM- =||= wytwarzanie
- CAQ- =||= zapewnienie jakosci
BAAN IV - jako w pełni zintegrowane rozwiązanie - to rodzina programów wspomagająca zarządzanie przedsiębiorstwem. Oprogramowanie to użytkowane jest w ponad 60 krajach i dostępne jest w ponad 20 wersjach językowych w tym, w wersji polskiej.
BAAN IV składa się z pięciu głównych elementów:
- narzędzi i metodologii wdrażania - BAAN Orgware;
- środowiska obliczeniowego;
- oprogramowania internetowego;
- pakietów logistycznych aplikacji;
- technologii, w tym pakietu narzędziowego;
Język programowania ABAP/4 został stworzony w latach 80-tych i jest rozszerzany i rozwijany w każdej nowej wersji systemu SAP R/3. Wszystkie aplikacje biznesowe R/3 są stworzone przy użyciu tego języka
Firma SAP posiada dwa główne produkty: R/2 i R/3. System R/2 przeznaczony jest dla komputerów typu mainframe, takich jak IBM, Siemens itp. Przedstawiony w 1992 roku system R/3 jest modyfikacją poprzedniej wersji, w której wykorzystano architekturę klient-serwer.
Electronic Business – Biznes Elektorniczny składa się z trzech elementów:
a) E-Commerce - Jest narzędziem wspierania sprzedaży oraz marketingu firm za pomocą tzw.:„Internetowego kanału dystrybucji” ,Jest jednym ze sposobów dotarcia do klienta
lWykorzystuje Internet aby uczynić sprzedaż bardziej wydajną (bez dodatkowych kosztów utrzymania punktów sprzedaży)
b) E-Business - Poprawia kontakty pomiędzy dostawcami i odbiorcami za pomocą elektronicznych technologii i otwartych standardów współpracy , a
odbiorcami mogą być zarówno firmy jak i ostateczni klienci (podobnie jak w e-commerce)
c) E-Partnering - Ścisły związek pomiędzy przedsiębiorstwami, które stosują technologie e-business dla obopólnych korzyści i biznesowych usprawnień , jest to połączenie systemów biznesowych w celu strategicznej (nakierowanej na kontrahenta) współpracy, w której partnerzy dążą wspólnie do optymalizacji swoich działań.
...