Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

1.Platońska parabola jaskini.  Anamnesis i paideia.

-Stopniowanie prawdy.

-Przechodzenie od poznania zmysłowego do poznania umysłowego.

-Anamnesis (przypominanie).

-Paideia (wykształcenie).

-Ognisko jako obraz Słońca.

-Warunki poznania/warunki prawdziwości.

2.Filozofia złotego środka Arystotelesa.

-Działać z umiarem– osiągnąć środek między skrajnościami.

-Odwaga (środek między tchórzostwem a brawują).

-Hojność (środek między rozrzutnością a skąpstwem).

-Duma (środek między próżnością a pokorą).

3.Utopia – źródłosłów i znaczenie.

Utopia– źródłosłów grecki: topos – miejsce. Teoretycy nie wiedzą czy trzeba brać po uwagę u jako eu (wskazanie na coś doskonałego, doskonałe miejsce) czy ou (zanegowanie tego miejsca, ponieważ ou występuje jako negacja).

Czyli:  eu+topos= miejsce doskonałe; ou+topos= miejsce nieistniejące.

• Klasyczne utopie.

Państwo (u Platona), może być nieco dyskusyjna ze względu na to, że dowiadując się z siódmego listu wspomina  pobyt w Syrakuzach, gdzie próbował wprowadzać w życie swoje wizje idealnego państwa. Platon pisząc to dzieło nie traktował tego co napisał jako coś postulowanego, a dopiero będąc w Syrakuzach próbował wprowadzić je w życie.

Prawdziwie [...] (u Tomasza Morusa), to on prowadza pojęcie utopia. W starożytnej Grecji nikt nie prowadził takiego pojęcia i nikt go nie używał mimo używania pojęcia eudajmonia.

-Miasto Słońca (Tomasz Campanella).

-Nowa Atlantyda (Franciszek Bacon)– osadzona w empiryzmie.

-Ludzie jak bogowie (H.J. Wells).

-Na białym kamieniu (Anatol France).

4.Arystoteles a Platon: skrajny realizm pojęciowy a realizm umiarkowany.

PLATON- To co jest prawdziwe jest poza człowiekiem, poza jego ciałem i duszą (idealizm obiektywny)- Skrajny realizm pojęciowy.

ARYSTOTELES- To, co prawdziwe i fałszywe nie jest w rzeczach lecz w intelekcie- Realizm umiarkowany.

5. Dobro: Platon a Arystoteles.

-Platon: Dobro to idea najpierwotniejsza,  jest początkiem, który nie ma początku. Jest czymś wspólnym!

-Arystoteles: Dobro nie jest niczym wspólnym ani podpadającym pod jedną ideę!

6.Znaczenia słowa arche i pytania o arche.

Arche- odpowiednik terminu zasada.

Pytanie o arche– pytanie o początek: w sensie przestrzennym, czasowym, źródłowym, pierwszej przesłanki.

Pytanie o arche– pytanie o zasadę: podwaliny, podłoże, to co ważne, zasadnicze, reguła postępowania.

Pytanie o arche– pytanie o przyczynę: przyczyna sprawcza (ruchu, działań), przyczyna sprawcza i celowa (powód).

7.Kwestia definiowalności (podziały definicji i błędy definiowania).

Definiowalność\niedefiniowalność pojęć:

Co tzn., że dane pojęcie jest niedefiniowalne?

Nie można wskazać zadnej z postaci definicji.

Definicja- kompendium, podziały:

Wg. funkcji:

-Realne podajÄ… charakterystykÄ™ przedmiotu, jego istotÄ™.

-Nominalne traktujÄ… o znaczeniu definicji danego wyrazu, wystepujÄ… w trzech stylizacjach.

Stylizacje definicji nominalnej:

-SÅ‚ownikowa "znaczy tyle, co", Sematyczna "oznacza", Przedmiotowa "jest to".

Wg. zadań:

-Sprawozdawcze (przeczłość lub teraźniejszość).

-Projektujące (przyszłość): regulujące, konstrukcyjne.

Wg. budowy:

-Nierównościowe składaja się z: definientu, zwrotu łączącego, definiesu.

-Wyraźne (klasyczna), kontekstowe(przez abstrakcję) to, co chcemy zdefiniować jest częścią definientu.

BÅ‚edy w definiowaniu:

-Ignotum per ignotum nieznane przez nieznane.

Błędne koło

-Błędy nieadekwatności: definicja za szeroka, wąska, za szeroka i za wąska jednocześnie, zakresu defiendum i definesa wykluczają się.

-Błąd przesunięcia kategorialnego

8.Problem prawdy w klasycznym okresie filozofii starożytnej (sofiści).

Gorgiasz z Leonthoi (V/IV p.n.e.): Dzieło– trylemat w naturze albo niebycie,

-niczego nie ma,

-gdyby nawet było, było by niepoznawalne,

-gdyby było nawet poznawalne, było by nie do przekazania.

PRAWDA absolutna ((altheia) niepoznawalna, subiektywna (doxa))– bez sensu.

9. Stosunek do prawdy w sceptycyzmie (sceptycy/efektycy vs dogmatycy).

Ksenofanes z Kolofonu jako prekursor sceptycyzmu.

Założyciel szkoły sceptyckiej- PYRRON z Elidy (ok. 360 p.n.e - ok. 286 p.n.e)

Równolegle- ZENON z KITION (stoicyzm) i EPIKURA (epikureizm)

SCEPTYCY/EFEKTYCY vs. DOGMATYCY

Stosunek do prawdy: nie można jej poznać

Za protoplastę uważa się niekiedy KSENOFANESA z Kolofonu (ok. 570 p.n.e  - 470 p.n.e)

"Pewnej i przejrzystej prawdy nikt nie ujrzał, ani nie ma nikogo, ani nie będzie, kto by znał prawdę o bogach, ani o wszystkim o czym mówię".

"Każdy sąd jest ułudą".

10.Trzy pytania Pirrona z Elidy.

PIRRON z Elidy- założyciel (sceptycyzm=pirronizm)

Świadomość sprzeczności Ksenofenesa

3 pytania:

Jakie są własności rzeczy? (Jaka ich natura?)

Jak powinniśmy się do nich odnosić?

Jakie sÄ… konsekwencje naszego stosunku do rzeczy?

Niemożliwośc odpowiedzi na (1), a więc również na (2) i (3) pytanie.

11.Argumenty za istnieniem Boga (św. Austyn i św. Tomasz).-dowód ontologiczny

Åšw. Anzelm z Aosty (1033-1109):

Byt- to, co jest.

Bóg- najdoskonalszy spośród tego, co jest.

Gdyby nie był (nie istniał nie byłby najdoskonalszy).

 

Åšw. Tomasz z Akwinu(1225-1274)

Z istnienia ruchu.

Z faktu, że każda rzecz ma swoją przyczynę.

Z obecności bytów przygodnych.

Z obecności rzeczy o różnej doskonałości.

Z harmonii świata przyrody .

12.Stosunek Aureliusza Augustyna do manicheizmu. Chrześcijański platonizm Augustyna.

Ojciec Kościoła, biskup Hippony, święty Kościoła katolickiego.

Początkowo pod wpływem Manicheizmu (system religijny).

Dualizm: światło-ciemność, dobro-zło.

Po nawróceniu i przyjęciu chrztu: zmiana poglądu i apologia Kościoła (walka z herezjami– np. z manicheizmem).

Dzieła: Wyznania, O państwie Bożym.

Zerwanie z intelektualizmem etycznym antyku.

Świat jest dobry, bo jest dziełem Boga

•Problem teodycei (św. Augustyn)

Teodycea (theo- Bóg, dike- sprawiedliwość): obrona doskonałości boskiego stworzenia.

Zło nie należy do przyrody, jest dziełem woli człowieka

Zło nie istnieje realnie, zło= brak dobra (czynić zło= nie czynić dobra)

Zło (brak dobra) nie burzy harmonii świata, bo: ukaranie grzesznych jest równie ważne, co nagrodzenie dobrych.

Dobro- od Boga.

Zło- od człowieka.

Czyniący dobro– Ci, którzy dostąpili łaski bożej (a na łaskę nie można sobie zasłużyć).

Czyniący dobro– będą zbawieni, pozostali– potępieni (predestynacja).

*Parabola jaskini - interpretacja

- stopniowanie prawdy

- przechodzenie od poznania zmysłowego do poznania umysłowego ;)

- anamnesis (przypominanie)

- paideia (wyształcenie)

- ognisko jako obraz Słońca

- warunki poznania/ warunki prawdziwności

PISMA

Sokrates (ok.470-399 p.n.e.) – brak pism (wiedza rodzi się w rozmowie)

Platon/Arystokles(427-357) – pisma: dialog (Uczta, Obrona Sokratesa, Sofista, Państwo)

Platon/Arystoteles(427-347) – pisma: dialogi(uczta, obrona Sokratesa, sofista, państwo, gorgiasz)

Arystoteles – pisma logiczne – ORGANON

Kartezjusz – Rozprawa o metodzie, Medytacje nad pierwszą filozofią, zasady filozofii             

JOŃSKA FILOZOFIA PRZYRODY

1. Tales z Miletu (VII/VI w.p.n.e.)

Zasadą wszystkiego jest woda (jeden z żywiołów)

2. Anaksymander z Miletu (VII/VI w.p.n.e.)

Arche jest APEIRONEM (bezkres, nieokreśloność)

3. Anaksymenes z Miletu (VI w.p.n.e.)

Arche jest powietrzem (jeden z żywiołów)

4. Heraklit z Efezu (VI/V w.p.n.e.)

Wskazuje jeden z żywiołów – OGIEŃ

FILOZOFOWIE

Parmedes z Elei (VI/V w.p.n.e):

Protagoras z Abdery  (V p.n.e.):

Gorgiasz z Leonthoi (V/IV p.n.e.)

SOKRATES (ok. 470 – 399 p.n.e)

*PLATON/ARYSTOTELES (427 - 347 p.n.e.)

*ARYSTOTELES ze Stagiry (384-322 p.n.e.)

EPIKUR z Samus (341 p.n.e. – 270 p.n.e.)

Demokryt z Abdery (ok. 460 – 370 p.n.e.)

Wiedza według Kartezjusza

Kartezjusz porównywał wiedzę do drzewa. Korzeniami była metafizyka, pniem – fizyka, gałęziami, liśćmi i owocami – nauki moralne i stosowane (medycyna, mechanika, etyka)

Rousseau podzielił młodość na cztery okresy:

niemowlęctwo, do mówienia;

dzieciństwo do 12. roku życia;

chłopięctwo do 15. roku życia;

młodzieńczość do 20. roku życia.

Pierwsze dwa okresy miały się ograniczyć do rozwijania zdrowia i zmysłów, trzeci miał dać wykształcenie umysłu, czwarty wychowanie moralne.

Zdaniem Rousseau wychowanie powinno sprowadzać się do umożliwienia dziecku swobodnego wzrostu i dojrzewania oraz chronienie tego rozwoju przed zgubnymi wpływami zewnętrznymi. Chodziło o tak zwane wychowanie negatywne, odrzucające wszystkie środki, zmierzające do urabiania dziecka, do realizowania celów i ideałów narzuconych z zewnątrz.

Porfiriusz 232 n.e 305 n.e (neoplatonizm) uczeń Plotyna

Drzewo Porfiriusza:

•Abstrakcja zakresowa (chodzi o poszerzanie zakresu a zawężanie treści)

Kres definiowania (nie ma nic szerszego od pojęcia BYTU) Byt jest kresem definiowania.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed