Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ

Rynek wewnętrzny

Artykuł 26 TFUE

(dawny artykuł 14 TWE)

1. Unia przyjmuje środki w celu ustanowienia lub zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Traktatów.

2. Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami Traktatów.

3. Rada, stanowiąc na wniosek Komisji, ustala wytyczne i warunki niezbędne do zapewnienie zrównoważonego postępu we wszystkich odpowiednich sektorach.

Artykuł 27

(dawny artykuł 15 TWE)

Podczas opracowywania propozycji zmierzających do osiągnięcia celów wymienionych w artykule 26 Komisja uwzględnia zakres wysiłku, jaki będą musiały podjąć niektóre gospodarki o zróżnicowanym rozwoju w celu ustanowienia rynku wewnętrznego, i może proponować odpowiednie przepisy.

Jeżeli przepisy te przyjmują postać derogacji, muszą mieć charakter przejściowy oraz powodować możliwie najmniejsze zakłócenia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.

Swobodny przepływ towarów

●        unia celna

●        zakaz wprowadzania ceł i opłat o skutku równoważnym

●        zakaz wprowadzania ograniczeń ilościowych

●        zakaz dyskryminacyjnego opodatkowania

Unia tworząc i realizując unię celną kieruje się

a) potrzebą popierania wymiany handlowej między Państwami Członkowskimi i państwami trzecimi;

b) zmianami warunków konkurencji wewnątrz Unii, jeżeli skutkiem tych zmian jest wzrost siły konkurencyjnej przedsiębiorstw;

c) potrzebami zaopatrzenia Unii w surowce i półprodukty, zwracając przy tym uwagę, by nie zakłócić warunków konkurencji między Państwami Członkowskimi co do produktów końcowych;

d) potrzebą unikania poważnych zaburzeń w życiu gospodarczym Państw Członkowskich oraz zapewnienia racjonalnego rozwoju produkcji i wzrostu konsumpcji w Unii.

Artykuł 28

(dawny artykuł 23 TWE)

1. Unia obejmuje unię celną, która rozciąga się na całą

•   Polityka konkurencji

1.                    Artykuł 14 TWE

1. Wspólnota podejmuje odpowiednie środki w celu stopniowego ustanowienia rynku wewnętrznego do 31 grudnia 1992 roku, zgodnie z postanowieniami niniejszego artykułu, artykułów 15 i 26, artykułu 47 ustęp 2, artykułów 49, 80, 93 i 95 oraz bez uszczerbku dla innych postanowień niniejszego Traktatu.

2. Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami niniejszego Traktatu.

3. Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, ustala wytyczne i warunki niezbędne do zapewnienia zrównoważonego postępu we wszystkich odpowiednich sektorach.

Rynek Wewnętrzny

•   Brak granic wewnętrznych

•   Swobodny przepływ towarów, usług, kapitału, osób

•   „zgodnie z przepisami traktatu”

Swobody Gospodarcze

•   Zakres przedmiotowy

Zakres przedmiotowy swobód gospodarczych obejmuje zachowania mające charakter gospodarczy podmiotów uczestniczących w obrocie rynkowym, które zawierają w sobie tzw. „element transgraniczny”.

Problem wymogu elementu transgranicznego

•   Aspekt pozytywny

Ochronie zapewnianej przez Traktat (TWE) podlegają tylko te działania, czynności, lub przedmioty, które przekraczają granice państwa członkowskiego

•   Aspekt negatywny

Ochronie nie podlegają te czynności, działania i towary, których aspekty ograniczają się jedynie do jednego państwa

Charakter gospodarczy

Ochronie Traktatowej podlegają tylko te działania, czynności, bądź towary, które mają charakter gospodarczy, lub charakter mieszany, tj. mieszczą się w tzw. kontekście gospodarczym

•   Zakres podmiotowy swobód gospodarczych (podmioty uprawnione)

•   Osoby fizyczne i osoby prawne (bezp. skutek wertykalny)

•   Obywatele UE, a także członkowie rodzin obywateli UE

•   Chronią w takim samym stopniu podmiot świadczący, jak i odbiorcę świadczenia

•   Towary pochodzące z

   Ograniczenia:

   Ilości

   Wartości

   Czasu

Ilościowe ograniczenia w przywozie mają na celu specyficzne ograniczenie przywozu i przewozu ponieważ towary w ogóle nie mogą być przywożone ani przewożone w części ograniczonej pod względem ilości lub wartości.

Środki o skutku równoważnym dopuszczają wprawdzie co do zasady przywóz, ale go utrudniają lub powodują wzrost jego kosztów 

regulacje traktatowe

•   Art. 34TFUE

Ograniczenia ilościowe w przywozie oraz wszelkie środki o skutku równoważnym są zakazane pomiędzy Państwami członkowskimi

•   Art. 35 TFUE

Ograniczenia ilościowe w wywozie oraz wszelkie środki o skutku równoważnym są zakazane pomiędzy Państwami członkowskimi

Zakaz przywozu towaru, a art. 34 TFUE

Stosowanie przepisu z art. 34 TFUE nie zakłada dyskryminacji – możliwe jest zaskarżanie w oparciu o art. 34 norm krajowych zakazujących przywozu także wówczas, gdy zbyt analogicznego towaru krajowego jest zakazany.

Art. 34 TFUEbędzie miał zastosowanie także wtedy gdy zakaz obejmować będzie tylko określony obszar kraju (C-67/97Bluhme)

Kategorie środków o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych

•   Środki państwowe – wprowadzane w ramach wykonywania władzy państwowej przez:

•   Pośrednią administrację państwową

•   Bezpośrednią administrację państwową

•   Korporacje zawodowe

•   Przepisy prawne i administracyjne

•   Zalecenia

Zaniechanie działania jako środek o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych

•   C-265/95 Komisja v. Francja

•   C-112/00 Schmidberger v. Austria

Orzeczenia sądów jako środek o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych

•   Państwa mają obowiązek ustanowienia prawa, które nie będzie sprzeczne z art. 34 TFUE

•   Pojedyncze orzeczenia sprzeczne nie dają podstawy do wszczęcia postępowania przed ETS w sprawie naruszenia środki

podobny sposób dotyczą zarówno pod względem prawnym jak i faktycznym zbytu produktów krajowych i zagranicznych

Warunki stosowania orzeczenia w sprawie Keck

   Regulacja dotyczy całej kategorii podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w danym kraju

   Regulacja nie blokuje dostępu do rynku dla towarów przywożonych, ani nie ograniczała dostępu w szerszym stopniu niż ma to miejsce w odniesieniu do towarów przywożonych

Orzeczenie w sprawie Keck odróżniło normy dt samych towarów, od norm dt sposobu sprzedaży towarów. Miarodajny jest sens i treść formuły

Stosowanie doktryny Keck

Przepisy dotyczące przestrzennych i czasowych warunków oraz innych okoliczności (jak np ograniczenie kręgu uprawnionych do sprzedaży), na jakich towary mogą być dystrybuowane i które są wyrazem „specyficznych cech ogólnokrajowych lub regionalnych, społecznych lub kulturowych (C-418/93 Semerano).

   Zakaz sprzedaży bez lub ze znikomą marżą (C-267 i 268/91 Keck)

   Godziny otwarcia sklepów przy stacjach benzynowych (C-401 i 402/92 Tankstation’t)

   Sprzedaż w niedziele i święta (C-69 i 258/93 Punto Casa)

   Zakaz reklamy towarów sprzedawanych zwyczajowo w aptekach poza aptekami (C-292/92 Hunermund)

   Zakaz reklamy telewizyjnej określonych produktów lub sektorów gospodarki (C-34-36/deAgostini

   Zezwolenie na detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych (C-387/93 Banchero)

   Zakaz przerywania programów telewizyjnych reklamami (lub przerywania częstszego niż określone w ustawie) (C-6/98 ARD)

Regulacje dotyczace reklamy i dystrybucji a doktryna Dassonville i Keck

Regulacje dotyczace reklamy i dystrybucji są sprzeczne z art. 34 jeżeli stanowią utrudnienia w przepływie towarów i nie są warunkami sprzedaży, zawsze wówczas, gdy zagraniczny sprzedawca jest przez nie zmuszany do zmiany parametrów sprzedaży stosowanych zgodnie z prawem w państwie pochodzenia

Wyłączenie takich warunków

Ochrona krajowego dziedzictwa kulturowego

   Możliwość wprowadzenia ograniczeń wywozu (ale nie dodatkowych opłat 7/68 Komisja v. Włochy)

   Powołanie się na wyjątek nie może prowadzic do wprowadzenia całkowitego zakazu handlu dziełami sztuki i antykami, a zwłaszcza obejmować przedmiotów bez szczególnej wartości kulturalno-historycznej

   Dobro kultury ma charakter narodowy i wiąże się z państwem lub jego regionem. Związek może być osobowy lub przestrzenny

Dyrektywa 93/7/WE w sprawie zwrotu dóbr kultury bezprawnie wywiezionych z terytorium państwa członkowskiego

Rozporządzenie Rady nr 3911/92 w sprawie wywozu dóbr kultury

Kontrola sądowa

   Procedura prejudycjalna (267 TFUE)

   Procedura z naruszenia Traktatu (258-260 TWE)

 

1.        Formuła Dassonville

a) Pośrednie, bezpośrednie, faktyczne lub potencjalne ograniczenie przywozu X

b) Skutki nie tylko natury hipotetycznej X

1.        Formuła dyskryminacji

a) Regulacja dyskryminująca produkty przywożone (przejdz do pkt. 4)

b) Regulacja nie dyskryminuje towarów przywożonych X

1.        Keck

a) Regulacja określonych warunków sprzedaży, które nie wchodza w zakres art. 28 TWE

b) Przepis dotyczący produktu

1.        Badanie podstawy uzasadniającej utrzymanie regulacji

a) Kiedy 3b (i ew 2a) regulacja może być uzasadniona wymogami imperatywnymi Cassis (OK.)

b) Kiedy 2a i 3b to regulacja może być uzasadniona art. 30 TWE (OK.)

1.        Test proporcjonalności

wymianę towarową i obejmuje zakaz ceł przywozowych i wywozowych między Państwami Członkowskimi oraz wszelkich opłat o skutku równoważnym, jak również przyjęcie wspólnej taryfy celnej w stosunkach z państwami trzecimi.

2. Postanowienia artykułu 30 i rozdziału 3 niniejszego tytułu stosują się do produktów pochodzących z Państw Członkowskich oraz do produktów pochodzących z państw trzecich, jeżeli znajdują się one w swobodnym obrocie w Państwach Członkowskich.

Unia Celna

•   Zniesienie granic celnych pomiędzy państwami WE

•   Wprowadzenie wspólnej zewnętrznej taryfy celnej

art. 30 TFUE

„Cła przywozowe i wywozowe lub opłaty o skutku równoważnym są zakazane między Państwami Członkowskimi. Zakaz ten stosuje się również do ceł o charakterze fiskalnym.”

Zniesienie granic celnych pomiędzy państwami

•   Swobodny obrót towarów pochodzących z państw członkowskich

•   Swobodny obrót towarów z państw trzecich, jeżeli przekroczyły już granicę UE i znajdują się na obszarze celnym UE

Wspólna Taryfa Celna

Wspólna Taryfa Celna obejmuje regulacje taryfowe wynikające ze zobowiązań Unii Europejskiej wobec Światowej Organizacji Handlu (WTO)

•   Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Celnej /Dz.U. L 256 z 7.09.1987/

•   Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1789/2003 dnia 11 września 2003r. zmieniające załącznik do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej

•   Wspólnotowy Kodeks Celny – rozp. Rady nr. 2193/92

Określanie ceł (art. 31 TFUE)

„Rada UE kwalifikowaną większością głosów na wniosek Komisji”

Stawki celne w taryfie celnej

•   stawki konwencyjne – wynikają z porozumień wielostronnych (na forum WTO), przyznawane wobec wszystkich państw objętych KNU

stawki autonomiczne - obowiązują wobec towarów pochodzących z krajów, które nie mają przyznanej KNU lub jeżeli

•   UE, lub wprowadzone do obrotu UE

•   Zakres podmiotowy swobód gospodarczych (podmioty zobowiązane)

•   Państwa członkowskie

•   Wszelkiego rodzaju „emanacje” państwa – tj. samorządy, przedsiębiorstwa wykonujące zadania z zakr. adm. państwowej

•   Podmioty prywatne (w określonych warunkach)

•   Treść swobód gospodarczych

Zakaz stosowania środków krajowych:

-dyskryminują

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jucek.xlx.pl






  • Formularz

    POst

    Post*

    **Add some explanations if needed