Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

1

Przydatność do użytkowania

Każdy obiekt budowlany powinien być poddawany kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania. Obowiązek taki wynika bezpośrednio z prawa budowlanego Zasady przeprowadzania przeglądów zawarto w Instrukcjach.Instrukcje wprowadzają system przeglądów składa­jący się z przeglądu bieżącego, podstawowego, rozszerzonego i szczegółowego oraz ekspertyzy.

W ramach przeglądów podstawowych sprawdzany jest stan techniczny obiektów inżynierskich i ich otoczenia, stan instalacji oraz urządzeń służących ochronie środowiska. W ramach przeglądów rozszerzo­nych jest ponadto oceniana przydatność obiektów do użytkowania, ich estetyka oraz stan urządzeń elektrycznych, odgromowych i wentylacyjnych, jeśli takie w obiekcie zostały zainstalowane. Rezultatem przeglądu jest protokół. W proto­kole inspektor zamieszcza wyniki kontroli, posługując się katalogiem uszkodzeń zamieszczonym w Instrukcji  i stosując skale ocen liczbowych stanu technicz­nego oraz przydatności do użytkowania.Wyniki przeglądów są wykorzystywane do planowania bieżącego utrzymania drogowych obiektów inżynierskich oraz prac remontowych i przebudów.

T ablica 2.1. Skala i kryteria oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynier­skich [2]

5 odpowiedni, bez uszkodzeń i zanieczyszczeń możliwych do stwier­dzenia podczas przeglądu, 4 zadowalający, wykazuje zanieczyszczenia lub pierwsze objawy uszko­dzeń,3 Niepokojący, wykazuje uszkodzenia, których nienaprawienie spowo­duje skrócenie okresu bezpiecznej eksploatacji, 2, niedostateczny, wykazuje uszkodzenia obniżające przydatność użytko­wą, ale możliwe do naprawy,1 Przedawaryjny, wykazuje nieodwracalne uszkodzenia dyskwalifikujące przydatność użytkową,0 awaryjny uległ zniszczeniu lub przestał istnieć

Tablica 2.2. Skala i kryteria oceny izolacji [3]

5,odpowiedni,brak objawów wskazujących na nieszczelność izolacji

2niedostateczny,występują nieliczne małe zacieki; miejscowa naprawa może zatrzymać proces niszczenia elementu

0,awaryjny,wstępują rozległe przecieki powodujące zmniejszenie trwa­łości elementu

Tablica 2.3. Skala i kryteria oceny przydatności do użytkowania [3]

5,odpowiednia,parametr spełnia lub przewyższa wymagania użytkowników

2ograniczona,parametr nie spełnia uzasadnionych oczekiwań użytkowników lub spełnia je częściowo - nie wymaga się natychmiastowych prac remontowych lub przebudowy

0,niedostateczna,parametr nie spełnia uzasadnionych oczekiwań użytkowników - wymagane jest natychmiastowe przeprowadzenie prac in­terwencyjnych, pilne wykonanie remontu lub przebudowy obiektu

Tabela: N Zanieczyszczenia, W-Wegetacja roślin, C-Przecieki wody, O-Osady lub wykwity

A-Zniszczenie zabezpieczeń antykorozyjnych, K-Korozja, gnicie, starzenie ,R-Zarysowania i pęknięcia, L-Uszkodzenia łączników, D-Deformacje,P-Przemieszczenia, osiadanie,B-Zablokowanie, ograniczenie ruchu,U-Ubytki, braki lub erozja mate­riału,Z-Zniszczenie struktury materiału, B-beton,D-drewno,C-cegla,K-kamien,S-stal konstrukcyjna,P-sprężająca,Z-zbrojeniowa,G-guma,A-asfalt,T-grunt,M-tw.sztuczne

Nasypy i skarpy

Ocenie podlegają nasypy i skarpy znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu mostowego - tzn. na takim obszarze, na którym ich ewentualne uszko­dzenie ma wpływ na stan techniczny obiektu i bezpieczeństwo użytkowników. W ocenie należy uwzględnić stan schodów (stopni, balustrad, spoczników) dla obsługi technicznej obiektu, znajdujących się na skarpach lub nasypach. Zasady oceny stanu technicznego nasypów i skarp przedstawiono w tabl. 3.1.Tablica 3.1. Ocena nasypów i skarp

3.2. Dojazdy w obrębie skrzydeł

Ocenie podlega jezdnia dojazdów w obrębie skrzydeł, a w szczególności wpływ stanu technicznego jezdni dojazdów na obiekt mostowy. Stan odwodnienia na dojazdach (ścieków przykrawężnikowych i naskarpowych, studzienek kanaliza­cyjnych) należy uwzględnić w protokole okresowej kontroli w wierszu „Urzą­dzenia odwadniające". Stan balustrad i barier na dojazdach należy uwzględnić w ocenie balustrad i barier na obiekcie. Analogicznie - stan nawierzchni chodni­ków i poboczy na dojazdach należy uwzględnić w ocenie chodników i poboczy na obiekcie. Zasady oceny jezdni dojazdów przedstawiono w tabl. 3.2.

3.3. Nawierzchnia jezdni

Ocenie podlegają: jezdnia oraz utwardzone pobocza i opaski znajdujące się mię­dzy krawężnikami. W przypadku obiektów bez krawężników w ocenie na­wierzchni jezdni należy uwzględnić stan poboczy. Zasady oceny nawierzchni jezdni przedstawiono w tabl. 3.3.

3.4. Nawierzchnia chodników i krawężniki

Ocenie podlegają: nawierzchnia chodników i krawężniki na obiekcie mostowym oraz na dojazdach, w obrębie skrzydeł. Ocena powinna również objąć na­wierzchnię kładek dla pieszych, ścieżek rowerowych, poboczy technicznych wyniesionych i środkowego pasa dzielącego bez opasek.

3.5. Balustrady, bariery ochronne, osłony

Ocenie podlegają balustrady i bariery ochronne znajdujące się na obiektach mo­stowych i na dojazdach w obrębie skrzydeł. Ocenić należy również stan tech­niczny osłon przeciwporażeniowych, osłon dymnicowych i przeciwolśnienio-wych. Stan ekranów akustycznych należy opisać w protokole okresowej kontro­li w wierszu „Urządzenia ochrony środowiska". Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.5.

3.6. Belki podporęczowe i gzymsy

Ocenie podlegają belki podporęczowe i gzymsy (w tym deski gzymsowe) znaj­dujące się na przęsłach i skrzydłach przyczółków. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.6.

3.7. Urządzenia odwadniające

Ocenie podlegają wpusty, sączki, ścieki przy krawężnikach, ścieki na skarpach oraz przewody odprowadzające wody opadowe - w tym przewody i koryta zbiorcze oraz rynny odprowadzające wodę spod urządzeń dylatacyjnych otwar­tych. W przypadku obiektów z odwodnieniem powierzchniowym bez wpustów ocenie podlega sprawność i skuteczność odprowadzenia wody z obiektu. Brak odpowiednich spadków nawierzchni należy uwzględnić w ocenie nawierzchni jezdni i chodników. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.7.

3.8. Izolacja pomostu

Izolację pomostu ocenia się w sposób pośredni, tj. na podstawie stanu płyty po­mostu i wsporników podchodnikowych. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.8.

3.9. Konstrukcja pomostu

3.9.1. Pomost o konstrukcji betonowej

Oceniając pomost, należy wziąć pod uwagę stan techniczny płyty pomostu, wsporników podchodnikowych i użebrowania płyty. Elementy stężające dźwiga­ry główne (poprzecznice) należy oceniać wraz z dźwigarami. W mostach pół-płytowych w ocenie pomostu należy uwzględnić część konstrukcji między dźwi­garami i wsporniki podchodnikowe. W mostach płytowych pomost nie jest wy­dzielony i nie jest oceniany - wsporniki podchodnikowe należy oceniać razem z dźwigarami. Zasady oceny pomostu betonowego przedstawiono w tabl. 3.9.

3.9.2. Pomost o konstrukcji stalowej

Przez pomost o konstrukcji stalowej należy rozumieć przede wszystkim pomost ortotropowy, ruszt stalowy z blachami nieckowymi lub płytą żelbetową (płytę żelbetową należy ocenić wg pkt. 3.9.1). Elementy stężające dźwigary główne (poprzecznice, stężenia wiatrowe) należy oceniać wraz z dźwigarami. Zasady oceny pomostu stalowego przedstawiono w tabl. 3.10.

3.9.3. Pomost o konstrukcji drewnianej

Ocenie podlegają poprzecznice i podłużnice (dylina dolna) wykonane z drewna. Elementy stężające dźwigary główne należy oceniać wraz z dźwigarami. Zasady oceny w zależności od rodzaju i zakresu uszkodzeń oraz przykładowe kody uszkodzeń przedstawiono w tabl. 3.11.

3.9.4. Pomost w mostach sklepionych

W mostach sklepionych pomost należy oceniać w sposób pośredni, tj. poprzez ocenę stanu nawierzchni i ścian bocznych.

3.10. Konstrukcja dźwigarów głównych

3.10.1. Dźwigary betonowe

Ocenie podlegają dźwigary betonowe, żelbetowe i z betonu sprężonego. Wraz z oceną dźwigarów należy ocenić elementy je stężające - tj. poprzecznice w mo­stach belkowych, poprzecznice i stężenia górne w mostach łukowych. W mo­stach płytowych wraz z oceną dźwigarów należy ocenić wsporniki podchodni-kowe.

3.10.2. Dźwigary stalowe

Ocenie podlegają dźwigary stalowe wraz z poprzecznicami i stężeniami wiatro­wymi. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.14.

3.10.3. Dźwigary ceglane i kamienne

Ocenie podlega sklepienie mostów ceglanych i kamiennych. Stan ścian bocznych należy uwzględnić w ocenie pomostu.

3.11. Łożyska

Ocenie podlegają łożyska na podporach i w przęsłach (w przegubach). Ciosy podłożyskowe należy oceniać wraz z korpusami filarów i przyczółków. Zasady oceny łożysk przedstawiono w tabl. 3.16.

3.12. Urządzenia dylatacyjne

Urządzenia dylatacyjne należy ocenić na całej szerokości pomostu. W przypadku szczeliny dylatacyjnej, nad którą nie ma specjalnego urządzenia, ocenie podlega fragment nawierzchni nad tą szczeliną. W mostach sklepionych oraz zintegrowa­nych urządzenia dylatacyjne nie występują i dlatego nie są oceniane.

3.13. Przyczółki

Ocenie podlegają: korpus przyczółka oraz jego fundament. Oceniając korpus, należy zwrócić uwagę na ścianę czołową, skrzydła monolitycznie połączone z korpusem, ścianę żwirową (zapleczną), ławę podłożyskową i ciosy podłoży-skowe. Fundament oceniany jest w większości przypadków w sposób pośredni, tj. poprzez ocenę stanu korpusu przyczółka. Konstrukcje oporowe występujące bezpośrednio przy przyczółku, które nie figurują w ewidencji jako osobne dro­gowe obiekty inżynierskie oraz skrzydła oddzielone dylatacją od korpusu należy oceniać w protokole okresowej kontroli w wierszu „Konstrukcje oporowe, skrzy­dełka".

3.14. Filary

Ocenie podlegają: korpus filara oraz jego fundament w zakresie możliwym do oceny w ramach przeglądu podstawowego lub rozszerzonego. W ocenie korpusu należy uwzględnić stan oczepu, ławy podłożyskowej i ciosów podłożyskowych. Podobnie jak w przypadku przyczółków najczęściej fundament filara oceniany jest w sposób pośredni, tj. poprzez ocenę stanu korpusu. Zasady oceny przedsta­wiono w tabl. 3.19.

3.15. Koryto rzeki i przestrzeń podmostowa

Koryto rzeki i przestrzeń podmostową należy oceniać na obszarze, na którym ewentualne uszkodzenia lub nieprawidłowości mogą mieć negatywny wpływ na trwałość lub bezpieczeństwo obiektu. Zasady oceny w zależności od rodzaju i zakresu uszkodzeń oraz przykładowe kody uszkodzeń przedstawiono w tabl.

3.16. Przeguby

Ocenie podlega stan techniczny przegubów występujących w przęsłach (betono­wych lub stalowych). Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.21. Uszkodzenia łożysk i urządzeń dylatacyjnych zamontowanych w przegubach należy opisać w protokole okresowej kontroli w wierszach „Łożyska" i „Urządzenia dylatacyj ne", wg zasad podanych w pkt. 3.11 i 3.12.

3.17. Konstrukcje oporowe, skrzydełka

Ocenie podlegają: - konstrukcje (ściany, mury) oporowe przylegające do przy­czółków, niefigurujące w ewidencji jako osobne drogowe obiekty inżynier­skie, - skrzydełka przyczółków masywnych, oddzielone dylatacją od korpusu, - konstrukcje utrzymujące w stateczności nasypy dojazdów do mostów wspor­nikowych, jeżeli nie są połączone z przęsłem. Zasady oceny uszkodzeń przed­stawiono w tabl. 3.22.

3.18. Urządzenia ochrony środowiska

Przez urządzenia ochrony środowiska należy rozumieć ekrany akustyczne, stu­dzienki i separatory wód opadowych, osłony na przejściach dla zwierząt dziko żyjących. Zasady oceny tych urządzeń przedstawiono w tabl. 3.23.

3.19. Zakotwienia cięgien

Ocenie podlegają zakotwienia i strefy zakotwień cięgien (kabli, lin, want) w mo­stach kablobetonowych, podwieszonych, wiszących i łukowych oraz w mostach wzmocnionych przez sprężenie zewnętrzne. Oceną należy również objąć dewia-tory. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.24.

3.20. Cięgna

Ocenie podlegają kable, liny, wanty i wieszaki w mostach podwieszonych wiszą­cych i łukowych oraz cięgna w mostach wzmocnionych przez sprężenie ze­wnętrzne. Zasady oceny przedstawiono w tabl. 3.25.

3.21. Urządzenia obce

Inspektor mostowy kontroluje urządzenia obce (np. oświetleniowe, gazowe, tele­komunikacyjne, energetyczne, wodociągowe, ciepłownicze, uszynienie wiaduk­tów), sprawdzając stan osłon i zamocowań tych urządzeń. W przypadku stwier­dzenia uszkodzeń, zarządca obiektu powinien powiadomić o tym właściciela urządzeń obcych, celem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Właściciel szczegółowo ocenia stan techniczny urządzenia i podejmuje decyzje dotyczące naprawy. Zasady oceny osłon i zamocowań, dokonywanej przez inspektora mo­stowego przedstawiono w tabl. 3.26.

 

3.22. Schody, pochylnie, windy

Ocenie podlegają schody i pochylnie będące częścią kładek dla pieszych oraz schody przy obiektach mostowych przeznaczone dla ruchu publicznego. Ocena powinna obejmować konstrukcję (podpory, dźwigary, stopnie, spoczniki), a także wyposażenie (nawierzchnia, balustrady). Poszczególne elementy schodów i po­chylni należy ocenić w następujący sposób:nawierzchnię wg pkt. 3.4,balustrady wg pkt. 3.5,stopnie i spoczniki wg pkt. 3.9,dźwigary wg pkt. 3.10,podpory wg pkt. 3.14,windy wg pkt. 3.21.

3.23. Pomosty, wózki i drabiny rewizyjne

Ocenie podlegają elementy wyposażenia, których celem jest ułatwienie dostępu do konstrukcji, tj. pomosty, galerie, wózki i drabiny rewizyjne.

7. PRZYDATNOŚĆ DO UŻYTKOWANIA

7.1. Przydatność do użytkowania obiektów mostowych

Ocenę przydatności do użytkowania obiektu mostowego należy przeprowadzić, analizując i oceniając następujące parametry:bezpieczeństwo ruchu publicznego,aktualną nośność obiektu,dopuszczalną prędkość ruchu pojazdów,szerokość skrajni na obiekcie,wysokość skrajni na obiekcie,skrajnię/światło pod obiektem.Końcową oceną poszczególnych parametrów, charakteryzujących przydatność do użytkowania obiektu mostowego, jest najniższa z ocen elementów analizowa­nych dla każdego z tych parametrów.

7.1.1. Bezpieczeństwo ruchu publicznego

Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem bezpieczeństwa ruchu publicznego należy ocenić na podstawie analizy:jezdni,chodników oraz krawężników,

dojazdów w obrębie skrzydeł,balustrad, barier ochronnych i osłon przeciwporażeniowych,

belek podporęczowych, gzymsów (tylko w przypadku drogi komunika­cyjnej pod obiektem),urządzeń dylatacyjnych,urządzeń odwadniających,urządzeń obcych, oznakowania obiektu,parametrów przekroju ruchowego.

Analizą należy również objąć możliwość wystąpienia i ewentualne skutki:pożaru,powodzi,przepływu lodów,szkód górniczych,uderzeń statków i pojazdów.

7.1.2. Aktualna nośność

Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem aktualnej nośno­ści należy ocenić, korzystając z tabl. 7.2.

7.1.3. Dopuszczalna prędkość ruchu pojazdów nie mniejsza niż  na dojazdach do obiektu5, mniejsza, do 30 km/h, niż na dojazdach do obiektu2,mniejsza o ponad 30 km/h od prędkości na dojazdach do tunelu,0

Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów należy          

-dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów na dojazdach do obiektu mo­stowego,

-dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów na obiekcie mostowym. W przypadku

kładek dla pieszych należy przyjąć ocenę „5, Prędkość ruchu pojazdów w tunelu:nie mniejsza niż na dojazdach do tunelu,5;mniejsza, do 30 km/h, niż na dojazdach do tunelu,2

7.1.4. Szerokość skrajni na obiekcie

Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem szerokości skrajni na obiekcie należy ocenić wg tabl. 7.4, na podstawie analizy następują­cych parametrów:

szerokości jezdni wraz z pasami bezpieczeństwa (bezpiecznikami) w za­leżności od klasy technicznej drogi,szerokości skrajni budowli dla tras tramwajowych,szerokości chodnika, szerokości ścieżki rowerowej, szerokości szlaku migracji zwierząt dziko żyjących, tzn. szerokości użyt­kowej wiaduktu przeznaczonego do poruszania się zwierząt dziko żyją­cych

7.1.5. Wysokość skrajni na obiekcie Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem wysokości skrajni na obiekcie należy ocenić wg tabl. 7.5, na podstawie analizy następują­cych parametrów: skrajni pionowej nad jezdnią w zależności od klasy technicznej drogi, skrajni pionowej budowli dla tras tramwajowych, skrajni pionowej nad chodnikiem/chodnikami, skrajni pionowej nad ścieżką rowerową.

7.1.6. Skrajnia/światło pod obiektem

Przydatność do użytkowania obiektu mostowego pod względem skrajni/światła pod obiektem należy ocenić wg tabl. 7.6, na podstawie analizy wymiarów ele­mentów przestrzeni podmostowej, a mianowicie:wzniesienia dolnej krawędzi konstrukcji mostu i łożysk ponad najwyższy poziom spiętrzonej wody przepływu miarodajnego,skrajni przęsła żeglownego w zależności od klasy wód śródlądowych,skrajni drogi w zależności od jej klasy technicznej,skrajni budowli linii kolejowych,skrajni budowli dla tras tramwajowych, skrajni chodnika,skrajni ścieżki rowerowej.

** Wymagana, graniczna wysokość skrajni drogowej może być zmniejszona za zgodą zarządcy dróg.

Przydatność do użytkowania przestrzeni podmostowej należy ocenić jako ogra­niczoną (2) lub niedostateczną (0) tylko wtedy, gdy z doprowadzeniem do odpo­wiedniego (5) gabarytu skrajni kolidują istniejące elementy obiektu mostowego (podpory, konstrukcja przęsła).

 

 

 

 

 

 

7.2.1. Bezpieczeństwo ruchu publicznego

Przydatność do użytkowania tunelu/przejścia podziemnego pod względem bez­pieczeństwa ruchu drogowego należy ocenić wg tabl. 7.7, na podstawie analizy stanu następujących elementów:nawierzchni jezdni,nawierzchni chodników, krawężników,balustrad, barier ochronnych,okładzin ścian tunelu, urządzeń odwadniających ,oświetlenia,sygnalizacji, urządzeń obcych,oznakowania obiektu,parametrów przekroju ruchowego.

7.2.2. Aktualna nośność tunelu obciążonego ruchem drogowym lub kolejowym

Przydatność do użytkowania tunelu/przej ścia podziemnego pod względem aktu­alnej nośności, obciążonego ruchem drogowym lub kolejowym, należy ocenić wg tabl. 7.8, na podstawie analizy:

aktualnej nośności użytkowej, niezależnie od klasy technicznej drogi,

klasy obciążenia „k" dla linii kolejowej przebiegającej nad tunelem.

Tablica 7.8. Aktualna nośność obiektu obciążonego ruchem drogowym* lub kolejowym

7.2.3. Dopuszczalna prędkość ruchu pojazdów w tunelu

Przydatność do użytkowania tunelu pod względem dopuszczalnej prędkości ru­chu pojazdów w obiekcie należy ocenić wg tabl. 7.9, na podstawie analizy:

dopuszczalnej prędkości ruchu pojazdów na dojazdach do tunelu,

prędkości ruchu pojazdów w tunelu.

W przypadku przejść podziemnych należy przyjąć ocenę „5".

 

 

 

 

 

 

 

7.2.4. Szerokość skrajni w obiekcie

Przydatność do użytkowania tunelu/przejścia podziemnego pod względem szero­kości skrajni w obiekcie należy ocenić wg tabl. 7.10, na podstawie analizy warto­ści:szerokości jezdni wraz z pasami bezpieczeństwa w zależności od klasy technicznej drogi,szerokości ciągu komunikacyjnego w przejściu podziemnym w zależno...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed