Twoim problemem jest to, że powszechną NICOŚĆ mylisz z osobistą PUSTKĄ
Ekspresjonizm-cechy Poznanie jest możliwe tylko przez intuicję i estetykę.Rzeczywistość ma strukturę dualistyczną, jako przeciwstawienie ducha i materii, dobra i zła, wolności i determinizmu, historycznej zmienności i ponadczasowej natury ludzkiej.Różni się zasadniczo od symbolizmu i impresjonizmu, naturalizmu – ponieważ pochwalał aktywizm –czynne działanie.Poszukuje prawd absolutnych,uniwersalnych.Sztuka – wyrazem przeżyć wewnętrznych artysty.Uczucia i przeżycia – głównym elementem sztuki.Sztuka otwarta na metafizykę;Formy kontrastowe i dynamiczne; Indywidualizacja języka.
Niemcy::subiektywizm,spontaniczne wyrażenie przeżyć wewn.Krytyka współczesnje cywilizacji,tendencje mistyczne,karykatura,groteska,posługiwanie się brutalnymi kontrastami,indywidualizm,intuicjonizm,antyestetyzm,nawiązanie do sztuki pierwotnej,dziecięcej,ludowej,fowizmu,średn.rzeźby.
UGRUPOWANIA:Most05-13-Ernst,Kirchner,Heckel,Schmidt-rottluff,Bleyll(inspiracja w sztuce średn.prymitywizmie,podporządkowanie się przeżyciu,alogiczność).Błękitny jeździec-11-14-Mark,Kandinsky,Munter.(bezprzedmiotowość,inspiracja dziecięcą szt.prymitywizm.)
Henryk Wölfflin Podwójne korzenie stylu: linearyzm i malarskość z których wywodzą się opozycje:płaszczyzna à głębia;forma zamknięta à otwarta;wielość à jedność;jasność à ciemność;linearyzm i malarskość istnieją obiektywnie, natomiast źródła tych stylów tkwią w człowieku, są wyrazem jego widzenia świata, oraz kategorią myślenia
Fritz Strich ludzkośc jest świadoma nieuchronności śmierci i pragną wieczności. Pragnienie to obejmuje dwie kategorie myślenia : skończoność à nieskończoność które są ideami kultury i sztuki.Tutaj występują opozycje:klasycyzm à romantyzm;spokój à ruch;jasność à ciemność;
Wilhelm Worringer Cechą sztuki ma być opozycyjność oparta na przesłankach historycznych - historia sztuki powstaje stopniowo od sztuki abstrakcyjnej à do naturalistycznej.
Przesłankach psychologicznych- sztuka wynika z woli a nie z umiejętności artystycznych. Każdy może być artystą. Przesłankach światopoglądowych – sztuka abstrakcyjna pochodzi z chęci uporządkowania chaosu, natomiast sztuka naturalistyczna ze zgody na świat i włączenia się w niego- stąd pochodzi naturalizm i styl. Kategorią myślenia jest opozycyjność- dualizm;Nastawienie na historyczna prawdę a nie na rzeczywistość.
Wasil Kandinsky Sztuka rozwija się od realizmu à do abstrakcjonizmu
Poglądy są w ciągłym rozwoju dla tego mogą one być sprzeczne.Opozycyjne myślenie:materia àduch;formaà treś;spoczynek à ruch;ciemnośćà język;uczucie à rozum;subiektywizm à obiektywizm;Nie ma znaczenia jakiej formy użyje artysta –realizm jest abstrakcją;Ważna jest nauka;Prawdziwa sztuka powstaje z konieczności wyrażenia siebie, epoki i sztuki.;Sztuka jest absolutna i obiektywna;Sztuka jest wytłumaczalna, jeżeli każdy jej element jest zracjonalizowany;Malarstwo dzieli się na:;Impresję – przeważa wrażenie z zewnątrz;Improwizację – pochodzi z podświadomości;Kompozycję – rezultat świadomego działania artysty;Forma jest tym co materialne, subiektywne i zewnętrzne;Zawartość jest tym co duchowe, obiektywne wewnętrzne;Wyróżnia się trzy etapy w rozwoju sztuki :Początkowa – wyrosła z nastawienia praktycznego, była realistyczna.
Rozwojowa – przewagę zdobywa pierwiastek duchowy nad praktycznym –naturalistyczna sztuka;Celem sztuki jest „ czysta sztuka”Natura nie należy do dzieła sztuki. K.Edischmid;duch – materia to podstawowa opozycja, która się przenikapozostałe opozycje się wyłączają;impresjonizm-ekspresjonizm;myślenie-czucie;wielość –jedność;analiza-synteza;psychologizm-wizyjność;indywiduum –człowiek.
CZASOPISMA:Der Sturm10-32-Walden,Die Aktion11-32-Pfemfert.
EKSPRESJONIZM POLSKI:sztuka dla szuki,ważne:treść,forma,formuła,połączenie schematyzmu i malarskości.Czasopismo Zdrój17-22-Hulewicz,Stur,Bederski,Zamoyski,Kubiccy,Kosidowski.Grupa Bunt18-wraz z upadkiem zdroju-22r.Grupa Presens-26-wyłania się Aero-artyści rewolucyjni-Brzękowski,Przyboś,Starzewski.Grupa Rytm-22-32.”My”-19-Hulewicz;”Confiteor”1899-Przybyszewski;Ekspresjonizm.Słowacki i genesis z ducha-18.Artykuły programowe Stura:”Czego chcemy”-20,”Cykl rozmyślań człowieka na przełomie 1920-21”.TEORIA PRZYBYSZEWSKIEGO: Antyteza ducha i materii – to podstawowa opozycja,sztuka-zwierciadło duszy,sztuka jest obca rzeczywistości,jest subiektywna,odrzucenie natury,ekspresj-impresj.HULEWICZA: Nawiązuje do teorii Przybyszewskiego z kilkoma różnicami
Obok opozycji treść-fotma, stawia formuła-forma. Forma jest czymś dobrym ,koniecznym dla ducha. formuła zaś tym co go krępuje.Społeczeństwo-indywiduum;Obiektywizm-subiektywizm
Ostatecznie rezygnuje z opozycji na rzecz harmonii;Forma jest przed treścią, z niej rodzi się duch
Sztuka jest wyrazem istoty, ducha, pomija to, co przypadkowe;Prawdziwa sztuka odtwarza ruch;okultyzm i mistycyzm.STUR: Reprezentuje ekspresjonizm czysty – o czystej orientacji etycznej i społeczno-utopijnej
Ekspresjonizm ma scalać i inspirować dążenia do nowej literatury.Ekspresjonizm jest dalszym ciągiem romantyzmu (Czego chcemy”1920)Konieczność wyrażania epoki przez sztukę;Dusza jest zjawiskiem wielopłaszczyznowym, czyli bytem wewnętrznie sprzecznym.Głównym postulatem jest harmonia
Naczelną zasadą jest prawda.W sztuce potrzebna jest dusza, treść, ciało i forma.Utwór musi być zrozumiały dla czytelnika;Stur pragnie piękna tożsamego z prawdą a niebędącego w opozycji Materia –duch.
FUTURYZM WŁOSKI: 1910 „Manifest techniczny literatury futurystycznej”;1914 „Manifesti del futurismo”
1915 „Manifest teatralny”, „Wojna jedyną higieną świata”;1924 „Futuryzm a Faszyzm”;1920 „Manifest malarzy futurystycznych” Boccioni;1913 Luigi Russolo –wzywa do stworzenia nowej muzyki „sztuki hałasu” wynalazł 23 instrumenty futurystyczne;1913 „Słowa na wolności i wyobraźnia bez granic”;1912 „Policzek powszechnemu gustowi”, Manifest kultury futurystycznej” . Govani;Soffici;Papini;Folgore;De Maria.CZASOPISMA:La voce1909-16-Prezzini,La Cerba,Poesia-Marinetti-05-09.Futuryzm włoski: Przezwyciężenie kultury;Pogarda dla kultu przeszłości, ale nieodrzucenie jej;Wolne obrazy;Nowa uczuciowość
Oryginalność;Ironia;Sztuczna wesołość;Duch walki;Patriotyzm;Antyreligijność;Amoralizm;Sexualna swoboda.Futuryzm Marinettiego: Profetyzm;Optymizm;Humanitarny imperializm;Militaryzm;Szowinizm
Pogarda dla kobiet;Moralizm;Germanizm;Brak podstaw teoretycznych;Język pozarozumowy;Hasło MMM
Odizolowanie od przeszłości;
EGOFUT:CZASOP. Piterurgskij głasztaj”- 1912-1914„Oczarowanyj strannik” 1913-1916;„Graniota” 1914
Iskusstwo Komuny 1918 - zalążek późniejszego .MANIFESTY: „Prolog egofuturyzmu” 1911;„Program akademii egopoezji” 1913.PRZEDSTAWICIELE: , ,R.Iwniew.CECHY: Postrzeganie świata przez intuicję, Pryzmat własnego „ja”;Nawiązania do symbolistów;Poezja to wysławienie egoizmu;Odrzucenie Kubo-futurystycznej rezygnacji z wszelkiej treści
Zaimek „ja” pisane wielką literą- skrajny indywidualizm;Intuicja głównym fundamentem sztuki –intuicjonizm.
Eksperymenty ze słowem;Neologizacja języka;Motywy dekadenckie;Luźno związany z założeniami;Marinettiego.GRUPA Hilea, założona w Moskwie 1911: (m.in. ;W. Chlebnikow;A.J. Kruczonych;.
KUBOFjut-cechy: Urbanizm;Prymitywizm;Anarchizm;Antyestetyzm;Deformacja;Rozbijanie tradycyjnych miar wersyfikacyjnych;Brutalnoś;Poezja gazetowa;Publikacje. PRZEDSTAWICIELE:A.Kruczonych;W.Majakowski ;W.Chlebnikow ;Lifszyc ;J.Guto;Burlukowie. PUBLIKACJE: manifesty : „Sadzawka sędziów”1909,1913 Burluk,Kruczonych.;„Policzek powszechnemu smakowi” 1912-Chlebnikow,Majakowski,Kruczonych.;„Zdechły księżyc” 1913. Grupa 41 stopni (1918 -1921) grupa poetycka założona przez Kruczynocha w Tyflisie, zakładali koncepcję „słów na wolności”, język pozarozumowy.Grupa Centryfuga-…………….
FUTURYZM POLSKI:warszawa-Stern,Wat. Anatol Stern , Aleksander Wat – 1918 „Ulotka”;1920 „Gga” –almanach poezji;1921 „Jednodniówka futurystów”;1922 „Nuż w brzuchu”;1921-22 „Nowa sztuka”- czasopismo redagowane przez Anatola Sterna przy współpracy T.Peipera;1921 –„Do narodu polskiego” –manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia-Bruno Jasieński.;1921- „Hymn do maszyny mojego ciała” T.Czyżewski;Kraków:Jasieński,Młodożeniec,Witkacy,Czyżewski,Pronaszkowie,Zamoyski.
„Katarynka”1920,od 21 „Gałka Muszkatułowa”.MANIFESTY: Do Narodu Polskiego. Manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia” Jasieński, Manifest w sprawie krytyki artystycznej –Jasieński 1921, Manifest w sprawie ortografii fonetycznej –jasieński 1921, Manifest w sprawie poezji futurystycznej : Jasieński 1921, Prymityw , Gga, O zielonym oku – o swoim malarstwie, autokrytyka, autoreklama,POSTULATY:pochwała wszelkich bytów materialnych, od gwoździ do gwiazd;pisownia fonetyczna, konstrukcje onomatopeiczne;sztuka jest degeneracją stereotypów;sztuka musi być ludzka,;masowa, demokratyczna powszechna;zastąpienie ortografii rytmem i rymem;futuryzm był stylem życia;artyści na ulice, każdy może być artystą, artysta to przedstawiciel narodu;technika jest sztuką, maszyna jest dziełem sztuki;hasła: maszyna, demokracja, tłum;porzucenie tradycji , przyzwyczajeń;cywilizacja, kultura na śmietnik –wybieramy prostotę ,ordynarność, wesołość, śmiech
sztuka jest nietrwała, ma wartość 24 h;wolność sexualna, równouprawnienie w stosunkach erotycznych;wartość książki to format i druk, a nie treść;pochwała osiągnięć techniki;odwołanie do folkloruPorzucenie zasad ortografii i gramatyki;próba naśladowania fal radiowych np. Młodożeniec: „Radio romans”;brak zdań;powrót do ludowości;prymitywizm.
DADAIZM:powst.w 16+19Zurychu wraz z Cabaretem Voltaire+PRZEDSTAWICIELE:Ball,braciaJanco,Tzara,Arp,Richter,Huelsenbeck,Serner.CZASOP:Der Zeltweg-19-Tzara.Trójjęzyczny kabaret Voltaire-16-Ball.Dada-17-20.MANIFESTY:Dada-18-Tzara.UTWORY:Poematy i rysunki dziewczyny ur.bez matki,Atleta uroczystości pogrzebowych-16-F.Picabia. „25 wierszy”18 i Pierwsza przygoda pana Antypiryna-16-Tzara,Fantastyczne modlitwy-16-Haulsenbeck,
NIEMCY:Haulsenbeck,Baader.Hausman,Helsfelde.Klub DADA-Haulsenbeck-18-Manifest dadaistyczny.Książka”Na przód Dada.Historia dadaizmu”-Hausenbecka-20r.CZASOP:”Die Action”,Noe Jungend-16-Hesfelde;”Freie strasse” 15-18-Jung i Haulsenbeck; Der Dada-18
NowyYorkStieglitzZakładaGrupęFotoSezession(Davis,Hartley,Schamberg,Russel)CZASOP:Camera Work-03-17;”291”-15-16 –stieglitz. The Rogue-15-Norton, The Riddefield-Gazock-15-Ray.Rongwrong-17. The Blind Man-17-Duchamp, Wood,Roche;F.Picabia-pismo „391”-17-24;Ray(zdjęcia wykonane bez użycia aparatu fotograficznego)
Hanower przedstaw.Schwitters,czasom.Merz-23(merz bilder-konstrukcje wykonane z tego co mamy pod ręka;merzbau-kolumny)
Kolonia -18przedstaw:Max Ernst(wynalazca frottazu-odbijania),Johannes Baargeld,Hans Arp,czasopisma:”Der Ventilator”Baalgerda, „Schammade”
Paryż (koniec 22)przedstawi:Aragon,Soulpault,Breton,Rimbemont-Dessaignes,Eluard,Appolinare,CZASOPISMA:”Literature”19-24Aragon,Breton,Soulpault;”Bulletin Dada”20,Tzara;Picabii”391”,”Sic”Birota;”Nord-Sud”Reverdy’ego, „Proverbe”Eluard.
Nadrealizm:1919-„Pola magnetyczne”Breton, Soulpault-zapis automatyczny (tworzenie swobodnych przypadkowych ciągów zdan przy zachowaniu tradycyjnych składni. Z jednej strony pomaga poznac nieograniczone pole wyobrazni a z drugiej w poznaniu nowej energii slowa-termin stworzyl Apollinare w „La literature:19-24.SURREALIZM:czysty automatyzm psychiczny,który ma służyć do wyrazania bądź w pismie bądź w slowie bądź innym sposobem rzeczywistego funkcjonowania mysli.dyktowanie mysli wolne od wszelkiej kontroli umysłu, poza wszelkimi wzgledami estetycznymi czy moralnymi. S.opiera się na wierze w nadrzedna rzeczywistość pewnych form skojarzeniowych dotad zaniedbywanych, we wszechpotęgę marzenia, w bezinteresowna gre mysli. Dazy do ostatecznego zniszczenia wszelkich innych mechanizmow psychicznych i zajecia ich miejsca w rozwiązywaniu podstawowych zagadnien zycia
CZASOPISMA::La revolution surrealiste”24-29(Peret, Naville od nr 4 Breton)”Surrealizm w sluzbie rewolucji”30-33, “Monitour”33-38(Skira),”VVV”Breton Duchamp, Ernst.DZIAŁACZE:Breton, Eluard, Vitrak,Soulpault,peret,Morise,Nortt.Manifesty:Breton 1924,1925,1929,1930,1942,1953.Postulaty:uwolnic jezyk od funkcji uzytkowej, jezyk ma być zbiorem znakow , systemem związanym z zaszyfrowana natura i człowiekiem, to co odroznia poezje od prozy to metafora, wolna wyobraznie, epoka snu. Surrealiści przejeli z praktyk dadaizmu:smak skandalu, antymieszcznizm, antyklerykalizm,bezpośredniość odwolan do odbiorcy, w dadaizmie jezyk jest zbiorem konwencji w nadreal.tylko poprzez jezyk odkrywamy podświadomość, stereotypowość i konwencjonalnisc jezyka to przeszkoda wypowiedzi.
FORMIZM(17-22)działało w Krakowie, zainteresowania kubizmem,orfizmem,futuryzmem,ekspresjonizmem i dadaizmem.tonUgrupowaniuNadawaliPlastycybracia:Pronaszkowie,Zamoyski,Rynkowski,Niesiołowski,Winkler,Gotlib,Husarski.Działacze:założyciel:Leon Chwistek(strefizm,podzial obrazu na strefy)Witkiewicz,Jankowski,MłodożeniecPismo;”Formiści”(19-21)red.Czyżewski,Chwistekpotem Winkler Manifesty:T.Czyżewski „Od maszyny do zwierzat”,”Pogrzeb romantyzmu-uwiąd starczy symbolizmu-śmierć programizmu”21;Chwistek-teksty-18”Wielosc rzeczywistości”21”wielosc rzeczywistości w sztuce”dzieje formizmu konczy wypowiedz Chwistka”Tytus Czyżewski a kryzys formizmu”22Zalozenia:Bunt przeciw tradycji Młodej Polski, obraz i rzezba swietnie skonstruowane pod wzgedem plastycznym, nieliczy się tresc tylko forma, fascynacja współczesnym swiatem cywilizacja, maszyna,zerwanie z konwencjonalnym sposobem przedstawiania,ich zadaniem było wstrzasniecie widza i go zbulwersowac w poezji zbliżeni do futurystow.Literatura:a)forma(kompozycja,styl,koloryt,rytm,rym)b)tresc(odwzorowywanie rzeczywistość)Chwistek wyróżnił 4 typy rzeczywistaosci(podstawowa teoria formizmu)-rzeczywistosc rzeczy(prymitywizm naturalizm)-fizykalna(realizm,materializm)-wrazen(impresjonizm)-wyobrazen(futuryzm)Kapiści(Pankiewicz)starali się wydrzec starym mistrzom tajemnice tworzenia, martwa natura,jej kult,sprawdzian dla artysty,kolor na plotnie powstaje przez kontrast,zrównoważenie kompozycyjne,chcieli zbudowac pomost miedzy tradycja a współczesnością)
...