Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA i KUTASA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430)

 

Klasy dróg:

1) autostrady, oznaczone symbolem "A",

2) ekspresowe, oznaczone symbolem "S",

3) główne ruchu przyspieszonego, oznaczone symbolem "GP",

4) główne, oznaczone symbolem "G",

5) zbiorcze, oznaczone symbolem "Z",

6) lokalne, oznaczone symbolem "L",

7) dojazdowe, oznaczone symbolem "D".

Drogi zaliczone do jednej z kategorii, w rozumieniu przepisów o drogach publicznych, powinny mieć parametry techniczne i użytkowe odpowiadające następującym klasom dróg:

1) drogi krajowe - klasy A, S, GP i wyjątkowo klasy G,

2) drogi wojewódzkie - klasy G, Z i wyjątkowo klasy GP,

3) drogi powiatowe - klasy G, Z i wyjątkowo klasy L,

4) drogi gminne - klasy L, D i wyjątkowo klasy Z.

 

USYTUOWANIE DROGI

oznacza umieszczenie jej elementów w pasie terenu wyznaczonym liniami rozgraniczającymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

 

Powyższe szerokości dróg (pasów drogowych) obejmują: jezdnie, pobocza, skarpy o wysokości do 0,75 m, rowy drogowe oraz pasy terenu za rowami.

Na skrzyżowaniach dróg w liniach rozgraniczających powinny być stosowane narożne ścięcia o wymiarach wg rozporządzenia.

 

skrzyżowanie - przecięcie lub połączenie dróg na jednym poziomie, zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy

węzeł - krzyżowanie się lub połączenie dróg na różnych poziomach, zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy

przejazd drogowy - krzyżowanie się dróg na różnych poziomach, nie umożliwiające wyboru kierunku jazdy

zjazd - połączenie z drogą nie będącą drogą publiczną lub na połączenie drogi z dojazdem do nieruchomości przy drodze; zjazd nie jest skrzyżowaniem

 

Zakres stosowania skrzyżowań, węzłów i przejazdów drogowych

 

skrzyżowanie zwykłe - nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego

 

skrzyżowanie skanalizowane - zawiera co najmniej na jednym wlocie wyspę dzielącą lub środkowy pas dzielący; do skrzyżowań skanalizowanych zalicza się także ronda

 

    ZAKŁADANE PRĘDKOŚCI

 

prędkość projektowa Vp – podstawowy parametr techniczno-ekonomiczno-chujowy, któremu są przyporządkowane graniczne wartości elementów drogi, proporcje między nimi oraz zakres wyposażenia drogi mamy w dupie; prędkość projektowa nie jest związana z prędkością dopuszczalną, o której mowa w kamasutrze przepisach o ruchu drogowym,

 

Prędkości projektowe

Klasa drogi

A

S

GP

G

Z

L

D

prędkość projektowa drogi (km/h):

poza terenem zabudowy

120, 100, 801)

1202), 100, 80

100, 80, 70, 60

70, 60, 50

60, 50, 40

50, 40

40, 30

na terenie zabudowy

80, 70, 601)

70, 60

60, 50

60, 50, 40

40, 30

30

1) Dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym.

2) Można stosować na dwujezdniowej drodze

 

Odpowiednie wartości z tabeli dobiera się stosownie do lokalnych warunków ukształtowania terenu (teren płaski, falisty, górski) i warunków zagospodarowania terenu. Prędkość projektowa powinna być stała na możliwie długim odcinku drogi, gdyż nagła duża zmiana prędkości projektowej może spowodować nagłe zróżnicowanie parametrów geometrycznych.

 

prędkość miarodajna Vm – jest to 85% kwantyl z rozkładu średnich prędkości samochodów osobowych w ruchu swobodnym przy mokrej nawierzchni, na rozpatrywanym odcinku drogi. Prędkość miarodajną rozpatruje się w przypadku dróg kategorii G i wyższych.

Prędkość miarodajna jest zmienna wzdłuż drogi. Zmiany prędkości miarodajnej i jej zgodność z prędkością projektową są podstawą oceny poprawności geometrycznej drogi:

– prędkości miarodajne sąsiednich odcinków drogi nie powinny się różnić o więcej niż 10 km/h.

– prędkość miarodajna nie powinna być większa od projektowej o więcej niż 20 km/h.

 

Do celów projektowania nowych dróg kategorii G i wyższych prędkość miarodajną Vm zakłada się wg $13 Rozporządzenia, w zależności m.in. od krętości odcinka drogi. Prędkości tej używa się przy projektowaniu niektórych elementów dróg kategorii G i wyższych, ważnych ze względu na bezpieczeństwo ruchu takich jak:

-          niezbędnych widoczności na zatrzymanie i wyprzedzanie,

-          pochylenia poprzecznego jezdni na łuku,

-          najmniejszego promienia łuku,

-          długości pasów włączania i wyłączania,

-          długości dodatkowych pasów na skrzyżowaniu,

-          pola widoczności na skrzyżowaniu.

 

 

Określenia:

 

teren zabudowy – teren leżący w otoczeniu drogi, na którym dominują obszary o miejskich zasadach zagospodarowania, wymagające urządzeń infrastruktury technicznej, lub obszary przeznaczone pod takie zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego

 

krętość odcinka drogi –stosunek sumy bezwzględnych wartości kątów zwrotu kierunków trasy drogi wyrażonych w stopniach do jego długości wyrażonej w kilometrach.

 

Vm – jest to 85% kwantyl z rozkładu prędkości samochodów – 85% samochodów posiada prędkość nie większą niż Vm

JEZDNIA

 

jezdnia - część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów

 

Liczba jezdni i pasów ruchu

Na drodze klasy Z i drogach wyższych klas liczba jezdni oraz liczba pasów ruchu na jezdni powinny być ustalone z uwzględnieniem klasy drogi oraz wielkości natężenia ruchu.

Droga klasy A, a także ulica klasy S powinny mieć co najmniej dwie jezdnie, każdą przeznaczoną dla jednego kierunku ruchu.

Jednojezdniowa droga klasy L lub droga wyższej klasy powinna mieć co najmniej dwa pasy ruchu

Droga klasy S, GP lub G poza terenem zabudowy o czterech lub większej liczbie pasów ruchu w obu kierunkach, z wyłączeniem pasów dodatkowych, powinna mieć dwie jezdnie, każdą przeznaczoną dla jednego kierunku ruchu

W wypadku ograniczeń terenowych dopuszcza się stosowanie poza terenem zabudowy jednojezdniowej drogi czteropasowej klasy GP lub G na odcinku o długości nie większej niż 2 km, jeżeli kierunki ruchu będą rozdzielone barierą ochronną.

Szerokość jezdni na drogowym obiekcie inżynierskim powinna być nie mniejsza niż przed obiektem.

 

Szerokość pasa ruchu

Usytuowanie drogi

Szerokość pasa ruchu (m) na drodze klasy

A

S

GP

G

Z

L

D

poza terenem zabudowy

3,751)

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed