Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
1
Przydatność do użytkowania
Każdy obiekt budowlany powinien być poddawany kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania. Obowiązek taki wynika bezpośrednio z prawa budowlanego Zasady przeprowadzania przeglądów zawarto w Instrukcjach.Instrukcje wprowadzają system przeglądów składający się z przeglądu bieżącego, podstawowego, rozszerzonego i szczegółowego oraz ekspertyzy.
W ramach przeglądów podstawowych sprawdzany jest stan techniczny obiektów inżynierskich i ich otoczenia, stan instalacji oraz urządzeń służących ochronie środowiska. W ramach przeglądów rozszerzonych jest ponadto oceniana przydatność obiektów do użytkowania, ich estetyka oraz stan urządzeń elektrycznych, odgromowych i wentylacyjnych, jeśli takie w obiekcie zostały zainstalowane. Rezultatem przeglądu jest protokół. W protokole inspektor zamieszcza wyniki kontroli, posługując się katalogiem uszkodzeń zamieszczonym w Instrukcji i stosując skale ocen liczbowych stanu technicznego oraz przydatności do użytkowania.Wyniki przeglądów są wykorzystywane do planowania bieżącego utrzymania drogowych obiektów inżynierskich oraz prac remontowych i przebudów.
T ablica 2.1. Skala i kryteria oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynierskich [2]
5 odpowiedni, bez uszkodzeń i zanieczyszczeń możliwych do stwierdzenia podczas przeglądu, 4 zadowalający, wykazuje zanieczyszczenia lub pierwsze objawy uszkodzeń,3 Niepokojący, wykazuje uszkodzenia, których nienaprawienie spowoduje skrócenie okresu bezpiecznej eksploatacji, 2, niedostateczny, wykazuje uszkodzenia obniżające przydatność użytkową, ale możliwe do naprawy,1 Przedawaryjny, wykazuje nieodwracalne uszkodzenia dyskwalifikujące przydatność użytkową,0 awaryjny uległ zniszczeniu lub przestał istnieć
Tablica 2.2. Skala i kryteria oceny izolacji [3]
5,odpowiedni,brak objawów wskazujących na nieszczelność izolacji
2niedostateczny,występują nieliczne małe zacieki; miejscowa naprawa może zatrzymać proces niszczenia elementu
0,awaryjny,wstępują rozległe przecieki powodujące zmniejszenie trwałości elementu
Tablica 2.3. Skala i kryteria oceny przydatności do użytkowania [3]
5,odpowiednia,parametr spełnia lub przewyższa wymagania użytkowników
2ograniczona,parametr nie spełnia uzasadnionych oczekiwań użytkowników lub spełnia je częściowo - nie wymaga się natychmiastowych prac remontowych lub przebudowy
0,niedostateczna,parametr nie spełnia uzasadnionych oczekiwań użytkowników - wymagane jest natychmiastowe przeprowadzenie prac interwencyjnych, pilne wykonanie remontu lub przebudowy obiektu
Tabela: N Zanieczyszczenia, W-Wegetacja roślin, C-Przecieki wody, O-Osady lub wykwity
A-Zniszczenie zabezpieczeń antykorozyjnych, K-Korozja, gnicie, starzenie ,R-Zarysowania i pęknięcia, L-Uszkodzenia łączników, D-Deformacje,P-Przemieszczenia, osiadanie,B-Zablokowanie, ograniczenie ruchu,U-Ubytki, braki lub erozja materiału,Z-Zniszczenie struktury materiału, B-beton,D-drewno,C-cegla,K-kamien,S-stal konstrukcyjna,P-sprężająca,Z-zbrojeniowa,G-guma,A-asfalt,T-grunt,M-tw.sztuczne
Nasypy i skarpy
Ocenie podlegają nasypy i skarpy znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu mostowego - tzn. na takim obszarze, na którym ich ewentualne uszkodzenie ma wpływ na stan techniczny obiektu i bezpieczeństwo użytkowników. W ocenie należy uwzględnić stan schodów (stopni, balustrad, spoczników) dla obsługi technicznej obiektu, znajdujących się na skarpach lub nasypach. Zasady oceny stanu technicznego nasypów i skarp przedstawiono w tabl. 3.1.Tablica 3.1. Ocena nasypów i skarp
3.2. Dojazdy w obrębie skrzydeł
Ocenie podlega jezdnia dojazdów w obrębie skrzydeł, a w szczególności wpływ stanu technicznego jezdni dojazdów na obiekt mostowy. Stan odwodnienia na dojazdach (ścieków przykrawężnikowych i naskarpowych, studzienek kanalizacyjnych) należy uwzględnić w protokole okresowej kontroli w wierszu „Urządzenia odwadniające". Stan balustrad i barier na dojazdach należy uwzględnić w ocenie balustrad i barier na obiekcie. Analogicznie - stan nawierzchni chodników i poboczy na dojazdach należy uwzględnić w ocenie chodników i poboczy na obiekcie. Zasady oceny jezdni dojazdów przedstawiono w tabl. 3.2.
3.3. Nawierzchnia jezdni
Ocenie podlegają: jezdnia oraz utwardzone pobocza i opaski znajdujące się między krawężnikami. W przypadku obiektów bez krawężników w ocenie nawierzchni jezdni należy uwzględnić stan poboczy. Zasady oceny nawierzchni jezdni przedstawiono w tabl. 3.3.
3.4. Nawierzchnia chodników i krawężniki
Ocenie podlegają: nawierzchnia chodników i krawężniki na obiekcie mostowym oraz na dojazdach, w obrębie skrzydeł. Ocena powinna również objąć nawierzchnię kładek dla pieszych, ścieżek rowerowych, poboczy technicznych wyniesionych i środkowego pasa dzielącego bez opasek.
3.5. Balustrady, bariery ochronne, osłony
Ocenie podlegają balustrady i bariery ochronne znajdujące się na obiektach mostowych i na dojazdach w obrębie skrzydeł. Ocenić należy również stan techniczny osłon przeciwporażeniowych, osłon dymnicowych i przeciwolśnienio-wych. Stan ekranów akustycznych należy opisać w protokole okresowej kontroli w wierszu „Urządzenia ochrony środowiska". Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.5.
3.6. Belki podporęczowe i gzymsy
Ocenie podlegają belki podporęczowe i gzymsy (w tym deski gzymsowe) znajdujące się na przęsłach i skrzydłach przyczółków. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.6.
3.7. Urządzenia odwadniające
Ocenie podlegają wpusty, sączki, ścieki przy krawężnikach, ścieki na skarpach oraz przewody odprowadzające wody opadowe - w tym przewody i koryta zbiorcze oraz rynny odprowadzające wodę spod urządzeń dylatacyjnych otwartych. W przypadku obiektów z odwodnieniem powierzchniowym bez wpustów ocenie podlega sprawność i skuteczność odprowadzenia wody z obiektu. Brak odpowiednich spadków nawierzchni należy uwzględnić w ocenie nawierzchni jezdni i chodników. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.7.
3.8. Izolacja pomostu
Izolację pomostu ocenia się w sposób pośredni, tj. na podstawie stanu płyty pomostu i wsporników podchodnikowych. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.8.
3.9. Konstrukcja pomostu
3.9.1. Pomost o konstrukcji betonowej
Oceniając pomost, należy wziąć pod uwagę stan techniczny płyty pomostu, wsporników podchodnikowych i użebrowania płyty. Elementy stężające dźwigary główne (poprzecznice) należy oceniać wraz z dźwigarami. W mostach pół-płytowych w ocenie pomostu należy uwzględnić część konstrukcji między dźwigarami i wsporniki podchodnikowe. W mostach płytowych pomost nie jest wydzielony i nie jest oceniany - wsporniki podchodnikowe należy oceniać razem z dźwigarami. Zasady oceny pomostu betonowego przedstawiono w tabl. 3.9.
3.9.2. Pomost o konstrukcji stalowej
Przez pomost o konstrukcji stalowej należy rozumieć przede wszystkim pomost ortotropowy, ruszt stalowy z blachami nieckowymi lub płytą żelbetową (płytę żelbetową należy ocenić wg pkt. 3.9.1). Elementy stężające dźwigary główne (poprzecznice, stężenia wiatrowe) należy oceniać wraz z dźwigarami. Zasady oceny pomostu stalowego przedstawiono w tabl. 3.10.
3.9.3. Pomost o konstrukcji drewnianej
Ocenie podlegają poprzecznice i podłużnice (dylina dolna) wykonane z drewna. Elementy stężające dźwigary główne należy oceniać wraz z dźwigarami. Zasady oceny w zależności od rodzaju i zakresu uszkodzeń oraz przykładowe kody uszkodzeń przedstawiono w tabl. 3.11.
3.9.4. Pomost w mostach sklepionych
W mostach sklepionych pomost należy oceniać w sposób pośredni, tj. poprzez ocenę stanu nawierzchni i ścian bocznych.
3.10. Konstrukcja dźwigarów głównych
3.10.1. Dźwigary betonowe
Ocenie podlegają dźwigary betonowe, żelbetowe i z betonu sprężonego. Wraz z oceną dźwigarów należy ocenić elementy je stężające - tj. poprzecznice w mostach belkowych, poprzecznice i stężenia górne w mostach łukowych. W mostach płytowych wraz z oceną dźwigarów należy ocenić wsporniki podchodni-kowe.
3.10.2. Dźwigary stalowe
Ocenie podlegają dźwigary stalowe wraz z poprzecznicami i stężeniami wiatrowymi. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.14.
3.10.3. Dźwigary ceglane i kamienne
Ocenie podlega sklepienie mostów ceglanych i kamiennych. Stan ścian bocznych należy uwzględnić w ocenie pomostu.
3.11. Łożyska
Ocenie podlegają łożyska na podporach i w przęsłach (w przegubach). Ciosy podłożyskowe należy oceniać wraz z korpusami filarów i przyczółków. Zasady oceny łożysk przedstawiono w tabl. 3.16.
3.12. Urządzenia dylatacyjne
Urządzenia dylatacyjne należy ocenić na całej szerokości pomostu. W przypadku szczeliny dylatacyjnej, nad którą nie ma specjalnego urządzenia, ocenie podlega fragment nawierzchni nad tą szczeliną. W mostach sklepionych oraz zintegrowanych urządzenia dylatacyjne nie występują i dlatego nie są oceniane.
3.13. Przyczółki
Ocenie podlegają: korpus przyczółka oraz jego fundament. Oceniając korpus, należy zwrócić uwagę na ścianę czołową, skrzydła monolitycznie połączone z korpusem, ścianę żwirową (zapleczną), ławę podłożyskową i ciosy podłoży-skowe. Fundament oceniany jest w większości przypadków w sposób pośredni, tj. poprzez ocenę stanu korpusu przyczółka. Konstrukcje oporowe występujące bezpośrednio przy przyczółku, które nie figurują w ewidencji jako osobne drogowe obiekty inżynierskie oraz skrzydła oddzielone dylatacją od korpusu należy oceniać w protokole okresowej kontroli w wierszu „Konstrukcje oporowe, skrzydełka".
3.14. Filary
Ocenie podlegają: korpus filara oraz jego fundament w zakresie możliwym do oceny w ramach przeglądu podstawowego lub rozszerzonego. W ocenie korpusu należy uwzględnić stan oczepu, ławy podłożyskowej i ciosów podłożyskowych. Podobnie jak w przypadku przyczółków najczęściej fundament filara oceniany jest w sposób pośredni, tj. poprzez ocenę stanu korpusu. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.19.
3.15. Koryto rzeki i przestrzeń podmostowa
Koryto rzeki i przestrzeń podmostową należy oceniać na obszarze, na którym ewentualne uszkodzenia lub nieprawidłowości mogą mieć negatywny wpływ na trwałość lub bezpieczeństwo obiektu. Zasady oceny w zależności od rodzaju i zakresu uszkodzeń oraz przykładowe kody uszkodzeń przedstawiono w tabl.
3.16. Przeguby
Ocenie podlega stan techniczny przegubów występujących w przęsłach (betonowych lub stalowych). Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.21. Uszkodzenia łożysk i urządzeń dylatacyjnych zamontowanych w przegubach należy opisać w protokole okresowej kontroli w wierszach „Łożyska" i „Urządzenia dylatacyj ne", wg zasad podanych w pkt. 3.11 i 3.12.
3.17. Konstrukcje oporowe, skrzydełka
Ocenie podlegają: - konstrukcje (ściany, mury) oporowe przylegające do przyczółków, niefigurujące w ewidencji jako osobne drogowe obiekty inżynierskie, - skrzydełka przyczółków masywnych, oddzielone dylatacją od korpusu, - konstrukcje utrzymujące w stateczności nasypy dojazdów do mostów wspornikowych, jeżeli nie są połączone z przęsłem. Zasady oceny uszkodzeń przedstawiono w tabl. 3.22.
3.18. Urządzenia ochrony środowiska
Przez urządzenia ochrony środowiska należy rozumieć ekrany akustyczne, studzienki i separatory wód opadowych, osłony na przejściach dla zwierząt dziko żyjących. Zasady oceny tych urządzeń przedstawiono w tabl. 3.23.
3.19. Zakotwienia cięgien
Ocenie podlegają zakotwienia i strefy zakotwień cięgien (kabli, lin, want) w mostach kablobetonowych, podwieszonych, wiszących i łukowych oraz w mostach wzmocnionych przez sprężenie zewnętrzne. Oceną należy również objąć dewia-tory. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.24.
3.20. Cięgna
Ocenie podlegają kable, liny, wanty i wieszaki w mostach podwieszonych wiszących i łukowych oraz cięgna w mostach wzmocnionych przez sprężenie zewnętrzne. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.25.
3.21. Urządzenia obce
Inspektor mostowy kontroluje urządzenia obce (np. oświetleniowe, gazowe, telekomunikacyjne, energetyczne, wodociągowe, ciepłownicze, uszynienie wiaduktów), sprawdzając stan osłon i zamocowań tych urządzeń. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń, zarządca obiektu powinien powiadomić o tym właściciela urządzeń obcych, celem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Właściciel szczegółowo ocenia stan techniczny urządzenia i podejmuje decyzje dotyczące naprawy. Zasady oceny osłon i zamocowań, dokonywanej przez inspektora mostowego przedstawiono w tabl. 3.26.
3.22. Schody, pochylnie, windy
Ocenie podlegają schody i pochylnie będące częścią kładek dla pieszych oraz schody przy obiektach mostowych przeznaczone dla ruchu publicznego. Ocena powinna obejmować konstrukcję (podpory, dźwigary, stopnie, spoczniki), a także wyposażenie (nawierzchnia, balustrady). Poszczególne elementy schodów i pochylni należy ocenić w następujący sposób:nawierzchnię wg pkt. 3.4,balustrady wg pkt. 3.5,stopnie i spoczniki wg pkt. 3.9,dźwigary wg pkt. 3.10,podpory wg pkt. 3.14,windy wg pkt. 3.21.
3.23. Pomosty, wózki i drabiny rewizyjne
Ocenie podlegają elementy wyposażenia, których celem jest ułatwienie dostępu do konstrukcji, tj. pomosty, galerie, wózki i drabiny rewizyjne.
7. PRZYDATNOŚĆ DO UŻYTKOWANIA
7.1. Przydatność do użytkowania obiektów mostowych
Ocenę przydatności do użytkowania obiektu mostowego należy przeprowadzić, analizując i oceniając następujące parametry:bezpieczeństwo ruchu publicznego,aktualną nośność obiektu,dopuszczalną prędkość ruchu pojazdów,szerokość skrajni na obiekcie,wysokość skrajni na obiekcie,skrajnię/światło pod obiektem.Końcową oceną poszczególnych parametrów, charakteryzujących przydatność do użytkowania obiektu mostowego, jest najniższa z ocen elementów analizowanych dla każdego z tych parametrów.
7.1.1. Bezpieczeństwo ruchu publicznego
Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem bezpieczeństwa ruchu publicznego należy ocenić na podstawie analizy:jezdni,chodników oraz krawężników,
dojazdów w obrębie skrzydeł,balustrad, barier ochronnych i osłon przeciwporażeniowych,
belek podporęczowych, gzymsów (tylko w przypadku drogi komunikacyjnej pod obiektem),urządzeń dylatacyjnych,urządzeń odwadniających,urządzeń obcych, oznakowania obiektu,parametrów przekroju ruchowego.
Analizą należy również objąć możliwość wystąpienia i ewentualne skutki:pożaru,powodzi,przepływu lodów,szkód górniczych,uderzeń statków i pojazdów.
7.1.2. Aktualna nośność
Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem aktualnej nośności należy ocenić, korzystając z tabl. 7.2.
7.1.3. Dopuszczalna prędkość ruchu pojazdów nie mniejsza niż na dojazdach do obiektu5, mniejsza, do 30 km/h, niż na dojazdach do obiektu2,mniejsza o ponad 30 km/h od prędkości na dojazdach do tunelu,0
Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów należy
-dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów na dojazdach do obiektu mostowego,
-dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów na obiekcie mostowym. W przypadku
kładek dla pieszych należy przyjąć ocenę „5, Prędkość ruchu pojazdów w tunelu:nie mniejsza niż na dojazdach do tunelu,5;mniejsza, do 30 km/h, niż na dojazdach do tunelu,2
7.1.4. Szerokość skrajni na obiekcie
Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem szerokości skrajni na obiekcie należy ocenić wg tabl. 7.4, na podstawie analizy następujących parametrów:
szerokości jezdni wraz z pasami bezpieczeństwa (bezpiecznikami) w zależności od klasy technicznej drogi,szerokości skrajni budowli dla tras tramwajowych,szerokości chodnika, szerokości ścieżki rowerowej, szerokości szlaku migracji zwierząt dziko żyjących, tzn. szerokości użytkowej wiaduktu przeznaczonego do poruszania się zwierząt dziko żyjących
7.1.5. Wysokość skrajni na obiekcie Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem wysokości skrajni na obiekcie należy ocenić wg tabl. 7.5, na podstawie analizy następujących parametrów: skrajni pionowej nad jezdnią w zależności od klasy technicznej drogi, skrajni pionowej budowli dla tras tramwajowych, skrajni pionowej nad chodnikiem/chodnikami, skrajni pionowej nad ścieżką rowerową.
7.1.6. Skrajnia/światło pod obiektem
Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem skrajni/światła pod obiektem należy ocenić wg tabl. 7.6, na podstawie analizy wymiarów elementów przestrzeni podmostowej, a mianowicie:wzniesienia dolnej krawędzi konstrukcji mostu i łożysk ponad najwyższy poziom spiętrzonej wody przepływu miarodajnego,skrajni przęsła żeglownego w zależności od klasy wód śródlądowych,skrajni drogi w zależności od jej klasy technicznej,skrajni budowli linii kolejowych,skrajni budowli dla tras tramwajowych, skrajni chodnika,skrajni ścieżki rowerowej.
** Wymagana, graniczna wysokość skrajni drogowej może być zmniejszona za zgodą zarządcy dróg.
Przydatność do użytkowania przestrzeni podmostowej należy ocenić jako ograniczoną (2) lub niedostateczną (0) tylko wtedy, gdy z doprowadzeniem do odpowiedniego (5) gabarytu skrajni kolidują istniejące elementy obiektu mostowego (podpory, konstrukcja przęsła).
7.2.1. Bezpieczeństwo ruchu publicznego
Przydatność do użytkowania tunelu/przejścia podziemnego pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego należy ocenić wg tabl. 7.7, na podstawie analizy stanu następujących elementów:nawierzchni jezdni,nawierzchni chodników, krawężników,balustrad, barier ochronnych,okładzin ścian tunelu, urządzeń odwadniających ,oświetlenia,sygnalizacji, urządzeń obcych,oznakowania obiektu,parametrów przekroju ruchowego.
7.2.2. Aktualna nośność tunelu obciążonego ruchem drogowym lub kolejowym
Przydatność do użytkowania tunelu/przej ścia podziemnego pod względem aktualnej nośności, obciążonego ruchem drogowym lub kolejowym, należy ocenić wg tabl. 7.8, na podstawie analizy:
aktualnej nośności użytkowej, niezależnie od klasy technicznej drogi,
klasy obciążenia „k" dla linii kolejowej przebiegającej nad tunelem.
Tablica 7.8. Aktualna nośność obiektu obciążonego ruchem drogowym* lub kolejowym
7.2.3. Dopuszczalna prędkość ruchu pojazdów w tunelu
Przydatność do użytkowania tunelu pod względem dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów w obiekcie należy ocenić wg tabl. 7.9, na podstawie analizy:
dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów na dojazdach do tunelu,
prędkości ruchu pojazdów w tunelu.
W przypadku przejść podziemnych należy przyjąć ocenę „5".
7.2.4. Szerokość skrajni w obiekcie
Przydatność do użytkowania tunelu/przejścia podziemnego pod względem szerokości skrajni w obiekcie należy ocenić wg tabl. 7.10, na podstawie analizy wartości:szerokości jezdni wraz z pasami bezpieczeństwa w zależności od klasy technicznej drogi,szerokości ciągu komunikacyjnego w przejściu podziemnym w zależno...